Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

is een ALS functie mogelijk

Gestart door Schienenbus zondag 09 november 2008, 22:00:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
is een ALS functie mogelijk
Is het mogenlijk om een ALS functie te gebruiken?  Bijvoorbeeld als S88 pos 1,2 en 3 in zijn dan een opdracht uitoeren,

ik kan in de CS1 maar een adres invoeren voor een opdracht te laten uitvoeren.
Re: is een ALS functie mogelijk
De CS kent gaan ALS functie.

Mvg,
Peter
Re: is een ALS functie mogelijk
Blausee-Mitholz
gast

Re: is een ALS functie mogelijk
Idd CS kent geen logica. Wat je wilt kan dus niet, heb je echt een PC bij nodig.

Mvg, Johan
Re: is een ALS functie mogelijk
Dan had ik toch ver genoeg gekeken   :) Is het dan wel aanbeveelbaar om met een IC deze optie te gaan gebruiken. Uit het verre verleden heb ik daar wel mee gewerkt en na een beetje zoeken op internet zal het mij ook wel lukken om dit te maken.

Zou de CS hier tegen kunnen? of gaat het alleen maar problemen opleveren.

Maar nu tijdens het tikken valt mij nog een optie in. Een IR oog die de drie sporen controleert :D :D

Een PC is voor mij (nog) geen optie
Re: is een ALS functie mogelijk
Citaat van: Schienenbus op maandag 10 november 2008, 08:40:14

Maar nu tijdens het tikken valt mij nog een optie in. Een IR oog die de drie sporen controleert :D :D


LEKKER DOM HE   :x :x Zodra er een trein staat is de IR al onderbroken....... Zal de maandag morgen wel zijn :D

Is dus geen optie :cry: :cry:
Re: is een ALS functie mogelijk
Voor schaduwstation e.d. kent de CS geen duur- maar momentcontacten.

Mvg,
Peter
Re: is een ALS functie mogelijk
Dan maak je een "als" functie met relais en lees je de uitkomst in in poort 4 van de S88 ??   :D
Of welke poort dan ook...

Overigens moet dat volgens mij met normale diodes ook te realiseren zijn....
* gaat deze week thuis wat proberen *

Succes,

Patrick
Re: is een ALS functie mogelijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: is een ALS functie mogelijk
Het kan ook met digitale poorten, vroeger (20 jaar geleden) heb ik mijn baan met poorten geautomatiseerd met deze poorten aan de hand van een boek "De Digitale Trein".

Een poort is een chipje met 2 tot 8 ingangen en een uitgang die op "1" ging als of alle ingangen "1" zijn of één ingang "1" is (een "en" of een "of" poort)

Er waren toen TTL poorten die werken op 5 volt, wat mooi aansluit op het S88 systeem.

Peter (Freak) zal zeker meer kunnen vertellen als ik.

Op de laatste pagina van het boek stond: je hebt nu een gesoldeerde computer, een PC is dan logisch want die werkt ook met poorten, alleen heb je een slimme programmeur nodig.

Groet, Anne W

Re: is een ALS functie mogelijk
Blausee-Mitholz
gast

Re: is een ALS functie mogelijk
Citaat van: Anne W op maandag 10 november 2008, 22:33:58
Een poort is een chipje met 2 tot 8 ingangen en een uitgang die op "1" ging als of alle ingangen "1" zijn of één ingang "1" is (een "en" of een "of" poort)

Groet, Anne W

Ik ontkende alles met NAND en NOR  :lol: logisch ingewikkeld zal ik maar zeggen  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: is een ALS functie mogelijk
Anne W,

Met digitale bouwstenen kun je inderdaad leuke dingen doen.

Ik had schienenbus al een stukje op weg geholpen.

Mvg,
Peter
Re: is een ALS functie mogelijk
een oude pc en een gratis locbesturings programma kan wonderen doen!
Re: is een ALS functie mogelijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: is een ALS functie mogelijk
Beste Johan,

Natuurlijk zijn inverterende poorten ook mogelijk, ik wou het niet te ingewikkeld maken.

Beste Peter,

Kun je TTL poorten straffeloos op de S88 lijn zetten, of gebruiken ze te veel stroom of zo?

