Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draden met elkaar verbinden.

Gestart door sbbmarklin maandag 17 november 2008, 20:47:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draden met elkaar verbinden.
Goedenavond,

Hoe verbinden jullie je bekabeling onder je baan?

Ik ben nu bezig met alle voedings draden onder de baan en aan de Rails te monteren. Maar vind die stekkertjes niks. Solderen lijkt me betrouwbaarder.

Graag jullie ervaringen en bevindingen.

Gr Arnout.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Gewoon de bedrading solderen.

Mvg,
Peter
Re: Draden met elkaar verbinden.
Ik doe alles met kroonstenen. Hier een paar impressies:

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto3.jpg

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto5.jpg

Op de tweede foto zie je linksboven een paar blanke draadjes door de plaat verdwijnen. Die zijn bovengronds aan de spoorstaven gesoldeerd.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Hallo Klaas,

En dat bevalt goed met Kroonsteentjes. Het werkt wel gemakkelijk denk ik.

Gr Arnout.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Ik soldeer zelf alles aan een ringleiding van VD draad. Kroonstenen zijn mij minder betrouwbaar gebleken, en vastbakken met soldeer zit (tot nu toe) muurvast.  :)
Re: Draden met elkaar verbinden.
Dat verhaal over de onbetrouwbaarheid van kroonstenen hoor ik vaker. Maar bedenk dan dat elke lamp die in je huis aan het plafond hangt met kroonstenen aangesloten is. Wat mij betreft is het een indianenverhaal.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Zelf heb ik er voor gekozen om kleine printjes te maken en deze om de ca 1m te plaatsen. Met wat onderdelen van een Electronica farmer kom je een eind.  :D :D


Printje

Gemonteerd onder de tafel

Op weg naar de klemmen

Kroonsteentjes hebben als vervelende eigenschap dat ze bij geen gebruik van aderhulzen de draad beschadigen. Door het draaien van de schroef snij je als het ware in/door de kernen :( Hiedoor is al menige woningbrand ontstaan. Na verloop van tijd wordt de weerstand steeds groter. Weerstand is warmte en als er maar genoeg vermogen door de draden loopt komt de rest vanzelf. Bedrijfsmatig kan een verzekering zelfs moeilijk doen als een brand hierdoor ontstaan is.
Re: Draden met elkaar verbinden.
buckfast_beekeeper
gast

Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: Schienenbus op maandag 17 november 2008, 23:10:15
Kroonsteentjes hebben als vervelende eigenschap dat ze bij geen gebruik van aderhulzen de draad beschadigen. Door het draaien van de schroef snij je als het ware in/door de kernen :( Hiedoor is al menige woningbrand ontstaan. Na verloop van tijd wordt de weerstand steeds groter. Weerstand is warmte en als er maar genoeg vermogen door de draden loopt komt de rest vanzelf. Bedrijfsmatig kan een verzekering zelfs moeilijk doen als een brand hierdoor ontstaan is.

Aderhulzen zijn eigenlijk een must bij alle draden die je vast schroeft. Het draadeinde solderen en dan vast schroeven is ook geen goede oplossing. De soldering draai je zo kapot. Ga je schroven? Dan is een aderhuls de enige goede reactie. De hulsjes kosten minder dan 2?/100stuks.
Re: Draden met elkaar verbinden.
In mijn spoorbaan heb ik inmiddels ruim 600 kroonklemmen verwerkt. Er moeten er nog ongeveer 100 bij komen. Zoals op de foto's te zien is gebruik ik ook aderhulzen. Maar toen ze op waren ben ik verder gegaan met de draden door te solderen. Niks mis mee, ik heb nog nooit een probleem gehad.
Er is wel een verschil met wat ik op andere banen zie. Veel bouwers gebruiken dat dunne apenhaar, ik geloof dat dat 0,18mm2 is of zo. Bij mij zijn de draden minstens 0,5mm2. Dat werk prettiger bij de montage, en gaat minder snel stuk. En verder is het een kwestie van zorgvuldig werken en de draden goed vastleggen. Bij mij geen draden die een halve meter door de ruimte zwabberen, maar om de 10 cm vastgebonden.
Dus wat iedereen ook mag zeggen over kroonstenen , ik ga er lekker mee door want het bevalt me uitstekend.
Re: Draden met elkaar verbinden.
buckfast_beekeeper
gast

