Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schema baanelektronica

Gestart door Simon BR39 dinsdag 07 januari 2014, 20:59:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Schema baanelektronica
Hallo!
[/size]
[/size]Heb dit bericht ook op mn eigen topic gepost, maar denk dat t hier beter past.[/size]

Ondertussen ben ik bezig met de elektronica, en ik dacht, laat ik eens een schemaatje maken. NU loop ik een beetje vast.
[/size]
Eerst een paar opmerkingen:- ik werk nu met een 12W 30V 0,4A bron
- had het idee om met een potmeter en een schakelaar de locomotief (LIMA analoog) op dezelfde bron te laten rijden (scheelt gewicht en ruimte op het bedieningsplateau)
- heb uiteindelijk denk ik niet zo gek veel ledjes... denk max 15 stuks van 0,3V en 20mA
- ben even de weg kwijt met het schema: de locvoeding en de leds staan parallel
- led staan nu ook parallel, maar miss is het slimmer om ze in serie te schakelen???
- elke led staat parallel aan een weerstand, die de led vervangt als deze uit staat, zodat de rest niet wordt overbelast
hoop dat jullie kunnen helpen wat betreft weerstanden en andere waardes, ik heb het idee dat ik iets fundamenteels over het hoofd zie.
Alvst bedankt,Simon
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

offline
Re: Schema baanelektronica
Eerst twee vragen:

- de leds:weet je zeker dat die 0,3 volt zijn? Standaard LEDs zijn namelijk 3V.
- waarvoor zijn de weerstanden R1 t/m R6?

Groeten,

Rauke
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
Dag Rauke,


De leds zijn idd 3 Volt, dat is een foutje van mij.
Deze weerstanden zijn een soort van vervanging.
Ik wil alle leds afzonderlijk kunnen schakelen, het zijn er niet zo veel, omdat het een diorama is.
Omdat je bij het uitschakelen van een LED een grotere spanning/stroom overhoudt op de overige LED's, gaat dit ten koste van hun levensduur.
Daarbij komt nog dat je bijv. alle leds op 1 na uitschakeld, die laatste led dan zou doorbranden.


Nu zet ik dus per LED een weerstand parallel. Als de Led uit is, gaat de rest van de stroom dus door de weerstand heen.


Gr Simon
Re: Schema baanelektronica
IK ga er van uit van je dit zelf bedacht hebt?

R7 sluit de boel kort, je hangt de plus van de voeding daardoor direct aan de min.
Haal je R7 weg dan zullen de ledjes defect raken omdat je geen serie weerstand hebt geplaatst.
Verder zijn de overige weerstanden totaal overbodig.

Ik heb verder niet gelezen  wat je bedoeling is maar dat viel me direct op.

Ook ben ik bang dat je potmeter wegsmelt als je hem gewoon op die manier als begrenzer probeert te gebruiken.

Misschien is het handiger iemand met kennis van elektronica om hulp te vragen.
Re: Schema baanelektronica
Ik zie dat je bij elke weerstand 0 hebt gezet, ik ga er vanuit dat ze dus wel een waarde hebben en niet 0 Ohm zijn (niet dat ze dan wel nut hebben maar de korstsluiting blijft wel uit.
Wel zullen je ledjes overlijden om het moment dat je de schakelaar omzet.

Gebruik deze handig site om de serie weerstand uit te rekenen : http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica

Fema bedankt voor je reacties.

ik reageer maar ff met puntjes:
- ik had idd geen weerstanden van 0 ohm in gedachten, maar moest wel een waarde invoeren. omdat k t nog niet wist maar even 0 ingevoerd.
- volgens mij staan ze nu niet in serie, wat denk ik wel de bedoeling moet zijn >:-D
   dan zou ik dus de - van het eerste ledje moeten verbinden met de + van de tweede, enz en dan krijg je dus maar 1 aansluiting op de -
- R7 zou dus een voorschakelweerstand moeten zijn, die helemaal vooraan staat?


