Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Draden met elkaar verbinden.

Gestart door sbbmarklin maandag 17 november 2008, 20:47:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Draden met elkaar verbinden.
Hoi roland,

Wellicht doelde iemand ook op het ontbreken van punten, komma's en andere leestekens.
Dat leest heel moeizaam, kijk maar eens naar jouw zin van 3 regels  :D  :D

De nummers zijn duidelijk  :P
Re:Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: NS1601 op dinsdag 12 oktober 2010, 17:12:32

de nummers hier onder zijn het hier kan je doorverbinders bij kopen nummer moet ik even zoeken dat zijn strookjes van 10 stuks waar je pinnetjes stussen uit kan knippen zo dat je zelf kan bepalen hoeveel en welke klemmen je met elkaar door verbind zo hoef je dus nooit meer lusjes te leggen van klem naar klem

Roland,

Bedoel je deze: 730882

Edwin
Re: Draden met elkaar verbinden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: huub op dinsdag 18 november 2008, 19:03:56


..........

Maar kroonsteentjes lijken mij een prima zaak, je hebt ze in meerdere formaten.

Om niet je ringleiding overal door te moeten knippen kan je van te voren een aantal kroonsteentjes
op de draad schuiven. Eerst plannen, je moet wel weten hoeveel stuks, achteraf aanvullen is erg
moeilijk.
Voordeel is dat je hoofdleiding door loopt, een per ongeluk los gelaten schroefje in een kroonsteen
laat je ringleiding intact. een aftakkingsdraad kan je in het kroonsteentje erbij schroeven,
of je neemt een dubbel kroonsteentje en verbind de twee door met een stukje koperdraad in de
U-vorm gebogen.
Dan nog een 2e draad zo uitvoeren (met een 4-polig kroonsteentje), heb je aftakpunten voor beide
aansluitingen van je rails.
Ik doel trouwens op VD (installatiedraad), dat is prima spul en niet zo duur.

Ter hoogte van een kroonsteentje moet je natuurlijk wel de isolatie er af snijden....

Trouwens een klemverbinding (zoals in kroonsteentjes of lasdoppen) heeft een lagere
overgangsweerstand dan een soldeerverbinding.




Dit kan je ook anders oplossen. Mijn ringleiding is gewoon 1 draad. Daar waar ik een aftakking nodig heb, strip ik de draad over een lengte van ongeveer 1 cm. Daaraan kan ik dan gewoon een aftakking solderen.

Je moet wel handig zijn met een stanleymes of iets dergelijks. Als je dit niet goed doet, leer je het vanzelf.  :mrgreen:
Re:Draden met elkaar verbinden.
Er is maar een goede verbinding en dat is een vaste verbinding.... solderen dus...
Re:Draden met elkaar verbinden.
"Als je dit niet goed doet, leer je het vanzelf" Hopelijk houd je dan nog voldoende vingers over om verder te doen.  :D :shock:
Re:Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: RobGood op woensdag 13 oktober 2010, 23:33:02
Er is maar een goede verbinding en dat is een vaste verbinding.... solderen dus...

Dag Rob.

Ik heb bij jou stelling wel een kanttekening: het geldt puur voor
soepele (meeraderige kern) draden. Voor één- of enkelkern draad
geldt dat klemmen of schroeven de juiste verbinding is om storing
te voorkomen! Een enkelkernige draad die gesoldeerd is kan los
komen bij regelmatige trillingen. :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Draden met elkaar verbinden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Draden met elkaar verbinden.
Dat hangt ervan af hoe je trillingen ontstaan. Ik denk dat bij een modelbaan dit wel mee zal vallen.

Overigens bij goed solderen maakt dit nauwelijks uit.
Re:Draden met elkaar verbinden.
Weet iemand of Conrad artikel 921748 - 89 ook geschikt is om 1 ingaande draad te verbinden met meerdere uitgaande?

