Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?

Gestart door VincentKloeg vrijdag 21 november 2008, 15:39:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Een vraagje aan de elektro-techneuten op dit forum.

Ik heb met Eurospoor een Marklin BR 50 gekocht (37884). Deze lok heeft de bekende 5-polige hoogvermogenmotor die samengaat met de 60901.

Nu is het probleem dat ik heb geconstateerd dat de motor warm wordt bij gebruik (bij langdurig gebruik wordt ook het onderstel warm) en ben ik ervan overtuigd dat er een geluidje in de motor zit wat er niet hoort. Alsof de motor niet gelijkmatig loopt.

Wat heb ik er al aan gedaan? Uiteraard eerst naar de koolborstels gekeken en talloze malen verwisseld voor andere. Vervolgens meerdere 5-polige ankertjes geprobeerd. De permanent magneet verwisseld met magneten uit andere loks en ik heb het motorschild vernieuwd. De motor blijft warm worden en het geluid blijft.
Het geluid waar ik op doel is een beetje krakerig/tikkerig. Het is vooral na de eerste rijstap. Alsof je de koolborstels heel erg duidelijk over de lamellen van het ankertje hoort gaan. Op normale rijsnelheid is de motor vrij stil, alleen je hoort in het geluid een soort onregelmatigheidje zitten. Het betreft alleen het geluid, want de lok loopt voor de rest goed. Als je oordoppen in zou doen en alleen de lok bewegend zien is er niets mis mee.

In ieder geval, ik ben uit gefilosofeerd waar het aan zou kunnen liggen. Misschien dat jullie me nog wat verder kunnen brengen.

Groetjes, VIncent
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Vincent,
Ik heb dat probleem ook met 1 van m'n locs. Die heb ik verbouwd van analoog naar digitaal met een permanent magneet, 5-polig anker en ESU decoder.
Bij mij loopt de loc achteruit aanzienlijk stiller dan vooruit. Vooruit heeft hij dat tikkend/slepend geluid (en nee het is zeker niet de sleper ;) )

Ik hoop dat iemand de oorzaak kan verklaren..
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Zit er niet te veel wrijving op de tandwielen en ankeras.

Mvg,
Peter
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Hee Vincent, weer eentje erbij ?
(mooie dingen toch die BR50's)

Als je het anker er uit hebt, kan je voelen of de resterende mechaniek
gelijkmatig en licht loopt. zit er een zwaar punt in, moet je dat al eens
zien te verhelpen. zo niet:
Het anker en schild zijn al uitgewisseld dus heb je alleen nog de decoder
die misschien roet in het eten kan gooien ?

grv Huub
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
zonder motor loopt het mechaniek erg soepel en maakt geen afwijkend geluid.
Maar (helaas) wil dat niet altijd iets zeggen.
Uiteraard ben ik ook erg benieuwd wat de invloed van de/een decoder op het motorgeluid is.

Groetjes, Vincent (die op dit moment het eerste type 50 met kabinetender weer in het digitale leven aan het roepen is :p)
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Vincent,

CiteerIk heb met Eurospoor een Marklin BR 50 gekocht (37884).
Toch nog een vraag, wat is een 37884 voor een lok ?.

Lijkt mij sterk dat de decoder invloed heeft op het (irritante) motorgeluid, zeker als je zegt dat het net lijkt alsof je de koolborstels over de lamellen van het ankertje gaan.
Citeerje de koolborstels heel erg duidelijk over de lamellen van het ankertje hoort gaan.

Wat als je de druk van de koolborstels op het anker verkleint .

Mvg,
Peter
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Hallo Vincent.
probeer eens een tussentandwiel te verwijderen.
Laat de motor rusig draaien en luister of het geluid er nog in zit.
Zoja dan kun je de rest uitsluiten ( aandrijving).
Zoniet dan zit het niet in de motor maar in de aandrijving naar de wielen.
Controleer met een loep tandje voor tandje op elk tandwiel.
Controleer of de tanden niet versleten zijn ( niet puntig en scherp )
Controleer de  speling op de asstompen waarop de  tandwielen draaien ( zit er niet teveel speling op )
Controleer het schuifmechaniek op verbogen delen ( zit alles wel goed gemonteerd )
Zijn de wielen goed gekwartierd

Gr.Patrick
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: Freak op vrijdag 21 november 2008, 18:55:19Toch nog een vraag, wat is een 37884 voor een lok ?.
Die staat hier voor m'n neus met zijn kont in het lokdepot, een BR44. :lol:
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Vincent zal wel de 37841 bedoelen, Br 50 met cabinetender, die had ie toch laatst gekocht?!

