Zo, maar eens een oud draadje afstoffen met weer een stevige foto update.
Een flinke foto update.
Sinds 2008 heel wat meer weatherings/vervuilings/verouderingsklussen gedaan. Diverse aparte draadjes voor gestart. Maar ik wil graag een bestaand draadje opfrissen met deze update.
Dit zijn foto's van wat recent weatheringswerk, excusief de Big boy klus, waar ik vorige maand over berichtte.
Veel kijkplezier.
Hajo (AnalogDriver)
Om te beginnen mocht mijn eerder geweatherede BR 94 (Fleischmann) met een sleep geweatherde wagons voor fotoshoot.
en zonder wagons
Voor mij elke keer weer genieten, deze lok.
Met een BR 96 die pas licht met poeders is verweerd, nog lang niet zoals de BR 94
Maar van een afstand is de 96er al best aardig.
Een Liliput DR wagon. Voor 14,50 prachtige kwaliteit. Zwaar, mooie details, en kwam standaard al met matzwart chassis/bufferbalk! Zo hoort het. Helaas ontbrak de ontgrendelingsbeugel, o.i.d., boven de buffers aan 1 kant. Zat niet in het zakje onderdelen. Die heb ik van wat ijzer nagemaakt.
En wat kort afgeknipte stukjes ijzer in de gaatjes gestoken, en daaroip zit die zwarte horizontale beugel gelijmd. Even een geduldklusje, maar het zit in een vergelijbare positie als aan de andere kant van de wagon.
2 platte wagons, 2 assers. Komen bij de vliegtuigset en trein. De Junkers vrachtwagen wil ik er op zetten, die bij de set Zat. Gelukkig net verschillende wagons. De ene Märklin, de ander Trix. Een van de 2 van Vincent uit BW Kloeveld overgenomen.
Wat kolenresten. Kan beter, ik overweeg aanvullend poeder gebruik.
Van die hoge boord wagon is vooral de binnenkant gedaan, de buitenkant heel licht. Blijft waarschijnijk zo.
En dan een bijzondere wagon. Noiet eerder op foto's of in model gezien.
Ik had hem al een stoflaag gegeven, maar spijt. Vond hem als 'nieuwe' wagon beter uitkomen.
Dus meeste er weer afgepoetst. Vandaar de haartjes wattestaaf die er nog aan zitten.
Alleen het onderstel is nog wat vuil. Dit moet dus een pas in dienst gestelde nog maar weinig gebruikte wagon voor gaan stellen.
Een Ep II tankwagon uit Praag. Dit model was onder de airbrush ook veel te egaal en te stoffig geworden. Tja, dat is weathering: regelmatig is je restultaat nog niet overtuigend of pakt iets verkeerd uit.
Van leren en corrigeren.
In dit geval iets met wattestaafjes terpentine afnemen, maar meeste effect is gekomen van spuiten met acryl-vernis. Gewoon spuitbus uit de kunstbenodigdhedenwinkel, wat ook gebruikt wordt om schilderijen te beschermen.
Van dit spul weet ik dat het kleuren donkerder maakt, maar ook fletse. Nog fletse was niet nodig hier, en het donkerder/dieper-effect overheerst.
De wagon kreeg zijn contrast en frisheid weer terug, stoffige was weg.
Treintje. (En op de achtergrond de 2 (en daarachter 4)-set DDR dubbeldekkers.)
Een 3 euro aankoop. Deze DR G10 heeft gister avond nog een wetwash zwqarte schaduw effecten gehad, dus al weer gewijzigd en naar mijn idee verbeterd.
Hier met behandeld onderstel.
K.Bay.Staatsbahn, als ik mij niet vergis. Of KPEV. Ben ik al aardig tevreden over. Onderstel, bak en laadbodem.
Let op de afwijkende kleurvlakken op de bufferplaten, daar waar hij tegen andere wagons aankomt.
