Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

amerikaanse baan

Gestart door Tamiya woensdag 12 november 2008, 19:18:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
amerikaanse baan
Tamiya
gast

amerikaanse baan
hierbij steek ik direct van wal met enkele vragen voor ik begin te klooien in wintrack .
morgen heb ik een meetlint ter beschikking om het plaatsje voor mijn tafel te meten. ik heb ruw geschat vandaag en ik geloof dat het iets van 2 op 3 meter zal zijn, het is onder de zoldertrap dus ik moet rekeninghouden met een stijl ''plafont'' (de trap dus). de rechteronderhoek.
welnu, ik wil ook kunnen rangeren (met heel mischien een rolbrug) maar ik heb geen idee over de vereisten van een amerikaanse baan, hoe de sporen moeten liggen. hebben jullie tips over hoe de baan amerikaans uit te laten zien? of amerikaanse baanplannen?

groetjes,

Sander
Re: amerikaanse baan
hoolsema
gast

Re: amerikaanse baan
dat hangt ervan af welke regio je bouwt in amerika want veel stukken zijn enkelbaans daar of wil je iets met industrie bouwen?

Reinder
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
industrie lijkt mij ook wel wat, maar mij maakt het opzich niet veel uit welke regio van amerika het zal zijn omdat het een fictieve baan blijft, ik wil wel eerst gaan voor startset 29575 (met de zwarte New York Central loc), zal warschijnlijk rond die regio moeten zijn, omdat die nog betaalbaar is voor me   :D
tenzij er nog andere betaalbare USA startsets zijn.

groetjes
Re: amerikaanse baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: amerikaanse baan
Hallo Sander.
Zoek je zoiets?



Of meer zoiets?



Dit is ook mooi!



Zomaar wat foto's van verschillende Amerikaanse banen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
Ik zoek meer iets van de onderste 2 fotos, stad/industrieachtig

groetjes
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
update:

suggesties/tips zijn altijd welkom, zelf ben ik nog niet 100% tevreden hierover.

groetjes
Re: amerikaanse baan
Kan je ook aangeven waar je nog niet helemaal tevreden over bent? Wat mis je nog of wat vindt je juist teveel?

Dan kunnen we je (misschien) helpen.

Wat mij nu opvalt in je plan is dat het moeilijk wordt om een stationsgebouw bij je stationssporen te plaatsen. En dat je heel moeilijk de totale lengte van de sporen links van je rolbrug kunt gebruiken, omdat je rechts geen lang spoor hebt, dus je moet altijd in twee of drie keer je sporen "voeden". (Als dat een bewuste keuze is dan is dat natuurlijk prima.)

Succes,

Tim
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
ik denk dat ik nog te weinig rangeer mogelijk is. toont de rolbrug en rails net naast het hoofdstation niet te druk? en er is maar 1 richtingsverkeer mogelijk.
verder zou ik wat meer mogelijkheid willen in USA stads-scenery

groetjes
Re: amerikaanse baan
Wat je ook nog kunt doen is het meer in de hoogte verschillen zoeken. Veel spoorlijnen lopen op "hoogte" door de stad in de USA. Dan kan je daaronder makkelijker met je industriesporen en scenery werken.

Suces,

Tim
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
niet aan gedacht. ik kan mischien het spoor dat rechtsonder loopt dubelspoor maken op een viaduct?
Re: amerikaanse baan
Ja, dat kan een goed idee zijn en dan links uit je station met drie sporen vertrekken; twee voor dubbelspoor dat omhoog loopt en een die er buiten om loopt en er onderdoor naar het midden afbuigt voor je industrie en rolbrug.

Succes,

Tim
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
ja ik snap hem, maar dit had ik eerst in gedachten maar jouw idee ga ik er ook wel in integreren
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
Bedankt Veer voor je plannetje door te mailen, is een hele verbetering van wat ik had, heb er een kleine wijziging in gebracht:



groetjes
Re: amerikaanse baan
Nog even aanvullende tip; als je je station op hoogte 5cm maakt, je industrieterrein op hoogte 0 en je dubbelspoor naar hoogte 9 of 10 dan heb je een redelijk rustig beeld van je spoorbanen.

