Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Geluid laden via ESU Locprogrammer

Gestart door v200marklin donderdag 20 november 2008, 19:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluid laden via ESU Locprogrammer
Ik wilde met de ESU Locprogrammer 53451 2.7.0 het BR41 geluid zetten op een ESU MFX Sound decoder welke de BR50 sound bezat.

Dit lukt dus gewoon niet ! , moet opgeven om welke decoder het gaat, en daar staat de MFXSound dus lekker niet bij !

Wel ben ik mijn standaard BR50 geluid ook kwijt, dus dat is wel gewist (denk ik :?), maar nu dus een Loc zonder sound.

Echt van alles geprobeerd, maar Loc/Decoder geeft geen kik !

De enige 2 redenen op een ESU programmer te kopen waren :

1) Fijnafstelling CV's
2) Wisselen van Loc geluiden

Heb een 6021 en een CS1 dus de meeste instellingen kan ik daarmee doen.

Fijnafstelling CV's werkt goed , maar niet zo belangrijk 8), geluiden uploaden echter wel en dat werkt dus niet, m.a.w. kat in de zak gekocht ?, of doe ik iets zwaar fout ?  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hoi,

Ik heb ook dergelijke problemen gehad om het geluid te veranderen van een Ae6/6 (default) naar een Am4/4 (V200) diesel geluid.
Bij mij hielp een internetupdate naar 2.7.2

Duidelijk is dat het wel een originele ESU mfx decoder moet zijn en niet een die standaard door marklin wordt uitgeleverd zoals in de BR50 uit een startset. Hier heeft marklin een eigen firmware opgezet die het veranderen blokkeerd.

Mocht dit niet helpen, kun je een mail sturen naar ESU (via de website), waarop je meestal binnen een paar dagen antwoord op krijgt.

Treinsmurf
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
@ treinsmurf,

ja , is een originele MFX Locsound 62410.
Als ik om udates vraag, krijg ik de melding dat ze er niet zijn  8)

ESU Belgie reeds gemailed, echter nog geen antwoord.

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Gert,

Treinsmurf bedoelt dat wellicht upgraden van je programmer helpt. Deze update kun je hier downloaden.

Gr, Ben.
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Ben,

heb de programmer net geupdated naar 2.7.2 ipv 2.7.0 welke was bijgeleverd  :roll: :|

Nu kan ik de bestaande Locsounds nergens meer vinden  :shock:, wat een ergernis met een gloednieuw ding zeg !, oude CDrom erbij met V2.7.0 ipv V2.7.2 , en nog werkt het niet :?

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Gert,

Heeft ie wel gewerkt, of heb je vanaf het begin al problemen met de programmer gehad.
V2.7.2 is wel de laatste versie en zou dus moeten werken.
Geluiden kun je downloaden van www.loksound.de onder "Download" "Geräuschdateien" "Loksound V3" "Loksound V3.0 mfx".  Nu staan ze gesorteerd op stoom, diesel en e-loc geluiden.

In de kolom Download staan de bestanden die je kunt downloaden.

Deze kun je vervolgens openen met je lokprogrammer nadat je de decoder van de loc eerst hebt uitgelezen.

Het laatste (uitlezen van de decoder) moet je natuurlijk eerst aan de praat zien te krijgen, en deze zou moeten werken met de update naar V2.7.2.

Heeft de programmer geen contact problemen? Knipperen de lampjes van de programmer wel als je de lok met de programmer probeert uit te lezen?

Verder ben ik benieuwd of je Vista of XP draait, en of je de lokprogrammer met USB hebt aangesloten.
Stuur je wel de juiste COM poort aan? (Als de lampjes op je programmer niet gaan knipperen als je de lok probeert uit te lezen, denk ik dat je een verkeerde COM poort hebt ingesteld.

Treinsmurf
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
@ Treinsmurf,

ja , alles is goed aangesloten, kan de loc uitlezen , lampjes knipperen dan.
Staat op COM1 dus niet via USB.
Locsound gedownload van loksound.de , programmer geeft ook aan dat
het geluid wordt geupload, maar loc blijft zwijgen.

