Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's

Gestart door AnalogDriver maandag 22 september 2008, 23:55:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Citaat van: baureihe 103 op zondag 21 september 2008, 21:26:08

@Hajo,
wat is dat foto's achter houden waarop het resultaat van de nieuwe technieken op te zien zijn.
schaam je. Ik stuur je nog een PB over de gastendag.

Gr. aan alle Bert :)

OK OK, hierbij dan wat foto's

Helaas bleek toestel opeens midden in de fotoshoot over te zijn gegaan naar 640x480 mode, dus laatste zijn wat minder van kwaliteit.

Het zijn er ook erg veel, dus ik zal niet alles hier plaatsen, voor de rest graag
speciaal album openen.  Het zijn iets van 275 foto's  :)

[helaas, webalbum momenteel niet beschikbaar]

Dus Bert, brand maar los met commentaar. Je zult vast veel punten zien die niet zo perfect zijn. Met name het drybrush highlighten is nog 'niet erg uit de verf gekomen'  :lol:.



Ook zitten er een aantal voorbeeld wagons; zo zit er ergens een onbehandelde en zelfde type met alleen wetwash. En minder geslaagde ook, zoals een iets te bonte bierwagon die ik om hem iets vlakker te krijgen dan maar erg vies heb gemaakt. Of wagons waar geen schaduwen zijn gerealiseerd door wetwash.

En zo met macro en super macro foto's zie je ook weer veel dingen die niet zo goed zijn die mij eerder totaal niet op waren gevallen.


Nu ja, er zijn er nog genoeg waarover ik aardig tevreden ben. Oordeel zelf.
Oh ja, een 12 tal Roco wagons heb ik op ebay gekocht in gedeeltelijk geweatherde toestand: hier was al een zwarte 'shading' aangebracht.

Groet, Hajo





Goekoop wagonnetje met lading, was laatst in de aanbeding. Ladinzeil van het autootje maar even wat realistischer gemaakt:




Deze is geen werk van eigen hand, maar dient als voorbeeld:










Ook een aantal containers gedaan:



Mijn trots:

Misgegrepen op ebay (46 euro, nog weinig, had net zo goed 80+ kunnen worden)



Dan maar nagemaakt, mijn versie:



Ik heb ook een heel reeks umbauwagen 4 assers, en 4 daarvan heb ik realistisch héél smerig gemaakt, naar foto voorbeelden


Daarnaast ook D-trein wagons gedaan.

Die reizigers wagons doe ik vaak eerst de onderkant van. Gewoon 7 wagons naast elkaar op hun dak en roest-stof kleur spuiten maar.


[EDIT FOTO ALBUM BESTAAT NIET MEER]

Nogmaals, bekijk het speciaal album openen maar.

@Bert: laat ook even weten als je alle foto's in het album hebt bekeken  :) :lol:
Hajo´s werk
AnalogDriver
gast

Hajo´s werk
Oh ja, nu ik toch met upload bezig ben: hierbij wat foto's die voor mij voorbeeldfoto's zijn van D-trein geweatherd. Deze reed als proeftrein bij in aanbouw zijnde grote modelbaan in Duitsland. Deze foto's vond ik ergens op internet, ik weet niet van welke baan dit is, maar heb hier wat uitvergrotingen gemaakt.



1






Hajo´s werk
AnalogDriver
gast

Hajo´s werk

Zo, maakt dit het gebrek aan foto bijdrage van mij weer een beetje goed?

Hajo
Hajo´s werk
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Hajo´s werk
Hoi Hajo,

Ik heb je fotoalbum bij mijn favorieten geplaatst want er staan zo'n massa foto's op
dat kijk je niet eventjes door dat moet je op je gemakje doen met een drankje en een hapje.
Ik heb al een behoorlijk aantal foto's gezien absoluut niet gek denk ik dan.
Je tempo is echt moordend het lijkt wel een productie lijn. Je kamer waar je spuit wordt ook heel professioneel bijvoorbeeld een tafel met in ingebouwde afzuiging schitterend.
Dat je zegt ik niet tevreden te zijn over bepaalde modellen dat heb ik zelf ook, al doende leer je steeds weer wat meer, je krijgt een idee van een ander of je ziet een schitterende voorbeeld foto.
Het is maar goed dat je zelf ziet dat het soms beter kan, dan wil het zeggen dat het steeds beter gaat. Ik knap soms ook nog een wagentje op of breng nieuwe details aan.

Ik ben al blij dat je zaterdag wilt helpen hoef ik zeg maar niets meer te doen.

Gr. Bert :)
Hajo´s werk
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Hajo´s werk
Beste Erik,

Er zijn maar een paar mensen op het forum die mij af en toe verlegen kunnen maken dat zijn Albert-Jan en nu jij ook al. Dat ik vergeleken wordt met Bernd Schmid is veel te veel eer.
Wat deze man kon daar kan ik niet aan tippen, net als Jozef Brandell dat is ook zo'n geweldenaar
(leeft gelukkig nog wel)
Zelf ben ik zo op zijn tijd niet zo tevreden en zoek ik steun bij mijn vrouw in de hoop dat zij dan op zijn minst zegt "het valt wel mee" maar neen soms krijg ik een genadeloos oordeel en dan weet je weer je plaats.

Groetjes Bert en toch bedankt voor het mooie compliment. :)
Hajo´s werk
AnalogDriver
gast

Hajo´s werk
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 23 september 2008, 22:05:16
Hoi Hajo,

Ik heb je fotoalbum bij mijn favorieten geplaatst want er staan zo'n massa foto's op
dat kijk je niet eventjes door dat moet je op je gemakje doen met een drankje en een hapje.


