Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

stotterende trein marklin

Gestart door stefanpoel donderdag 20 november 2008, 00:26:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stotterende trein marklin
stefanpoel
gast

stotterende trein marklin
Goedenavond allemaal,

Ik ben na jaren(4 jaar of zo) weer eens verder gegaan met mijn spoorbaan, ik wist dat mijn trein wat haperde, maar dacht dat dat aan de rails lag. Ik rails schoon gemaakt (c-rails) , door gemeten alle puntjes van de rails dat gaat allemaal goed. Dus het moet in de trein zitten.
Als ik namelijk dat achterste losse gedeelte van de loc(waar de"kolen" liggen) iets beweeg( alle richtingen) dan doet ie het weer plus minus 2 cm en dan stopt ie weer.

Heeft iemand een idee van wat daar de reden van kan zijn, en hoe ik dat moet oplossen?

Alvast bedankt groeten,

Stefan

Re: stotterende trein marklin
Hallo Stefan,

dat kolenkarretje heet "de tender", daar zit de sleper ook onder.
Kan zijn dat je sleper versleten is , dan komt het koper er doorheen!
Kan ook zijn dat je draad niet goed aan de sleper vast zit.

In de tender zit bij analoge locs het omschakelrelais, en bij digitale locs vaak de decoder.
Zijn je wielen goed schoon ?, zodat de loc goed massa maakt.

Mvg Gert
Re: stotterende trein marklin
Bedankt voor je reactie,

Sleper is denk ik niet versleten want dat ziet er allemaal goed uit, en er is ook niet veel met die trein gereden. Dus de oorzak zal dan ergens anders liggen.

Hoe kan ik zien of die draad goed vast zit aan de sleper? en is het mogelijk om de tender open te maken of is dat lastig? wielen zijn ook goed schoon.

mvg,

Stefan
Re: stotterende trein marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stotterende trein marklin
Hoi Stefan,

Kijk eens of de sleper wel goed vast zit, niet "hol" staat en of het kontakt onder de sleper wel goed zit en niet vet is.
Het slepertype hangt van het lok af, kan een sleper met schroefje zijn, dan zit er een gat in het midden, of een sleper die je vast klikt.

Zijn de assen van de tender en lok niet te vet, dit kan de massa verslechteren.

Kun je een foto van de onderkant van de lok plaatsen?
Kijk hier voor instructies.
Tip: plaats je foto bijv op www.photobucket.com
Re: stotterende trein marklin
bedankt voor de reactie,

Ik heb alle wielen van de tender schoongemaakt met wasbenzine. Dus ik ga er vanuit dat dat goed is.

Ik heb foto geplaatst op photobucket. ik hoop dat jullie er wat aan hebben en mij verder kunnen helpen.




Groeten,

Stefan
Re: stotterende trein marklin
Citaat van: stefanpoel op donderdag 20 november 2008, 00:26:17
Ik ben na jaren(4 jaar of zo) weer eens verder gegaan met mijn spoorbaan
Als de lok 4 jaar of meer niets gedaan heeft zal een onderhoudsbeurtje je probleem misschien oplossen. Haal de motor eens uit elkaar, schoonmaken, borstels controleren, beetje smeren enz. Kun je gelijk je bedrading controleren. Op dit Forum vind je genoeg tips hoe dit te doen.

Gr, Ben.
Re: stotterende trein marklin
Ik heb de volledige trein al een keer helemaal uit elkaar gehaald, en alles zag er nog erg netjes uit en glom nog alsof het nieuwe was, ik heb er ook nooit veel mee gereden daarvoor.

Zou het misschien toch aan de rails kunnen liggen?
Re: stotterende trein marklin
Ik ga er vanuit dat de fotos getrokken zijn voor de schoonmaak. Volgens mij zijn die niet echt zuiver hoor.
Re:stotterende trein marklin
zou het zo kunne zijn dat de draad van de ms naar de aansluitrail niet goed zit?
ik heb dat nl zelf ook wel eens, en mijn loc's zijn min of meer schoon, dwz de wielen en het spoor zijn schoon, de motoren heb ik 1 keer met wasbenzine gereinigd.

ze zijn dus schoon genoeg om de massa te geleiden, maar ik heb mijn slepers juist ''hol'' gebogen voor een beter contact bij wissels, want daar is bij c rails veel plastic.(sommige puko's zijn daar om kortsluiting te voorkomne van kunststof i.p..v metaal...)

ze stotteren nog wel eens, maar daar kan ik wel mee leven.

