Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het verkleuren van plastic lijm.

Gestart door AlbertJan dinsdag 04 november 2008, 21:07:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het verkleuren van plastic lijm.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Het verkleuren van plastic lijm.
Beste medeplakkers.
Omdat ik op het ogenblik aardig veel aan het lijmen ben (hoofdzakelijk repareren van oude(re) modellen) valt het mij ineens heel erg op dat de lijm soms erg verkleurd is! :shock:

 

Dit is natuurlijk erg jammer en voor het lijmen van mijn nieuwe bouwdozen gebruik ik zelf lijm van Revell.

Wie weet waar dit verkleuren door gebeurd en/of zijn er bepaalde plastic lijmen die dit hebben?
(om dan ineens alles maar te gaan weatheren is wel heel erg veel werk)

Wie weet raad?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
ikzelf doe ook alles met revell.

de rest zou ik (over?-) schilderen

Dennis
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
buckfast_beekeeper
gast

Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Ik kleef uitsluitend met Faller Expert lijm. Ik kan niet zeggen dat ik ergens deze verkleuring reeds heb gezien. Ik probeer er wel voor te zorgen dat er geen lijmsporen zichtbaar zijn.
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Hallo Albert-Jan,

Dat verkleuren komt gewoon door het oxideren van de lijm. Ik denk dat er geen enkel merk is waarbij de lijm niet verkleurt. Wat je zou kunnen proberen is natuurlijk zo te lijmen dat de lijm niet zichtbaar is. Anders mischien met heel dun schuurpapier weg proberen te halen?

Veel succses,

Gr Joost
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Beste Albert-Jan

Ik (heb) had nog een aantal oudere modellen die allemaal de verkleuring van de lijm hebben
zoals jij het omschrijft.
Of dat nog zal gaan komen met de nieuwere generatie lijm soorten is nog niet bekend
( dat weet ik als ik echt oud geworden ben)

Gr. Bert  :)
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor de adviezen.
Bij de nieuw te lijmen modellen probeer ik dit met zo weinig lijm te doen dat er niet (of nauwelijks) iets van te zien is.
Mijn vraag is door Joost beantwoord, oxidatie van de lijm, klinkt logisch maar zegt mij niets! :?
En zoals Bert al opmerkte v.w.b. de nieuwe lijmen, de tijd moet dit leren.

En voor de rest?
Dat wordt dus schuren, schilderen, weatheren, verbouwen en uiteindelijk (liever niet hè? :() een enkele weggooien! :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 04 november 2008, 21:58:35
Mijn vraag is door Joost beantwoord, oxidatie van de lijm, klinkt logisch maar zegt mij niets! :?
Nou was natuurkunde niet mijn sterkste kant maar, mensen denken vaak dat alleen metalen oxideren maar eigenlijk oxideert alles zelf wij mensen :wink:.

Ik denk niet dat bij nieuwere lijmen dit niet voorkomt, ook maak je de verkleuring erger als je in een rokershuishouden woont.

Veel succses als ik iets weet laat ik het wel horen.

Gr Joost
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Hallo AlbertJan,

Zodra ik iets in elkaar heb gelijmd, altijd met Faller Expert, kras ik voorzichtig met een scherp Stanley-mesje de lijm die ik zie, weg. De onderlinge verbinding tussen de gelijmde delen zit al goed vast, echter de lijm is nog niet uitgehard waardoor verwijdering van overtollige lijm, eenvoudig gaat.

Succes met je herstelwerkzaamheden.
Groetjes,

Tighfield :D
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Misschien een idee om te gaan lijmen met MEK (klik). Dan is verkleuren geen issue meer.
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Ook met tricloorethyleen geen verkleuring op je modellen na uren lijmen wel in je hoofd of lijkt dat maar zo   :shock:
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Nee, dat lijkt niet zo, dat is zo. Als je het dopje niet steeds op de pot doet verdampt het erg hard en zal de wereld er snel vrolijk uitzien. Dopje erop, en een potje met een kleine opening helpt, en moet.
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 13 november 2008, 08:17:09
Ook met tricloorethyleen geen verkleuring op je modellen na uren lijmen wel in je hoofd of lijkt dat maar zo   :shock:
Hoi Johnnytrein, aan je haar te zien ben je veel met tricloorethyleen aan het lijmen geweest. :lol:

                                                     Arie
Re: Het verkleuren van plastic lijm.
Arie das wel een jeugd foto  :D alhoewel veel verschil is er niet meer  :?