Vincent, als je de lok over de rail duwt loopt de motor dan ook mee, met andere woorden; slipt ie niet.
Als de motor niet meeloopt, dan staan de koolborstelveertjes waarschijnlijk te strak en moet je deze even bijstellen.
Het kan ook zijn dat je anker niet helemaal goed is uitgelijnd.
Draai dan de schroefjes van het motorschild een beetje los en kijk of de motor dan wel mee loopt bij duwen.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: spoorman op vrijdag 21 november 2008, 21:09:46
Citaat van: Freak op vrijdag 21 november 2008, 18:55:19Toch nog een vraag, wat is een 37884 voor een lok ?.
Die staat hier voor m'n neus met zijn kont in het lokdepot, een BR44. :lol:
Geheel juist :lol:

Mvg,
Peter
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
sorry, het is een 37844. Een speciale uitgave van Eurotrainz, ofzoiets.

Ik heb geconstateerd dat het ankertje beweegt in het motorhuis en dat het geluid wat ik bedoel het ankertje is wat klapt. Als je tegen het ankerasje duwt dan verdwijnt het geluid.

Ik heb al zoveel gedaan met deze doorsnee motoren, maar dit is de eerste keer dat ik voor een raadsel blijf staan. maar ik denk dat ik het nu dus wel denk te weten.

Met de aandrijving zelf is namelijk niets mis, dat loopt soepel en bijna geluidloos. De lok heb ik nieuw gekocht bij een handelaar. Dus versleten tandwielen zou het bijna niet kunnen zijn.

Morgen ga ik toevallig een ankertje van mijn 86 bewerken. Het as uiteinde wat in het frame verdwijnt heb ik opgesoldeerd (bestaat die term :p) en morgen wordt die op de draaibank bij de ssn op maat gedraaid. Deze lok heeft ook last van een klapperend ankertje. Als deze methode succes heeft dan nemen we de 50 ook onder de loep. Voorlopig heb ik iig nog een kabinetender in dienst, vanavond is de 3084 weer terug in dienst gekomen. ;)

Groetjes, Vincent
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Ik had namelijk ook nog geconstateerd dat de koolborstels heel erg trillen bij lage snelheden. Dat geeft ook het 1 en ander aan.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: VincentKloeg op vrijdag 21 november 2008, 22:13:22
sorry, het is een 37844. Een speciale uitgave van Eurotrainz, ofzoiets.
Dat is de 37842.

Mvg,
Peter
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
 :P is ook goed

Zat ik heel de tijd met het verkeerde cat. nr. in m'n hoofd, en ook te lui om ff op de doos te kijken.

Het is iid de 37842.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Vincent,
Laat even weten of je oplossing werkt. En hoe je uiteindelijk te werk bent gegaan.
Mijn 37840 heeft dezelfde kuren.
Peer
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: VincentKloeg op vrijdag 21 november 2008, 22:13:22
Ik heb geconstateerd dat het ankertje beweegt in het motorhuis en dat het geluid wat ik bedoel het ankertje is wat klapt. Als je tegen het ankerasje duwt dan verdwijnt het geluid.

Hoi Vincent,

Het ankerasje heeft wat ruimte in het motorschild en dat gebeurt wel vaker.
Kun je oplossen door een ander motorschild te proberen, of een kogellagertje erin.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: Kappa op zaterdag 22 november 2008, 00:42:57
Citaat van: VincentKloeg op vrijdag 21 november 2008, 22:13:22
Ik heb geconstateerd dat het ankertje beweegt in het motorhuis en dat het geluid wat ik bedoel het ankertje is wat klapt. Als je tegen het ankerasje duwt dan verdwijnt het geluid.
Het ankerasje heeft wat ruimte in het motorschild en dat gebeurt wel vaker.
Kun je oplossen door een ander motorschild te proberen, of een kogellagertje erin.
Vincent,

Ik heb nog wel 2 lagertjes liggen voor je en wil je ze wel opsturen. Heb de afgelopen weken al mijn loks voorzien en ben tevreden met deze oplossing. Stuur me een PB met je naam en adres dan zal ik je ze bezorgen.

Mvrgr, Ben.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: spoorman op zaterdag 22 november 2008, 08:13:54
Ik heb nog wel 2 lagertjes liggen voor je en wil je ze wel opsturen.

