Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann BR01 AC digitaliseren

Gestart door Willem E vrijdag 14 november 2008, 15:30:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hallo techneuten,

Vandaag kwam hij binnen: een Fleischmann BR01 voor AC-3-rail analoog. Via MP gekocht voor een leuke prijs. Märklin-model vrijwel dubbel zo duur en dan in zwaar gebruikte toestand, maar dit terzijde.....
De loc rijdt rustig, weinig herrie. Topsnelheid lager dan Märklin: analoog stand 150 wordt ongeveer 200 en een wat moeizame start. Pas bij stand 50+ komt er beweging.

Nu rijdt ik (nog?) Delta en moet de loc dus omgebouwd worden naar Delta/Digitaal.
Nu heb ik al enkele Märklin-locs voorzien van een Delta-decoder, dus die basis is er! Echter hoe gaat dit nu bij de Fleischmann.?
De aandrijving van deze loc zit in de tender en de sleper onder de loc. In de tender zit behalve de bekende vlakke FM-motor een groen blokje electronica. Ik denk een omschakel-ding, relais, of hoe dit ook heet.

Vragen:
-Is de motor al wisselstroom?
-Kan er een Delta-decoder in?
-Of moet er een 'echte' digi-decoder in? Dan moet ik op zoek naar een Mobile Station minimaal, toch?
-Indien digi-decoder, welke het meest geschikt?
-Bestaat een site/plek waar een exploded view en/of handleiding en schema's van deze loc te vinden zijn? Wellicht dat een der leden mij hieraan kan helpen?

Indien gewenst kan ik wel enkele foto's van het motortje plaatsen.

Alvast bedankt,
Willem
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Eerst even een paar misveranden ophelderen.
Waarom wil je een wisselstroommotor? De meeste motoren achter decoders zijn gelijkstroommotoren, zelfs bij Märklin, en ik vermoed dat in die Fl* loc wel een gelijkstroommotor zal zitten. Maar een foto kan daar zekerheid over geven

Je hoeft niet perse een Delta decoder te hebben. Elke decoder die het Motorola formaat verstaat is geschikt. Die kun je gewoon met je Delta kastje besturen, mits je de decoder op een Delta adres zet. Voor het programmeren van zo'n decoder moet je wel iemand opzoeken die een meer geavanceerde centrale heeft, want dat kan je met Delta niet.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hallo Willem,

In de Fleischmann BR01 zit een DC motor. Als geschikte decoder voor deze lok kun je een ESU LokPilot V3.0 (multiprotocol) nemen. De rijeigenschappen zijn dan zeer goed.

Mvg,
Peter
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Voor exploded views kun je hier eens kijken.
http://www.fleischmann.de/?pid=217

Mvg,
Peter
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren - AANVULLING 1
Allereerst dank voor deze snelle reacties. :D
Maar nu eerst even wat foto's:

Het onderstel:


De motor:


In de ketel zat dit. Schakel electronica?



Kan iemand ook een artikelnummer van de loc achterhalen. Op de onderdelen van de loc staan nummers (12/512, 12/518, 12/717) maar die geven geven resultaat op de Fleischamann-site. En omdat-ie al ouder is komt die niet meer voor in de produktenlijst... Zag geen enkele BR 01 overigens.

Dan aangaande de decoders: hoe snel verliezen die hun instellingen. Stel: hij staat op een Delta-adres en er ontstaat een sluiten bij een ontsporing of-zo? Alles dan weg en moet opnieuw ingesteld worden? Kan dit (nog) niet zelf...

Tot zovervoor nu!
Groetjes en alvast dank
Willem.

Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hallo Willem,

Het kan hier enkel om de 4362 of 1170.
Derde foto: is de omschakelektronica die in het ketelhuis zit.
De decoders verliezen hun instellingen niet, ook niet bij een sluiting.
Bij het ombouwen verwijder je de omschakelelektronica en het groene blokje.

Mvg,
Peter
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Helaas Peter,

De Fleischmann-site geeft geen resultaat. :(
Heb inmiddels een lijst van alle Fleischmann BR01-modellen:
HIER
Maar geen van alle geeft resultaat. :(
Kenmerkend voor de Fleischamnn-service? Nee toch? :shock:

Wat is dit groene blokje?
De verlichting die je zien werkt namenlijk niet en m.i. krijgt het lamp[je dezelfde stroom als de motor, althans dat zou moeten. Het lampje is OK!

mvg.
Willem.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Citaat van: Willem E op vrijdag 14 november 2008, 17:32:19
De Fleischmann-site geeft geen resultaat. :(
Heb inmiddels een lijst van alle Fleischmann BR01-modellen:
HIER
Maar geen van alle geeft resultaat. :(
Kenmerkend voor de Fleischamnn-service? Nee toch? :shock:

Het is al een vrij oud model denk ik, Wim dus waarom zou Fleischmann hier nog service aan leveren?

