Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Slanke C-wissel hoogte puko's

Gestart door v200marklin woensdag 24 september 2008, 21:26:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke C-wissel hoogte puko's
Weet niet of dit in de goede rubriek staat :roll:, maar heb de volgende vraag :
C-rail

Ik heb slechts 5 slanke wissels in mijn baan, en iets van 70 gewone wissels/bochtwissels/engelse wissels, en nergens problemen, behalve..........juist bij die peperdure slanke wissels :?

Bij zacht rijden steeds sluiting, en wat blijkt, sommige wagons raken met de onderkant van het lipje v/d koppeling de puko's v/d slanke wissel :shock: :evil:
Iets waar ik bij de "gewone en goedkopere 8)" wissels dus absoluut geen last heb.

Liggen de puko's van een slanke wissel hoger ?, en zo ja, waarom :roll: :mrgreen:

Als het zo is , moet het een reden hebben, anders gaat de dremel er over :P

Mvg Gert
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Hoi Gert,

Momenteel heb ik er 3 in gebruik en ik heb nergens last van.
Ga ze straks ook eens heel langzaam er overheen laten rijden, je hoort het straks.

Groetjes

Mark
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Misschien kan je eerst met een koppelings mal 7001 kijken of je koppelingen niet te laag zijn. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200210599347
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Gert, volgens mij heb jij het over de ouder metalen relex koppelingen?
Ik kan me herinneren dat deze ook vaak tegen de puko's van de M-rail engelse wissels aanliepen, met vonkvorming tot gevolg, of sluiting als je er te langzaam overheen reed.

De huidige kortkopplingen hebben dit euvel niet, althans dit ervaar ik niet.
En steken die puko's niet bij alle wissels even hoog boven de rail uit dan?
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Je zou de hoogte eens kunnen meten. Volgens NEM 340 mogen de puko's maximaal 0,6 mm boven de spoorstaaf uitsteken.
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: v200marklin op woensdag 24 september 2008, 21:26:37
Bij zacht rijden steeds sluiting, en wat blijkt, sommige wagons raken met de onderkant van het lipje v/d koppeling de puko's v/d slanke wissel :shock: :evil:
En gebeurdt dat enkel bij wagons met de oudere koppelingsbeugels of ook bij de nieuwere ?.

Mvg,
Peter
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Dank voor jullie reacties, gebeurt alleen bij oudere M wagons met relex koppeling 8) en alleen bij slanke wissels.

Mvg Gert
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Gert,

Dan stel ze maar opnieuw af, zal het probleem over zijn.

Johnnytrein gaf al aan dat je daarvoor de mal 7001 moet hebben.


Mvg,
Peter
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Hoi Gert,

Nergens last van bij de slanke wissels en slanke kruising die ik heb liggen.
Langzaam of snel er overheen, geen enkel probleem.
Wellicht idd opnieuw afstellen bij jou?

Groetjes en s6

Mark
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
hoi,

Ik geef hier een andere mogelijkheid en kijk maar, of het bij jou misschien het geval is:

je zegt dat de oudere Märklin wagens dat doen op de slanke wissels. Bij de oudere wagens KAN het zijn, dat de binnenkant van de flenzen tegen de puko's komt aan de binnenkant (die dus tussen de railstaven zitten. Ik heb dit gezien toen ik mijn 3029 liet rijden over de slanke wissels. Ik heb dit opgelost door tegen de puko's een smalle, dunne strip kunststof te lijmen en deze te verven.

Kijk maar eens of dit het geval is bij jou. Is dat zo, maak ik wel even een fotootje van de oplossing.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Nomaal lopen de wielen in het midden van de wissel nagenoeg op de flens en worden dan ook iets opgetild.
Als dit bij de slanke wissels niet het geval is, dan gaat de wagon en dus ook de koppeling iets lager over de wissel en kan de koppeling de puko's raken.

Je kunt ook met een zijkniptang rigoreus een ½mm van de relex lipjes afknippen.
Daarna even een vijltje erover en je ziet het niet eens.
En ontkoppelen doen ze echt nog wel hoor.
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: Kappa op donderdag 25 september 2008, 21:47:57Je kunt ook met een zijkniptang rigoreus een ½mm van de relex lipjes afknippen. Daarna even een vijltje erover en je ziet het niet eens.
En ontkoppelen doen ze echt nog wel hoor.
Dit zelfde geintje haal ik ook uit bij roco wagens waarbij het lipje ook net de puntcontacten kan raken.

Mvg,
Peter
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Tks  :P, we pakken de kniptang wel  8)

Mvg Gert
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: v200marklin op donderdag 25 september 2008, 23:45:38
Tks  :P, we pakken de kniptang wel  8)

Zo, nog maar 367 wagons te gaan (=734 koppelingen). :mrgreen:
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: Freak op donderdag 25 september 2008, 21:50:54
Citaat van: Kappa op donderdag 25 september 2008, 21:47:57Je kunt ook met een zijkniptang rigoreus een ½mm van de relex lipjes afknippen. Daarna even een vijltje erover en je ziet het niet eens.
En ontkoppelen doen ze echt nog wel hoor.
Dit zelfde geintje haal ik ook uit bij roco wagens waarbij het lipje ook net de puntcontacten kan raken.