Succes,

Tim
Re: amerikaanse baan
Newyorker
gast

Re: amerikaanse baan
Ik ben zelf al bijna 1,5 jaar een Amerikaanse baan aan het opzetten en ik moet zeggen om het echt na te bootsen als in het echt heb je heel wat vierkante meters nodig. Ik heb vorig jaar de donker grijze alco loc gekocht met wagons en inmiddels uitgebreid met een 20 tal goederen en passagiers wagons van Marklin. Als topper heb ik dit jaar de oranje dubbele alco loc gekocht. Ik heb dus nu een goederentrein en een passagierstrein rijden.

Het is helaas jammer dat Marklin niet veel uitbrengt in de amerikaanse belevenis. Maar hierdoor kan je ook goed sparen om de amerikaanse treinen die ze wel hebben uitgebracht aan te schaffen. Voor bouwpakketten kan je bij whalters.com terrecht. Voor de Cornerstone modellen. Ik heb er nu 4 op mijn baan staan.

Kijk ook eens op trains.com van het magazijn model railroader magazine. Voor alle rail plannen moet je helaas lid zijn.

Ik zal je topic blijven volgen, ben zeer benieuwd wat jij ervan maakt. Zal binnenkort mijn topic weer eens vernieuwen met nieuwe foto's.

Gr, Newyorker
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
hallo,

hebt u dan toevallig fotos van de treinen zelf? hier ben ik uiteraard erg benieuwd naar. ik zou graag gelijk de startset 29575 (zie foto) willen aanschaffen, voor de rest heb ik geen idee wat marklin nog allemaal heeft, ik weet wel hun startzet met een F7 en de BigBoy allebij erin maar die is me onbetaalbaar.

groetjes



bron: ajckids.com
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
Hallo,

Leuk om te zien dat het aantal Amerika liefhebbers gestaag toeneemt! 8)
Ik ben zelf ook een van die liefhebbers, en ik ben de trotse eigenaar van een vijftal amerikaanse locs.
de set op de afbeelding is ook mijn begin in de amerika-belevenis geweest, maar inmiddels trekt de grijze alco een flinke sleep wagens. Intussen heeft de alco gezelschap gekregen: een zelfde alco van de ATSF, die een geheel verlichte reizigerstrein trekt, een kleine H6 Mikado stoomlok van de UP, een Big Boy van de UP en een geheel geupgrade mfx versie van de Alaska Railroad F7 met bijbehorende wagons.

Het grootste probleem is bij een Amerikaanse baan, zoals Newyorker al zegt, de ruimte. Ik heb nu 5 treinen op de baan staan, en op het rangeerterrein is nog precies één spoor vrij...nogal krap dus :?.

Misschien is het verstandig om echt een flinke ruimte vrij te laten langs het spoor, en dan vooral in de bochten :idea:. Ik had bij de bouw van mijn baan totaal geen rekening gehouden met de komst van de Big Boy, die die ruimte toch echt wel nodig heeft. Misschien heb je daar later nog iets aan :roll: :mrgreen: (een BB is immers toch wel de droom van elke Amerika liefhebber 8))

Om een lang verhaal kort te maken: veel succes met de opbouw van je baan, en we worden graag op de hoogte gehouden  :lol:

mvg,

Victor
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
hoi victor.

heb jij een draadje van jouw baan? dan kan ik het ook eens volgen en ideen opdoen. ruimte is idd een probleem maar groter heb ik niet, het was dan nog een ruwe schatting omdat ik geen meetrlint beschikbaar had, morgen wel dus dan ga ik meten en hou ik mijn hart vast.

groetjes
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
hallo,

bij deze een lnkje naar een draadje met filmpjes van mijn baan. Intussen is er al veel bijgekomen, en hier en daar ook iets weggehaald. Ik zal hem binnenkort eens updaten (zodra ik klaar ben met het voorzien van schakelbare verlichting in de streamliners :lol: 8))
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8951.0

mvg,

Victor
Re: amerikaanse baan
Newyorker
gast

Re: amerikaanse baan
Er komen inderdaad steeds meer liefhebbers van amerikaanse banen. Op dit forum vind ik het moeilijk om echte amerika liefhebbers te vinden. Ik weet niet wat het is maar de amerikaanse treinen vind ik net ietsje robuuster dan de europese treinen. Helemaal geweldig is de typisch amerikaanse amtrak sound, die je in veel films op de achtergrond hoort. Ik was 3 jaar geleden in Los Angeles en daar vlakbij was een rangeerterrein waar je de hele dag door het geluid hoorde.