Ik denk dat het audio gedeelte v/d decoder is overleden :?

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hoi Gert,

Dat is mooi balen zeg. Dan kan ik je alleen nog adviseren dit in een mail naar ESU te zetten, mogelijk dat zij nog een oplossing hebben. Wordt waarschijnlijk decoder opsturen naar ESU, maken zij hem weer in orde.

Ik heb het 1 keer gehad met een 61600 van ESU, deze was inderdaad defekt en kreeg ik ook niet meer ingesteld.
Na wat mailwisseling mocht ik hem opsturen en is deze kostenloos vervangen door ESU.

Treinsmurf
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hallo Treinsmurf,

alles reeds gemailed aan ESU Belgie, komt wel goed , maar het is i.d. een
hoop ergernis, gelukkig kost het ook allemaal bijna niks  :roll: :mrgreen:

Mvg Gert

Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hallo Gert.
Heel vervelend wanneer de gekochte apparatuur niet datgene doet woorvoor dit aangeschaft is.
Aan alle kanten ga je dan twijfelen, Programmer kapot, decoder kapot of doe ik iets fout?
Rolf (^Rook) is hier een tijdje terug heel druk mee geweest en had dit heel goed voor elkaar.
Misschien kun je via PB dit aan hem vragen, hij is niet veel meer op het forum maar proberen kan altijd.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Heren !

Eureka !! :P, vraag me vooral niet HOE  :shock: :roll:, maar.....................ik heb weer SOUND in de decoder gekregen.
Nu is het wel van een Mallet loc geloof ik :roll:, maar ik vind het voorlopig helemaal geweldig, laat het maar ff zo  8)

Maar om nou te zeggen dat de gebruiksaanwijzing v/d programmer echt duidelijk is  :roll: :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
1) Van een nieuwe lok sla ik altijd de originele decoder-configuratie op in een bestand wat ik bijvoorbeeld BR50-005_00.esu _00.esu noem.

2) Wijziging in de configuratie sla ik op onder BR50-005_01.esu.

3) Je kan altijd een decoder resetten naar de fabriekstand of vorige/originele configuratie  (_00.esu) wegschrijven naar de decoder met de LokProgrammer.

4) Om een decoder los van de loc te testen is er de ESU 51900 Profi-PrÜfstand (kost 40,00 euro). Daar zit een luidsprekertje op en kan het geluid getest worden.

Door Márklin ingebouwde decoders zijn soms niet uit te lezen met de ESU LokProgrammer. ESU (D) heeft mij toen uitgelegd dat dit wel mogelijk is door de decoder uit te bouwen en los van de motor uit te lezen (via bijvoorbeeld de Profi-Prüfstand). Dit laatste heb ikzelf nog niet getest of dat mogelijk is.


nmbs < Willy > sncb
==============
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Heb ik weer wat raars met dat ding :shock:

4 stuks nieuwe ESU MFX 61600 decoders worden wel herkend door de programmer, maar ik kan geen CV's lezen en/of schrijven :roll: :roll:

Andere ESU Locsound decoders en Uhlenbrock en Kuehn worden ook herkend, maar daar kan ik dus weer WEL de CV's lezen en/of schrijven, maar bij de 61600 dus niet, ik snap er geen zak meer van :roll: :|

Op de 6021 gaat alles natuurlijk wel met de 61600 8)

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hee bekend probleem  8)
Alle updates van ESU programmer binnen halen hielp bij mij ook niet.

Hoe heb je het kastje aan je computer? USB of Com?
Zijn je drivers in order voor deze aansluiting?
Welke Windows gebruik je?
Is je Windows volledig geupdate?

Dit waren bij mij de problemen op verschillende computers.
Onder Vista lukt mij het instellen van een decore probleemloos en snel.
Voor het uploaden van geluid moet ik echter gebruikmaken van een computer met XP anders lukt het niet. (xp home sp3) de usb drivers voor xp worden wel automatisch mee geinstalleerd door de esu setup.

