Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

FIRE !!!!!!!!!!!!!!

Gestart door v200marklin zondag 09 november 2008, 13:20:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
FIRE !!!!!!!!!!!!!!


Gisteravond ff lekker aan het rijden, alles ging goed , maar op een gegeven moment ruik ik een lichte schroeilucht :shock:

Alles werkte , ook de wissels, maar het zat me niet lekker, maar om te ruiken waar iets zit is moeilijk, dus eens even al het licht uit op zolder en met een zaklamp onder de baan aan het speuren geweest, en ja hoor  :(,zag kleine rooksliertjes uit een K83 komen (de wissels deden het nog gewoon! , op 1 na maar dat wist ik 8))

Dat was dus einde verhaal voor de k83 8)
Nu is mijn fout denk ik geweest dat v/d wissel aandrijving die het niet goed deed, ik alleen de gele draad had afgekoppeld en niet de 2 blauwe draden,
maar het zat al ruim 6 maanden zo  :roll: :|

Dus , wat hebben weer geleerd !, als iets het niet doet , GEHEEL afkoppelen, niet alleen de prik er af 8)

Nieuwe K83 lag op de plank, dus die zit er al weer op, maar die ene wissel is nu geheel NIET aangesloten, daar moet eerst een nieuwe aandrijving onder, maar......deze wissel , je raadt het al, ligt in het verste hoekje v/d baan, dus dat wordt nog een hele klus.
Ik gebruik deze wissel echter nooit , dus laat het maar even zo 8)

Zat overigens ook een mooie schroeiplek in het hout ook, had makkelijk brand kunnen worden.
Snap alleen niet dat de CS1 geen sluiting aangaf, de wissels krijgen voeding v/d CS1 :roll:

De plek waar de print is verbrandt is precies bij de aansluiting van die gare wisselaandrijving 8), m.a.w. de oorzaak is bekend, en dat is dan wel weer fijn dat je weet waarom het 1 en ander...............................niet goed gaat :mrgreen:

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Jeetje Gert, wat een avontuur  :shock:

Dat dit zomaar kan gebeuren is wel een beetje vreemd. Zeker met zo'n modern apparaat als de CS1.
Gelukkig is het goed afgelopen!

Groetjes,
Menno
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
matthijs popken
gast

Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: v200marklin op zondag 09 november 2008, 13:20:15

Snap alleen niet dat de CS1 geen sluiting aangaf, de wissels krijgen voeding v/d CS1 :roll:

Mvg Gert

snap ik ook niet :?
mijn ms gaat altijd op sluiting 8)
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
digi-jacques
gast

Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: matthijs popken op zondag 09 november 2008, 13:47:11
Citaat van: v200marklin op zondag 09 november 2008, 13:20:15

Snap alleen niet dat de CS1 geen sluiting aangaf, de wissels krijgen voeding v/d CS1 :roll:

Mvg Gert

snap ik ook niet :?
mijn ms gaat altijd op sluiting 8)

zo vaak brandjes????? :mrgreen:
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Vind het ook wat vreemd dat de CS1 gewoon doorging :?, gebruik de CS1 niet voor de baan, dat gaat allemaal via boosters, CS1 baanaansluiting voor de wissels en het programmeerspoor, m.a.w. de CS1 is niet rechtstreeks op de baan aangesloten :?

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Wellicht een rare vraag, maar heb je de wisselaandrijving al een keer op een andere decoder of schakelkastje geprobeerd. Deze doet het misschien nog wel en was de K83 vanaf het begin al de oorzaak van het niet functioneren vand e wissel.
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: v200marklin op zondag 09 november 2008, 13:51:13
Vind het ook wat vreemd dat de CS1 gewoon doorging :?, gebruik de CS1 niet voor de baan, dat gaat allemaal via boosters, CS1 baanaansluiting voor de wissels en het programmeerspoor, m.a.w. de CS1 is niet rechtstreeks op de baan aangesloten :?
Waarom ?, als de stroom kleiner is dan de max stroom die de CS levert zal de kortsluitdetectie niet aanspreken.
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: Freak op zondag 09 november 2008, 13:54:10
Citaat van: v200marklin op zondag 09 november 2008, 13:51:13
Vind het ook wat vreemd dat de CS1 gewoon doorging :?, gebruik de CS1 niet voor de baan, dat gaat allemaal via boosters, CS1 baanaansluiting voor de wissels en het programmeerspoor, m.a.w. de CS1 is niet rechtstreeks op de baan aangesloten :?
Waarom ?, als de stroom kleiner is dan de max stroom die de CS levert zal de kortsluitdetectie niet aanspreken.