Re: Draden met elkaar verbinden.
Klaas heb je de gesoldeerde draden al enkele malen los gemaakt en terug vast gemaakt? Het is dan dat het meestal verkeerd loopt. Ik gebruik voor aansluitingen nooit minder dan 0,75mm2. Tenzij dat het is om ledjes aan te sluiten. Daar gebruik ik draad naargelang het doel. Aan de schroef zijde echter steeds met hulsjes. Bij de dunne draadjes worden deze eerst over de mantel geplooid en dan in de huls.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Ik maak de draden zelden weer los. Een voordeel van kroonstenen is dat ze makkelijker los te maken zijn, b.v. bij het zoeken naar storingen. Maar ook dat komt bij mij zelden voor.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Ik ben ook een kroonsteentjes fan  :P, je moet ze alleen niet keivast schroeven 8), gewoon vast is vast , en ik vouw altijd de koperdraadjes terug over de mantel en dan in het kroonsteentje, dan fixeert het schroefje de mantel zonder de kern tot moes te draaien.

Draadjes van wissels strip ik 1,5 cm af, draai ze in elkaar en stukje krimpkous , klaar.

Mvg Gert
Re: Draden met elkaar verbinden.
Ik gebruik koperen spijkers. Hierop soldeer ik de draden vast.

groetjes
Henk
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: Henk op dinsdag 18 november 2008, 13:25:05
Ik gebruik koperen spijkers. Hierop soldeer ik de draden vast.

groetjes
Henk

Dit moesten we op de MTS ook doen, maar dat was een test van de leraar, hij ging er zo hard
aan trekken tot het ergens kapot ging. maakte niet uit waar, als maar niet de soldering losliet......

Maar kroonsteentjes lijken mij een prima zaak, je hebt ze in meerdere formaten.

Om niet je ringleiding overal door te moeten knippen kan je van te voren een aantal kroonsteentjes
op de draad schuiven. Eerst plannen, je moet wel weten hoeveel stuks, achteraf aanvullen is erg
moeilijk.
Voordeel is dat je hoofdleiding door loopt, een per ongeluk los gelaten schroefje in een kroonsteen
laat je ringleiding intact. een aftakkingsdraad kan je in het kroonsteentje erbij schroeven,
of je neemt een dubbel kroonsteentje en verbind de twee door met een stukje koperdraad in de
U-vorm gebogen.
Dan nog een 2e draad zo uitvoeren (met een 4-polig kroonsteentje), heb je aftakpunten voor beide
aansluitingen van je rails.
Ik doel trouwens op VD (installatiedraad), dat is prima spul en niet zo duur.

Ter hoogte van een kroonsteentje moet je natuurlijk wel de isolatie er af snijden....

Trouwens een klemverbinding (zoals in kroonsteentjes of lasdoppen) heeft een lagere
overgangsweerstand dan een soldeerverbinding.

Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: huub op dinsdag 18 november 2008, 19:03:56
Trouwens een klemverbinding (zoals in kroonsteentjes of lasdoppen) heeft een lagere overgangsweerstand dan een soldeerverbinding.
Dat klinkt mij vreemd in de oren. Heb je daar een verklaring voor? Voor mijn gevoel is het eerder andersom.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 18 november 2008, 19:08:54
Citaat van: huub op dinsdag 18 november 2008, 19:03:56
Trouwens een klemverbinding (zoals in kroonsteentjes of lasdoppen) heeft een lagere overgangsweerstand dan een soldeerverbinding.
Dat klinkt mij vreemd in de oren. Heb je daar een verklaring voor? Voor mijn gevoel is het eerder andersom.

Klaasz,

die wijsheid komt van school (MTS, lang geleden....)
er werd verklaard dat elke soldering/overgang tin-koper koper-tin een overgangsweerstand heeft
van omtrent 0,1 Ohm. ook een reden waarom wirewrapping soms voorkeur heeft.
een goede klemverbinding, b.v. 2 koperdraden stevig tegen elkaar geklemd, is hierin veel beter.

