Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een dolgedraaide in reparatie

Gestart door Blausee-Mitholz vrijdag 14 november 2008, 22:42:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Een dolgedraaide in reparatie
Van een goede bekende van mij heb ik een Märklin 44-er 3047 in onderhoud/reparatie gekregen. oud beesje  8)
Ik stuite op een bekend en vervelend probleem. Van het loopwiel bevestiging is het draadgat M2 in het chassis dolgedraaid. Het borstboutje M2 bleek met lijm te zijn bevestigd  :shock: kon het met zeer grote moeite los krijgen.

Wat ik onder andere in mijn werk in het groot doe reparatie kan ik natuurlijk ook in model toepassen  :P zij het met enige improvisatie.


Zo trof ik het verlijmde draadgat M2 aan. Wil je de lok openmaken moet eerst het loopwiel verwijderd worden. Bitter noodzaak dat het M2 draadgat weer wordt hersteld.


Gat opgeboord naar rond 5 mm en draad getapt van M6 op de foto ziet het er niet uit maar in werkelijkheid oogt het veel beter De bedoeling is het gat op te vullen met een messing prop.


Een messing verzinkschroef van M6.  Het schroefje is voor 3/4 ingezaagd.


Het schroefje M6 in het draadgat M6 gelijmt met Loctite 638. Zo ligt het er nu bij en ik laat het tenminste 48 uur met rust (24 uur is overigens voldoende) Zaagsnede zit aan de achterzijde

Wat is nu verder de bedoeling na de droogtijd  :roll:

1- Schroef verder afslijpen (daarom zit de zaagsnede aan de achterzijde zodat ik er nu makkelijker bij kan.

2- Messing vlak gelijk maken aan de chassis hoogte (met dremel voorzien van een klein freesje)

3- in het midden van de prop een gaatje boren van 1.6 mm

4- draad M2 tappen

Zover is het nog niet, ligt nu lekker te drogen. Wordt vervolgd  :mrgreen:

In principe kan deze methode voor elk draadgat toegepast worden mits er genoeg vlees aanwezig is

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Ha die Johan, weer lekker aan het klussen.
Dit is voor jouw natuurlijk a piece of cake, hè!?  :wink:

Maar hoe ga je dat vlakfrezen tussen die V vorm?
Gebruik je dan een kopfrees, of hoe noem je dat?

Ben benieuwd naar het resultaat, maar dat zal wel goed komen.
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Hi Ad

Yep, vandaag was er weinig te doen op het werk dus vanavond de handen maar eens flink uit de mouwen gestoken.

Ik kan de lok moeilijk in de freesbank zetten je kunt hem niet spannen
Dus dat is een stukje improvisatie, ik schreef al dremel met een klein freesje. Handwerk dus. Wat voor een freesje moet ik nog even bekijken doe ik als ik er aan toe ben

Komt idd best goed, de lok wordt weer 100% in orde afgeleverd alleen is de levertijd even uitgesteld en ben ik weer even van de straat  :wink: :mrgreen:


Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Ziet er keurig uit Johan!

Ik merk zelf ook dat er bij het ombouwen van locs veel geimproviseerd moet worden. Ik vind dit persoonlijk er leuk en ben er ook wel goed in al zeg ik het zelf :)

Een oudere loc reviseren en dan beter als die was weer terug afleveren geeft veel voldoening. En zoals je zelf al zegt, het houd je van de straat :P

Suc6 verder en hou ons op de hoogte van de vorderingen als je wilt.

Groetjes,
Menno
Re: Een dolgedraaide in reparatie
ik moest even 3x lezen wat je precies bedoelt Johan, maar ik snap nu wat er staat :)
Re: Een dolgedraaide in reparatie

Ik heb wel eens aluminiumlijm gebruikt om alu te verlijmen (Bison)
dit schijn je ook te kunnen gebruiken om gaten op te vullen, wordt zo hard dat het is uit te boren en tappen.

Jij bent wellicht ook bekend met dit soort 'opvul' techniek. Is ngeen optie/slecht?
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
@AnalogDriver. Opvullen heb ik wel overwogen. We hebben wel spul op het werk maar dat wordt bikkelhard. Niet zo geschikt om M2 in te prutsen. Bij de opvul methode zou ik het dolgedraaide gaatje wel eerst groter maken anders blijft er bij draadsnijden weinig vlees zitten van de vulling. Dus eigenlijk komt het op het zelfde neer.

Nu dan even een up-date.