Groet, Anne W
Re: is een ALS functie mogelijk
Citaat van: Anne W op dinsdag 11 november 2008, 22:33:00Kun je TTL poorten straffeloos op de S88 lijn zetten, of gebruiken ze te veel stroom of zo?
Ik denk dat wat jij in gedachten hebt anders is dan wat de vragensteller wil. De vragensteller heeft het over de S88 ingangen en niet over de S88-bus.

Mvg,
Peter
Re: is een ALS functie mogelijk
Ik was van plan om als ik drie sporen bezet heb (schaduwstation) er geen vierde in kan rijden. dit wilde ik doen door een vierde S88 poort te gebruiken om een afremmodule te activeren.



Hoop dat het schema duidelijk is. En dan natuurlijk de vraag wat voor een onderdeel het verticale balkje kan zijn :D
Re: is een ALS functie mogelijk
Gebruik je massadetectie ?.

Mvg,
Peter
Re: is een ALS functie mogelijk
Citaat van: Freak op woensdag 12 november 2008, 20:57:42
Gebruik je massadetectie ?.

Mvg,
Peter

Ja, Heb de spoorstaaf aan een kant onderbroken en via de wielen wordt de S88 dan aangestuurd
Re: is een ALS functie mogelijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: is een ALS functie mogelijk
Beste Peter en Schienenbus,

Dit lijkt heel erg op een "en" poort met drie ingangen, bij alles bezet is de uitgang "0" en die kan dan naar een S88 module, voorde goede orde, de ingangsignalen komen rechstreek van de massadetectie af.

Blijft mijn vraag: kan je de voeding van de TTL poort ongestraft op de plus en min zetten van de S88 bus.

Groetm, Anne W
Re: is een ALS functie mogelijk
Blausee-Mitholz
gast

Re: is een ALS functie mogelijk
Citaat van: Anne W op woensdag 12 november 2008, 22:38:42
Dit lijkt heel erg op een "en" poort met drie ingangen,

Groetm, Anne W

Och kan net zo goed een OR, NOR of een NAND zijn staat geen symbool bij.

Lijkt mij zinvoller alleen te melden secties op de logische poorten los te laten en de het resultaat naar een S88 poort in te voeren spaart S88 poorten

Nadeel is dat als je wilt veranderen je de hardware moet veranderen. Werk je met PC, software is zo veranderd.

Mvg, Johan
Re: is een ALS functie mogelijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: is een ALS functie mogelijk
Beste Johan,

Dat zeg ik ook en het moet een "en" poort zijn, want: als alle drie de sporen bezet zijn moet he voorgaande spoor een rood uitsrijdsein hebben.

Groetjes, Anne W
Re: is een ALS functie mogelijk
Citaat van: Anne W op woensdag 12 november 2008, 22:38:42
Dit lijkt heel erg op een "en" poort met drie ingangen, bij alles bezet is de uitgang "0" en die kan dan naar een S88 module,
Het is geen "en" poort, het is een blokje met vier in/uitgangen. Het "&" teken staat er niet in. Als alle ingangen bezet zijn, zijn ze "0". Dan moet S4 ook "0" (bezet) worden.

Mvg,
Peter
Re: is een ALS functie mogelijk
Afgelopen nacht heb ik wat zoekwerk gedaan naar IC`s waar ik iets mee zou kunnen. Maar alle zijn DC en durf het niet aan om deze in de digitale baanstroom te gaan gebruiken. Hier is mij electronica nivo te laag voor :( Nu is natuurlijk de optie met een K84 ook mogelijk. En hier drie relais van in serie zetten. Wel kostbaar maar het werkt :)
Re: is een ALS functie mogelijk
Blausee-Mitholz
gast

Re: is een ALS functie mogelijk
Afschermen met opto's

Mvg, Johan
Re: is een ALS functie mogelijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: is een ALS functie mogelijk
Één en al misverstand: sluit de meldcontacten aan op de drie ingangen van de "En-poort" en de uitgang op de S88 decoder, of op een relais via een versterkende schakeling, want de poort kan geen stroom leveren.]

Zo duidelijker, groet, Anne W