Hoi Ben, om die lagers in het motorschild te krijgen heb je wel een centreerboortje nodig van 4mm.
Ik zet het motorschild vast op een plankje en dan met de accuboor zo recht mogelijk (lees haaks) proberen te boren.
Maar ik wil hiervoor een kolomboor kopen, dan gaat het wat makkelijker en nauwkeuriger, denk ik.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: Kappa op zaterdag 22 november 2008, 13:03:39

Hoi Ben, om die lagers in het motorschild te krijgen heb je wel een centreerboortje nodig van 4mm.
Ik zet het motorschild vast op een plankje en dan met de accuboor zo recht mogelijk (lees haaks) proberen te boren.
Maar ik wil hiervoor een kolomboor kopen, dan gaat het wat makkelijker en nauwkeuriger, denk ik.
Ad,

Heb het genoegen gehad deze boor te mogen lenen van een gewaardeerd forumlid. Ik heb deze in een losse boorkop gezet zodat ik houvast heb en boor met handkracht en recht in het schild. Schild zet ik gewoon vast op het motorhuis (zonder anker uiteraard 8)). Gaat prima, 22 loks voorzien!

Gr, Ben.
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Hoi vincent,

Misschien heb je hier wat aan?
Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Oke, we zijn weer een stapje verder gekomen!

Van Ben (spoorman) ik heb vandaag twee rollagertjes ontvangen via de post. Bij deze heel erg bedankt! Ik vond het erg mooi en bijzonder om te zien hoe fijn dit lagerwerk is. Het loopt erg soepel in ieder geval. Althans, zo op het eerste gezicht zonder dat het ingebouwd is ;). Ik heb nog nooit eerder aan de motorlagers van een Marklin lok geklooid. Dus hopen dat deze eerste keer gelijk goed zou gaan!
Het gaatje in het motorschild (het is niet bepaald een lagertje) heb ik handmatig opgeboord met een goede scherpe metaalboor naar zo'n 4mm. Dit heb ik van binnen naar buiten gedaan om vervelende bramen aan de binnenkant te voorkomen. Toen het gaatje doorboord was constateerde ik dat het wijdere gaatje perfect in het midden zit! Tegek! Het rollagertje was er eenvoudig in te drukken en zit perfect.

Het lager in het motorhuis zou ook een eitje moeten zijn. Het kunststoflager is in een handomdraai te verwijderen en het rollagertje zou je dan zo kunnen plaatsen... Mits het gat in het motorhuis niet precies dezelfde diameter heeft als het nieuwe lagertje. Oftewel: het nieuwe lagertje valt er vrij makkelijk door heen of zit erg los. Als het lagertje in het motorhuis zit en je plaatst een ankertje dan zit er redelijk veel speling tussen het lager en het motorhuis (de boel beweegt dan). Dat lijkt me niet de bedoeling dacht ik zo.
Dusss... De 50 heeft nu even 1 rollager en aan jullie de vraag hoe ik het beste het tweede lager kan plaatsen. Moet ik nu aan lijmen denken? Zoja, welke lijm is het beste? Hoe lijn je de boel zo goed mogelijk uit? En ik was nog benieuwd of je dit lagertje kan smeren met vet. Ik had er 1 voorzichtig van buiten ontvet en heb het idee dat er wasbenzine in het lagertje terecht is gekomen. Een beetje vet erbij kan geen kwaad, toch?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Alvast bedankt!

Groetjes, Vincent

Re: 5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Vincent,

In de loks die ik tot nu toe heb omgebouwd past het lager precies in het gat van het motorhuis waar het kunstof lager zat. Heb tot nu toe niet meegemaakt dat er zoveel speling is.

Je kunt het lager proberen te lijmen met secondelijm maar pas wel op dat je de binnenring niet meelijmt  :lol: (effe met een naald een beetje lijm aanbrengen).

Smeren is niet de bedoeling, de lagers zijn voorzien van vet en stofdicht.

Gr, Ben.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Er is alweer een tijdje geen bericht op dit topic.

Fred
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Fred,

Dat komt omdat alles stilletjes en op rolletjes loopt. 8)

Gr, Ben.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: spoorman op donderdag 21 mei 2009, 19:57:03
Fred,

Dat komt omdat alles stilletjes en op rolletjes loopt. 8)

Gr, Ben.

Oke just even checken, loopt dus prima dan.

Fred
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Kan aan het lagertje liggen waarin het (nieuwe) aker is gelagerd, kun je (laten) vervangen door een rollagertje.

groet, Bram
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Loc-tite heeft speciale lijm voor lagers mee te lijmen.