Victor: Hoe heb jij die gafe trein onder je topics gekregen? Ik zie ze vaker verschijnen onder posts bij iedereen.
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
die treintjes vind je ergens (geen idee waar) en die zet je dan in je handtekening als afbeelding (op dezelfde manier hoe je een foto plaatst)
Re: amerikaanse baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: amerikaanse baan
Ik heb een opmerking over de rolbrug.
Er is slechts één spoor dat doorloopt bij de rolbrug.
Alle andere sporen zijn alleen via de brug te bereiken en dan heb je te maken met de lengte van de brug.
Wagons via de brug verplaatsen lukt bijna niet (loc en wagon passen niet samen op de brug).
Op extra lange doodlopende sporen aan de rolbrug kun je alleen meerdere locs achterelkaar plaatsen. Iets anders kun je er niet mee.


Gebruik de zoek-optie om het topic over de treinen in het onderschrift/de handtekening te vinden.
Kijk op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9736.0

groetjes
Henk
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
Citaat van: Newyorker op donderdag 13 november 2008, 23:13:53
Helemaal geweldig is de typisch amerikaanse amtrak sound, die je in veel films op de achtergrond hoort. Ik was 3 jaar geleden in Los Angeles en daar vlakbij was een rangeerterrein waar je de hele dag door het geluid hoorde.

Je bedoelt zeker de hoorn/claxon van de trein? Die zijn nl echt prachtig. Ik wil de liefhebbers van de tweetoon in europa niet beledigen, maar dat haalt het simpelweg niet bij de prachtige symfonieën die een gigantische 3- of 5-tonige hoorn ten gehore brengt :shock: :D Om over de stoomfluit nog maar te zwijgen....... 8)
Deze twee filmpjes zeggen alles lijkt mij: 8)
stoom:

diesel:


Citaat van: Newyorker op donderdag 13 november 2008, 23:13:53
Victor: Hoe heb jij die gafe trein onder je topics gekregen? Ik zie ze vaker verschijnen onder posts bij iedereen.

het is al gelukt zie ik? :wink:

mvg,

Victor
Re: amerikaanse baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: amerikaanse baan
Hééé Victor!
Het tweede filmpje is helaas niet meer beschikbaar!
Maar de eerste maakt dit gemis meer dan goed, geweldig mooi gedaan en "Big Trees" is hier perfect op van toepassing.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 14 november 2008, 16:50:06
Het tweede filmpje is helaas niet meer beschikbaar!

WAT!!!! neeeee

nouja... bij deze dan: een andere:



mvg,

Victor
Re: amerikaanse baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: amerikaanse baan
Allemachtig, wat een geweldige herrie!
Je zult nachtdienst hebben gehad en net in slaap zijn gevallen. :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: amerikaanse baan
Lokkie
gast

Re: amerikaanse baan
Heftig treintje. :shock:

Ik kwam nog een aantal sites tegen met baanplannen:

Klik hier, of hier of hier.

Gr.
René
Re: amerikaanse baan
Newyorker
gast

Re: amerikaanse baan
Geweldig Victor die filmpjes, het geluid blijft iets speciaals geven. Zou alleen niet direct naast zo'n spoor willen wonen. Want 5 minuten lang zo'n trein langs je huis 's nachts als je slaapt is geen pretje. Maar misschien komen ze ook maar 1 keer per dag langs.
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
Op veel kleine lijntjes komt zelfs maar 1 keer per week iets langs, maar lange de mainline wonen lijkt me ook iets te veel van het goede...
ik denk dat dit filmpje wel een en ander illustreert :mrgreen:


filmpje is gemaakt in Oakland, California

mvg,

Victor
Re: amerikaanse baan
rorail
gast

Re: amerikaanse baan
Voor typisch Amerikanse sporenplannen op beperkt formaat kun je hier kijken:

klikkerdeklik

De banen hebben over het algemeen een stedelijk karakter.

Groet,
Ronald
(die Amerikaans wel stoer vindt maar het toch bij Europees houdt)
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
bedankt voor de baanplannen iedereen, heeft me wederom vooruitgeholpen... maar ik ben eens met de rolmeter wezen meten hoeveel plaats ik nu echt had en ik had het een beetje overschat door te zeggen 3mX2m

ik had even het gevoel van ''shit, dumbass'' want de werkelijke maten zijn 110 op 220cm geworden, dat werdt dus proppen en ben ik dit uitgekomen:

Re: amerikaanse baan
Baanplan ziet er goed uit. Een klein oppervlak hoeft niet een tekortkoming te zijn, het is eerder een uitdaging om er iets geloofwaardigs van te maken. Bovendien kun je je zo meer toeleggen op de uitvoering en details.
Uiteindelijk bepaald de aankleding van jouw baantje of het Amerikaans lijkt of niet !