Citaat van: Willem E op vrijdag 14 november 2008, 17:32:19
Wat is dit groene blokje?
De verlichting die je zien werkt namenlijk niet en m.i. krijgt het lamp[je dezelfde stroom als de motor, althans dat zou moeten. Het lampje is OK!

Aangezien het een analoog model is zal het lampje zal wel dezelfde Spanning krijgen, niet de stroom want dan brandt ie snel door.

Ik zie geen retourleiding naar het lampje, of is het tender-chassis van metaal?
Als het chassis dan metaal is dan lijkt  dit me de retourleiding.
Meet eens de spanning over het lampje.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hallo Kappa,

Er is wel een retourleiding. Net rechts naast het schroefjevan de lamphouder zie een blank draadje dat aldaar op de lampvoet is gesoldeerd. Vandaar loopt de draad voor het motortje naar de rechter koolborstel, waar ook de zwarte draad zit die weer naar de sleper en schakelunit in de loc zelf loopt.
Het chassis is van metaal en geaard via de wielen.

Ik zou denken dat juist voor oude(re) modellen er service is i.v.m slijtage en kapotte onderdelen. Toch?

Ik blijf benieuwd wat dat groene blokje is.... Iets om het eventueel knipperen van het lampje te voorkomen?

mvg.
Willem
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Dat groene blokje zou wel eens een wat groot uitgevallen diode kunnen zijn. Als het lampje daadwerkelijk dezelfde stroom krijgt als het motortje (gelijkstroom dus) dan zorgt de diode ervoor dat het lampje alleen brandt als de loc achteruit rijdt.

Ziet er niet vreselijk ingewikkeld uit. De motor heeft wel een volmetalen motorschild. Even proberen of beide koolborstelhouders electrisch van het motorhuis zijn geïsoleerd. Zo niet, dan heb je een vervangend motorschild nodig.

Waar zit de sleper trouwens?
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hoi Willem,

Ik kan het niet zo goed zien maar het lijkt wel of er vanuit de rechter borstel een roodkoperen spoel naar het bovenste soldeerpunt gaat en van daaruit via de groene condensator naar het lampje.
En de retourdraad gaat vanuit het lampje weer terug naar diezelfde borstel, zodat er dus geen spannig op het lampje komt te staan.
Probeer die retourdraad eens tegen de linkerborstel te houden, om te zien of het lampje dan wel brand.

Maar als je gaat digitaliseren, heb je dit toch allemaal niet meer nodig?!
Of wil je het gewoon even uitproberen? :wink:

CiteerIk zou denken dat juist voor oude(re) modellen er service is i.v.m slijtage en kapotte onderdelen. Toch?

Wat ik eigenlijk bedoel is dat Fleischmann nog wel onderdelen voor deze loks levert, maar er verder op de site niet meer over informeert.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hallo Kappa,

Je slaat de spijker op zijn kop! Inmiddels heb ik licht bij het achteruitrijden. Bij toeval raakte ik bij het checken op eventuele draadbreuken 2 plekken, die geen sluiting zouden moeten maken, maar het knisperde toch even, heel zacht. Brutaal gedaan en contact gemaakt tussen de linker borstel (bruine draad) en de lamp: En er was licht!
Zaak omgesoldeerd de zwarte retourleiding naar de bruine draad en bij achteruitrijden brandt het nu voor en achter. Bij vooruit alleen voor.

Eigenlijk heb ik dit niet nodig verder, maar het liet me niet los...
En nu digitaliseren... Alle info is welkom!

mvg
Willem
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Hallo Henk,

Het lampje krijgt inderdaad dezelfde stroom. Inmiddels heb ik ook licht bij het achteruitrijden. De zwarte draad omgezet van rechts naar links,  et voilá!
Bij toeval gevonden, zie mijn antwoord aan Kappa.  :D
Op het groene blokje staan een + en - bij de contacten en daaronder "1| 412" (één-staandestreep-vier-één-twee).

De sleper zit onder de loc en de motoraandrijving dus in de tender.

Dank voor de tip aangaande het motorschild. Zoals ik al begrepen heb van dit onvolprezen Forum zou dit me een decoder hebben kunnen kosten! Toch?  :oops:

Welnu: verder uitvogelen wat er nodig is voor digitalisatie..
Alle info blijft welkom!

Alvast dank!
mvg.
Willem

Citaat van: henkv op vrijdag 14 november 2008, 22:25:28
Dat groene blokje zou wel eens een wat groot uitgevallen diode kunnen zijn. Als het lampje daadwerkelijk dezelfde stroom krijgt als het motortje (gelijkstroom dus) dan zorgt de diode ervoor dat het lampje alleen brandt als de loc achteruit rijdt.

