Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?

Gestart door Ruben vrijdag 21 november 2008, 21:08:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
L.S.

Volgens de handleiding van Uhlenbrock is deze decoder ook voor een klokankermotor tot 1A. Ik voel me een beetje onzeker om deze decoder zomaar op de veldspoel van een Marklin lok te solderen. Heeft iemand dit eerder gedaan?

m.vr.gr.

Ruben
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Ruben,

Nee want deze is alleen geschikt voor gelijkstroom motoren.

Je zult dus tenminste je veldspoel moeten vervangen door een permanent magneet, dan kun je de decoder wel toepassen.

Gr, Ben.
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Ja, dat dacht ik dus ook, maar het vreemde is dat in de handleiding staat dat ie ook voor klokankermotoren is, vermoedelijk bedoelen ze na ombouw naar gelijkstroom (= Permanent magneet stator)

Lekker duidelijk, op zich wel redelijke decoder


R
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Een klokanker motor is een bepaald type, kijk eens hier voor een voorbeeld.

Sommige Marklin loks hebben een klokanker motor en niet alle decoders kunnen deze aansturen. Vandaar dat fabrikanten dit aangeven.

Gr, Ben.
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
buckfast_beekeeper
gast

Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Citaat van: Ruben op vrijdag 21 november 2008, 21:08:41
L.S.

Volgens de handleiding van Uhlenbrock is deze decoder ook voor een klokankermotor tot 1A. Ik voel me een beetje onzeker om deze decoder zomaar op de veldspoel van een Marklin lok te solderen. Heeft iemand dit eerder gedaan?

m.vr.gr.

Ruben

Een klokanker motor moet lukken met de 76420. De 2 bekendste merken zijn Faulhaber en Maxxon. Bij Sb-modellbau zijn ombouwsetjes te koop voor verschillende loks van verschillende merken.

1 van volgende dagen begin ik aan de ombouw van 4 loks. 2 FL ICE, 1 Fl BR111 en een Trix Krokodil. Waarschijnlijk zet ik er wel wat over on-line. Stuk per stuk natuurlijk. de ICE zullen laatst aan bod komen omdat deze ombouw technisch het moeilijkste is.

Ik zal op dat ogenblik de bijhorende CV's van de 76420 posten met opgave van maximale snelheid.
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Citaat van: Ruben op vrijdag 21 november 2008, 21:16:38
Lekker duidelijk, op zich wel redelijke decoder
Inderdaad met de nadruk op redelijk. Ik pas ze niet meer toe. Veel loks zijn slecht te trimmen met deze decoders en met Uh* decoders in z'n algemeenheid.
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Mijn voorkeur gaat uit naar Lokpilots, maar deze waren erg scherp prisewise.
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Citaat van: Ruben op vrijdag 21 november 2008, 22:45:03
Mijn voorkeur gaat uit naar Lokpilots, maar deze waren erg scherp prisewise.
Wat heet scherp in prijs t.o.v. een LokPilot.

Mvg,
Peter
Re: Uhlenbrock 76420 voor Klokanker?
Tsja, 75%.   Lokpilots op zich zijn ook scherp, zeker prijs kwalitatief vind ik.
Ik heb ook nog heel wat oudere locs die toch al niet te trimmen zijn door tandwieloverbrenging e.d.,  leek me goeie deal.

CiteerEen klokanker motor is een bepaald type, kijk eens hier voor een voorbeeld.

Sommige Marklin loks hebben een klokanker motor en niet alle decoders kunnen deze aansturen

Maar op zich begrijp ik waar mijn redenatie onderuit gaat. Ik moet schijfanker motor niet met klokankermotor verwarren. 8)

Thanks for the input.

Overigens, ik zie nu pas dat deze post verkeerd geplaatst is. (zal moderator wel rechzetten) :shock: :(