Trouwens, in een huisinstallatie mag je ook niks aan elkaar solderen, dacht ik ?  (dat weet jij weer beter dan ik) overgangsweerstand is hier uit den boze.

grv Huub
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: huub op dinsdag 18 november 2008, 19:34:03
Trouwens, in een huisinstallatie mag je ook niks aan elkaar solderen, dacht ik ? 
Ja hoor, dat mag. Een verbinding met een ouderwetse lasdop mag je als extra nog doorsolderen. Maar ik denk dat er niet veel mensen zijn die dat doen.

Als de overgangsweerstand van een gesoldeerde verbinding echt in de orde van 0,1 ohm ligt, dan moet dat te meten zijn. Daar ga ik nog eens een proefopstelling aan wijden. Maar niet meer vandaag.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 18 november 2008, 19:43:19
Daar ga ik nog eens een proefopstelling aan wijden. Maar niet meer vandaag.

Ben benieuwd of ze vroeger kul verkochten op school!
Met een voeding van een paar ampere moet het wel te meten zijn.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Hallo Huub,

Om de overgangsweerstand van een gesoldeerde verbinding te meten neem je even een 4-puntsmeter van Keithly, Fluke of HP. Moet toch voor jouw op het werk niet moeilijk zijn. Je zult merken dat deze toch iets lager is.


Mvg,
Peter
Re: Draden met elkaar verbinden.
bedankt allemaal voor jullie reactie,s

Ik vind de methode van Klaas niet verkeerd. Maar solderen is ook niet slecht denk ik.

We zullen het een en ander is uit proberen.

Gr Arnout.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Klaas,

Gebruik je de kroonsteentjes ook om van 1 naar 2 draden te gaan?

Gr Arnout.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: sbbmarklin op zondag 23 november 2008, 21:44:57Gebruik je de kroonsteentjes ook om van 1 naar 2 draden te gaan?
Met kroonsteentjes kun je ook van 1 naar 2 draden gaan.

Mvg,
Peter
Re: Draden met elkaar verbinden.
Ik kan maximaal 4 draden in een kroonsteen krijgen. 2 van de ene kant en 2 van de andere kant. Daar moet ik wel bij zeggen dat elke draad over de hele lengte in de kroonsteen steekt, de draden liggen dus langs elkaar, elke draad onder beide schroeven.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Draden met elkaar verbinden.
Hoi,

Ik zweer bij de combinatie van Soldeeroogjes (Conrad 531928) en Kabelhouders (Conrad 211035).

Een paar foto's om een impressie te geven (de kabelhouders zijn de witte strips):









Ideaal, niet alleen om de verbindingen te maken maar ook om spaghetti onder je baan te voorkomen.

De soldeeroogjes hebben als extra voordeel dat je, tijdens de aanleg van de rails, de draden vast kunt inkorten en aansolderen (zie eerste foto) zodat je geen woud van loshangende draadjes hebt. Daarna plaats je de kabelhouders en dan trek je draden van soldeeroog naar soldeeroog. Die kun je ietsje strak trekken en dan ziet het er uit als op de tweede en derde foto :-)

Martijn 8)

Re: Draden met elkaar verbinden.
Benje niet bang dat die soldeeroogjes verdraaien?
Dat wordt hiet niet alleen rommelig, maar zouden ze elkaar ook kunnen raken...
Re: Draden met elkaar verbinden.
Als je graag met soldeerogen werkt zou je ook aan soldeerstrips kunnen denken (of soldeerplinten zoals Conrad ze noemt).
Dat zijn pertinax strips waar meerdere soldeerogen op zitten. Die zijn zodanig bevestigd dat ze niet kunnen verdraaien. Zie b.v Conrad nummer 532231
Re: Draden met elkaar verbinden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: EgMaf op maandag 24 november 2008, 16:47:39
Benje niet bang dat die soldeeroogjes verdraaien?
Dat wordt hiet niet alleen rommelig, maar zouden ze elkaar ook kunnen raken...