Ik ben benieuwd,

Willem-Jan
Re: amerikaanse baan
digi-jacques
gast

Re: amerikaanse baan
Hoi, heb je bewust wat verschillende bochten gebruikt?? zoals de 224, en de 530??


ik zou zelf de overgang van bijv 530 naar 130 iets vloeiender laten gaan, dmv een 430 of 330 ertussen,

misschien de 224 vervangen voor 230 of 330??

tis maar een idee :D
Re: amerikaanse baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: amerikaanse baan
De Amerkaanse modellen van Marklin zijn vaak grote locs. Rangeerlocs naar Amerikaans model ontbreken bij Marklin.

In je ontwerp moet er veel gerangeerd worden (bv terugrijden naar de stootblokken).

Voor een Amerikaanse baan in Marklin zal je moeten proberen om veel rijlengte te creeeren om de Amerikaanse treinen tot hun recht te laten komen. Dit lukt echter niet op 1,1 x 2,2 meter.

groetjes
Henk
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
wss dat dit wel lukt in een laag of 2???

@ digi jaques: ik heb die bochten idd bewust gebruikt, ik wou niet een perfecte cirkel maken

groetjes
Re: amerikaanse baan
Ik weet niet of het in werkelijkheid ook past maar ik zou proberen om het hele ovaal een rechte rail langer te maken, je station wordt dan langer en langere treinen komen dan mooier over. Je hebt dan minder dat de loc alweer door de bocht gaat als de wagons nog door de andere bocht gaan.

Succes,

Tim
Re: amerikaanse baan
Lokkie
gast

Re: amerikaanse baan
Op Google Books kwam ik dit boek tegen. 8)
Hierin staan ook prachtige banen.

Gr.
René
Re: amerikaanse baan
Spoorman
gast

Re: amerikaanse baan
Citaat van: Lokkie op zaterdag 22 november 2008, 12:03:03
Google Books
Bedankt, kende dit niet.

Gr, Ben.
Re: amerikaanse baan
Wat ik aan veel sporen plannen mis is een schaduwstation wat gebouwd kan worden onder de spoorbaan zelf. 5 a 6 sporen geven enorme mogelijkheden om materiaal op te stellen.

Hierdoor hoef je geen materiaal op de spoorbaan op te stellen en blijven opstel sporen en industrie sporen leeg.

Ik geef toe dat het boring is om te werken aan een schaduwstation wat het eerst moet worden gebouwd en tot in de treuren moet worden beproefd. Toch raadt ik het aan omdat het trein bedrijf later absoluut interessanter wordt.

Als laatste nog even een geluid setje uit mijn tuin

http://www.youtube.com/watch?v=XnaL5fxJN2U
Re: amerikaanse baan
JAVATO
gast

Re: amerikaanse baan

Leuk filmpje ATSF2 :D.
Ook gelijk even op je website gekeken, mooie tuinbaan zeg !!!

mvg,

Jan
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
lang geleden dat ik nog iets van me liet horen maar ik zit nog steeds te twijfelen, is een nederlandse baan niet geschikter voor deze kleine afmetingen?

groetjes
Re: amerikaanse baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: amerikaanse baan
Hallo Jos.
Nu pas jouw geweldige geluids filmpje bekeken en beluisterd! :shock:
Man, man wat een geweldige he.... ehhh, volumineus pracht geluid van deze locs. :wink:
Het is wel duidelijk dat de grootte van de speaker toch echt wel bepalend is voor de klank (en volume) van het geluid. :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: amerikaanse baan
Wat een supergaaf filmpje.... ook je site!alleen waar laat je al het materieel als je niet aan het rijden bent? heb je een schuurtje wat dient als lokloods waar ze zo inrijden oid?


Bas
Re: amerikaanse baan
mbekker
gast

Re: amerikaanse baan


Ik ga over stappen naar amerikaans, heb inmiddels al het een en ander staan.

