Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ervaringen TAMS LD-G-W32

Gestart door DB donderdag 20 november 2008, 11:03:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2007

V65

offline
ervaringen TAMS LD-G-W32
Heeft er al iemand ervaringen met de nieuwe TAMS budget decoder LD-W-32?
Re: ervaringen TAMS LD-G-W32
Hallo.
meld maar wat je weten wilt gelukkig heb ik ervaring met alle decoders die er op de markt zijn.

vrg.KROKO-04
Re: ervaringen TAMS LD-G-W32
De één vindt Tams decoders goed de andere vindt het bagger.
Houdt wel rekening met onderstaande.

Citaat uit de handleiding:
CiteerWorden verlichtingen of andere verbruikers met meer dan 300 mA op de decoder aangesloten of bedraagt de totale stroom van alle verbruikers van de motor meer dan 1500 mA, dan wordt de decoder bij het in gebruik nemen beschadigd.

Mvg,
Peter
Re: ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: ervaringen TAMS LD-G-W32
ik ben benieuwd wat de verbeteringen van deze budgetdecoder zijn tov ld-w-11 die deze decoder vervangt. Alleen railcom?
De tams ld-w-11 doet het nu redelijk, nadat ik een condensator heb ingebouwd en het onderstel eens goed met wasbenzine heb schoongemaakt

gr,
Daan
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hoe kom ik trouwens achter het aantal mA dat door de moter van mijn locs wordt gebruikt?

Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Persoonlijk vind ik de Tams lokdecoders redelijk, echter het rijgedrag laat te wensen over.
Ik heb diverse Tams decoders uitgeprobeerd LD-G- 31, LD-G-32 en LD-G- 33
Met name het afregelen van de cruisecontrol is zeer lastig en krijg dan ook geen bevredigend resultaat.
Zijn er forumleden, die hier positieve ervaringen mee hebben?

Groet Decock
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
die Tams decoders willen nog wel eens plotseling van rijrichting veranderen tijdens het rijden...
een elco aansluiten is wel een must idd

sneuvelen gebeurt ook nog al eens onverklaarbaar. De service is wel heel goed. Ook bij overbelasting wordt er gratis een nieuwe toegestuurd.
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2008

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Was vanavond bij Theunis voor een leuke cursus. Hierbij het fotoverslag, nu met tekst:  :wink:

Na een kop thee en een gezellig onderhoud over onze passie, werd ik in de gelegenheid gesteld aan de slag te gaan. Ik ben bekend met techniek, kan goed solderen en heb tientallen treinen(en nog veel meer andere zaken) in en uit elkaar gehaald, maar wilde de eerste digitale stappen niet allen zetten. Dat is me uitstekend bekomen, want ik heb veel bijgeleerd; 8)

Uit het verslag via de mail al geleerd welke motortjes er zijn, maar het was toch even puzzelen, want ik had een paar treinen en verschillende decoders mee. Wat was het leukste en meest leerzame? Uiteindelijk de Tams LD-W-32 gekozen boven de G-32 en de Ulenbrock 76420, omdat de magneten toch niet pasten bij de loks die ik mee had en ik het niet gepast vond gebruik te maken van de overvloed aan materialen die Theunis ter beschikking had. Voortaan iets meer tijd nemen vooraf om dat te beoordelen :?. Gelukkig had Theunis een engelengeduld en ik nog een oude BR52 van de beurs uit Houten mee.

Ik koos uiteindelijk voor het meest basale, ook omdat hiermee de oorspronkelijke materialen gebruikt konden worden, ik heb alleen een stukje draad nodig gehad.

Eerst maar de heleboel uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Handige tip om een bakje klaar te zetten voor de onderdelen, kon zo de koolborstels en schroeven niet kwijtraken.  :idea:




Na het schoonmaken en het bestuderen van de duidelijke gebruiksaanwijzing, bleek waarom ik de hulp van Theunis nodig had. Er staken drie draden uit de spoel  :!:. Had even niet opgelet en op twee gerekend  :? Gelukkig wist Theunis feilloos waar ik alles moest aansluiten en kon het met een stukje dubbelzijdig tape op zijn plaats gezet worden. Nu ik dit weet wordt de volgende klus veel eenvoudiger :D.