Mvg,
Peter
Dremeltje kan natuurlijk ook.
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 25 september 2008, 21:09:11
hoi,

Ik geef hier een andere mogelijkheid en kijk maar, of het bij jou misschien het geval is:

je zegt dat de oudere Märklin wagens dat doen op de slanke wissels. Bij de oudere wagens KAN het zijn, dat de binnenkant van de flenzen tegen de puko's komt aan de binnenkant (die dus tussen de railstaven zitten. Ik heb dit gezien toen ik mijn 3029 liet rijden over de slanke wissels. Ik heb dit opgelost door tegen de puko's een smalle, dunne strip kunststof te lijmen en deze te verven.

Kijk maar eens of dit het geval is bij jou. Is dat zo, maak ik wel even een fotootje van de oplossing.

Groetjes

Harry Stipkes

Het heeft eventjes geduurd, maar beter laat, dan nooit.....toch??





Een dunne strip uit het assortiment van Evergreen, 1mm breed, 45 tot 50 mm lang en 0,5 mm dik.
Uiteinden ietsje ombuigen en voorzichtig met een beetje lijm vast lijmen. Ietsje onder de bovenkant vastlijmen.
Tenslotte nog even een kleurtje geven, zodat het niet zo opvalt.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
@Harry,

nog bedankt voor de tip, heb echter na ondekt te hebben dat lange slepers bij langzaam rijden ook sluiting maken bij de slanke wissels, besloten ze te verwijderen, heb ze terug gegeven aan m'n dealer 8)

Mvg Gert
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Hallo Gert,

Even op reageren op je probleem.
Ik zelf heb aardig wat slanke wissels liggen in mijn modelbaan maar heb geen last met de koppelingen en loc's maar wel met de mDDM motorwagen van Rivarrossi deze wordt gewoon op getild bij de slanke wissels door de hoge puko's, maakt ook niet uit wat de snelheid is.

Maar bij de andere wissels geeft het geen problemen.
Wel interesant dit topic is een oplossing de puko's wat in te korten.

Groet Wim.
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
M.b.t. kortsluiting met lange slepers had mijn dealer de volgende oplossing :

Rijdt er gewoon hard overheen i.p.v. stapvoets, dan heb je er geen last van 8), ja zo kan ik ook antwoorden verzinnen :mrgreen:

Maar goed , ging onder het mom van een geintje, hij heeft ze gewoon terug genomen 8)

Mvg Gert
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: Wim N op dinsdag 11 november 2008, 12:35:04
Wel interesant dit topic is een oplossing de puko's wat in te korten.
Ik kan me niet voorstellen dat de Puko's inkorten (dus lager maken) een oplossing biedt. Ik denk eerder dat ze hoger moeten zijn. De sleper moet namelijk over de railstaaf heen. Als de sleper de railstaaf raakt, heb je sluiting.

groetjes
Henk
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: Kroko14253 op maandag 10 november 2008, 21:33:42
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 25 september 2008, 21:09:11
hoi,

Ik geef hier een andere mogelijkheid en kijk maar, of het bij jou misschien het geval is:

je zegt dat de oudere Märklin wagens dat doen op de slanke wissels. Bij de oudere wagens KAN het zijn, dat de binnenkant van de flenzen tegen de puko's komt aan de binnenkant (die dus tussen de railstaven zitten. Ik heb dit gezien toen ik mijn 3029 liet rijden over de slanke wissels. Ik heb dit opgelost door tegen de puko's een smalle, dunne strip kunststof te lijmen en deze te verven.

Kijk maar eens of dit het geval is bij jou. Is dat zo, maak ik wel even een fotootje van de oplossing.

Groetjes

Harry Stipkes

Het heeft eventjes geduurd, maar beter laat, dan nooit.....toch??





Een dunne strip uit het assortiment van Evergreen, 1mm breed, 45 tot 50 mm lang en 0,5 mm dik.
Uiteinden ietsje ombuigen en voorzichtig met een beetje lijm vast lijmen. Ietsje onder de bovenkant vastlijmen.
Tenslotte nog even een kleurtje geven, zodat het niet zo opvalt.

Groetjes

Harry Stipkes


Harry,

Zelf heb ik stukjes krimpkous over de puko's geplaatst die het dicht bij de spoorstaaf liggen... en het helpt.
Inderdaad wielflenzen kunnen een probleem vormen bij de C-rail slanke wissels waar de puko's echt dicht bij de spoorstaaf liggen, maar ook een te kleine wielafstand (van niet Märklin materieel) kan kosrtsluiting tussen puko's en spoorstaaf veroorzaken.

nmbs < Willy > sncb
==============
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
hoe groot zijn deze kousjes dan?

ik heb hier wel krimpkousen, maar daar passen 6 pukko's in ;)

Dennis
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Om een lang verhaal kort te maken 8), ontwerp EN productie misser :?

Gelukkig kosten ze bijna niets  :roll:

Mvg Gert
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
ik heb dit probleem ook bij gewone wissels met oude wagons en locs.

goed idee, ga ik (ooit) een keer proberen.

Dennis
Re: Slanke C-wissel hoogte puko's
Citaat van: minirailz op woensdag 12 november 2008, 14:28:27
hoe groot zijn deze kousjes dan?

ik heb hier wel krimpkousen, maar daar passen 6 pukko's in ;)

Dennis

Ik heb een assortimentsdoos met verschillende diameters. de kleinste meet (ongekrompen) 2,5 mm.
Gekrompen zit-ie stevig om het draadje resp. de las. Ik denk, dat die ook wel om de puko's goed zullen zitten.

Groetjes

Harry Stipkes