Webalbum op Slideshow zetten help ook wel, heb ik gister gemerkt. En dan inderdaad hapje en drankje ;)



Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 23 september 2008, 22:05:16

bijvoorbeeld een tafel met in ingebouwde afzuiging schitterend.


Ja, die afzuiging, was toch wel nodig, net als 3M mondmasker.
En dat verdiept inbouwen, leuk dat je dat zag, was ik ook wel een beetje trots op  :roll:  O.a. vanwege de muurbevestiging wilde ik onder-afzuiging en toen ik die afzuiger zag, wilde ik hem zo verzonken hebben dat het werkblad vlak blijft en de bokken er gewoon gedeeltlijk op kunnen staan.
Gelukkig was de bovenrand (rooster) van de ventilator even dik als het werkblad, dus van MDF een ring gezaagd waar de ventilator op zit, en dat geheel van onder af op het werkblad geschroefd.

Inderdaad staan in de praktijk de bokken net voor of iets over/boven de afzuiging. Met grote lichtknop is de ventilatie snel en makkeljk aan en uit te zetten.


Hajo´s werk
AnalogDriver
gast

Hajo´s werk
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 23 september 2008, 00:17:27



Ik wil ook wel graag horen hoe de meningen zijn over dit voorbeeld.
En is er iemand die deze modelbaan in Duitsland(?) herkend?
Hajo´s werk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Hajo´s werk
Hallo Hajo.
Volgens mij heb ik een aantal van deze foto's hier bij ons op het forum bekeken, een geweldige baan in opbouw met enorm veel sporen.
Misschien bekeken via een link hier op het forum, ook niet langer dan 3 weken geleden. (na mijn vakantie)
En inderdaad, het is een Duitse modelbouwer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Hajo´s werk
Lid sinds: 2006

offline
Hajo´s werk
hoi bert
waar blijfen de volgende updates nou zit met spanning te wachten  :)
Groetejes Dennis
Hajo´s werk
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Hajo´s werk
Beste Dennis,

Neen ik zit niet op het Benlux spoor dinges of wat dan ook, maar het weatheren spaar ik meestal uit tot het weekend. Doordeweeks moet ik ook nog wat werken en in de avond geniet ik van het forum, terwijl ik zo nu en dan weer wat zit te verzinnen.
Morgen helaas  :) naar Houten en dan is het zondag en dan heb ik de tijd om weer wat leuks aan om te weatheren.
Ik begin dan weer met een nieuw projectje moet er ook nog een afmaken dat gaan jullie allemaal nog wel zien. inclusief starten en opruimen kost het best wel veel tijd en dat heb ik eigenlijk alleen in de weekenden.
Zal wel een stuk rustiger werken zijn dan op de gastendag daar was de tijd echt veel te kort en als ik dat zeg bedoel ik echt veel te kort. Ik wil alles normaal zo goed mogelijk doen maar op de gastendag leek het wel lopende band werk. Ik had zo graag alles nog wat netter willen doen waarbij al de technieken dan vanzelf de revue passeren, maar dat komt hoop ik nog wel een keertje is het niet nu dan misschien over een tijdje.

Groetjes Bert :)


Zondag aanstaande weer een update :wink:
Hajo´s werk
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Hajo´s werk
Oja Dennis,

was ik bijna vergeten ik plaats snel ook een compilatie met foto's van wat er de laatste maanden zoal is geplaatst.
Jou mat 54 waar ik heel erg voorzichtig mee ben zal ik als het mag ook een plekje in het draadje geven. De eerste die een behandeling gaat krijgen is de 54 met de bloedneus heb de foto's al op internet bekeken en hier kan ik ook weer een behoorlijk aantal leuke extra details met verschillende kleuren op aanbrengen.

Gr. Bert :)
Hajo´s werk
Lid sinds: 2006

offline
Hajo´s werk
hoi bert
ja hoor dat goed je plaats maar en eind weg met fotoos van me plan 54  :D :lol:
Groetjes Dennis
Hajo´s werk
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Hajo´s werk
bert als ik morgen foto's maak maak ik er gelijk 1 van mijn wagon !!
groet robert
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE


Zo, maar eens een oud draadje afstoffen met weer een stevige foto update.
Een flinke foto update.


Sinds 2008 heel wat meer weatherings/vervuilings/verouderingsklussen gedaan. Diverse aparte draadjes voor gestart. Maar ik wil graag een bestaand draadje opfrissen met deze update.

Dit zijn foto's van wat recent weatheringswerk, excusief de Big boy klus, waar ik vorige maand over berichtte.

Veel kijkplezier.

Hajo (AnalogDriver)



Om te beginnen mocht mijn eerder geweatherede BR 94 (Fleischmann) met een sleep geweatherde wagons voor fotoshoot.





en zonder wagons






Voor mij elke keer weer genieten, deze lok.




Met een BR 96 die pas licht met poeders is verweerd, nog lang niet zoals de BR 94




Maar van een afstand is de 96er al best aardig.




Een Liliput DR wagon. Voor 14,50 prachtige kwaliteit. Zwaar, mooie details, en kwam standaard al met matzwart chassis/bufferbalk! Zo hoort het. Helaas ontbrak de ontgrendelingsbeugel, o.i.d., boven de buffers aan 1 kant. Zat niet in het zakje onderdelen. Die heb ik van wat ijzer nagemaakt.
En wat kort afgeknipte stukjes ijzer in de gaatjes gestoken, en daaroip zit die zwarte horizontale beugel gelijmd. Even een geduldklusje, maar het zit in een vergelijbare positie als aan de andere kant van de wagon.