- die potmeter is gewoon een ideetje, het leek me leuk om alles met 1 trafo te regelen, aangezien het toch allemaal gelijkstroom is. zou dat ook niet lukken met een voorschakelweerstand dan?
- die kennis hoop ik vanzelf hier te vergaren fema.... heb helaas weinig van zulke mensen in de buurt.


gr Simon
Re: Schema baanelektronica
Wat is je bedoeling met de ledjes?
je wilt gewoon ledjes aan uit uit kunnen maken met een schakelaar?
1 ledje per schakelaar?
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
ja, ik wil elk ledje per stuk kunnen schakelen.
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schema baanelektronica
Hi

Tja, waarom zo moeilijk doen er zijn schema's genoeg te vinden.
Wat hebben al die ledjes voor zin en dan die weerst? (Staan niet met die led's in serie) alleen op deze manier vermogens verlies.
R7 kan weg en die R1 t/m R6 moeten in serie met de led's en de schakelaars.
Of moet dit een soort snelheids indicatie voorstellen want alles staat met of zonder weerst in serie ?
(dan moet R7 blijven zitten bij 30V).

Waarom starten met 30V en dan een potmeter in serie (moet ook vermogens potmeter zijn)
Je hebt ook maar 0,4 A (400 mA) wel erg weinig voor een motortje.

groet
Harald
Re: Schema baanelektronica
R7 moet weg

Dan vanuit de + naar de schakelaar dan naar de weerstand vandaar uit naar de led en dan naar de min van de voeding.
Je mag ook eerst de led en dan de weerstand maar dat is ver der niet boeiend.

Zo dus maar dan voor jou nog met een schakelaar ertussen
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schema baanelektronica
Het nut van deze schakeling begrijp ik niet helemaal. Waarvoor dienen de schakelaars en de ledjes?
Ik ga er maar even van uit dat er een aantal willekeurige schakelaars ingeschakeld kunnen worden en dus ook meerdere ledjes kunnen branden.
Dan ziet de schakeling er zo uit. (Als het goed is staat het in de bijlage.)
de weerstand zou dus 1350 Ohm (1k35) bedragen. Uit de standaardreeks kiezen een weerstand van 1k5 (1500 Ohm)
Als er maar één schakelaar tegelijkertijd ingeschakeld kan worden dan voldoen 1 weerstand in de voedingslijn.

de schakelaars laten alleen een ledje branden meer niet of er is op een of andere manier een koppeling met de motorschakeling.
m vr gr Kees
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
Dag iedereen,


Ik begin met harald :P
- die ledjes zijn gewoon voor verlichting in de huisjes.
- die weerstanden zal ik straks uitleggen
- bedankt voor je reactie op die motor. Ik wist niet of o,4A genoeg zou zijn, had er zelf ook mijn vragen bij. Zo niet dan laat ik dat idee vallen.


fema:
- ik snap wat je zegt. Maar waar ik bang voor was in mijn eerste (foute) schema, dat als je alle ledjes uit zou schakelen, de laatste zouden doorbranden omdat dan de volle laag krijgen.
- nu heb ik alles in serie staan, en kan ik kiezen tussen aan en uit. Bij aan gaat de stroom door de led, en bij uit door de weerstand. Die weerstand moet dus hetzelfde verbruiken als het ledje.
  zodoende worden de ledjes niet overbelast.


Kees:
- de schakelaar en ledejs zijn voor de verlichting in mijn huisjes. de schakelaars schakelen de verlichting dus.


Hoop dat dit meer duidelijkheid verschaft.


Het klopt dus dat 0,4A voor een motor erg weinig is?


gr Simon
Re: Schema baanelektronica
fema:
- ik snap wat je zegt. Maar waar ik bang voor was in mijn eerste (foute) schema, dat als je alle ledjes uit zou schakelen, de laatste zouden doorbranden omdat dan de volle laag krijgen.
- nu heb ik alles in serie staan, en kan ik kiezen tussen aan en uit. Bij aan gaat de stroom door de led, en bij uit door de weerstand. Die weerstand moet dus hetzelfde verbruiken als het ledje.
  zodoende worden de ledjes niet overbelast.


Simon,

Beide bovenstaande beweringen kloppen niet.

Het schema van eurocity is precies zoals het moet.

Probeer eens ergens een kleine cursus elektronica op de kop te tikken.

