Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mfx decoder in combinatie met functie decoder

Gestart door treinsmurf woensdag 12 november 2008, 19:15:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mfx decoder in combinatie met functie decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
mfx decoder in combinatie met functie decoder
Hoi,

Ik heb de volgende vraag: Kan je een mfx decoder combineren met een functie decoder dusdanig dat ze hetzelfde adres hebben en je de verlichting van een treinstel kunt schakelen wisselend met de rijrichting?

Ik wil namelijk een treinstel die kortgekoppeld zit digitaliseren, dusdanig dat ik geen berg draden van het ene rijtuig naar het andere moet overbrengen. Met een functie decoder in het motorloze rijtuig en een lok decoder in het motorrijtuig moet dit kunnen, maar ik wil het liefst het motorrijtuig uitrusten met een esu mfx decoder.

Gaat dit werken? Of kan ik toch beter het mfx idee laten varen en bijvoorbeeld een lokpilot ervoor in de plaats nemen?

Treinsmurf  :?
Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Gebruik je een mfx centrale (mobile station, CS, CS2) dan heeft de mfx decoder geen adres.
Een mfx decoder heeft alleen een adres met een motorola centrale bijvoorbeeld een 6021.

Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Davy,

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Ik rij met een MS, en had al mijn twijfels of het zou gaan werken.
Ik begreep al dat mfx zijn eigen adres kiest, maar was aan het twijfelen gebracht doordat je in de ESU programmer wel een adres kunt opgeven. Ik vermoed echter dat is is voor het toewijzen van een adres als mfx niet ondersteund wordt.
Conclusie is dat ik dus maar beter een Lokpilot kan inzetten om het geheel volgens plan werkend te krijgen

Treinsmurf  8)
Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Een mfx decoder heeft wel degelijk ook een mfx-adres. Maar dat adres wordt toegekend door de centrale, en als gebruiker krijg je dat helemaal niet te zien.
Dus in dit geval moet je er voor kiezen om de mfx-decoder ook op zijn Motorola adres aan te spreken. Dan kun je de functiedecoder hetzelfde adres geven.
Functiedecoders voor mfx bestaan bij mijn weten niet eens. Zou ook helemaal niet werken, want mfx decoders krijgen per definitie een verschillend mfx-adres.
Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Treinsmurf,

wat jij wil kan dus wel, als je je MFX Loc als sniffer adres (op de CS) een adres onder de 80 geeft, kan je je functie decoder dat zelfde adres geven.

Geef je je MFX Loc b.v. op je CS adres 100, dan kan je als sniffer adres b.v. 80 ingeven, dan schakelt je functie decoder netjes mee als je die dus ook op adres 80 instelt.

Mvg Gert
Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Gert,

Je hebt het over sniffer adressen instellen. Dat gaat waarschijnlijk alleen met een CS? Ik rij met een MS, en kan de mfx decoders instellen met een lokprogrammer 53450/53451. De lokprogrammer kan dit zeker niet?

Treinsmurf  :?
Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Citaat van: treinsmurf op woensdag 12 november 2008, 19:48:21
Gert,

Je hebt het over sniffer adressen instellen. Dat gaat waarschijnlijk alleen met een CS? Ik rij met een MS, en kan de mfx decoders instellen met een lokprogrammer 53450/53451. De lokprogrammer kan dit zeker niet?

Treinsmurf  :?

Of de Locprogrammer dit kan weet ik nog niet, heb hem nu 1 week in huis, maar zit nog nieuw in de doos :roll: :mrgreen:, nog geen tijd gehad 8), MS weet ik niet , nooit gehad zo'n ding, heb alleen 6021 in combi met CS1 8)

Mvg Gert
Re: mfx decoder in combinatie met functie decoder
Kort antwoord: Nee. (met MS dan)(Bij CS zou je beide in ''tractie'' kunnen zetten)

Neem een gewone MM decoder en dan de functiedecoder ook en zet ze op hetzelfde adres.