2 platte wagons, 2 assers. Komen bij de vliegtuigset en trein. De Junkers vrachtwagen wil ik er op zetten, die bij de set Zat. Gelukkig net verschillende wagons. De ene Märklin, de ander Trix. Een van de 2 van Vincent uit BW Kloeveld overgenomen.








Wat kolenresten. Kan beter, ik overweeg aanvullend poeder gebruik.





Van die hoge boord wagon is vooral de binnenkant gedaan, de buitenkant heel licht. Blijft waarschijnijk zo.




En dan een bijzondere wagon. Noiet eerder op foto's of in model gezien.
Ik had hem al een stoflaag gegeven, maar spijt. Vond hem als 'nieuwe' wagon beter uitkomen.
Dus meeste er weer afgepoetst. Vandaar de haartjes wattestaaf die er nog aan zitten.
Alleen het onderstel is nog wat vuil. Dit moet dus een pas in dienst gestelde nog maar weinig gebruikte wagon voor gaan stellen.





Een Ep II tankwagon uit Praag. Dit model was onder de airbrush ook veel te egaal en te stoffig geworden. Tja, dat is weathering: regelmatig is je restultaat nog niet overtuigend of pakt iets verkeerd uit.
Van leren en corrigeren.

In dit geval iets met wattestaafjes terpentine afnemen, maar meeste effect is gekomen van spuiten met acryl-vernis. Gewoon spuitbus uit de kunstbenodigdhedenwinkel, wat ook gebruikt wordt om schilderijen te beschermen.

Van dit spul weet ik dat het kleuren donkerder maakt, maar ook fletse. Nog fletse was niet nodig hier, en het donkerder/dieper-effect overheerst.
De wagon kreeg zijn contrast en frisheid weer terug, stoffige was weg.






Treintje. (En op de achtergrond de 2 (en daarachter 4)-set DDR dubbeldekkers.)



Een 3 euro aankoop. Deze DR G10 heeft gister avond nog een wetwash zwqarte schaduw effecten gehad, dus al weer gewijzigd en naar mijn idee verbeterd.
Hier met behandeld onderstel.




K.Bay.Staatsbahn, als ik mij niet vergis. Of KPEV. Ben ik al aardig tevreden over. Onderstel, bak en laadbodem.






Let op de afwijkende kleurvlakken op de bufferplaten, daar waar hij tegen andere wagons aankomt.





Vraag: hoe houd je een klein Ep I platte wagon zoals deze K.Bay.Staatsbahn in de rails met R1 R=36 bogen m-rails??

De koppelingen drukken het dingetje gewoon de rails uit.




Je zet er lading op!
Een lege tank. Opslag, expansievat, zoiets.






Alleen is die tank niet hol, maar massief ijzer!

Gemaakt van een roestige ijzerenstaaf, ooit ergens gevonden.
Met wat reststukjes duin ijzerdraad als pijpen en een kap van een afgebroken boortje.

De steunen zijn van een plastic gietrekje waar extra onderdelen voor wagons aan zitten. 3 kleuren geverfd.

Dan voel ik mij toch een beetje een echte modelbouwer ;)


Beelt wel een gelaste ketel uit, past denk ik niet echt bij Ep I wagon, maar verhaal wat ik er dan maar bij denk, is dat dit een museumbaan wagon is, en dat ze er even een oude tank op gezet hebben. Verzin maar. Maar het ding houdt de wagon binnen de rails, ook in de bocht :).  




En daar komt met een kleppendekselwagon, het naar mijn idee zeer overtuigende Fleischmann

model BR 86. Origineel 3rail model, kriegsuitvoering.
Wat minder bekend dan de BR 52, maar ook deze BR was uitgekozen om als vereenvoudigde oorlogsloc gebouwd te worden. Dit is dus geen foto-anstich, maar gewoon historisch correcte afleveringskleur, 'Wehrmachtgrau'.  











Slechte foto, maar zie, de luchpomp lekt olie. Wat een smeerboel daar voorop. :D













Of je de klep niet wil laten dichtvallen! Oeps ;)







Kijk, typische blik op mijn werktafel.

Hier staan 3 grote lastige klussen, 3x koppelingsklus, en een kudde kolenbakjes voor weahtering, waaronder die je net op eerdere foto's zag.




Een dry brush achtie. Mosgroen, mosaanslag.




Er moeten nog 3rail Roco assen onder. Eerder werk. Altijd leuk die vroeijk plaatjes.





Oud en verweerd. Verweerde zwarte en groene verf. En dnoker verweerd dak.




Zonder Kortkoppelingsmechaniek. Vaste koppelingen, gelukkig het type dat ik nu standaard voor

DR en DRG wagons gebruik.




Merk ook het buffervet op de bufferhulzen op. Geeft de buffers wat meer contrast.





Ook de onderkanten neem ik mee, stndaard, met de airbrush behandeling.



Schaduweffecten op de onderste grijze wagon.







Daken waar ik zo best wel een beetje trots op ben.



Diverse kleuren héél dun airbrush. Steeds als ik een kleur had een beetje aangebracht.
Daarom duren weatheringsklussen bij mij zo lang en werk ik batch-gewijs. Eén kleur per avond soms, 3 op een dag. En een tafel vol wagons en loks.





Zwaar bespeeld, oud matrieel. Toch een beetje onderstel vervuild. Komt in de collectie 'oud

Märklin & Oud Piko' metaal wagons. Ookal zijn dit Kleinbahn wagons.





Tja, en deze 2 dan. Nóóit eerder gezien. Is Mërklin.





Ene uit een 3 euro rommelbak gevist op een beurs in Lingen. Prachtig verroest, geheel compleet. Kleppen weer gangbaar gemaakt. En toeval wilde dat ik de ander bij een lot op ebay had kocht, rond dezelfde tijd.