Groet,

Marcel
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
Dag Marcel:


ik heb een vergroting bijgevoegd:
met 3 opties, getekend bij de eerste 3 leds (de laatste 3 heb ik nog leeg gelaten)


bij de eerste optie (led 1) kan je kiezen tussen LED aan en LED uit
- bij led aan gaat de stroom door de LED
- bij led uit gaat stroom door de draad
Je moet hierbij een draad leggen, omdat de andere leds niet van stroom worden voorzien, wanneer de led uit is.


bij de tweede optie  (led 2) is er ipv alleen een draad, een draad + weerstand
de weerstand zorgt er (naar mijn idee) dan voor, dat de volgende leds dezelde hoeveelheid VA krijgen, als wanneer de LED brandt (dus niet meer krijgen als deze uit is)
       zou je met alleen draden werken, zoals in optie 1, en daarbij led 1-5 uitschakelen, dan krijgt led 6 toch de volle lading? dan brand deze door...


bij de derde optie (led 3)
is er alleen een led aangesloten
wanneer de led uit is, hebben de overige leds ook geen voeding, dus dat is geen optie.


hoop niet dat jullie het me kwalijk nemen, jullie lastig te vallen...
Re: Schema baanelektronica
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Schema baanelektronica
Ik begrijp geen sikkepit van je lastige schema's. Volgens mij moet je eerst een terug naar de natuurkundeles.

Als je 1 LED wilt laten branden heb je maar 1 stroomkring nodig, dus voeding, schakelaar, weerstandje en Led.
Je kunt met jouw schema's wel Led's schakelen, maar door de mogelijke combinaties zie ik toch een keer een of meer Leds naar de eeuwige lichtvelden verdwijnen.

Als je met een schakelaar meerdere Leds wilt schakelen, zet je de betreffende Leds met een geschikte weerstand in een stroomkring.
Je kunt zowel kiezen voor parallel als serie.

Wil je met meerdere schakelaars verschillende patronen schakelen, dan moet je er zeker voor zorgen dat altijd de betreffende Led geen te hoge spanning over zich heen krijgt.

John
Re: Schema baanelektronica
Je maakt het jezelf el erg lastig en de schakelingen die je bedenkt slaan echt nergens op. Je moet gewoon 1 zijde van alle schakelaars verbinden met de plus. Dan van de schakelaar ga je naar een weertand > led en vervolgens alle Kathodes weer aan elkaar maken en die weer verbinden met de min.
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
oke, ik begrijp dat ik er niks van bak.
overnieuw dus, de basis.
hieronder getekend:
in serie 6 leds van 3V, 0,02A
bron: 30V, 0,4A


voorschakelweerstand:
(30V-15V)/0,02= ongv 1500-1600 ohm


denk wel dat iedereen zich hierin kan vinden.


oke, wat zou ik dan volgens jullie moeten doen, als ik iedere led APART aan/uit wil kunnen schakelen, zonder de overige leds te laten doorbranden of uit te laten gaan...
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Schema baanelektronica
het juiste schema staat al bij #10.Als je ze minder fel wilt laten branden dan moet je gewoon de weerstand zijn waarde verhogen.Heb je schrik dat ze defekt zullen gaan dan moet je er gewoon een diode antiparallel overzetten.In simpele woorden : omgekeerd aan de diode.Dus + van je led is bij de diode -.
Verder zie ik het nut niet in van 1 enkele led in een huisje.Kan je ze evengoed allemaal tegelijk aan of uit laten.Mss eens google gebruiken dan zal je een heleboel info krijgen .
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
dag belletj


- oke, maar ik begrijp dat ik met een weerstand de led minder fel kan laten branden
- kan je me iig zeggen of mijn laatste schema klopt
- vindt je het erg dat ik WEL elk ledje apart wil schakelen per huisje? dat vind ik gewoon leuk.
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

offline
Re: Schema baanelektronica
Het is het meest zuinig als je +/- 10 LEDs in serie zet, zodat je zoveel mogelijk spanning over de LEDs laat vallen. Je zegt echter dat je de huisjes apart wilt kunnen schakelen (wat natuurlijk leuker is en meer afwisseling geeft).