Ziet er niet vreselijk ingewikkeld uit. De motor heeft wel een volmetalen motorschild. Even proberen of beide koolborstelhouders electrisch van het motorhuis zijn geïsoleerd. Zo niet, dan heb je een vervangend motorschild nodig.

Waar zit de sleper trouwens?
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Citaat van: Willem E op vrijdag 14 november 2008, 23:48:41Welnu: verder uitvogelen wat er nodig is voor digitalisatie..
Alle info blijft welkom!

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12077.msg189939#msg189939

En even opletten met het motorschild.

Mvg,
Peter
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Als de sleper onder de loc zelf zit, dan is het vrij eenvoudig. Decoder op sleper en chassis aansluiten, de motordraden van loc naar tender zitten er al. Moet je alleen één of twee (als je de verlichting van het chassis wil isoleren) dunne draden voor het lampje aan toevoegen.

Wat info voor de Fleischmann ombouwer.

Hier de nodige info over Fleischmann motorschilden, inclusief de nummers van vervangende schilden.

Daar kun je ook lezen hoe je een metalen schild geschikt maakt voor digitaal bedrijf, zodat je helemaal geen vervangend motorschild hoeft aan te schaffen. Als je eind november naar Rijswijk gaat, dan kun je Dirk Timmer op de Mitropa stand daar verder vragen over stellen. Die doet dat aan de lopende band.

De onderdelenservice van Fleischmann verloopt in Nederland vooral via Hobbyparts. Op die site ook de nodige servicesheets. Nou weer net niet van de 1170 of 4170. Ze hebben die sheets wel, zodat je daar kunt vragen naar een geschikt motorschild. Persoonlijk ga ik daarvoor liever naar een goede winkel, maar die moet je wel in de buurt hebben. Met Kuijpers in Utrecht en Meijer&Blessing in Rotterdam wat dat betreft goede ervaringen.

ps Het model ziet er trouwens patent uit, gezien de leeftijd.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Dank je Henk,

Zeer uitgebreide info.
Heeft weer e.e.a. verduidelijkt. Jammer dat nou net mijn loc niet in de lijsten staat en dat de motor op de duitse pagina's toch weer anders is.
Ik zoek verder. Ben tenslotte pas een dag of wat bezig!
mvg
Willem.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Citaat van: Willem E op zaterdag 15 november 2008, 23:37:16
Ik zoek verder. Ben tenslotte pas een dag of wat bezig!
Waar "zoek" je dan nog naar?

Je krijg hier en ook bij de buren allerlei informatie hoe je het aan moet pakken.

Motor vrijmaken van massa, decoder erin, 2 draadjes solderen aan de motor, draadje aan je lampje voor, draadje aan je lampje achter, draadje aan de massa, draadje aan de sleper, klaar, rijden maar.

Moeilijker is het toch niet. 8)

Gr, Ben.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Willem E zoekt ervaring kennis en handigheid, en de moet om er aan te beginnen denk ik.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Allen dank voor de antwoorden en steun.
De verschillende Forums hebben mij veel info en inzichten verschaft: over mensen en materieel.......

Mijn werkwijze:
Eerst moed verzamelen.
De loc analoog in goede staat brengen, deels al gaande (verlichting/borstels/bandjes).
Dan motorschild erafnemen en massa-vrij maken( wijze duitse site), eventueel vervangen.
Decoder kiezen (voorkeur Lokpilot 3). Andere opties?
Deze plaatsen volgens de schema's.

Nou dat moet niet al te moeilijk zijn 8)

OJA, toch nog een laatste vraag, voor alle zekerheid: De motor moet massavrij worden, maar de massa van de lampjes kan/mag wel via het chassis blijven lopen, toch? :)

mvg.
Willem E.

P.S. Willen jullie op de hoogte blijven van mijn vorderingen? Of is men dit draadje zat? :lol:
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren - Het vervolg 01
De eerste stap is gedaan bij het aanpassen van de loc:
het aandrijfdeel voorzien van nieuwe antislipbandjes. Erom zaten te smalle bandjes en bij 2 achterste niet aangedreven as in het geheel geen. En toen bleek een probleempje :  slechte massa. Haperend rijden, op willekeurige momenten omschakelen, U kent het wel.
Remedie was het opnieuw buigen van de asveertjes voor het massacontact en vuil/vettigheid verwijderen.

Loc loopt nu weer analoog soepel rond, geen haperingen meer, soms bij een wissel. Maar dit was met een gedemonteerde bovenbouw zoals op mijn eerste foto in dit draadje.
Zodra de motor gedemonteerd is gaat-ie in een wasbenzinebadje...