Weer bufferhulzenvet.
Doe ik tegenwoordig met wat Abteilung 502 'Engine greese', verdund met beetje wasbenzine.
Maar drupje glanslak Humbrol enemal verf werkt ook. Is wat meer werk vind ik met zo'n potje dan tubetje.

Verder onderkant, wielstellen-wielenhouders, dak.





Nog niet af. Oude Lima Touropa wagon. Verzwaard, Mä assen, lichte weathering onderkant.




Einde deel 1
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
deel 2



Kleurige RAG kohle railbus. Oud-Märklin. Heb de matte ramen door transparante vervangen.

Eigen snijwerk uit folie. Ja, je ziet het binnenwerk motor en draden, maar dat zie ik liever dan dat rare matglas.
En natuurlijk onderstel verweerd en verouderd. Hoorn zilver/alu gemaakt.








En dan... NS!

Een stammetje IC rijtuigen voor weinig. Met KKK. Kon ze niet laten liggen voor ik meen 19 euro per stuk, voor achter mijn NS 1601.


Van plastic naar fatsoenlijk model: onderstel onderkant. Beetje de kopse kanten. Beetje de daken.
De zijwanden gaan natuurlijk regelmatig door de wassstraat. Heb een beetje afwisseling in de mate van vuil per wagon aangebracht.





Die grote spetten horen dan eigenlijk weer niet.
















Wat voor lange winterdag ritten heeft deze gereden? Gadver, gauw door de wasstraat!












En, zien ze er realistischer uit?



OK, wisselling naar de DDR.
Argg! De deurkrukken vergeten zilver te maken :(
Maar die draaistellen, wat een details worden zo zichtbaar. En ook op grotere afstand.






OK, deurkruk gefixed.




2 slechte foto's, een BR 52 in Franse dienst en kleuren.
Tender waterkleppen en kolenbak-rand met de potloodtechniek tot kaal metaal gemaakt.





Deze Speisewagen heeft een lange rit achter de rug.











Hmmm, dat kan beter...




Daken, licht vervuild.







Köf DRG met Ep II wagons met lading. Ook die diesel scheepsmotor is licht vervuild met de airbrush, ja hij is nieuw die motor, maar wel even het plastic achtige er af.












En de Köf trekt ze de helling op.





Vergelijkbare functie: de NS Sik, haalt hier wat Duitse chemie en ketelwagons op.




Buffers inclusief vet, verweerd bordes, onderstel, ankerhaken geel gemaakt, lichte leksporen, niets overdreven. Ik ben er blij mee, dit resultaat.



2 asser VTG ketelwagen. Wat een schatje :)










En zijn 4 assige grote en moderne broer. Bij beiden zijn remhandels rood gedaan met voor zover mogelijk witte achtergrond.




Simpel Esso wagonnetje aantrekkelijker gemaakt.





Niet goed: te veel vuil/roest rond de vulopening.
Wel goed:  de roest/vuilsporen vanaf de loopplank steunen :) Die vond ik zelf erg geslaagd.




Weer even iets over gebruikte techniek en middelen:

Tube Van Gogh olieverf Burned Umber. Is goud waard. Kopen! (kantoorboekhandel of kunstenaarswinkel.)
En 00 of 000 penseel.
Wat terpentine of wasbenzine om te verdunnen, met pipet per druppel aangebracht op een kleine
veeg uit de tube.
Ik gebruik allerhande dopjes en de onovertroffen sambal bakjes van de Chinees e.d. om dit soort dingen te mengen.





Ik zou eens een foto moeten maken van de pennen/stiften die ik gebruik voor die supering van remhandels en verankeringshaken. Want daarvoor steeds een potje enemal openen... nee, dat was mij te veel moeite.

Geel en rood een dunne stif of stift met een soort penseel punt. Voor wit en zilver stiften die bij indrukken van de punt inkt geven. Soms te veel. 0.5 mm punt.








De BR 94 rijdt een DRG regierungszug wagon voor.

Licht het dak voor wat schaduwwerking / vuilneerslag. Licht het onderstel en treeplanken.

Puur airbrush werk.







Ander rommelbak object. kale wagon, tot het geraamte gestript.
Iets om als restauratie object bij een (museum?) BW te zetten.

Kleuring was al zo van de bak.
Ik heb onderstel verweerd en de dankspanten gemaakt en op kleur gebracht. Idem vloer een kleurtje gegeven met 2-3 kleuren.



Weg plastic glans. Verweerd metaal, verweerde verf, dan lijkt het pas wat!






Terug naar de DDR. Een Roco DDR BR 23.10 brengt een behilfswagon.







Dit waren uit goederenwagons omgebouwd reizigerswagons van kort na de 2e WO. Of gebouwd in de 2e WO, daar wil ik even van af zijn.
In de DDR lange tijd nog gebruikt. Hier in 'museum' kleur grijs.

Tja, daarmee vergeleken zijn zelfs onze spartaanse oude Sprinters en wat al niet voor na oorlogs NS matrieel daarvoor, erg luxe...





Als je goed kijkt, zie je dat zeer dun met airbrush (naald 0.15) met zwart schaduw effecten op de zijwand zijn aangebracht.

Deze wagon heeft echt maanden op de werkplek gestaan, kwam maar niet goed.
Dak glans gespoten om metalen dak te imiteren, dat weer verweerd.

Tot ik die schaduwen aanbracht. En toen opeens kopte het.







Vuilneerslag van rijden achter de stoomloks.