Vraag: hoe houd je een klein Ep I platte wagon zoals deze K.Bay.Staatsbahn in de rails met R1 R=36 bogen m-rails??
De koppelingen drukken het dingetje gewoon de rails uit.
Je zet er lading op!
Een lege tank. Opslag, expansievat, zoiets.
Alleen is die tank niet hol, maar massief ijzer!
Gemaakt van een roestige ijzerenstaaf, ooit ergens gevonden.
Met wat reststukjes duin ijzerdraad als pijpen en een kap van een afgebroken boortje.
De steunen zijn van een plastic gietrekje waar extra onderdelen voor wagons aan zitten. 3 kleuren geverfd.
Dan voel ik mij toch een beetje een echte modelbouwer
Beelt wel een gelaste ketel uit, past denk ik niet echt bij Ep I wagon, maar verhaal wat ik er dan maar bij denk, is dat dit een museumbaan wagon is, en dat ze er even een oude tank op gezet hebben. Verzin maar. Maar het ding houdt de wagon binnen de rails, ook in de bocht
.
En daar komt met een kleppendekselwagon, het naar mijn idee zeer overtuigende Fleischmann
model BR 86. Origineel 3rail model, kriegsuitvoering.
Wat minder bekend dan de BR 52, maar ook deze BR was uitgekozen om als vereenvoudigde oorlogsloc gebouwd te worden. Dit is dus geen foto-anstich, maar gewoon historisch correcte afleveringskleur, 'Wehrmachtgrau'.
Slechte foto, maar zie, de luchpomp lekt olie. Wat een smeerboel daar voorop.
Of je de klep niet wil laten dichtvallen! Oeps
Kijk, typische blik op mijn werktafel.
Hier staan 3 grote lastige klussen, 3x koppelingsklus, en een kudde kolenbakjes voor weahtering, waaronder die je net op eerdere foto's zag.
Een dry brush achtie. Mosgroen, mosaanslag.
Er moeten nog 3rail Roco assen onder. Eerder werk. Altijd leuk die vroeijk plaatjes.
Oud en verweerd. Verweerde zwarte en groene verf. En dnoker verweerd dak.
Zonder Kortkoppelingsmechaniek. Vaste koppelingen, gelukkig het type dat ik nu standaard voor
DR en DRG wagons gebruik.
Merk ook het buffervet op de bufferhulzen op. Geeft de buffers wat meer contrast.
Ook de onderkanten neem ik mee, stndaard, met de airbrush behandeling.
Schaduweffecten op de onderste grijze wagon.
Daken waar ik zo best wel een beetje trots op ben.
Diverse kleuren héél dun airbrush. Steeds als ik een kleur had een beetje aangebracht.
Daarom duren weatheringsklussen bij mij zo lang en werk ik batch-gewijs. Eén kleur per avond soms, 3 op een dag. En een tafel vol wagons en loks.
Zwaar bespeeld, oud matrieel. Toch een beetje onderstel vervuild. Komt in de collectie 'oud
Märklin & Oud Piko' metaal wagons. Ookal zijn dit Kleinbahn wagons.
Tja, en deze 2 dan. Nóóit eerder gezien. Is Mërklin.
Ene uit een 3 euro rommelbak gevist op een beurs in Lingen. Prachtig verroest, geheel compleet. Kleppen weer gangbaar gemaakt. En toeval wilde dat ik de ander bij een lot op ebay had kocht, rond dezelfde tijd.
Weer bufferhulzenvet.
Doe ik tegenwoordig met wat Abteilung 502 'Engine greese', verdund met beetje wasbenzine.
Maar drupje glanslak Humbrol enemal verf werkt ook. Is wat meer werk vind ik met zo'n potje dan tubetje.
Verder onderkant, wielstellen-wielenhouders, dak.
Nog niet af. Oude Lima Touropa wagon. Verzwaard, Mä assen, lichte weathering onderkant.
Einde deel 1