Ik heb een tijdje terug speciaal een ruimer gekocht van 3.96mm, om het kunststof huis mee op te boren. Hierdoor past het lager mooi strak in het huisje.

Roy
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Beste Ben,
ik heb geluids problemen met de hoogvermogen motortjes in de loc BR 50
Ik denk ook als je een lagertje er in kan maken het geluid minder is.
Mijn vraag is waar kan je die lagertjes kopen en welk merk en type is het.

b.v.d
Sjaak
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Bij conrad hebben ze ze ook. Wel duurder, maar als je er maar 2 nodig hebt, is het het overwegen waard.

Roy
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Ik heb er nog 8 liggen van die maat (en als ze op zijn laat ik weer nieuwe voorraad aanrukken ;) ).
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Beste Sjaak,

Kan je het geluid van de motor van de BR 50 beschrijven?
Ik heb nu een Marklin 37842 en 37840 op de baan gehad en heb op het moment een 29840 in bedrijf. In mijn vitrine staan nog een 3082, 3315 en 3319. In totaal dus ervaring met 6 locomotieven van het type 50. Die drie nieuwere types (37*** en 29***) kunnen allemaal geen stille motor krijgen. Ik heb mijn 29840 gisteren (03-07) voorzien van een splinternieuwe motor maar ook daarmee is de 50 niet stil te krijgen. Onderdelen die ik uitwissel (kunststof lager, het tandwiel dat wordt aangedreven door het ankertje, het asje van dat tandwiel, de motoronderdelen, de koolborstels en zelfs complete frames) worden in de oudere locomotieven (3082, 3315 en 3319) opeens wél stil. De 3315 (DB 50 3143 met kuiptender) is de meest stille 50'er in mijn collectie.
In het geval van de Marklin 37842 (DB 50 1924 met kabinetender special model van Eurotrainz) ben ik ook gaan kijken of de oplossing te vinden was in de rollagers. Vandaar dat ik in november dit topic geopend heb. Ik heb de rollagers nauwkeurig ingebouwd ('k ben nl. in de luxe positie dat ik hulp kan vragen bij fijnmetaalbewerkers bij de Stoom Stichting in Rotterdam) en met vol verwachting een proefrit gereden. Maar het gaf absoluut niet het gewenste resultaat. De motor bleef even onrustig en lawaaierig lopen. Ergens ook wel logisch dat er geen verbetering optrad, want het ankertje is aan twee zijde gelagerd in kunststof. Met een goede smering kan dat nauwelijks lawaai geven. Het lawaai wordt eerder veroorzaakt door de frequentie waarmee de decoder de motor aanstuurt. Bij een verkeerde frequentie kan de motor lawaaierig werken. Ik denk dat dat op dit moment het geval is bij mijn 29840. Want zoals ik eerder schreef, onderdelen uit deze lok werken in een andere lok (in dit geval de 3315) subliem en geven een perfect motorgeluid. Als je ze terugplaatst in het oorspronkelijke model geeft het weer niet het gewenste resultaat. Het euvel moet dus ergens anders liggen dan bij de motor en de tandwielaandrijving.

Ik hoop dat andere forumleden met een elektro-technische achtergrond mee kunnen filosoferen over dit euvel. Ik ben zelf bij lange na geen expert op dit gebied. Ik ga af op m'n eigen interpretatie en ondervindingen (van het uitwisselen van onderdelen in verschillende locomotieven). Geen theoretische achtergrond :P.

Ik hoor het graag.

Groeten, Vincent
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Ik wil binnenkort een gelijkstroomtrafo aansluiten op de motor en dan de boel laten lopen. Ik ben erg benieuwd hoeveel geluid dat dan oplevert. Zal je zien dat zo dadelijk de hele constructie muisstil blijkt te zijn, dan wordt de jacht op een decoder die de motor perfect kan aansturen natuurlijk wel geopend!
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: VincentKloeg op zaterdag 04 juli 2009, 22:18:47
Ik heb nu een Marklin 37842 en 37840 op de baan gehad en heb op het moment een 29840 in bedrijf. In mijn vitrine staan nog een 3082, 3315 en 3319. In totaal dus ervaring met 6 locomotieven van het type 50.
Doe er maar 1 af dan.  :lol:. De 3082 is een BR41.

Citaat van: 3rail op zondag 05 juli 2009, 09:27:23Wat je ook nog kunt proberen is de takt frequentie van je decoder veranderen.
Dit kan in sommige gevallen het geluid verminderen.
De decoders zijn hier ook vervangen door een ESU en één met een Zimo.