Genoeg voor vandaag.
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Pfff, zat ademloos te kijken en lezen ... zoveel moois, toch maar begonnen met ademen ;)
Modellen knappen er inderdaad mee op en wat betreft die spetters ... vind ik wel meevallen, meen ik wel eens zo in het echt gezien te hebben.

Is er een reden dat je de deuren niet hebt geweathered?

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 28 februari 2012, 23:41:56

Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Deuren: nee, viel mij ook pas op de foto's op :(

Plastic straalt er wel vanaf. En zijn (waren) die deuren wel blauw??
Mooie gelegenheid om ze in de juiste kleur te schilderen/spuiten.
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Prachtig verslag Hajo!

Wat een uitgebreid assortiment materieel heb je daar.
Geen commentaar (ben een leek v.w.b. weatheren), maar wel een paar vragen:
- het eerste wat mij opviel was de raillas o.a. te zien op foto 4 met de BR94 van Fleischmann,
  geeft die geen 'hobbel' als je erover rijdt? Lijkt mij niet goed voor alle slipbandjes . . .
- het valt mij op dat je Fleischmann Profi-koppelingen en Märklin koppelingen gebruikt,
  zijn die compatable met elkaar?
- heeft de grijze BR86 geen rook/roetaanslag nodig, of zeg ik iets stoms?
- ik zag een Lima Touropa voorbijkomen en vroeg mij af of dit modelbouw-waardig is
  naar jouw mening. Veelal wordt Lima afgedaan als low-budget speelgoed.

Verder nogmaals erg leuke foto-reportage om te bekijken. Ook jouw nieuwe keerlus
ziet er top uit, maar nog steeds geen ambities voor een wat grotere baan?

Groeten,

Erik.
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Ha die Hajo.
Wat een geweldige update en prachtig geweatherde modellen! 8o
En dan ook nog een aantal modellen die je niet zo vaak tegenkomt, vooral de omgebouwde vrachtwagon voor personen vervoer.
Ook de stoomlocs zijn in grote verscheidenheid aanwezig en door het weatheren komen de details bijzonder fraai uit!
De kleppen met handels onder de tankwagons zijn een kunststukje op zich geworden, normaal zie je alleen de hendel maar bij jouw modellen is gewoon ieder detail zichtbaar.

De "vreemde" stortwagons met grote zijkleppen is de Märklin 4656, productie 1967-72 en zie je inderdaad niet vaak, het kunststof is vaak behoorlijk vervormd maar die van jou zien er mooi vlak uit.
Later zijn deze wagons nogmaals kort uitgegeven, 1985-88 maar dan in bruin i.p.v. roodbruin.

Hajo, ik heb weer genoten van deze prachtige serie en zal voor velen een mooi voorbeeld zijn om zelf te gaan weatheren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De aandrijving van de stoomschuif van de 94 956 is aardig in de vernieling.
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
 


Citaat van: nobody op woensdag 29 februari 2012, 15:45:49

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

De aandrijving van de stoomschuif van de 94 956 is aardig in de vernieling.


Ai, nog niet gezien, maar wellicht wel gehoord: hij tikt opeens tijden het rijden, maar ik kon niet zien waardoor.
Foto gevonden. Terstond naar het RAW!




Citaat van: AlbertJan op woensdag 29 februari 2012, 14:49:27

De "vreemde" stortwagons met grote zijkleppen is de Märklin 4656, productie 1967-72 en zie je inderdaad niet vaak, het kunststof is vaak behoorlijk vervormd maar die van jou zien er mooi vlak uit.

AlbertJan.

Dank en leuk dat je dit noemt van die vervormingen van de kleppen. Eentje had dit niet, de ander wel.
Daar hebben een paar latjes, gewicht (Trafo oud model) en de haardroger uitkomst geboden.
Kleppen loshalen, voorzichtig warmen, afkoelen, nogmaals verwarmen en met de hand terwijl het warm is laatste restje recht maken. Hersteld.



Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 februari 2012, 12:59:14

Geen commentaar (ben een leek v.w.b. weatheren), maar wel een paar vragen:
- het eerste wat mij opviel was de raillas o.a. te zien op foto 4 met de BR94 van Fleischmann,
 geeft die geen 'hobbel' als je erover rijdt? Lijkt mij niet goed voor alle slipbandjes . . .
- het valt mij op dat je Fleischmann Profi-koppelingen en Märklin koppelingen gebruikt,
 zijn die compatable met elkaar?
- heeft de grijze BR86 geen rook/roetaanslag nodig, of zeg ik iets stoms?
- ik zag een Lima Touropa voorbijkomen en vroeg mij af of dit modelbouw-waardig is
 naar jouw mening. Veelal wordt Lima afgedaan als low-budget speelgoed.

Verder nogmaals erg leuke foto-reportage om te bekijken. Ook jouw nieuwe keerlus
ziet er top uit, maar nog steeds geen ambities voor een wat grotere baan?

Groeten, Erik.

Dank. In het kort de antwoorden:



- nooit gezien  :oops: Niet zo fraai inderdaad. Werkonderhoudstrein! Dremel!

- nee, niet compatibel. Ik had via aankopen van beide veel en de Fl. Profi bevallen mij zeer goed. Beter dan Mä vanwege eenvoudiger ontkoppelen bij van de baan halen van wagons. Andere type koppelingen vervang ik.
Praktisch heb ik de verdeling naar afkomst gemaakt:
DB + NS + ÖBB + Frans alle perioden combineer ik in treinen, behouden/krijgen Mä KK;
DRG + Landerbahnen en DR (DDR) en wat daar bij kan (oud zwitsers, Tjechisch, CSD e.d.) krijgt de Fl.Profi.