Neehoor, in het geheel geen last van, terwijl ik er honderden in gebruik heb. Kwestie van het schroefje (2.5 x 12mm) 'gewoon' aandraaien. Daar bedoel ik mee dat je ze niet eens overdreven vast hoeft te zetten om ze in positie te houden. In MDF blijft het in ieder geval allemaal prima zitten :-)

Citaat van: KlaasZ op maandag 24 november 2008, 17:07:51
Als je graag met soldeerogen werkt zou je ook aan soldeerstrips kunnen denken (of soldeerplinten zoals Conrad ze noemt).
Dat zijn pertinax strips waar meerdere soldeerogen op zitten. Die zijn zodanig bevestigd dat ze niet kunnen verdraaien. Zie b.v Conrad nummer 532231

Heb ik overwogen, maar losse oogjes zijn, hoewel misschien wat bewerkelijker, toch flexibeler. Het komt af en toen ook nog wel eens voor dat er eentje een stukje moet verkassen, bijvoorbeeld als op die plek een gat in de plaat moet komen voor bedrading of-ie in de weg zit bij de aanleg van een kabelboom zoals die op de derde foto te zien zijn. Verder is verdraaien dus geen issue, en áls er toch eentje verdraait, geef je zijn schroefje gewoon een slag extra en zit-ie alsnog stevig vast.

Martijn
Re: Draden met elkaar verbinden.
Hoi,

Bij mij werken de kroonsteentjes prima, maar hoe gaan we om met een demontabel stuk baan, alle kroonsteentjes losdraaien is dan omslachtig.
Eigenlijk zou je een stekker moeten hebben waar je meerdere kabels in één keer doorverbindt..... tips?

Groet,
PJ
Re: Draden met elkaar verbinden.
Lees dit draadje eens door:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12437.0

Mvg,
Peter
Re: Draden met elkaar verbinden.
Wat Peter (Freak) zegt is natuurlijk helemaal waar ! (Dat is toch altijd zo ?)

SUB-D-connectoren (zoals gebruikt in PC's) zijn geschikt voor hoge stromen, maar dan moet je wel goede exemplaren gebuiken; geen rommel. Vandaar de merknamen zoals b.v. ERNI.
SUB-D connectoren heb je voor 20 cent en voor 2 euro. De echt goede zijn dus veel duurder dan de rommel maar in verhouding met andere connectoren/oplossingen nog steeds spotgoedkoop !

SUB-D-connectoren heb je van 9-polig t/m 50 polig. kan geen kwaad om een aantal pennen parallel te zetten. Je hebt dan een behoorlijk betrouwbare verbinding.

Theorie hier achter: de formule P=I2R
P is het vermogen in Watt, I de stroom in Ampere en R de (overgangs) weerstand
Dus als de weerstand te hoog wordt (bij goedkope/slechte connectoren) springt het ontwikkelde vermogen omhoog - dus hitte - je connector verbrandt.

Goede D-SUB-connectoren kunnen 3 tot 5 Ampere zonder problemen verwerken, dus als je 2 (of meer) pennen parallel aansluit, heb je een behoorlijk betrouwbare verbinding.

grv Huub
Re: Draden met elkaar verbinden.
De kroonsteentjes werken goed.

De Soldeerlipjes ken ik ook. Ik heb ze wel eens gebruikt.

Gr Arnout.
Re: Draden met elkaar verbinden.
matthijs popken
gast

Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: PJ op donderdag 18 december 2008, 22:12:01
Hoi,

Bij mij werken de kroonsteentjes prima, maar hoe gaan we om met een demontabel stuk baan, alle kroonsteentjes losdraaien is dan omslachtig.
Eigenlijk zou je een stekker moeten hebben waar je meerdere kabels in één keer doorverbindt..... tips?

Groet,
PJ

dat is er , dan heb je gewoon een kroonsteen , maar je kan er maar 1 een kant draadjes indraaien , aan de andere kant zitten allemaal pinnen.
je hebt dan ook nog wel "vrouwtjes" :lol: nodig.
heb ik zelf ook.

@iedereen -  je hebt ook zwakstroomlasdoppen. heb ik zelf ook in huis liggen.
volgens mijn electroleraar is dat de beste oplossing.

Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: matthijs popken op zaterdag 20 december 2008, 14:15:04
..... je hebt ook zwakstroomlasdoppen.
Wat zijn dat voor dingen? Heb je daar een plaatje van?
Re: Draden met elkaar verbinden.
matthijs popken
gast

Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 20 december 2008, 21:30:24
Citaat van: matthijs popken op zaterdag 20 december 2008, 14:15:04
..... je hebt ook zwakstroomlasdoppen.
Wat zijn dat voor dingen? Heb je daar een plaatje van?

ik kan er zo gouw geen foto van maken.
je kent de lasdoppen/klemmen uit de huisinstalatie toch wel ??
zo zien ze er ook uit alleen kleiner en voor kleinere draadjes (zwakstroom tot 100 volt)
je kunt er wel moeilijker aan komen dan de grotere broertjes !! (groothandels) heb ik even geluk met z'n aardige electroleraar :lol: :lol:
Re: Draden met elkaar verbinden.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Aha, het is dus een miniatuur lasdop. Maar eerlijk gezegd zie ik niet wat daar nou zo handig aan is, en waarom dat de beste oplossing is. Een lasdop is in ieder geval niet geschikt voor soepel draad. Ik hou het maar bij mijn kroonklemstroken met nummertjes er naast.
Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: KlaasZ op zondag 21 december 2008, 19:32:21
Aha, het is dus een miniatuur lasdop. Maar eerlijk gezegd zie ik niet wat daar nou zo handig aan is, en waarom dat de beste oplossing is. Een lasdop is in ieder geval niet geschikt voor soepel draad. Ik hou het maar bij mijn kroonklemstroken met nummertjes er naast.

Dat lijkt mij nou ook.
ik ken er wel van goedkope prullaria waarin ze toegepast zijn.
Dit zijn vrij kleine dopjes met schroefdraad in het dopje zelf, dus zonder zo'n metalen krul er in.
Re:Draden met elkaar verbinden.
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re:Draden met elkaar verbinden.
Wij werken nog met het oer-systeem stekkertjes, en het werkt prima !
Re:Draden met elkaar verbinden.
Goedenavond,

Een tijd geleden hebben we het hier over het verbinden vankabels gehad. Ikgebruik nu de soldeer ogen van Conrad. Maar er bestaan toch ook van die strips waar je van 1 draad naar meerdere aftakkingen kunt maken? Wie kan mij vertellen hoe die dingen heten?

Gr Arnout.
Re:Draden met elkaar verbinden.
Bedoel je soms soldeerstrips.

Mvg,
Peter
Re:Draden met elkaar verbinden.
Peter,

Ik heb even bij Conrad gekeken. Daar heb ik het artikel 532231 bekeken. Het artikel dat Klaas aangaf. Zoiets bedoel ik. Maar ik zoek zo iets waar de ogen ook onderling zijn verbonden. In de katalogus van Conrad komt dat op mij niet over dat dat het geval is.

Gr Arnout.
Re:Draden met elkaar verbinden.
Hallo Arnout,

Citaat van: sbbmarklin op zaterdag 29 mei 2010, 10:49:07
Maar ik zoek zo iets waar de ogen ook onderling zijn verbonden. In de katalogus van Conrad komt dat op mij niet over dat dat het geval is.
Je kunt ze onderling doorverbinden met een stukje blank draad die je in het midden op de aansluitingen soldeerd.

532487
531774
529634
532142
532150


Mvg,
Peter
Re: Draden met elkaar verbinden.
matthijs popken
gast

Re: Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: huub op zondag 21 december 2008, 19:37:25
Citaat van: KlaasZ op zondag 21 december 2008, 19:32:21
Aha, het is dus een miniatuur lasdop. Maar eerlijk gezegd zie ik niet wat daar nou zo handig aan is, en waarom dat de beste oplossing is. Een lasdop is in ieder geval niet geschikt voor soepel draad. Ik hou het maar bij mijn kroonklemstroken met nummertjes er naast.

Dat lijkt mij nou ook.
ik ken er wel van goedkope prullaria waarin ze toegepast zijn.
Dit zijn vrij kleine dopjes met schroefdraad in het dopje zelf, dus zonder zo'n metalen krul er in.


nee , dat zijn ze niet.

dit zijn ze:




conrad nummer:
526211-p5
Re:Draden met elkaar verbinden.
Ik verwerk mijn bedrading onder de baan d.m.v. solderen.

Klik (2x) op foto voor vergroting.