De weerstand voor de led bepaalt inderdaad de stroom door die led. Het maakt daarbij niet uit of je parallel aan die led+weerstand nog één of meer 'led+weerstand' setjes hebt aangesloten (totdat je boven de 0,4A komt van je trafo). Per 1 LED van 3.0V houd je 27V over. Deze moet je 'weghalen' door een weerstand: R=U/I. R= 27V/0,02A = 1350ohm. Zolang je dus een grotere weerstand dan 1350 ohm neemt (denk aan 2 x zo groot voor een rustige huis verlichting) en iedere keer een led+weerstand setjes maakt en die setjes weer parallel zet, komt het goed.

Groeten,

Rauke
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
Dag Rauke,


Vriendelijk bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad zuiniger om 10 leds te gebruiken.
Tot nu toe zijn het er 6, maar als het er meer worden, kan ik altijd bij zetten, en de voorschakelweerstand vervangen.


nog 1 probleempje dan:
als ik elk ledje wil schakelen > moet ik voor elk ledje een schakelaar zetten
simpel gezegd: als alles aan staat, heb ik dus ook nog eens 6 schakelaars in serie er tussen staan.
op het moment dat de schakelaar om gaat (dus de led niet meer van stroom voorziet), gaat de rest van de leds dus ook uit. dat wil niemand natuurlijk
dus moet je op de schakelaar de 'uit' kant ook verbinden met de eerst volgende schakelaar + led in serie


mag ik dat zomaar doen, of moet ik aan de 'uit' kant eerst nog een weerstand zetten, voordat je verder gaat met de volgende schakelaar + led?


dus  alles in serie, en dan een schakelaar waaruit je kan kiezen tussen led en weerstand, als een aan/uit knop
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

offline
Re: Schema baanelektronica
Het probleem: je haalt 'parallel' en 'in serie' door elkaar. In serie betekent dat de + aan punt 1 van de weerstand zit, de andere kant van de weerstand zit aan punt 1 van de led, vervolgens zit punt 2 van de led aan de - van de trafo. Parallel betekent  dat punt 1 van de weerstand aan de + zit en de andere kant aan de -, punt 1 van de led zit dan ook aan de + en punt 2 aan de -.

Probeer op basis hiervan eens te tekenen wat ik eerder zei. Dan zit je dus niet met het probleem dat alle LEDs feller gaan branden.

Groeten,

Rauke
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
dus dit gaat m niet worden?
groen = stroom loopt
rood = stroom loopt daar niet
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Schema baanelektronica
dit zou kunnen werken maar als dan alles naar de weerstanden staat dan heb je een groot vermogen die gewoon opgaat aan warmte.Vergeet ook het vermogen van de weerstanden niet.Je hebt weerstanden van 1 watt nodig.Eenvoudiger zou zijn een kleinere voedingsspanning te nemen of die 30 volt terug te brengen naar een lagere spanning.Die omvormertjes kosten amper enkele euro's als je ze via internet besteld.Het schema waarbij elke LED (kring van ledjes in serie) apart bediend wordt blijft steeds de beste oplossing.Dan heb je het voordeel dat je ze via een goedkope lichtschakeling willekeurig kan laten aan en uit gaan.Zoek maar eens via google naar de website met schakelingen.Heb nu die link niet bij de hand.
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schema baanelektronica
Hi Simon,

Een hoop tekst allemaal en te veel denken.

Gewoon voor een huisje:
Een voedingsbron, met in serie een schakelaar een ledje en een weerstand (voor die led).
Verder niets
(Weerstand uit te rekenen al naar gelang de spanning voor de led en de voeding)
Schakelaar UIT dan geen verbindingen meer. (Waarom dat toch iets door verbinden zonde van de energie.)
Dit kan je meerdere keren herhalen t.b.v. je huisjes (of groepen huisjes)

De loc voeding staat hier helemaal apart van.
Wel ook parallel aan die voeding.

Berekening voorschakel weerstand voor de LED's (veel te vinden op internet) b.v.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Neem ook gewoon een voedinkje van de treinen-beurs of internet voor een paar euroos en van 12V of/tot 16V en van een paar ampere.

groet
Harald
p.s. waar woon je ergens?

Re: Schema baanelektronica
Waarom nou steeds zo moeilijk doen met die rare schakelingen.