Zo ligt de lok op dit ogenblik bij. Messing schroefje is afgezaagd, vlak gemaakt en gaatje 1.6 mm geboord alles handwerk
Nu draad M2 tappen maar ik heb geen snij-olie in huis. Droog tappen durf ik onder geen beding aan messing heeft de eigenschap te knijpen. Bij droog tappen breekt geheid het tapje.
Morgen even snij-olie ritselen op het werk 2 drupjes is genoeg

Op het draad van het borstschroefje zit nog al aardig lijmresten op. Zelf heb ik geen snijplaatje van M2. Colega van mij een modelbouwer heeft het wel liggen zodat ik hem het schroefje meegegeven heb om het draad even op te snijden. beter gezegd schoon te snijden

Als het goed is krijg ik morgen het schroefje terug en zal ik draad tappen. Dan kan het loopwiel er weer onder  8) Zit toch al aardig schot ik dacht ik zo  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Hoi Johan,

Ik kan niet anders zeggen dan dat je een handige don.... bent.
Super zoals je voor deze uitdaging weer een oplossing hebt gevonden.

Gr. Bert :)
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Thx Bert, zo heeft een ieder zijn specialitieten laat ik nu twee linker handen hebben voor weatheren  :roll: dat doe ik je echt niet na :wink:

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
buckfast_beekeeper
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 18 november 2008, 21:34:40

Nu draad M2 tappen maar ik heb geen snij-olie in huis. Droog tappen durf ik onder geen beding aan messing heeft de eigenschap te knijpen. Bij droog tappen breekt geheid het tapje.
Morgen even snij-olie ritselen op het werk 2 drupjes is genoeg

Johan ken je dit. Erg handig. Ik gebruik het steeds om kobalt boren te laten snijden. Ook voor draadtappen gebruik ik het.

Ik heb het hier bij de plaatselijke gereedschapshandelaar vandaan.
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 18 november 2008, 21:34:40

Zo ligt de lok op dit ogenblik bij.

Mvg, Johan

Vakwerk!

Vraagje: hoe doe jij dat M2 tappen?

Dremel is te snel, accuboor denk ik te grof/zwaar


Ik heb eeb (M4?) tapsetje 3.6 of 3.7 boor en draadtap waarmee ik -droog-  in aluminium schroefgaatjes heb getapt, met mijn accuboor/schroefmachiene, heel langzaam uit de hand goed recht houden.

Maar M2 en in ijzer?

En waar vindt je een M2 tapset? Ik vermoed dat mijn ijzerwinkel / gereedschappenwinkel dat niet heeft, hebben ook geen M2 schroefjes.


Hajo


PS  Maak je nog wel die smerige wielen (alleen de loopvlakken) schoon met wasbenzine en wattestaafje of iets dergelijks?  :wink:
voor goed massacontact?

De weathering van de wielen is wel heel realistisch zo  :D
Re: Een dolgedraaide in reparatie
buckfast_beekeeper
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Zulke kleine maten ga je steeds met de hand doen. Als je voelt dat de tap niet verder gaat, even terug draaien en dan weer langzaam verder. Normaal ga je voor M4 ook 3,3 voorboren. M3 = 2,5 M5 = 4,2. M6 = 5. M8 = 6,75. M10 = 8,5 en M12 = 10,25.

M3 tapjes ga je toch bijna overal vinden. Een goede leverancier kan je ook M2 bezorgen.
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Hoi Johan,

Het tussenresultaat ziet er al weer solide uit.
Volgens mij ben jij straks nog blijer met het eindresultaat dan de eigenaar van de lok. :wink:
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 19 november 2008, 07:57:13PS  Maak je nog wel die smerige wielen (alleen de loopvlakken) schoon met wasbenzine en wattestaafje of iets dergelijks?  :wink:
voor goed massacontact?

De weathering van de wielen is wel heel realistisch zo  :D

Hajo,

Wielen die er zo uitzien polijst ik met de dremel. Viltje erop, beetje van die vieze bruine polijstpasta die dan overal heen slingert  :lol: erop en poetsen maar. Resultaat is glimmende loopvlakken en de wielen worden ook minder snel vuil.

Gr, Ben.
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Dank voor alle reacties   :mrgreen:

Zo nu dan het projectje afronden.


Draad M2 tappen idd handwerk met een wringijzertje.


Het boutje op zijn plaats. Collega Hans leest inmiddels mee dank voor het schoonsnijden van het draad!


Bijna droog. Was niet echt noodzakelijk maar effe zwart maken is wel zo netjes  :lol:


Zo deze lok kan weer veilig de modelbaan op  :P 8)

Vanzelfsprekend krijgt deze lok verder nog een grondige beurt. Nieuwe slepers en het e.a. wordt schoongemaakt. Eerst moest het loopwiel weer in orde zijn en dat is nu het geval.