Ok , je hebt een punt  :wink:

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: redskin op zondag 09 november 2008, 13:51:37
Wellicht een rare vraag, maar heb je de wisselaandrijving al een keer op een andere decoder of schakelkastje geprobeerd. Deze doet het misschien nog wel en was de K83 vanaf het begin al de oorzaak van het niet functioneren vand e wissel.

Goed punt !

kan wel eens waar zijn , die wissel deed het in het begin wel, toen storing gehad, geen v/d 32 wissels deed het, uiteindelijk bleek dat wissel 8 het probleem was, zat op zelfde K83 kestje wat is afgefikt, dus afgekoppeld, maar ook wel weer eens geprobeerd en dan schakelde wissel 8 weer gewoon, totdat niets het weer deed, dus wissel 8 er weer vanaf en de rest deed het weer, dus ik ga het zeker proberen,
zit nu nieuw K83 kastje onder, dus kan wissel 8 zo weer inpluggen 8)

Thanks ! :P

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
zozo, die is flink heet geworden :shock:

maar goed dat het bij de K83 is gebleven...

Dennis
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Zo dat is gelukkig goed afgelopen  :shock:
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Ik denk dat een 5-tal minten later het 1ste vlammetje zou zijn ontstaan :shock:
Ik had ook nooit verwcht dat het zo lang door kan smeulen zonder af te slaan, de andere 3 wissels op het kastje hebben gewoon gewerkt, zelfs tijdens het smeulen :?

Heb in het verleden wel eens de baan een kwartier alleen gelaten met 6 rijdende treinen, ging toen goed :P, maar zoiets doe ik dus nooit meer, zelfs als ik een sanitaire stop moet maken, gaat eerst alles uit op zolder 8)

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Nog een geluk dat je bij je tafel was, stel dat je even naar een andere plaats was voor de broodnodige boodschap te doen of om een tasje koffie te halen ...........ik mag er niet aandenken wat er dan eventueel was gebeurt. :shock:
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Vandaar dat er bij mij op zolder een rookmelder geplaatst is.
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Ik vind het raar.. Als er al een component in de K83 zit die al zo warm kan worden, zonder een volledige sluiting te veroorzaken waar de centrale al op reageert, zou ik verwachten dat het plastic alleen zou smelten/vervormen. Maar niet dat het zou verbranden, zoals het zou verbranden als je er bijv. een aansteker onder houdt. Ik kan dit echt niet rijmen ?!?!??!
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
en als je dan maar warmte blijft toevoeren, gaat het vanzelf wel een keer branden
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Blausee-Mitholz
gast

Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: Sascha op maandag 10 november 2008, 15:47:59
Ik vind het raar....... kan dit echt niet rijmen ?!?!??!

Wat denk je van de printsporen, die zijn echt niet van wolfram dus die gloeien niet op maar zijn direkt verdwenen. Komt nog bij dat de smd halfgeleiders dan allang de geest hebben gegeven. Kortom mij lijkt het ook zeer sterk verhaal.

Mvg, Johan
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
garantie of een schadevergoeding claimen bij marklin zoiets mag toch niet gebeuren. je hele zolder had kunnen afbranden. mogen ze nu ook in de handleiding zetten: bij gebruik van decorder k83 ter allertijden een brandblusser paraat houden  8)
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: timjoo op maandag 10 november 2008, 21:00:21
garantie of een schadevergoeding claimen bij marklin zoiets mag toch niet gebeuren. je hele zolder had kunnen afbranden. mogen ze nu ook in de handleiding zetten: bij gebruik van decorder k83 ter allertijden een brandblusser paraat houden  8)

Dat is dan weer een overtrokken reactie. Jaarlijks gaan vele honderden afwas machines, wasdrogers en televisies in rook op o.a. door productiefouten en achterblijvend stof etc. Ik heb zelfs ooit het bericht gelezen dat een woning was afgebrand door kortsluiting in een rookmelder die vervolgens het hele pand in lichterlaaie zette. Hoe bizar.