Gewoon zo aansluiten:



De weerstanden mag je verder zelf uitrekenen.
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schema baanelektronica
Dag allemaal:

Ik zal eerst maar eerlijk bekennen dat ik hier en daar fout zat...  :? :?
Een weerstand verminderd alleen de stroom. Ik dacht zelf dat de warmteontwikkeling van een weerstandje kwam door de afname van spanning.

eerst Janvis:
- wat zijn die blokjes  8o [size=78%] onder je schakelaars?[/size]
- dit is wel de meest onzuinige manier zeker... op het moment dat je hier 3V heb als bronspanning en aantal led (20mA) is het veel zuiniger. (dus max 0,4A/0,02=20)


Harold:
- de locvoeding laat ik maar even voor wat het is...  :error:
- ik woon in Ooltgensplaat (Zuid-Holland, Goeree-Overflakkee)
- over voedingen gesproken: ik heb r genoeg gespaard, telefoonstekkers e.d. ik dacht laat ik n wat sterkere nemen, dan kan ik ff vooruit....  >:-D

heb even na zitten denken.
als ik het over deze voeding heb, [size=78%]is dan de zuinigste variant:[/size]

10 blokken in serie (elk dus 3V en 0,4A)
elk blok bestaat uit 20 LED parallel (elk 3V en 0,02A)

dan gebruik ik in principe alles. Alleen hoe schakel ik die leds dan, zonder alles uit te laten gaan, of dingen door te laten branden.

iedereen tot nu toe vriendelijk bedankt.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

http://www.technieklokaal.nl/StroomSpanningWeerstand.aspx deed onder andere het lichtje branden :)

Gr Simon
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

offline
Re: Schema baanelektronica
Die blokjes onder de schakelaars doen er niet toe.

In dit geval begrenst de weerstand inderdaad de stroom, maar ze is voor (in serie met) elke led(s) nodig, omdat de LED geen stroom begrenst en dus krijg je kortsluiting en brandt je LED door. De warmte ontwikkeling van een weerstand is afhankelijk van de stroom én de spanningsval. Een weerstand waar 27V over valt en waar 0,01A door loopt wordt warm omdat hij 0,27W verstookt (27x0,01).

In serie en apart schakelen gaat niet, dus het beste is gewoon het schema van jan te volgen.

Groeten,

Rauke
Re: Schema baanelektronica
Je wilt toch ieder huisje appart kunnen schakelen? Dan valt dus de serieschakeling af. Ik heb een lts en een mbo elektronica diploma dus ga er maar vanuit dat ik redelijk weet waar ik over praat.
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schema baanelektronica
Hi Janvis,

Leuk een afgestudeerde electronicus, waar heb je die opleiding gedaan want er zijn niet meer zoveel opleidingen in Ned.

groet
Harald
Re: Schema baanelektronica
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Schema baanelektronica
hoe meer jekan werken met leds in serie hoe meer leds je kan gebruiken.Bv:

Voeding 30 volt 1 amp.

9 leds in serie = 9 X  3 v = 27 volt 20 mA (+ beveiligingsweerstandje voor de overblijvende 3 volt)

1 amp / 20 ma = 50 kringen   :  9 X 50 = 450 leds

1 led op 20 mA (+ beveiligingsweerstandje voor de overblijvende 27 volt)
geeft dan echter 1 amp / 20 ma = 50 kringen dus amper 50 leds.

Verschil is dus enorm.Als je ze op 10 ma laat branden kan je er dus nog meer plaatsen.
Re: Schema baanelektronica
Citaat van: Haradigi op vrijdag 10 januari 2014, 10:43:07
Hi Janvis,

Leuk een afgestudeerde electronicus, waar heb je die opleiding gedaan want er zijn niet meer zoveel opleidingen in Ned.

groet
Harald

Hoi Harald,

Lbo Heb ik op het gomarus college gedaan, de MBO aan het noorder poort college en daarna heb ik nog een avond opleiding van ROVC gedaan.

@ de rest,

uiteraard kun je meerdere leds in serie zetten en op die manier een aantal groepen van huisjes maken die afzonderlijk schakelbaar zijn. Maar in de basis is het gewoon zo dat je de verschillende groepen gewoon apart achter een schakelaar zal moeten zetten zoals in mijn schemaatje staat getekend.