Tot zover...

mvg.
Willem
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Citaat van: Willem E op zondag 16 november 2008, 15:55:41OJA, toch nog een laatste vraag, voor alle zekerheid: De motor moet massavrij worden, maar de massa van de lampjes kan/mag wel via het chassis blijven lopen, toch? :)

P.S. Willen jullie op de hoogte blijven van mijn vorderingen? Of is men dit draadje zat? :lol:
Willem,

Lampjes mogen aan massa blijven.

En we zijn dit draadje niet zat, blijf schrijven. 8)

Gr, Ben.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Citaat van: Willem E op zondag 16 november 2008, 15:55:41Dan motorschild erafnemen en massa-vrij maken( wijze duitse site), eventueel vervangen.
Het orgineel motorschild heeft nummer 504702.
Deze is ook te vervangen door het massa vrije motorschild 504712.

Mvg,
Peter
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren - Het Vervolg 02
De tweede fase werd vandaag zo'n beetje afgerond. :D

Na zijn laatste rondje als analoge loc werd de BR01 uit elkaar gehaald en kregen de onderdelen een wasbenzinebadje of een doop met ontvetter en allesreiniger. En daar knapt een loc van op!
Al gauw bleek dat dit geen "officiële" AC-loc van Fleischmann was maar een omgebouwde DC-uitvoering. Zichtbaar aan de montage van de sleper en de electronische gelijkrichter/richtingschakelaar.
Na de reiniging werd alles weer inelkaar gezet, waar nodig een drupje olie, tot aan de motor. Hiervan moest het motorschil masavrij worden gemaakt. Ik besloot dat te doen op de wijze zoals beschreven op deze SITE en wel deze PAGINA.

Een verslagje van mijn ombouw-perikelen heb ik op mijn kleine website PONYTAIL-PAGES, op de pagina over mijn locs (in opbouw) onder de Mini-baantje-button.
Kijk er eens rond en wellicht staan er zaken die niet kloppen, verduidelijkt moeten worden of wat dan ook. Zonodig pas ik e.e.a. aan!

Wat daar nog niet staat, maar inmiddels wel is gebeurd: motortje loopt als een zonnetje met een DC-trafo. :)

mvg.
Willem

De volgende fase zal dan de decoder-inbouw worden.
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren
Peter,

wederom dank voor de reactie.
Ik was net mijn laatste update aan het verzenden en daarin staat mijn huidige oplossing.
Zeker zal ik de nummers bewaren voor het geval mijn ombouwklusje niet goed mocht uitpakken, uiteindelijk. Veel dank hiervoor.

En uiteraard blijf ik openstaan voor suggesties!
Ik denk dat ik op de goede weg ben, maar als "Weegschaal" weet ik dat zeer zeker, denk ik..... :lol:

mvg.
Willem

Citaat van: Freak op donderdag 20 november 2008, 21:22:40
Citaat van: Willem E op zondag 16 november 2008, 15:55:41Dan motorschild erafnemen en massa-vrij maken( wijze duitse site), eventueel vervangen.
Het orgineel motorschild heeft nummer 504702.
Deze is ook te vervangen door het massa vrije motorschild 504712.

Mvg,
Peter
Re: Fleischmann BR01 AC digitaliseren - De Afsluiting
Zoals beloofd: het laatste nieuws!

Het belangrijkste: De FMN BR 01 loopt als een zonnetje, digitaal aangestuurd met een Mobile Station.

Dus ja, de inbouw is geslaagd.
Na de test op gelijkstroom is nog het e.e.a. aangepast aan de loc zelf. Zo is de verlichting toch losgekoppeld van het chassis. De lampvoetjes zitten geschroefd en waren dus eenvoudig af te isoleren. Waar nodig enkele nieuwe draden getrokken  en vervolgens de LokPilot 3.0 decoder eraan gesoldeerd.
Aangemeld op adres op de MS na tig keer checken of de juiste kleur decoderdraad aan de juiste loc-draad zat.... en er kwam leven in: reactie op het rij-commando!

Ik ben geen electronicus en heb geen meet-apparatuur. Voor de veiligheid (weet niet of dit klopt) heb ik de eerste start en tests gedaan zonder ingeschroefde lampjes... Maar deze werkten daarna ook prima!

Afijn: her-en-der nog wat bijbuigen en bijstellen om de stroomtoe- en afvoer op orde te krijgen en alles werkt nu naar behoren. Rustig lopende motor en goed om te zien hoe die in de eerste rijtrap (1 blokje op MS-scherm) heel langzaam over de wissels en kruisingen rijdt zonder maar te knipperen!

Laatse stap zal worden het vervangen van de gloeilampjes voor de inschroefbare LED-lampjes, al zijn die wel erg wit. Wellicht een betje geel o.i.d. op de lichtgeleiders...

Vooralsnog een geslaagde ombouw. Smaakt naar meer!

mvg.
Willem.

P.S. - Een verslagje van e.e.a. op mijn WEBJE