Het mooie aan deze decoder is niet alleen de prijs, maar ook de eenvoud. Helaas had mijn zuinigheid wel tot gevolg dat ik al mijn soldeerkunsten moest aanwenden om dit tot een goed einde te brengen. Zonder de klemmen van Theunis had ik ook dit niet goed afgerond. Volgende keer maar met draadjes bestellen, want dat maakt het veel eenvoudiger. Het lampje bleek geïsoleerd te moeten worden, maar dat ga ik dit weekeinde thuis nog doen, voorlopig genoeg hulp gehad.
Even proefgereden op de mooie k-rails op standaard adres nummer 03. Programmeren kan ik zelf thuis wel doen. Rijeigenschappen zijn iets beter dan analoog door het schoonmaken, maar nu bleek pas op lage snelheid hoe erg de lok wiebelt. Het mechanische probleem is van later zorg.




Daarna nog even de prachtige baan van Theunis bewonderd en op huis aan, waar ik het niet kon laten te testen of de trein het ook analoog deed. Dat stelde niet teleur, het stammetje ging moeiteloos de 3% heuvel op met 100 km/u  :lol:



Dank Theunis voor je kennis, geduld en tijd en dank voor alle adviezen omtrent programmeren in deze bijlage, ga dat binnenkort testen en oefenen.
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Aliebengalie
gast

Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Nou,een beknopte omschrijving zou niet verkeerd zijn. :lol:
Je foto's zien er goed uit,en rijden doet ie ook al dankzij Teunis.... :lol:
Ik moet er nog aan beginnen (zelfde lok nog uit mijn jongere jaren)... :lol:
Dus ben zeer benieuwd.
Alvast bedankt..

Mvg: Alex
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hallo DB,

Kijk ook even hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22561.0.

Ik heb nu al een tijdje een aantal LD-W-32"s (ik denk 6 stuks) in gebruik en ben er erg over te spreken. Heb één exemplaar geroosterd, maar dat was mijn eigen fout, een motor aansluitdraad zat ingeklemd tussen loc-chassis en metalen kap in een oude Mä V200.... en met een 5 A booster geeft dat een mooi effect kan ik je vertellen...
Ik heb ze lopen in een paar hele oude modellen, o.a. een BR89 uit 1970 en de genoemde V200, die nog ouder is. Die zijn beide met de SCM's uitgerust en lopen na de ombouw bijna net zo mooi als mijn BR64-DB MFX uit 2009!! Daarnaast zijn er een BR50, BR41, BR44, S3/6  1997-2001, allen van TCM's voorzien, omgebouwd met de LD-W-32. Alles nog met het originele 3-polige anker.

Je moet wel de tijd en moeite nemen om de verschillende CV's optimaal in te regelen. Daarbij moeten vooral ook CV2 (aanloopspanning) en CV65 (kickstart) goed op elkaar worden afgestemd. Neem ook de moeite om de loc's tijdens de verbouwing goed schoon te maken en ook op de juiste manier te smeren. Daarbij niet de asjes waar de tandwielen op draaien en de drijfstang lagers (stoomloc's) vergeten en evt. nieuwe borstels plaatsen.

De verhalen over plotseling rennen of omkeren worden steevast veroorzaakt door het ingeschakeld laten van de analoogherkenning in CV29. Die altijd dus uitschakelen. Voor het echt mooi en geruisloos (jazeker, mijn stokoude V200 en de iets jongere BR89 lopen praktisch geruisloos!) lopen moet je de besturing op DCC met 128 stappen doen, bij een ingestelde motorfrequentie van 460Hz (CV9=0). Bestuur je ze met MM, wat ook prima gaat, dan hoor je ze een beetje knorren, zonder dat het de rijeigenschappen echt negatief beïnvloedt.

Overigens zijn in mijn ervaring de TCM motortjes luidruchtiger, vooral bij hele lage snelheid, dan kreunen ze een beetje. Bij hogere snelheid geven ze ook iets meer geruis/gekreun. Rijden doen ze even mooi als de SCM's.

Ik heb in geen van de loc's een extra condensator ingebouwd, is tot nu toe ook niet nodig gebleken zolang alles redelijk schoon is en de rijspanningsvoorziening over de hele baan goed op peil is. Bij mij zitten de aansluitingen vanaf de ringleiding (2,5 mm2 installatiedraad) om de 2 meter rijlengte, alle verbindingen gesoldeerd met 0,75 mm2 aansluitdraden.