T was een ramp om erachter te komen, ben er half jaartje mee bezig geweest.
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Citaat van: Vinysie op dinsdag 09 december 2008, 08:32:23
Hee bekend probleem  8)
Alle updates van ESU programmer binnen halen hielp bij mij ook niet.

Hoe heb je het kastje aan je computer? USB of Com?
Zijn je drivers in order voor deze aansluiting?
Welke Windows gebruik je?
Is je Windows volledig geupdate?

Dit waren bij mij de problemen op verschillende computers.
Onder Vista lukt mij het instellen van een decore probleemloos en snel.
Voor het uploaden van geluid moet ik echter gebruikmaken van een computer met XP anders lukt het niet. (xp home sp3) de usb drivers voor xp worden wel automatisch mee geinstalleerd door de esu setup.

T was een ramp om erachter te komen, ben er half jaartje mee bezig geweest.

Een half jaartje  :shock: :mrgreen:, nou dan heb ik dat ding al begraven hoor, indien die het niet doet 8)

Kastje zit via de COM1 poort op Windows XP, zowel Windows als ESU laatste update gedownsmurfd, maar nada , nixos , noppes :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
appart.
het grappige is dat het bij mij op vrij zware pc's niet werkte en nu op mijn samsung nc10 (netbook, net zoiets als een eeepc) wel probleemloos werkt :P
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Zou het iets te maken hebben dat die decoders MFX zijn ? :roll:, niet MFX Esu decoders doen het dus wel 8)

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
geen idee...
misschien kunnen we een een keer kijken of het met mijn lokprogrammer / pc combi wel lukt??
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Citaat van: v200marklin op dinsdag 09 december 2008, 10:31:06
Zou het iets te maken hebben dat die decoders MFX zijn ? :roll:, niet MFX Esu decoders doen het dus wel 8)

Denk dat je daarmee de spijker op z'n kop slaat, Gert :idea: Mijn ESU MFX-decoder liet ook geen CV-programming toe met de LokProgrammer 8)

Vriendelijk zeeppompje,

Rolf
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Na al 2 weken aan het etteren te zijn geweest, kreeg ik vanmiddag een e-mail van ESU Brugge 8)

Die zeggen gewoon , stuur het maar op naar je dealer 8), dat is dus in Friesland, gaat Friesland het opsturen naar Brugge, Brugge weer naar Friesland, en Friesland weer naar Rotterdam :roll:, ja dat is echt de oplossing
ESU Belgie :?, ben ik het zo'n 2 maanden kwijt :roll: :|
Op mijn vraag aan ESU Brugge of het iets met dat MFX van doen heeft krijg
ik gewoon geen antwoord :? Ze zeggen er n.b. gewoon bij "wij sluiten het dossier" :shock:
Ik ga maar eens een mail sturen naar ESU Duitsland, kijken of dat helpt 8)

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Is dat Train Service Danckaert ESU Benelux waar je een mailtje naar toe gestuurd hebt?.
Vraag het hier eens aan forumlid Train die zal daar wel een manneke kennen.

Mvg,
Peter
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Citaat van: Freak op dinsdag 09 december 2008, 18:15:32
Is dat Train Service Danckaert ESU Benelux waar je een mailtje naar toe gestuurd hebt?.
Vraag het hier eens aan forumlid Train die zal daar wel een manneke kennen.

Mvg,
Peter

Yep,

is TSD in Brugge, die weten het dus niet en denken dan dat de dealer het wel weet :roll: :mrgreen:, hoe naief kun je zijn 8)

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hoi Gert,

Bij mij werkt alles wel, maar ik draai geen XP, maar Vista. Bij Vista weet ik dat je de software als administrator moet installeren. Weet even niet meer hoe dit met XP zit.

Bij de installatie moet je ook de USB driversoftware installeren, waarbij het belangrijk is dat je de lokprogrammer nog niet op de USB poort aansluit. Na de installatie voltooid te hebben dien je de PC eerst te rebooten. Daarna mag je pas de lokprogrammer aansluiten. (Aldus de beschrijving op de ESU site).