Mvg,
Peter
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
beste Vincent.

dit draadje heb ik helemaal doorgelezen. daar ik van jou de 37840 heb overgenomen, heb ik de lok meteen op de baan gezet en uitgeprobeerd. Ik vind persoonlijk het geluid van de motor wel meevallen, ik heb loks die meer lawaai maken. Of heb je de herrie er uit gekregen voordat je hem verscheepte naar mij?
Ik kan zeggen dat ik er heel blij mee ben, nu nog even de rookgeneraor uitproberen.

groet Teunis
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Beste Vincent,

het geluid wat de motor van de BR 50 maakt lijkt op onbelans van het anker.
Binen kort ga ik proberen een tandwiel er tussen uit te halen en dan de motor laten draaien kijken of het geluid dan het zelfde is.

Als dat zo is ga ik proberen een lagertje in het motorschild te monteren.

Het kan wel even duren erg druk met het werk.
(weet iemand een goedkope rollentestbank te koop want dat is wel zo handig om dit soort problemen op te sporen)
dgr
Sjaak
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
@ Teunis

De 37840 vond ik ook een goed geluid hebben, ik heb daar verder niets aan gedaan. Ik had alleen de kap nodig van de originele 37840. Maar het is ook een kwestie van smaak, wat voor de één acceptabel is, is voor de ander afschuwelijk :P.

@ Freak

Dan is het de 3084. Ik vergis me telkens in die nummers aangezien ik ook lange tijd de 3082 heb gehad. Maar in die posting bedoelde ik een 3084.



Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Gewoon een Lopi erin knallen, dan wordt ie met 40 kHz aangestuurd en zal ie veel minder lawaai maken.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Beste Kappa

Verklaar je nader
wat is Lopi
wat bedoel je met erin knallen
etc

groet Teunis
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Lopi = Lokpilot - fabrikaat ESU (zie b.v. artikelnr. 52610)
inknallen is Belgisch voor monteren (denk ik ?)

Klik 1

Klik 2



Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Nieje das infrutselen wat jij bedoelt huub.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 07 juli 2009, 14:08:28
Nieje das infrutselen wat jij bedoelt huub.

Is het dan: er in schieten, Johnny ?
met een speciaal kanon of zo ?
a.u.b. verdere uitleg.
wij wachten af in spanning !
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Waarom ik het is niet mijne uitleg he .Ik weet ook ni waarom hij van inknallen spreekt. Maar ik frutsel dat er meestal in.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
voor een goede testbank kijk eens op E*ay Duitsland.Ik heb de mijne daar gekocht met uitbreiding dat ik de Bigboy kan plaatsen en amper 100 euro inclus verzenkosten betaald.
Het zijn testbanken van 1 meter lang en uit aluminium.Veel steviger dan die dingen die stukken van mensen kosten.Er staat wel geen merknaam op.
ff zoeken onder Rollenprüfstand.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Citaat van: teunstreinen op dinsdag 07 juli 2009, 07:16:25
Beste Kappa

Verklaar je nader
wat is Lopi
wat bedoel je met erin knallen
etc

groet Teunis

Citaat van: huub op dinsdag 07 juli 2009, 12:15:18
Lopi = Lokpilot - fabrikaat ESU (zie b.v. artikelnr. 52610)
inknallen is Belgisch voor monteren (denk ik ?)

Klik 1

Klik 2

Inderdaad, monteren of inbouwen, of erin vrotten is de juiste vertaling. :wink:
Heb ik me dan zo plastisch uitgedrukt? :shock:

Ik merk gewoon een wereld van verschil tussen oudere decoder met een lage aanstuurfrequentie en de Lopi (Lokpilot) die met 40 kHz aanstuurt.
Welliswaar niet fluisterstil, maar iig stiller dan de oude 6090x en ook de 60760 decoders.
Re:5-polige hoogvermogenmotor zo stil mogelijk maken?
Was vorige week ff bij MTE Vlaardingen, en had het hier over.
Daar was men van mening dat het veelal te verhelpen is om een klein ringetje op het ankerasje te doen, zodat er geen axiale speling meer is.

Vaak is die speling relatief groot, zodat het ankerasje tijdens het rijden op en neer gaat in zijdelingse richting, wat extra geluid met zich meebrengt.

Ik ga het eerdaags eens uitproberen bij en loc uitgerust met een lawaaierige 60760 set.

Mvg Gert