Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!

Gestart door NS-reiziger dinsdag 11 november 2008, 20:37:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Zag de afgelopen dagen weer nieuws items over demonstraties van milieu-activisten rond het transport van kernafval over rails.

Die wagons zagen er best apart uit en zouden een leuke treinset kunnen vormen met het dieselloc dat ervoor staat.

Zie hier de videobeelden op het RTL4 journaal: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2008/week46/ma_1800_kerntrein.avi_plain.xml.

Even wachten tot de reclameboodschap is geweest, daarna volgen de videobeelden v/h bericht en kun je aan het begin en eind v/d reportage de bewuste trein zien.

Deze trein levert ook gelijk weer de nodige inspiratie op voor allerlei scenery. ;-)

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Kibri heeft dan wel een paar leuke modellen voor je:

13508

of deze. (Plaatje te groot, dus een link..)

16508

Ook als speciale Eurotrain modellen te koop geweest:


Allemaal gevonden op Internet. Zoek maar eens op "Castor" enzo.
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Ook leuk!  :D

Maar dit is toch wel zeer "uitzonderlijk vervoer", beetje vergelijkbaar met die groottransformator transport wagon (48295) van M*. Zeer imposant, maar een beetje teveel "over-the-top" voor mijn smaak.

Die kernafval wagons zien er dan toch een stuk gewoner uit maar zijn toch van een heel speciaal type. Dat spreekt me dan toch meer aan.

Maar het belangrijkste dat ik me hierbij realiseerde is de enorme diversiteit die er bestaat aan wagentypes. Ondanks de vele modellen die M* al heeft uitgebracht zijn er altijd wel weer nieuwe modellen te vinden.

Eigenlijk een onuitputtelijke hobby. ;-)

Groet,

Keesjan
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Kibri sets in actie (incl. de ME):





Geinspireert op deze foto:
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
@OmeLaurus
Leuke foto's!

Zoals ik al zei, de wagons leveren genoeg inspiratie op voor allerlei scenery.

Groet,

Keesjan
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Voor de liefhebbers: Heljan heeft (een stukje) 'Three Mile Island' in het assortiment:



Ik wil 'm altijd nog es bestellen.. dan kan ik (ongeveer) het uitzicht uit mijn kantoortje namaken:


Hier is nog een mooie uitleg over een diorama op N-schaal (pdf):
http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7388/1/HSCI2007.pdf
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Ik heb de Heljan reactor binnen..
Hij gaat door voor H0, maar komt beter tot z'n recht met een kleinere schaal (de N-schaal zoals in de link past prima).
Maar de schade valt mee, hij kostte uiteindelijk maar 20 euro  :lol:

Zoals het er nu voor staat geen plekje op m'n baan waardig, maar misschien dat ik me ook es aan een diorama ga wagen.
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Hoi OmeLaurus,

Jammer dat de schaal verkeerd uitpakte bij het bouwpakket.

Die link naar het diorama van een kerncentrale is erg leuk en leerzaam. Zo zie je maar dat hobby spulletjes (lees: diverse bouwpakketten) ook educatief kunnen zijn.

En grappig dat de maker er ook een treintje in opgenomen heeft. Geeft maar weer eens aan dat een modelbaan niet groot hoeft te zijn. ;-)

Groet,

Keesjan
Re: Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Inderdaad leuk die uitleg en ook interessant.
Bedankt daarvoor en ook voor de mooie foto's

Mathijs
Re:Goederenwagons/-trein voor transport kernafval ?!
Interessante PDF. Zo leer je niet alleen iets over treinen, maar ook over de techniek en isolatoren/switches.