Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger

Gestart door wissels zaterdag 15 november 2008, 23:16:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Hallo, beste 3railforumvrienden,

Ik ben nieuw.
Het doet wat onwennig voor de eerste maal je vraag te kunnen aanbieden aan "lotgenoten"
Ik heb een Windigital FS gestuurde baan. Ook ik kwam in de problemen door de vervallen licentie. En wonder bovenwonder, het forum bracht ook voor mij de oplossing.
Vandaar mijn regristratie.
Dat WinDigital soms ook wat nukkig kan zijn, dat ondervinden jullie wellicht ook.
Mijn probleem is: het soms uitvallen van de communicatie tussen de computer en de Marklin interface 6050.
Weet iemand hoe dit kan verholpen worden.

Ingezonden bericht door dwarsligger
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Hallo,

Werkt de seriele bus van de PC (kaart ) nog goed ?.
Is de kabel tussen PC en 6050 nog goed ?.
Werkt de interface van de 6050 nog goed ?.

Mvg,
Peter
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Citaat van: wissels op zaterdag 15 november 2008, 23:16:30

Mijn probleem is: het soms uitvallen van de communicatie tussen de computer en de Marklin interface 6050.
Weet iemand hoe dit kan verholpen worden.


Hallo dwarsligger,

Ik had hier met mijn antieke laptopje(Win98) ook wel eens last van. Reden deze had te weinig intern geheugen en een te trage proccesor. Op mijn nieuwe computer(XP) is de communicatie nog niet/nooit uitgevallen.

groetjes
Henk
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Bedankt voor de reacties. Of de computer te weinig geheugen heeft, daar kan ik als leek niet over oordelen(moet dit laten nakijken). Mijn computer werkt onder Windows XP.
Dwarsligger
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Hallo Dwarsligger,

Klopt inderdaad, als je computer hapert of extreem langzaam opstart, dan is er grote kans dat dit kan leiden tot storingen in de communicatie. In sommige gevallen helpt dan schonen van je computer, of tot extra (Ram-) geheugen bijplaatsen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Citaat van: Dwarsligger op zondag 16 november 2008, 22:05:19
Bedankt voor de reacties. Of de computer te weinig geheugen heeft, daar kan ik als leek niet over oordelen(moet dit laten nakijken). Mijn computer werkt onder Windows XP.
Dwarsligger

Dit kan je toch zelf ook vaststellen. Start "taakbeheer" (ctrl+alt+delete). Hier kan je zien hoeveel fysiek geheugen je hebt en hoeveel je gebruikt. Ook het processor gebruik kan je bekijken. Draait je processor tijdens het uitvoeren van je programma bijna constant op 100%, kijk dan eens in Processen wat het meeste tijd gebruikt. Hoe hoger het percentage hoe meer het programma de processor belast.

Heb je "slechts" 256mb geheugen? Dan is het zeer raadzaam dit te vergroten naar 512mb of nog beter indien mogelijk naar 1024mb. Bij 128mb zit je volledig op de ondergrens voor het gebruik van XP.

Probeer je pc zo clean mogelijk op te starten. Alle programma's die mee opstarten gebruiken steeds geheugen en processor tijd.

Indien mogelijk kan je ook de snelheid van de verbinding verlagen. Dit is de minst aangewezen methode.

Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Bedankt voor de goede tips.

Ik heb mijn computer "opgeschoont" en het processor gebruik gecontroleerd. Max 31%. .Het oplichten van de communicatie op kanaal A is veel regelmatiger. Dit ziet er voorlopig allemaal goed uit.
Ik stuur mijn baan met WinDigital FS. Op deze computer staat geen internetaansluiting. Er staat alleen Windows XP en WinDigital FS op. De hasp-sleutel zit op de seriële poort. Die computer wordt alleen gebruikt voor het rijden met de treinen.
Het trein-stuurprogramma is opgbouwd uit WinDigital 8.5 met update naar WinDigital X. Dit alles op CD rom en met een hasp-sleutel op de seriële poort. De update naar WinDigital FS komt van het inertnet.
Mijn vraag is nu: kan de hasp-sleutel worden gebruikt op een computer met uitsluitend USB poorten? Mits het gebruik van een tussenstuk of aangepaste software.
Ik heb namelijk een tweede computer met USB aansluitingen. Wil Ik WinDigital daarop installeren, hoe moet dat dan??

Dwarsligger
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Citaat van: Dwarsligger op maandag 17 november 2008, 15:44:19

Mijn vraag is nu: kan de hasp-sleutel worden gebruikt op een computer met uitsluitend USB poorten? Mits het gebruik van een tussenstuk of aangepaste software.
Ik heb namelijk een tweede computer met USB aansluitingen. Wil Ik WinDigital daarop installeren, hoe moet dat dan??

Dwarsligger

Dat zal je alleen maar kunnen testen vrees ik. Het is algemeen geweten dat niet alles 100% functioneert met een USB RS232 convertor. Het meeste normale gebruik lukt wel. Speciale toepassingen zoals een key voor programma's is iets heel anders. Misschien dat de makers je uitsluitsel kunnen geven.
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: uitvallen communicatie tussen computer en 6050 interface door Dwarsligger
Hallo Theo, allen,

de maker van Windigital zal geen advies meer geven, hij lijkt namelijk van de aardbodem verdwenen.

De Hasp sleutel zit naar mijn mening op de parallele printer poort, maar aangezien ik zelf een nieuwere versie USB hasp heb, weet ik het niet zeker. Voor FS heb je overigens de Hasp niet nodig. Met een USB naar serieel converter kan je zo wie zo wel de baan aansturen.

met vriendelijke groet,

Walter