Dat er geen lastregeling op zit vindt ik eerder een voordeel dan een nadeel, omdat ook in het echt een loc/trein op een helling of onder zware belasting anders gaat lopen. Een paar rijstappen extra bij helling op of gewoon langzamer helling op laten lopen is wel zo natuurlijk. Bij automatisch bedrijf kan ik dat gewoon per blok en loc/trein ook inprogrammeren.

Bij mij kunnen al deze loc's ook echt op kruipsnelheid lopen, waarbij ik wel moet zeggen dat bij aanloop vanaf stilstand er een behoorlijk verschil is tussen een loc met of zonder aangekoppelde wagens. Om dat te overbruggen gebruik ik de rangeersnelheid (halve max. snelheid) functie, inschakelen bij losse loc, uitschakelen bij aangekoppelde trein. De decoders zijn ingeregeld (zie boven) met een loc en aangehangen trein.

Het enige nadeel van de LD-W-32 is dat je geen extra functie's hebt, behalve het "spelen" met de rijverlichting, zoals knipperen of rangeerlicht (daarvoor kun je evt. de iets duurdere LD-W-33 nemen, die ook overbelastingsbeveiliging heeft). Ook oppassen dat je zeker weet dat de motorstroom of eigenlijk totale belasting niet te groot kan worden, ze hebben geen overbelastingsbeveiliging. Vandaag dat vooral de oudere (lees stroomvreter) motortjes de zaak door een goede schoonmaak- en doorsmeerbeurt soepel moet blijven lopen.

Besturing: IB-COM, ingebouwde booster alleen gebruikt voor de wissels en seinen, Tams B4 booster op 18V/5A uitsluitend voor rijstroom, ITrain op Macintosh, alles C-rail. Geheel gescheiden voeding voor verlichting etc. Alle Tams en LOPI's (in 3-rail Roco loc's) op DCC-128, de origineel Mä FX en MFX'en op MM II met 27 rijstappen. Mis nog wel de extra MFX functies boven de 1+8 die bij dubbeladres mogelijk zijn bij een paar Mä geluidsloc's.

Kort gezegd, zeker voor de oudere locs heb je voor nog geen 15 Teuro's een perfect bruikbare digitalisering. Het verschil met 5-polig en permanent magneet-ombouw is in praktijk alleen te zien bij extreem lage snelheid, maar is zo klein dat het mij het grote verschil in kosten niet waard is.

Groetjes, Rob arconell
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Citaat van: arconell op donderdag 27 mei 2010, 15:11:57
Besturing: IB-COM, ingebouwde booster alleen gebruikt voor de wissels en seinen, Tams B4 booster op 18V/5A uitsluitend voor rijstroom, ITrain op Macintosh, alles C-rail. Geheel gescheiden voeding voor verlichting etc. Alle Tams en LOPI's (in 3-rail Roco loc's) op DCC-128, de origineel Mä FX en MFX'en op MM II met 27 rijstappen. Mis nog wel de extra MFX functies boven de 1+8 die bij dubbeladres mogelijk zijn bij een paar Mä geluidsloc's.

Mogelijkheden IB-COM
Marklin-Motorola-Decoder: 80 adressen, 14 rijstappen.
Uhlenbrock-Motorola-Decoder: 255 adressen, 14 rijstappen.

Mvg,
Peter
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Beste Peter,

Dat met 14 rijstappen klopt natuurlijk en tegelijkertijd ook niet. Het motorola formaat (oud zowel als nieuw) kent altijd alleen maar die 14 rijstappen, maar via een simpele "manipulatie" kunnen "halve/tussenliggende" rijstappen op iedere MM (II) decoder gezet worden. En dat kan met iedere centrale die die trick als software ofwel ingebouwd heeft ofwel via een computer besturingsprogramma voor doorgifte aangeboden krijgt. Overigens kan het met iedere voor MM geschikte centrale met ingebouwde rijregelaar als je een beetje vingervlug bent... zie http://www.hilpers.com/429334-maerklin-60901-decoder-mit-27-a

Of je dus met 28 stappen via de IB-COM kunt rijden hangt dus af van je besturingsprogramma, niet van de IB-Com. Het simpele meegeleverde IB-Util basisprogramaatje kan dat inderdaad niet maar ITrain b.v. wel.