Ik weet niet hoe je duits is, maar je kunt een en ander nalezen op:

http://www.loksound.de/index.php?id=354

Misschien moet je eens proberen om alles te deinstalleren en vervolgens de installatie opnieuw een keer uitvoeren conform de beschrijving.

Treinsmurf
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
@ Treinsmurf

ik heb hem op de COM1 poort zitten, maar zal vanavond eens doen wat jij voorstelt 8), wordt vervolgd................................

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Gert,

Zit er dan geen USB verloop bij?
De programmer heeft weliswaar een stekker met aan beide einden een 9-polige connector, maar als het goed is zit er ook een verloopstuk bij van 9-polig naar USB.
Probeer eens om hem op USB aan te sluiten.

Treinsmurf
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Citaat van: treinsmurf op dinsdag 09 december 2008, 20:03:34
Gert,

Zit er dan geen USB verloop bij?
De programmer heeft weliswaar een stekker met aan beide einden een 9-polige connector, maar als het goed is zit er ook een verloopstuk bij van 9-polig naar USB.
Probeer eens om hem op USB aan te sluiten.

Treinsmurf

USB kabel zit er bij, heb ik in het begin geprobeerd, werkte helemaal niet, dus via COM1 gedaan en dat werkt wel, behalve........................ESU MFX decoders 61600 8), ESU Locpilot , Uhlenbrock, Kuehn, allemaal GEEN probleem, behalve....................... :mrgreen:
De ESU Locsound MFX doet het ook goed op de programmer, dus zou je zeggen dat het item "MFX" het probleem niet kan zijn :?

Ik ga het morgen weer eens allemaal v/d PC afflikkeren 8), en opnieuw eens proberen via de USB poort te doen 8)

Mvg Gert

Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Heb het hele handeltje v/d PC gehaald, en opnieuw geinstalleerd, daarna de Programmer aangesloten via de USB kabel , geen ENKEL verschil, alle ESU, Uhlenbrock en Kuehn decoders zijn uit te lezen........................... behalve de MFX decoders 61600 :x :?

Ga me maar eens tot ESU Duitsland wenden 8)

Mvg Gert
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
succes dan.
Ik zal eens een lok sound mfx halen en proberen wat ik kan
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geluid laden via ESU Locprogrammer
Hoi Gert,

Ik vroeg me af of je al nieuws hebt te melden, of reeds wat van ESU hebt gehoord.

Vanavond ben ik zelf nog even bezig geweest, en geconstateerd dat bij mij gelukkig alles nog als vanouds werkt.
Ik heb een nieuwe 61600 in een loc ingebouwd en deze met de programmer uitgelezen, CV's aangepast en weer naar de decoder geschreven.

Heb wat screenshots gemaakt, en deze op tinypic gezet. Misschien heb je er wat aan als je nog een en ander gaat uitproberen.

Foto 1: Programmer aangesloten en via de USB poort aangesloten op de PC.

http://i40.tinypic.com/6pqn37.jpg

Foto 2: Decoder uitlezen scherm

http://i40.tinypic.com/140vh48.jpg

Foto 3: Juiste COM-poort instellen (Bij mij is het COM4, maar je hebt de keuze uit 11 COM-poorten).

http://i43.tinypic.com/20a9jk3.jpg

Foto 4: Lezen van de decoder

http://i41.tinypic.com/mah4cz.jpg

Foto 5: Beeld nadat de decoder is ingelezen

http://i41.tinypic.com/i5zl90.jpg

Foto 6: De programmer herkent dat het een Lokpilot V3.0 mfx is.

http://i43.tinypic.com/33ys1n7.jpg

Foto 7: Vervolgens passen we wat instellingen (CV's) aan en schrijven dit weer naar de decoder.

http://i44.tinypic.com/erlidu.jpg

Foto 8: CV's worden naar de loc decoder gestuurd.
http://i39.tinypic.com/344dso4.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Treinsmurf