Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

12V AC/DC -> 24V DC

Gestart door Ruben zaterdag 22 november 2008, 10:54:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
12V AC/DC -> 24V DC
Ruben
gast

12V AC/DC -> 24V DC
L.S.

Is er een eenvoudige manier om 12 volt AC/DC omhoog te transformeren naar 24V DC. Ik rij digitaal maar bestuur analoog en heb nog een aantal schakelingen die ik met (reeds in bezit zijnde) 24V Relais wil kunnen sturen.

Groet,

Ruben

Re: 12V AC/DC -> 24V DC
Dat kan door de wisselspanning dubbelzijdig gelijk te richten en dan met een elco af te vlakken. Je krijgt als gelijkspanning dan de topwaarde van de originele wisselspanning. Bij 12V AC krijg je zo 17V DC. Meestal is dat genoeg voor relais van 24V, temeer omdat de AC spanning vaak hoger is dan de opgegeven waarde. In de praktijk blijkt de spanning vaak boven de 20V te komen.

Mocht dat niet genoeg zijn, dan kun je ook nog een spanningsverdubbelaar toepassen. Maar dan krijg je minstens 34V en dat is wellicht iets te veel van het goede.
Re: 12V AC/DC -> 24V DC
Hallo Ruben,

Met 2 diodes en 2 elco's is een spanningsverdubbelaar te maken.


Mvg,
Peter
Re: 12V AC/DC -> 24V DC
robmarklin
gast

Re: 12V AC/DC -> 24V DC
24 V =  relais werken op gelijkgerichte 16 V wissel. Mits je elco groot genoeg is, anders gaan ze klapperen.

Groeten, Rob
Re: 12V AC/DC -> 24V DC
Geprobeerd en werkt idd. Twee oude (25V) elcos aan diodes geschakeld en werkte, totdat het onvermijdelijke gebeurde (Kaduuke Elco 25V), ik weet het, er was al gezegd dat ik grotere nodig had, wel leuk vuurwerk.

Thanks, eerst grotere elco's scoren.
Re: 12V AC/DC -> 24V DC
Wat bedoel je met "groter"?
En had je die elco's wel goed aangesloten, niet de plus en de min per ongeluk gewisseld?
Re: 12V AC/DC -> 24V DC
Hallo Ruben,

Het gebogen streepje is de - en het rechte streepje is de plus.
Had je die elco's van 25 Volt liggen of gekocht ?.

Mvg,
Peter
Re: 12V AC/DC -> 24V DC
musictrain
gast

Re: 12V AC/DC -> 24V DC
Zelf heb ik een schakeling gemaakt met een diode en elco en de spanning is dan 18 volt. bij 14 volt onbelaste wisselspannig. De elco was daan 2200 uF/63 volt.

Misschien kun je hier iets mee. O ja zet nog wel even een vrijloop diode over je relais. hierbij  zet je het streepje van de diode aan de + en de andere aan de min. Niet omdraaien wan dan maak je sluiting. Door dit te doen gaat je elco veel langer mee.

Mvg, Peter (een andere Peter dan hierboven)