P.S. je kunt ook proberen (als je rails niet vastligt) om de contact punten een beetje vaster te maken met een tangetje. 
Re:stotterende trein marklin
dag Stefan

ga ook eens met een schuurpapiertje over toppen van de middengeleiders. door wat oxidatie kan het zijn dat deze niet goed electriciteit doorgeven aan de sleper.

succes
Patrick
Re:stotterende trein marklin
Citaat van: gentpilot op donderdag 03 december 2009, 13:25:40
dag Stefan

ga ook eens met een schuurpapiertje over toppen van de middengeleiders. door wat oxidatie kan het zijn dat deze niet goed electriciteit doorgeven aan de sleper.

succes
Patrick

dat is dus het laatste wat je moet doen!

als je er met schuurpapier in gaat zitten schuren, dan maak je kleine groefjes.
in die groefjes gaat stof en eventueel vet of olie zitten, mengt zich met rubber slijpsel en slijpsel van de koolborstels,en dan zit er zo'n aankoek laag op waardoor je weer moet schuren/schoonmaken.

dit dus nooit doen!
net als de railstaven, niet met schuurpapier erbij!!

het kan zijn dat sommige stukken rails 'dood' zijn, en dan moet je ze er gewoon uitgooien en nieuwe plaatsen.
je zou wel een beetje  wasbenzine kunnen proberen om de puko's te ontvetten, of je haalt de middenleider even los(gewoon met de achterkant van een schroevendraaier erop drukken)
en dan leg je hem een dagje in de wasbenzine, dan is íe ook weer lekker schoon 8)
Re:stotterende trein marklin
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:stotterende trein marklin
Citeerals je er met schuurpapier in gaat zitten schuren, dan maak je kleine groefjes.
in die groefjes gaat stof en eventueel vet of olie zitten, mengt zich met rubber slijpsel en slijpsel van de koolborstels,en dan zit er zo'n aankoek laag op waardoor je weer moet schuren/schoonmaken.

pppfff, beetje vergezocht, niet? Rubberslijpsel en slijpsel van de koolborstels? Die anderhalve microgram per maand.... En krassen van schuren? Je moet ook geen korrel 80 nemen nee, maar met 400 of nog fijner, dat gaat prima. Niet zo overdrijven he.

Roy
Re:stotterende trein marklin
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 05 januari 2010, 18:51:45
Citeerals je er met schuurpapier in gaat zitten schuren, dan maak je kleine groefjes.
in die groefjes gaat stof en eventueel vet of olie zitten, mengt zich met rubber slijpsel en slijpsel van de koolborstels,en dan zit er zo'n aankoek laag op waardoor je weer moet schuren/schoonmaken.

pppfff, beetje vergezocht, niet? Rubberslijpsel en slijpsel van de koolborstels? Die anderhalve microgram per maand.... En krassen van schuren? Je moet ook geen korrel 80 nemen nee, maar met 400 of nog fijner, dat gaat prima. Niet zo overdrijven he.

Roy

je mag van mij gaan schuren hoor,maar ik heb het eens gedaan met een stuk testspoor en als je ook maar een beetje olie hebt en je hebt er dan 4 loc's overheen te denderen met (nieuwe) rijtuigen, dan kan er aardig wat slijpsel vrijkomen...

misschien was mijn voorbeeld idd wel een beetje overdreven,maar ik zou het nog steeds niet doen met schuurpapier,want het wordt ook afgeraden door mijn dealer en ik heb ik BRM(british railway modelling) gelezen dat je ook al voorzichtig moet zijn met rubber, want er zou een laagje over je rails zitten die je er met hard drukken afslijpt..