Edwin
Re:Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: Olav op donderdag 14 oktober 2010, 23:04:57
Dat hangt ervan af hoe je trillingen ontstaan. Ik denk dat bij een modelbaan dit wel mee zal vallen.

Overigens bij goed solderen maakt dit nauwelijks uit.
@Olav,

Helaas heb ik het al meerdere malen tot mijn spijt moeten ontdekken, dat enkele kernen afbreken bij het gebruik met modelbanen. Alleen voor installatiedraad valt het wel mee. Ik heb al mijn dunne enkelvoudige draad weggegooid om deze problemen te voorkomen.

Schroeven moet op gewoon getwist draad, niet gesoldeerd. Wel kun je voor de zekerheid er nog een koperen huls omheen schuiven voor de grotere stromen is dat nog beter.

@Edwin,

Ik weet niet of de verdeeldoos goed is voor meerdere aansluitingen. Het lijkt me meer een dure kroonsteen. Voor verlichting, etc. gebruik ik soms nog wel de standaard Marklin verdeeldoosjes (veel goedkoper). Voor rijstroom, etc. gebruik ik inderdaad gesoldeerde verbindingen op installatiedraad. Deze strip ik ter plaatse van de verbinding met een draadstripper (2 keer) en snij dan het losse hulsje wat er tussen onstaat weg.

Groet,
Bert
Re:Draden met elkaar verbinden.
matthijs popken
gast

Re:Draden met elkaar verbinden.
hallo

ik gebruik soepele (meeraderige kern) i.c.m. een adereindhuls als deze of deze
waar bij ik deze perstang gebruik. conrad: 821053

gr matthijs
Re:Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Draden met elkaar verbinden.
Hey Matthijs,

zou je de productlinks willen gebruiken? staan rechts naast het artikelen. Nu vinden we niks :(

groet, Wijbe
Re:Draden met elkaar verbinden.
matthijs popken
gast

Re:Draden met elkaar verbinden.
ow , sorry :? haha  :D
pas het even aan.

(aangepast) zie mijn bericht hierboven.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Draden met elkaar verbinden.
Even een oud topic opgevist over kabels verbinden. Gisteren sprak ik met mijn vader over het solderen en bekrimpkousen van draden. Mijn broer merkte op, dat hun op het werk heel andere dingen gebruiken.

Het gaat om 3M scotchlok draadverbinders. Geen draden strippen of solderen. Gewoon insteken, knopje indrukken met een tang, en de verbinding is gemaakt. Daarnaast is de verbinding meteen waterdicht, omdat het huisje gevuld wordt met vet:



Dit is een voorbeeldfilmpje over de werking van de tang, maar je kunt goed zien, hoe de scotchlok werkt.

Ik heb van hem er 1 meegekregen, en het werkt prima. Ga straks eens meten, wat de weerstand over de verbinding is.

Vroeg me af wat ze kosten. Zag ze op ebay al staan vanaf 11ct per stuk.

Roy
Re: Draden met elkaar verbinden.
Dat werkt prima....
weerstand zal nihil zijn, aangezien dit hetzelfde werkt als een lasdop.
de metalen verbinding word in de isolatie gedrukt, waardoor deze verbinding maakt met de aders die erin zitten.
het is voor 1 malig gebruik.
en je kunt er maximaal 2 kabels mee verbinden..

groet Winno
Re: Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Draden met elkaar verbinden.
correctie, 3 kabels.

Roy
Re: Draden met elkaar verbinden.
ik ken ze dan alleen met 2 kabels...

groet Winno
Re: Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Draden met elkaar verbinden.
Al geruime tijd op de markt, maar ideaal om simpel soepel draad met elkaar te verbinden.
Herbruikbare, zekere verbinding zonder hulpmiddelen (ja, je vingertje :mrgreen:), verkrijgbaar in 2, 3 en 5-voudig:


Bron: Wago.com

Groeten,

Erik.