P.s. gezien de datum een ouder draadje maar dacht, ik vul hem toch nog even aan.

Re:Draden met elkaar verbinden.
Beste allemaal,

er bestaat ook nog een andere manier van door verbinden,

aansluit klememen dezen zijn gemakelijk door te verbinden wat bij kroonstenen niet ka en je altij met een lusje naar de volgende klem moet zo moet je dus meer draden aan leggen dan nodig is en heb je dus theoreties gezien meer kans op storingen.

deze klemmen zijn volgens mij via conrad te koop zal vanavond even zoeken.

en voor de mens en die mt 0,5 bedrading werken hebben jullie geen last dat je aan het end een lagere spanning hebt dan aan het begin ?? zou zelf alles mt 1 mm2 doen maar ja dat heb ik ook vol op op mijn werk 8) :P

groetjes
Re:Draden met elkaar verbinden.
NS1601,

Heb je in de tussentijd al wat nummers gevonden. Wij willen af van de Märklin stekkers omdat deze toch sneller loslaten.

Edwin

Citaat van: NS1601 op vrijdag 11 juni 2010, 05:57:22
Beste allemaal,

er bestaat ook nog een andere manier van door verbinden,

aansluit klememen dezen zijn gemakelijk door te verbinden wat bij kroonstenen niet ka en je altij met een lusje naar de volgende klem moet zo moet je dus meer draden aan leggen dan nodig is en heb je dus theoreties gezien meer kans op storingen.

deze klemmen zijn volgens mij via conrad te koop zal vanavond even zoeken.

en voor de mens en die mt 0,5 bedrading werken hebben jullie geen last dat je aan het end een lagere spanning hebt dan aan het begin ?? zou zelf alles mt 1 mm2 doen maar ja dat heb ik ook vol op op mijn werk 8) :P

groetjes
Re:Draden met elkaar verbinden.
Hee allemaal,

sorry voor de late reactie  ben voor me werk in het buitenland geweest en dus even afwezig geweest,

heb op conrad via de meest rare combinaties gezocht op die klemmen maar zijn niet te koop denk ik als ik de conrad gids kan vinden ga ik deze nog even na pluizen. die website is altijd zo lekker overzichtelijk  :(

via de tu  ( Technischeuni ) zijn ze zo ie zo te bestellen   je hebt dan een dinrailtje nodig + de klemmen ut 2,5 heden deze hier bestaan ook doorverbinders voor zo dat je van klem naar klem kan door verbinden je kan er ook een aantal overslaan en dan weer een klem door verbinden zo hoef je dus niet al die lusjes te leggen en hou je het ook overzichtelijk.

jullie horen van mij

en dit keer iets sneller dan  vorig bericht :P

groetjes Roland
Re:Draden met elkaar verbinden.
Wauw dat is weer lekker duidelijk. not
Re:Draden met elkaar verbinden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Draden met elkaar verbinden.
Citaat van: NS1601 op dinsdag 12 oktober 2010, 13:14:30
via de tu  ( Technischeuni ) zijn ze zo ie zo te bestellen   je hebt dan een dinrailtje nodig + de klemmen ut 2,5 heden deze hier bestaan ook doorverbinders voor zo dat je van klem naar klem kan door verbinden je kan er ook een aantal overslaan en dan weer een klem door verbinden zo hoef je dus niet al die lusjes te leggen en hou je het ook overzichtelijk.
5x doorgelezen, maar ik kan er geen soep van koken....... :?
Tip voor Roland: lees eerst eens je tekst door voordat je deze verstuurt.
Re:Draden met elkaar verbinden.
beste allemaal,

sorry voor mijn wat warige tekst zal deze voortaan eerst 2 keer door lezen.
maar ja het was ook vroeg :P

de nummers hier onder zijn het hier kan je doorverbinders bij kopen nummer moet ik even zoeken dat zijn strookjes van 10 stuks waar je pinnetjes stussen uit kan knippen zo dat je zelf kan bepalen hoeveel en welke klemmen je met elkaar door verbind zo hoef je dus nooit meer lusjes te leggen van klem naar klem

conrad nummers

743145 of 734297

groetjes Roland


nog vragen hoor ik het wel weer.