ik zou een dremel pakken en dan even met een polijstschijfje de puko's reinigen

en op het nproject raden ze het ook af,dus... maar het is maar wat je gewend bent..en wat je wilt
er zijn ook mensen die in plaats van märklin olie motor olie gebruiken om de locootieven te smeren...
Re:stotterende trein marklin
Lid sinds: 2008

offline
Re:stotterende trein marklin
Heren,

Een van de tien M* geboden zegt:

Men schure NIET aan M* spullen  :mrgreen:

Schuren houdt in dat er materiaal weggeschuurd wordt (van railstaven en lokwielen) en dat willen we niet.
Alle contactproblemen tussen lok en rails heb ik iedere keer kunnen oplossen (zelfs letterlijk) met wasbenzine.

Schoon maken is het devies.

De rubberen bandjes zijn een bron van ellende, hoofdzakelijk bij oudere loks.
Kan al fout gaan na slechts enkele rondjes rijden !

Het probleem is bij nieuwe loks veel minder aanwezig, dus vervangen die oude dingen.....
Je kan het spul zien zitten op de railstaven en ook voelen; zwarte bobbeltjes.
Verder kan er ook nog ander vuil in het spel zijn maar dat verandert niks aan de oplossing.

Wil het dan nog steeds niet verbeteren, ga je verder kijken naar andere oorzaken.

Als er echt niks anders te constateren valt, mag je van mij natuurlijk wel gaan schuren, maar niet aan mijn spullen  :mrgreen:

Trouwens, als je met je vingers over de railstaven wrijft, een paar centimeters is al genoeg, kijk dan eens naar je vingers.....
Re:stotterende trein marklin
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:stotterende trein marklin
Tuurlijk juig ik schuren echt niet toe, maar ik vond het, zoals het beschreven werd, zwaar overdreven. Inderdaad wat huub zegt, gewoon schoonmaken moet de oplossing zijn.

Roy
Re:stotterende trein marklin
dat zei IK dus ook al, en dan wordt ik er op neer gesabeld...

ik zeg in feite precies hetzelfde,namelijk: Niet schuren!!!

en: Schoonmaken met wasbenzine.

ik snap dus niet waarom het wel verkeerd is al ik het zeg,maar als iemand anders het zegt niet...

maar goed.. we zijn het er over eens, men schuren niet aan märklin artikelen.

daarmee lijkt mij de kous af, en is het denk ik duidelijk.
Re:stotterende trein marklin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:stotterende trein marklin
Ik rijd al meer dan 20 jaar Märklin K-rails en als de loks zelf de middenkontacten niet schoon krijgt neem ik een ouder stukje schuurlinnen, en dat werkt perfect.

Groet, Anne W
Re:stotterende trein marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:stotterende trein marklin
@ Stefanpoel,

Het zit hem toch in de massa denk ik,aangezien de sleper in orde is.

Zowel de assen van de lok,als de assen van de tender moeten verbonden zijn met massa.
Dit wordt vaak gehinderd door verzeping van de olie,en ander vuil.

Zelf heb ik ook een stoomlok gereinigd met wasbenzine en een kwastje,(had geen zin in een bad),maar heb de lok ook weer drooggemaakt voor zover dat ging.
Wasbenzine laat als het vervliegt ook een laagje achteren die heb ik geprobeerd te voorkomen.
Daarna heb ik de lok weer gesmeerd,en echt met mate,want teveel smeren betekent van voor af aan beginnen.

Het mooiste is nog ultrasoon reinigen,maar ik weet niet of je die ook in de gereedschapskist hebt zitten.
Maar als je dan de lok koppje onder laat gaan,verwijder alle elektronica/relais,en lamphouders.
Dus alleen de onderstellen.

Mvg Hans V200.0
Re:stotterende trein marklin
Wie is er eigenlijk met dit oude draadje herbegonnen en is die persoon nog wel actief. Zijn laatste antwoord was in 2008.
Re:stotterende trein marklin
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:stotterende trein marklin
hahaha, dat klopt ja. had ik nog nieteens gezien!

Roy