Is de nieuwe startset niet iets. Die met de GG-1. Kost wel een paar centen maar dan heb je ook wel een giga loc. En heel veel functies  :D

Zelf heb ik de Alco PA van santa fé, in dubbeltractie. De NYC mikado en de Amtrak E-loc. Verder kom je op beurzen regelmatig amerikaans spul tegen. Is altijd wel iets leuks tussen te vinden  :D

Over het algemeen is een Amerikaanse baan gemaakt op het rijden met (hele ) lange treinen. Voor rangeren kom je denk ik beter uit bij een Eind station met lokale industrie. Iets met een kolenmijn of cement fabriek...

En dan heb je nog de keuze tussen het noorde,oosten, westen en zuide van amerkia. Allemaal met een totaal ander landschap.. Keuze zat dus..

In de folder van Walters stond een leuke diorama met een draaibrug. Mischien een idee.

Gr Mark
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
Citaat van: mbekker op donderdag 18 december 2008, 14:18:30


Ik ga over stappen naar amerikaans, heb inmiddels al het een en ander staan.

Is de nieuwe startset niet iets. Die met de GG-1. Kost wel een paar centen maar dan heb je ook wel een giga loc. En heel veel functies  :D

Zelf heb ik de Alco PA van santa fé, in dubbeltractie. De NYC mikado en de Amtrak E-loc. Verder kom je op beurzen regelmatig amerikaans spul tegen. Is altijd wel iets leuks tussen te vinden  :D

Over het algemeen is een Amerikaanse baan gemaakt op het rijden met (hele ) lange treinen. Voor rangeren kom je denk ik beter uit bij een Eind station met lokale industrie. Iets met een kolenmijn of cement fabriek...

En dan heb je nog de keuze tussen het noorde,oosten, westen en zuide van amerkia. Allemaal met een totaal ander landschap.. Keuze zat dus..

In de folder van Walters stond een leuke diorama met een draaibrug. Mischien een idee.

Gr Mark


Hey,

Die startset zou ik zeker aanschaffen. Ik heb er zelf ook al over zitten denken, maar omdat ik geen bovenleiding op mijn baan heb, heb ik er toch van afgezien. Toch blijft het een prachtige set, en als je noord-oosters wil gaan rijden, zou ik zeker een bovenleiding aanleggen. Je elok van Amtrak, en je NYC mikado kan je dan ook waarheidsgetrouw inzetten. Daarnaast is er voldoende keuze in eloks van de PRR, en is er nog een stomer van de NYC, een Alco van NYC, en, als je het er voor over hebt, kan je nog een oude F7 van New Haven (uit de zestiger jaren :mrgreen:) ombouwen naar mfx en inzetten.

veel succes ermee :D!

Victor
Re: amerikaanse baan
Tamiya
gast

Re: amerikaanse baan
wat is het nummer van die nieuwe startset? of heb je eventueel een foto ervan?

groetjes
Re: amerikaanse baan
Victor
gast

Re: amerikaanse baan
Citaat van: Tamiya op donderdag 18 december 2008, 14:33:34
wat is het nummer van die nieuwe startset? of heb je eventueel een foto ervan?

groetjes

het nummer is 29490



mvg,

Victor
Re: amerikaanse baan
Citaat van: AlbertJan op donderdag 18 december 2008, 13:59:00
Hallo Jos.
Nu pas jouw geweldige geluids filmpje bekeken en beluisterd! :shock:
Man, man wat een geweldige he.... ehhh, volumineus pracht geluid van deze locs. :wink:
Het is wel duidelijk dat de grootte van de speaker toch echt wel bepalend is voor de klank (en volume) van het geluid. :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Het is zeker waar Albert Jan dat de sound beter klinkt dor de grotere speakers. Het kan nog beter door deze speakers in een klankkast in te bouwen. De Aristoloks ( Stoomloks en Grijze Dash 9 ) hebben ingebouwde speakers af fabriek. de UP lokken zijn zijn voorzien van de speakers van de soundset.

http://www.phoenixsound.com/products/bs2k2.html

Als ik het geluid voluit zet dan kan ik de stoomlocomotief een blok verderop horen.

[/quote]
Citaat van: bas op donderdag 18 december 2008, 14:00:48
Wat een supergaaf filmpje.... ook je site!alleen waar laat je al het materieel als je niet aan het rijden bent? heb je een schuurtje wat dient als lokloods waar ze zo inrijden oid?


Bas

Bas, ik berg de treinen in huis op. Staan ze lekker veilig, Vanuit de tuin rijden ze zo de werkplaats in.