Een ander voorbeeld is het Mobile station (I) dat ook alleen 14 stappen kan opwekken maar waarmee je door handig aan de knop te draaien ook de tussenstappen kunt opwekken.

Ach ja, niet alles is zoals het lijkt, en al helemaal niet bij Märklin :lol:

Hier nog wat links die het verhaal verder uitleggen:
http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/motoueb.htm
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=126&whichpage=2

Voor wat betreft de IB-COM, dat is niets anders dan een simpele computer interface zonder enige knop of regelaar maar met ingebouwde multiprotokol booster, USB aansluiting voor de computer en een aantal aansluitingen voor railspanning,  prog.rail, nog een booster, S88 aansluiting en Loconet poorten. De interface verstaat uitsluitend Loconet. En dat is dan het grootste nadeel, je besturingsprogramma moet dat dus ook kunnen. En dat doen ze lang niet allemaal.
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Citaat van: arconell op donderdag 27 mei 2010, 22:37:25
maar via een simpele "manipulatie" kunnen "halve/tussenliggende" rijstappen op iedere MM (II) decoder gezet worden. En dat kan met iedere centrale die die trick als software ofwel ingebouwd heeft ofwel via een computer besturingsprogramma voor doorgifte aangeboden krijgt.
En laat nu zo zijn dat de IB?s die tot op heden op de Markt zijn deze deze trick niet kennen.

CiteerOf je dus met 28 stappen via de IB-COM kunt rijden hangt dus af van je besturingsprogramma, niet van de IB-Com.
Het simpele meegeleverde IB-Util basisprogramaatje kan dat inderdaad niet maar ITrain b.v. wel.
Toch even de vraag aan de maker van ITrain stellen hoe dat omgezet wordt.

Mvg,
Peter
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
De grap is eenvoudig en kan eigenlijk met iedere centrale die MM (II) ondersteunt. De 14 rijstappen "op" liggen bij MM (II) tussen de 14 rijstappen "terug", ze lopen ahw van b.v opschakelen: in één stap van 6 naar 8, terugschakelend van 8 naar 7 naar 5. Bij opschakelen zijn er dus andere stappen actief dan bij terugschakelen. Hoe dat protocol in elkaar zit zie je bij dr Koenig, zie de betreffende link.  Daarom is het ook altijd mogelijk om gewoon met de rijregelaar die stappen te activeren. Simpel 2 stappen opschakelen en 1 stap terug geeft als je het snel genoeg doet het effect van een halve stap opschakelen. Lukt dus ook bij iedere IB centrale. En dan heb je met de halve stappen (beter de even en oneven stappen bij elkaar) toch 28 rijstappen. zoals hier http://www.hilpers.com/429334-maerklin-60901-decoder-mit-27-a  te zien is, is dit verschijnsel al lang bekend en zelfs al een aantal jaren geleden in het Märklin Magazin gepubliceerd.
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hallo Rob,

Dat wordt niet door de centrale geregeld maar door de locdecoders.
De link van jouw laat dat ook duidelijk zien.


Mvg,
Peter
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Mijn "oude" 6090X decoders (met potmetertjes) rijden uitstekend, zonder manipulaties met de draaiknop, op 27 stappen op de Raptor, ligt dat nu aan de decoder of aan de centrale?

Groet, Anne W
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hallo Anne,

Dat ligt aan de decoder.

Mvg,
Peter
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2009

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Citaat van: DB op donderdag 20 november 2008, 11:03:14
Heeft er al iemand ervaringen met de nieuwe TAMS budget decoder LD-W-32?

Hallo,

ik heb vele decoders in gebruik, waaronder zowel LD-W-32 als ook LD-G-32.
en ben tot de conclusie gekomen dat ik in ieder geval allen nog maar G-versies
zal aanschaffen. Die kun je, met twee diodes, ook gebruiken voor een "Allstrom" motor met veldspoel, en je behoudt de mogelijkheid om ooit
een HAMO-magneet of "echte" Marklin 5* set in te bouwen, zonder dat je decoder dan vervangen hoeft te worden.
m.vr.gr.