- inderdaad, goed gezien. Zit er al een beetje op,  heel licht, maar kan nog wel een donkere kleur bij. Een beetje.




- Ja, is wat grof model. Het is dat ik deze mooi vind en in het echt gezien heb (Bochum-Dahlhausen staat er een, museaal).
Vaak kun je door weathering en supering een simpel model toch heel acceptabel maken.  Dak nog wat vervuilen, nog wat richels kopse kant en dergelijke schaduw geven, meer plastic look wegwerken. Draaistel kan nog wat aan gebeuren, buffers verfen metal-black of vervangen.


Dank voor de leuke commentaren,

Hajo
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE

Vervolg, laatste deel van deze reeks weataheringsfoto's.


Blik op mijn BW  (Sorry voor de rommel in de achtergrond op de lokloods).
Je ziet er de lange 6 bakken dubbeldeks-DDR. 4-set is al gesuperd zoals een stukje naar onder te zien is aan rode intrieur.
Beide sets wil ik een kortkoppelingsmechanisme onder zetten. Is niet zo simpel: bodemplaat buigt omhoog en heeft geen houvast aan het uiteinde. Eerst houvast maken, dan koppeling mechanisme (Symoma).



De Piko hondekop links onder het schuine dak komt binnenkort van zijn plaats, heb ik ook aangepakt, waaronder glanslaag aanbrengen op de naar mijn idee te doffe kap.



BW Kolenkraan, gemaakt van de bekende Märklin kraan, simpel model, ruitjes aangebracht en geweatherd.
Met als vlag op moderschuit een verfijnde Weinert grijper.

Grijper netjes blauw gespoten, en ik meen met poeders wat roestkleur/vuil op de grijper aangebracht. Dit is nu eens precies zo geworden als ik voor ogen had.





Nu nog een fatsoenlijke kolenwagon er onder, want zo op de macro foto ziet dit er niet uit.


Nog niet helemaal af: Noorse ketelwagon. Gekocht uit collectieverkoop in een winkel.
Deze versie schijnt een redelijk zeldzaame te zijn (AlbertJan?).
En in onberispelijke staat nu nog 1 zeldzamer, want rücksichtloos de weathering er over bij mij! Geen medelijden. Ik vind namelijk dat het model er mooier en beter op wordt en geniet er zo meer van.




Zeker nog niet af, simpel modelletje met Russische opdruk.




BR 96 trekt hellingproef.











Die trap en dat rood voorop verdienen nog wel wat aandacht. Niet helemaal in balans.





Nog wat close-ups van wagens die eerder langs kwamen











Fleischmann DR wagon: die heeft tenminste een fatsoellijke houtreliëf bodem!  De opgebrachte kleuren zijn door mij. Mengelmoesje van vele kleuren en lagen waaronder drybrush mosgroen.

Zo op de foto lijkt het al echt hout. Jippie, mijn eerst geslagde houtbodem :) Dat vind ik namelijk super lastig qua kleur.







Kijk, hier zie je nu advanced-level schaduw werking in beeld:

Behalve de natuurlijke lichtschaduw van de randen van deze wagon met de lampen die er boven hangen, zit hier een met terpentine sterk verdunde mat-zwart wash in de richels.

Aangebracht met zeer dunne penseel, alleen de richels. Dus niet lekker de hele wagon onder de wetwash. Niet dat het een verkeerde techniek is om een heel model met wetwash te behandelen, zeker als je geen airbrush hebt, alleen het resultaat is anders.


Enige andere behandeling die deze wagen heeft gehad is een roestbruin stofkleur met de airbrush, heel dun.
Een dag later zag ik pas wat een mooi effect dit was. Nu ben ik een hele reeks van deze hoge boord wagons zo aan het behandelen.




Tja, dan denk je dat je een basis techniek als wetwash in de vingers had, maar leer je hem toch weer beter toepassen :)

Je ziet het bijna of geheel niet, maar het is er wel en geeft zeker contrast en draagt bij aan de overall indruk.


Om een idee te geven van de verdunning:
1 'sambal'cupje,
2 dikke druppels mat zwarte enemal verf Humbrol/Revel
1 drup mos groene enemal verf. Een medium bruin werk hier ook, grijs toevoegen heb ik minder goed resultaat mee,
en dan met een pipet en roerstaafje (tandenstoker gebruik ik)
tot 2/3 terpentine bijmengen.

Ik vind dit nog steeds het beste uitvloeieren. Heb nu ook acryl washes, maar die vloeien niet zo mooi uit.







Wat een werk: zelfde wetwash aanbrengen zodat elke plank-richel vol loopt, maar niet de bovenkant smerig wordt. Want als je dat weer weghaalt met een wattestaafje, wordt bij mij vaak ook de richel waar ik juist wil dat de donkere wash blijft, weer schoon.






Beide een stofkleur, links nog wat donkerder tinten en kleuren, rechts nog niet.
Links bufferhulzen afgemaakt (glimt zo in macro wel heel erg), rechts nog niet.










Later heeft deze nog de zwarte schaduwen met wetwash gekregen, hier nog niet aangebracht.
Ik heb het prijskaartje van de aankoop er onder laten zitten :).







De potloodtechniek gebruik om de naden / vouwen in de metalen panelen te accetueren, gefixeerd met de Acryl satin vernis.

Resultaat: te weinig geaccentueerd, moet een beetje extra.
Dat potlood laat sowieso snel los en de vernis neemt ook een deel van het effect weg, dus de kunst is het er nét wat extra sterk op te brengen, zodat het na vernis fixatie goed is.





