Hallo DB,
Kijk ook even hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22561.0.
Ik heb nu al een tijdje een aantal LD-W-32"s (ik denk 6 stuks) in gebruik en ben er erg over te spreken. Heb één exemplaar geroosterd, maar dat was mijn eigen fout, een motor aansluitdraad zat ingeklemd tussen loc-chassis en metalen kap in een oude Mä V200.... en met een 5 A booster geeft dat een mooi effect kan ik je vertellen...
Ik heb ze lopen in een paar hele oude modellen, o.a. een BR89 uit 1970 en de genoemde V200, die nog ouder is. Die zijn beide met de SCM's uitgerust en lopen na de ombouw bijna net zo mooi als mijn BR64-DB MFX uit 2009!! Daarnaast zijn er een BR50, BR41, BR44, S3/6 1997-2001, allen van TCM's voorzien, omgebouwd met de LD-W-32. Alles nog met het originele 3-polige anker.
Je moet wel de tijd en moeite nemen om de verschillende CV's optimaal in te regelen. Daarbij moeten vooral ook CV2 (aanloopspanning) en CV65 (kickstart) goed op elkaar worden afgestemd. Neem ook de moeite om de loc's tijdens de verbouwing goed schoon te maken en ook op de juiste manier te smeren. Daarbij niet de asjes waar de tandwielen op draaien en de drijfstang lagers (stoomloc's) vergeten en evt. nieuwe borstels plaatsen.
De verhalen over plotseling rennen of omkeren worden steevast veroorzaakt door het ingeschakeld laten van de analoogherkenning in CV29. Die altijd dus uitschakelen. Voor het echt mooi en geruisloos (jazeker, mijn stokoude V200 en de iets jongere BR89 lopen praktisch geruisloos!) lopen moet je de besturing op DCC met 128 stappen doen, bij een ingestelde motorfrequentie van 460Hz (CV9=0). Bestuur je ze met MM, wat ook prima gaat, dan hoor je ze een beetje knorren, zonder dat het de rijeigenschappen echt negatief beïnvloedt.
Overigens zijn in mijn ervaring de TCM motortjes luidruchtiger, vooral bij hele lage snelheid, dan kreunen ze een beetje. Bij hogere snelheid geven ze ook iets meer geruis/gekreun. Rijden doen ze even mooi als de SCM's.
Ik heb in geen van de loc's een extra condensator ingebouwd, is tot nu toe ook niet nodig gebleken zolang alles redelijk schoon is en de rijspanningsvoorziening over de hele baan goed op peil is. Bij mij zitten de aansluitingen vanaf de ringleiding (2,5 mm2 installatiedraad) om de 2 meter rijlengte, alle verbindingen gesoldeerd met 0,75 mm2 aansluitdraden.
Dat er geen lastregeling op zit vindt ik eerder een voordeel dan een nadeel, omdat ook in het echt een loc/trein op een helling of onder zware belasting anders gaat lopen. Een paar rijstappen extra bij helling op of gewoon langzamer helling op laten lopen is wel zo natuurlijk. Bij automatisch bedrijf kan ik dat gewoon per blok en loc/trein ook inprogrammeren.
Bij mij kunnen al deze loc's ook echt op kruipsnelheid lopen, waarbij ik wel moet zeggen dat bij aanloop vanaf stilstand er een behoorlijk verschil is tussen een loc met of zonder aangekoppelde wagens. Om dat te overbruggen gebruik ik de rangeersnelheid (halve max. snelheid) functie, inschakelen bij losse loc, uitschakelen bij aangekoppelde trein. De decoders zijn ingeregeld (zie boven) met een loc en aangehangen trein.
Het enige nadeel van de LD-W-32 is dat je geen extra functie's hebt, behalve het "spelen" met de rijverlichting, zoals knipperen of rangeerlicht (daarvoor kun je evt. de iets duurdere LD-W-33 nemen, die ook overbelastingsbeveiliging heeft). Ook oppassen dat je zeker weet dat de motorstroom of eigenlijk totale belasting niet te groot kan worden, ze hebben geen overbelastingsbeveiliging. Vandaag dat vooral de oudere (lees stroomvreter) motortjes de zaak door een goede schoonmaak- en doorsmeerbeurt soepel moet blijven lopen.
Besturing: IB-COM, ingebouwde booster alleen gebruikt voor de wissels en seinen, Tams B4 booster op 18V/5A uitsluitend voor rijstroom, ITrain op Macintosh, alles C-rail. Geheel gescheiden voeding voor verlichting etc. Alle Tams en LOPI's (in 3-rail Roco loc's) op DCC-128, de origineel Mä FX en MFX'en op MM II met 27 rijstappen. Mis nog wel de extra MFX functies boven de 1+8 die bij dubbeladres mogelijk zijn bij een paar Mä geluidsloc's.
Kort gezegd, zeker voor de oudere locs heb je voor nog geen 15 Teuro's een perfect bruikbare digitalisering. Het verschil met 5-polig en permanent magneet-ombouw is in praktijk alleen te zien bij extreem lage snelheid, maar is zo klein dat het mij het grote verschil in kosten niet waard is.
Groetjes, Rob arconell