RoelofS
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2008

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Citaat van: RoelofS op woensdag 09 juni 2010, 23:17:04
ben tot de conclusie gekomen dat ik in ieder geval allen nog maar G-versies
zal aanschaffen. Die kun je, met twee diodes, ook gebruiken voor een "Allstrom" motor met veldspoel

Hoi Roelofs

Mee eens, heb ze beiden inmiddels ingebouwd en getest en de gelijkstroommotor rijdt veel mooier door de langzamere snelheid die mogelijk is en de lastregeling. Prachtig om te zien hoe een hele oude BR89 over een helling blijft kruipen  :) Moet wel bekennen dat ik nog niet heb geëxperimenteerd met de digitale instellingen.

Waarom gebruik je geen gelijkrichter met condensator? Zou dan het rijgedrag niet nog meer verbeteren door de stabielere magneet? Ik wou dit binnenkort gaan testen door of de hele spoel te gebruiken(het middelste draadje isoleren) of een van de twee wikkelingen die erop zitten. Heb jij dit al geprobeerd?

Met vriendelijke groet,
Frank
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2009

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hoi Roelofs

Mee eens, heb ze beiden inmiddels ingebouwd en getest en de gelijkstroommotor rijdt veel mooier door de langzamere snelheid die mogelijk is en de lastregeling. Prachtig om te zien hoe een hele oude BR89 over een helling blijft kruipen  :) Moet wel bekennen dat ik nog niet heb geëxperimenteerd met de digitale instellingen.

Waarom gebruik je geen gelijkrichter met condensator? Zou dan het rijgedrag niet nog meer verbeteren door de stabielere magneet? Ik wou dit binnenkort gaan testen door of de hele spoel te gebruiken(het middelste draadje isoleren) of een van de twee wikkelingen die erop zitten. Heb jij dit al geprobeerd?

Met vriendelijke groet,
Frank
[/quote]
Frank,
de motoruitgangen van een "gelijkstroomdecoder" (LD-G*,6090*,ESU etc) wisselen van polariteit bij verandering van rijrichting. Je zou dan dus een condensator moeten gebruiken die daar tegen kan ( geen Elco dus, of twee Elco's
"in tegenfase" -...) Bij de relatief grote stromen en spanningen waar we het hier over heben wordt dat wel een onpraktisch grote condensator, als je enig effect wilt bereiken. Ik ben bang dat er maar weinig loks zijn waarin zoiets zou passen.
Ik denk, eerlijk gezegd, dat het gebrek aan tegenkoppeling ( lastregeling) bij onstentenis van een permanente magneet de voornaamste oorzaak is van het verschil in rijgedrag.
m.vr.gr.
RoelofS
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2008

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hoi Roelofs,

Ik bedoel de condensator en de spoel permanent achter een gelijkrichter aan te sluiten en helemaal niet verbonden aan een decoder, maar de gelijkrichter direct aan massa en sleepcontact. Daarmee wordt dit een permanente magneet met één polariteit. De beide uitgangen van de ld-g-decoder dan aan de koolborstels. Al geprobeerd?

Met vriendelijke groet,
Frank
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
matthijsfh
gast

Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Ik ben ook erg tevreden met de LD-G-32 & LD-W-32

Vooral bij de "G" versie is de snelheidsterugkoppeling super. Trein rijdt netjes constant omhoog / omlaag.

Verschil me de "3" versie is het aantal registers dat je kunt instellen. Met de "32" versie kun je ook de motor parameters veranderen en dat is erg handig voor verschillende typen motoren.

Ik heb een blokkendoos (roco) en een taurus (piko) omgebouwd naar marklin en die rijden verdorie nog beter dan originelen marklin modellen met een 5* motor.

Groet Matthijs
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2009

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Citaat van: fnieste op donderdag 10 juni 2010, 19:41:48
Hoi Roelofs,

Ik bedoel de condensator en de spoel permanent achter een gelijkrichter aan te sluiten en helemaal niet verbonden aan een decoder, maar de gelijkrichter direct aan massa en sleepcontact. Daarmee wordt dit een permanente magneet met één polariteit. De beide uitgangen van de ld-g-decoder dan aan de koolborstels. Al geprobeerd?