Hier nogmaals mijn zelfgemaakte ontbrekende horizontale zwarte stang op de kopse kant van de Liliput wagon.
Ook zie je 1 remslang aangebracht. Dit geeft geen problemen met R1 bochten, wordt gewoon net iets aan de kant geduwd.
Verder zie je een deel van een imitatie koppeling en de haak, net zo afgeknipt dat de koppeling er onderdoor kan.









Treintje:




Dit was weer even mijn weathering update. Ik heb ook nog een lange reeks 'werkplaatsfoot's' gemaakt die tonen wat er zoal op mijn werktafel langs komt. Ik vind dat altijd leuk om van anderen te zien (how do they do that?), krijg ik ook weer ideeën van. Dus zal die reeks met toelichting wellicht over een tijdje via een update van mijn werkplaats-draadje plaatsen.

Hajo
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
De "vreemde" stortwagons met grote zijkleppen is de Märklin 4656, productie 1967-72 en zie je inderdaad niet vaak, het kunststof is vaak behoorlijk vervormd maar die van jou zien er mooi vlak uit.

AlbertJan. [/quote]


Dank en leuk dat je dit noemt van die vervormingen van de kleppen. Eentje had dit niet, de ander wel.
Daar hebben een paar latjes, gewicht (Trafo oud model) en de haardroger uitkomst geboden.
Kleppen loshalen, voorzichtig warmen, afkoelen, nogmaals verwarmen en met de hand terwijl het warm is laatste restje recht maken. Hersteld.


Dank je wel voor de tip. Ook ik heb dezelfde wagon en ook hiervan is één klep vervormd. Ik ga dit maar eens proberen maar hoop dat ik het dus niet verknal. Ook drie oude lage bakwagons hebben dit probleem.
Hoe ontstaat eigenlijk zoiets? Ligt dit aan de samenstelling van het 'oude' plastic...

Vriendelijke groet,
Henk163



Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE

Henk: goed 'tegen'buigen en verwarmen van dat oude kunststof. Blijft spannend, want practisch niet vervangbaar en er is best wel even wat wamrte en kracht voor nodig. En het matriaal goed aanvoelen.


Video: En een aantal van de wagons in een video, tevens trekkrachtproef / vergelijking.

http://www.youtube.com/watch?v=B-sW5jNSKUE
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:AnalogDriver´s werk - 2012 UPDATE
Heel erg netjes (of eigenlijk niet  :D) gemaakt Hajo!

Leuk dat je ook de standaard zwart-plastic hendels aantipt in de realistische kleuren.
Ga zo door, vooral met die gave stomers!

Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Eindelijk weer eens een foto update van mijn weatheringwerk. Ik ben toch nu reeksen oude foto?s aan het plaatsen. En heb een werkwijze die een directory lijst op mijn PC omzet in een kant en klare plaatjes lijst met ?Image tags? om hier te publiceren. Naast natuurlijk een snelle batch-formaat aanpassing van foto?s + batch upload. Dus met een beperkt aantal klikken, hoppa, weer tientallen of zelfs honderden foto?s gereed voor publicatie.

Toelichting bijvoegen, plakken, post. 


Dit is een collectie weatheringsresultaten. Meeste is niet heel bijzonder gedetailleerd en met vele bewerkingen, meer basis werk.

NB: Ik zag net dat van 3 wagons of zo ik al eerder -en meer- foto's plaatste. OK, nu met andere toelichting ;)


Om te beginnen een bijzondere wagon: een Noorse BP wagon. Details zoals een wetwash op relingen en metaal-verven relingen van moeten nog wel een keer.






Een van de weinige wagons met goede hout-bodem.



Met ?verbleekte? zijwanden.




Een stukje dat ik zelf wel geslaagd vond






Simpel model, toch aangepakt:





Ja, dat heb ik er voor betaald. KKK waren al gemonteerd, alleen die al kosten dik ? 4
Buffervet aangebracht.


Hier zijn de randen van de vouwen in de ijzeren platen benadrukt met potlood. Moeilijk te zien, maar moet de totaal indruk van de wagen verbeteren. Dit moet wel met een clear-lak gefixeerd worden.


Hier zie je het lastige aan het aanbrengen van wat ?restantjes? kolen: als je niet oppast, plakken ze op plekken waar je het niet wil:





Van de andere kant ziet het er wel OK uit.


In de werkplaats:










Kleine stoflaag (airbrush) en wetwash donker in de richels en randen. Niets bijzonders, standaad werk.



Enkel een stoflaag hieronder. En dak. Dak en onderstel al aardig, dat groen heeft nog wat werk nodig.





Een bijzondere en oude Märklin wagon, Belgische volume wagen. Heb er twee, ene is van nature al verroest:









Mijn hele trein NS IC rijtuigen, tegenwoordig ingezet als HiSpeed.
Dak, onderstel en kopwanden met airbrush en wetwash behandeld, meerdere kleuren. En een klein beetje de zijkanten, die immers normaal wel door wasstraten gaan, maar natuurlijk ook vuil worden.


















Tegenwoordig zou ik de daken met wat poeders aanvallen






Sommige zijn bewust wat vuiler gemaakt:











Dankbare wagons, ze worden er mijnsinziens zoveel beter, mooier en realistischer door.


Foto is niet helemala scherp, maar  de randen van de waterklep e.d. aan deze tender (BR 52 in Franse kleuren) zijn ook weer met potlood geaccentueerd.




Mijn set vroege DB blauwe sneltreinwagons heft een basis stoflaag gekregen, treeplanken, vouwbalg en onderstel, buffers contrast gegeven.




NS Sikje met een Duitse silowagen



Deze tankwagen vind ik nog altijd een van meest bijzondere modellen. Geen idee waarom.