Gelukkig gaat het niet snel mis op een modelbaan, maar ook laagspanning kan problemen, kortsluiting of brand veroorzaken. Het lijkt mij goed altijd op te blijven letten.
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Gister eens even gekeken bij de wissel die op de verbrandde aansluiting zat,
die wissel staat dus muurvast :shock:, krijg het zelfs met de hand niet om :shock:
Dus het lijkt er op dat de aandrijving de boosdoener is geweest, ga de wissel er vanmiddag eens uitpeuteren en voorzien van een nieuwe aandrijving.
Gelukkig is het de wissel waar ik het slechtst bij kan :mrgreen:, dus dat wordt weer klimmen en klauteren en dan hopen dat het niet in m'n rug schiet :?

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!


Alhier de gefrituurde wisselaandrijving :?, dat die niet meer schakelde is me duidelijk, plastic v/d spoel is gewoon gesmolten zodat de zwarte schakelarm niet meer kan bewegen.

Dus............ een nieuwe er onder gefrommeld, aan gesloten en ......niets :?
vreemd , zit reeds een nieuw K83 kastje onder , andere 3 wissels nrs 5,6 en 7 op dat kastje schakelen goed, alleen wissel 8 met de nieuwe aandrijving niet.
Dus even wissel 7 op uitgang 8 v/d K83 gezet, en..................wederom niets :shock: :?
Wissel 8 op uitgang 7 werkt ook niet :?
Lijkt me toch stug dat dit nieuwe K83 kastje ook kapot zou zijn, ik ben zo stom geweest om de nieuwe wisselaandrijving NIET te testen alvorens hem op een bijna onmogelijke plek onder de wissel gefrommeld te hebben :mrgreen:

Conclusie : het kan de wisselaandrijving zijn, of het K83 kastje, of toets 8 op m'n keyboard :roll:, ik vlak niks meer uit 8)

Nu heb ik van alles reserve op de plank liggen, maar geloof niet dat ik het vanavond nog ga doen, ben het weer ff zat :mrgreen:

Ga lekker beetje forummen, en lekker rijden, gebruik die defecte wissel zelden 8)

Wordt vervolgd  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Is er aan je wissel zelf niks gesmolten?
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Gert,

Waarom begin je niet een frituurzaak ?.

Mvg,
Peter
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
joostboudewijns
gast

Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Ik zie het al voor me 8)

Gert's ijspaleis :P

Gr Joost
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Heren !,

een goede frituurzaak is inderdaad een goeie bezigheid  8)

De wissel zelf heeft gelukkig geen schade ondervonden :P

En Joost , ijs is koud !, ik maak warmte, al is het me soms meer als me lief is  :roll: :mrgreen:

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Gert,

Als je het handeltje van de wissel er ook nog op hebt zitten kan het zijn dat deze verkeerd in het sleufje zit. De wissel kan dan ook niet schakelen omdat het pinnetje in de weg zit.
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
***us Gert, hier ben je toch goed weggekomen. Voor hetzelfde geld fikt je huis af. Moet er niet aan denken dat dit gebeurd met partner en 3 kinderen in huis.

Citaat van: chris op maandag 10 november 2008, 15:44:37
Vandaar dat er bij mij op zolder een rookmelder geplaatst is.

Na dit gezien te hebben lijkt mij dit inderdaad een must.

Groetjes, John
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
joostboudewijns
gast

Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Ik had hier net ook last van vuur :(
De adapter van mn laptop stond opeens in de fik :(

Gr Joost
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Citaat van: joostboudewijns op maandag 17 november 2008, 16:07:50
Ik had hier net ook last van vuur :(
De adapter van mn laptop stond opeens in de fik :(

Gr Joost

Hoop dat je laptop het nog doet 8)

Mvg Gert
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: FIRE !!!!!!!!!!!!!!
Eindelijk ben ik er uit waarom wissel 8 het niet deed :roll: :roll:

Na zowel de K83 , de wisselaandrijving alsmede het keyboard 6040 te hebben verwisseld, met 0,0 resultaat, werd het tijd voor diepzinnige gedachten 8)

En ja hoor ! plots ging het lampje branden :P, 2 weken terug al m'n 32 wissels geprogrammeerd in de CS1 , behalve wissel 8 omdat die het niet deed en niet was aangesloten :? :roll:
Dus even wissel 8 er bij gezet in de CS1 en schakelen als een gek dat ding :P :P
De gefrituurde aandrijving ingeleverd bij m'n dealer, garantie gevalletje Keuterman 8)

Mvg Gert