Met vriendelijke groet,
Frank
Frank,
ik heb dat niet geprobeerd, omdat ik daar problemen in zie. De weerstand van de veldwikkeling is erg laag; je kunt die daarom niet rechtstreeks op een gelijkgerichte digitale spanning aansluiten. Een weerstand in serie geeft een verdubbeling van het vermogen tov het origineel(Ruwweg) - dus ook niet zo interessant. Je zou m.i. voor deze schakeling minimaal de twee wikkelingen in serie moeten schakelen ( zoals Uhlenbrock doet in hun AC decoder met cruise-control - het nummer ontschiet mij even). Nog beter zou zijn, als je toch de veldspoel wil houden, om die opnieuw te wikkelen met veel dunner draad, en veel meer wikkelingen, waardoor je de volle (gelijkgerichte) digitale spanning erop kan zetten zonder gevaar voor rook.
Ik heb dat niet geprobeerd, nee; ik heb wel een lok rijden met genoemde Uhlenbrock. Ik ben daar maar matig enthousiast over; hij rijdt erg "rauw" en maakt nogal lawaai.

m.vr.gr.

RoelofS
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Hallo Frank, RoelofS,

Het kan veel simpeler door met een LD-G-33 gebruik te maken van een functie uitgang. Die levert altijd een constante gelijkspanning, belastbaar tot 500 mA en dat zou ruim voldoende moeten zijn om de veldspoel te voeden. Vervolgens schakel je die uitgang zo dat bij FS0 de uitgang spanningsloos wordt, omdat je bij stilstaande loc niet wilt dat de veldspoel stroom blijft trekken. Je gebruikt daarvoor dan wel F0, en daarmee verlies je de rijrichting afhankelijke lichtwisseling, maar die kun je ook handmatig aan andere functie-uitgangen hangen. Zie CV#121 e.v. Of het echt (goed) werkt weet ik niet, nog niet geprobeerd. Inderdaad, wel eerst meten hoe de weerstand van de spoel (of 2 spoelwikkelingen in serie) eruit ziet... en vervolgens die functie-uitgang navenant dimmen/lagere spanning geven.

De oude Mä motortjes, schijf- en trommelcollectors dus, zijn allemaal seriemotortjes, waarbij de veldspoelwikkeling in serie staat met het anker. Nadeel hiervan is nu eenmaal dat bij lage toeren (spanning of PWM signaal) het magnetisch veld veel zwakker is dan bij een permanent magneet, er loopt immers weinig stroom door zowel veldspoel als anker. Daarom is principiëel de langzaamloop ervan minder goed dan van permanent magneet motortjes. Anderzijds zijn ze wel zo gemaakt dat de veldspoel (met anker dus) evengoed nog een redelijk bemeten stroom krijgt bij een laag toerental zodat het uiteindelijk wel meevalt met die langzaamloop. Wat dat betreft maakt het verschil tussen 14 en 27/28 rijstappen een veel groter verschil omdat de eerste rijstap al meteen hoog wordt ingesteld om de loc op gang te krijgen. Dat verschijnsel, die kracht die voor het losbreken nodig is, is een algemeen "probleem" bij vooral collector motortjes maar ook (mede) van vervuiling en onvoldoende smering bij alle motoren/aandrijvingen. En omdat de LD-G/W serie van Herr Tams die mooie "Anfahrkick" heeft in CV#65 kun je daarmee dus toch met een hele lage snelheid in FS1 wegrijden.

Dat die oude Mä motortjes nooit zo mooi (extreem langzaam/soepel) zullen lopen als de nieuwste Sinus of andere klokanker/borstelloze motortjes die nu door de meeste fabrikanten worden toegepast,  zelfs niet met Hamo en 5* is daarmee niet te veranderen. Maar het verschil tussen een veldspoel- en Hamo uitgerust Mä collectormotor, beiden uitgerust met een goede decoder is in mijn ogen te klein om de meerprijs/werk van de permanentmagneet-ombouw te rechtvaardigen, tenzij je echt lastregeling wilt. Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van maar dat is gewoon mijn voorkeur.

Groetjes, Rob


Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Lid sinds: 2008

offline
Re:ervaringen TAMS LD-G-W32
Dank voor je nieuwe tip en genuanceerde toelichting, wordt bijzonder gewaardeerd en ga er op termijn zeker mee experimenteren en zal in dit topic verslag doen