@Ad. Ik weet wel zeker dat de eigenaar van de lok er net zo blij mee is dan ik zelf hij zat er behoorlijk mee in zijn maag.................

Wat met dit draadje wil laten zien dat er voor dergelijke problemen vaak een goede oplossing is. Ik begrijp best dat lang niet iedereen dit kan realiseren maar er zijn genoeg techneuten in den lande die het zouden kunnen uitvoeren voor een linkshandige..................

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
heb even deze topic gelezen. Het geheel ziet er inderdaad erg profi uit. Ben ook blij dat er nog echte hobbyisten bij zitten. Een dealer/handelaar begint hier niet aan en zegt dat je het model maar in de vitrine moet zetten om er nog van te genieten.
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Johan, bij al dat boren, frezen en draadtappen ontstaan er natuurlijk spanen. Hoe voorkom je dat die in het mechaniek van loc terechtkomen?
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Heren,

dergelijke kleine tapjes kan ik jullie wel bezorgen. Ik zit nl in het metaalwereldje.

Goede oplossing zo. Dit wordt in het groot ook vaak toegepast.

Roy
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Citaat van: KlaasZ op zondag 30 november 2008, 13:44:04
Johan, bij al dat boren, frezen en draadtappen ontstaan er natuurlijk spanen. Hoe voorkom je dat die in het mechaniek van loc terechtkomen?

Betrof hier het loopwiel, veel mechaniek zit niet in de buurt. De spanen vliegen ook niet in het rond dus regelmatig met kwastje weghalen is genoeg.

Mvg, Johan

Citaat van: Big-Roy op maandag 01 december 2008, 22:05:31
Goede oplossing zo. Dit wordt in het groot ook vaak toegepast.

Roy

Lees eens de zin boven de aller eerste foto  :mrgreen: 8)

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Jeps.

hoezo heb je eigenlijk M6 genomen? Lijkt me erg grof. M5 was ook groot genoeg geweest, en dan had je wat meer draadgangen gehad.

Roy
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 02 december 2008, 19:29:52
Jeps.

hoezo heb je eigenlijk M6 genomen? Lijkt me erg grof. M5 was ook groot genoeg geweest, en dan had je wat meer draadgangen gehad.

Roy

Veel verschil in spoed zit er niet tussen M5 en M6 slechts 0.2 mm dus meer veel meer draad zal het niet geven. M6 paste er mooi in en je hebt wat meer vlees. M8 zou te grof zijn

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Citaat van: Big-Roy op maandag 01 december 2008, 22:05:31
Heren,

dergelijke kleine tapjes kan ik jullie wel bezorgen. Ik zit nl in het metaalwereldje.

Goede oplossing zo. Dit wordt in het groot ook vaak toegepast.

Roy

Geen slecht idee; ik heb al zitten kijken naar waar je M2 tapset kunt krijgen, niet echt makkelijk volgens mij.
Als ik dan een sleper ergens onder zet, is dat toch mooier dan lijmen   :oops:


Wat zouden kosten zijn en waar bestaat zo'n setje precies uit?
Re: Een dolgedraaide in reparatie
buckfast_beekeeper
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Via een forum deelnemer is natuurlijk meegenomen. Een goed geassorteerde ijzerwaren of machine handel in je buurt moet je ook wel kunnen helpen.

Ik heb zaterdag ook een 2 gangen setje gehaald. Is steeds interessant om te hebben. Kostte iets van 7?. Ze hebben er wel geen massa van in stok. Meestal 1 setje maar als dit weg is, worden er nieuw besteld.

Anders on-line bij onder andere hier. Kleiner dan M2 is niet echt goedkoop.  :(
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een dolgedraaide in reparatie
Tsja ik heb het voordeel van mijn werk ...............

tip :!: Maar als je wel eens op de Duitse beursen komt zoals Dortmund of de messe in Köln dan vindt je daar altijd spullen en gereedschap te koop zowel moertjes en schroefjes als ook boortjes, tapjes snij-ijzers enz enz enz. en zo komt jan splinter weer door de winter  :lol:

Mvg, Johan
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Een dolgedraaide in reparatie
Hey,

een tap zal komen op ongeveer 12,50. Als je een setje van 3 wilt, wordt het iets duurder. (je kunt draad tappen met 1 machinetap, maar ook met een set van 3 handtappen. Voordeel van de laatste is, dat hij per tap minder materiaal hoeft te snijden, waardoor ze wat minder zwaar belast worden.)

Als jullie geen tapkrukje of wringijzer hebben, kan ik die er ook bijleveren.
Roy