Buffers: mooi! Jammer van die vreemde vlekken/pitten op de kop. Maar dat weghalen wordt huilen, weet ik, want dan haal je vel meer weg dat dan weer lastig evenwichtig is te herstellen.


Intussen weet ik dankzij ?Carstens? Band 7 dat het Esso merkteken waarschijnlijk op een los bord op de zijkant hoorde. En het is hier scheef geplakt.



Standaard Märklin fout: het sprengwerk op ketelwagons (hergebruik zonder aanpassing van bestaande onderstellen), hier uiteraard weggeknipt:



Zelf vind ik hem qua weathering vooral geslaagd door die roest/vuil sporen onder de beugels waaran de treeplank naar het laadluik loopt.




Tegenwoordig zie ik het gelukkig steeds meer af-fabriek, maar oh-oh-oh wat heb ik dit al bij veel wagens ingekleurd:




Geen idee of ik deze al eens heb laten zien: een herbouw van een wagon, denk aan museumspoordepot die iets ouds hersteld.



Grijs-rode model is meen ik SM, de dakspanten-imitatie  heb ik er op gemaakt.
Ik heb uiteraard onderstel en wielen aangepakt:






Een Ep IV DDR wagon met DDR 23e.10 er voor:






Soms gaat een wetwash ook wel eens mis, ook dat laat ik zien, al doende leert met. Afhalen en Opnieuw!




Imposante 6 assige tankwagen. Verdiendt ook nog wat aandacht zie ik nu.
Half af:



Uiteraard roestkleurige wielen, stoflaag op frame en ketel al wat behandeld.

Intussen weet ik dat wat grijzen, zowel glans als dof, niet dekkend hier over de ketel spuiten, de wagon veel levendiger en ?kloppend? maken. Dit heb ik al eens bij een Roco VTG (Ep III) en Franse grijze ketelwagon gedaan.


Leuk schattig DDR spul (geen DRG). Wielen, deurklinken,  stoflaag.




Later heb ik deze Dujardin nog iets verder behandeld, hier een tussenstand:




Diepladers, ook heel dankbaar. Door een stofkleur op te spuiten met fijne airbrush, word zoveel aan een dergelijk zwart model opgelicht. En daarnaast realistischer. Daarnaast lijk ik hier wel enige highlighting middels dry-brushg techniek te hebben toegepast.















Binnenkort hoop ik ook eens wat van mijn Spoor 1 weatheringswerk te publiceren. Eerst deze reeks foto?s afmaken.
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Allemaal met een zeer geslaagd resultaat. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Vervolg ouder weatheringswerk van mij.


NS geel, altijd dankbaar. En heerlijke PTT Post wagons :)





















De daken zou ik nu nog wel iets meer aan doen, waarschijnlijk met poeders.






Grindstorter, DRG met lading. Oud Roco model volgens mij. Lastig vind ik, maar hier wel gedaan: de gleuf in de bufferbalk dichtmaken. Oudere wagons hadden nog een opening uit de tijd dat hier een koppeling uit kwam.

Donkere wetwash en stoflaag. Nu zou ik ook de stortbaan wat slijtagesporen geven?








Vier assige Abteilwagen in na-oorlogse uitvoering. Mooi gedetailleerd model ook, in elk geval qua interieur..










En dan het tegenovergestelde van verouderen: vernieuwen. Huh? Kan dat ook? Ja dus!

Van deze of vergelijkbare ketelwagon ben ik meermalen foto?s tegen gekomen waarbij ze werkelijk net fabrieksnieuw in een trein ingezet waren. En dan zien ze er echt anders uit dan model wagens nieuw uit doos!







Ik heb 3 exemplaren met hoogglans bespoten. Want zo zag ik ze op de foto?s. Echt super glimmend frame. Wel passende wielen gegeven, want die zijn altijd donker+roest van kleur en glimmen echt niet zoals modelwielen, hooguit het loopvlak. Vorig jaar hebn ik 1 exemplaar in deze nieuw-staat verkocht via Consignatieverkoop bij een treinenwinkel.


Lichte wetwash, nog niet helemaal goed gegaan, de glans van terpentine.
Maar dergelijke ?schaduwen? aanbrengen verrijke een model zonder het een compleet afgeleefd oud ding te maken. Zo kan het voor redelijk nieuw in het wagenpark doorgaan, maar toch gebruikt, minder plastic achtig.




Altijd schattig deze combi




Weet je hoe moeilijk het is om een gele of oranje wagon te weatheren? Top maximaal!
Een lichte verwering geprobeerd. Wetwash niet helemaal zoals ik het wil. Onderstel in basis beter.






Liliput model meen ik. Subtiel verweerd, vind hem zelf wel geslaagd al zou ik nu sommige details toevoegen zoals meer slijtagesporen aan de bovenkant van de bak en binnenkant.
.






Volgens mij heb ik de blauwe wand een lichte blauwe was gegeven en zo ?gebleekt?, verweerd.





Yep, Liliput:





Later meer...
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's

De ketel van deze wagen heb ik bewerkt, maar loopplank en onderstel hebben nog aandacht nodig::








Mooi en schoon model, tafeltje gedekt?



.., maar wel even de kopwanden vervuilen:





Koelwagens, ook lastig om overtuigend en niet té smerig te verweren. Hier heb ik alleen nog iets gedaan met een heel dunne wetwash:



Later heb ik een ouder type koelwagen ook met poeders aangepakt, en dat ging dan weer mis, de eerste keer dan, kon ik weer afwassen.

Hier een voorbeeld van een ?aangekocht werk? van topklasse, ik meen Spörle:






En nog zo een, naar mijn smaak al wel zwaar aangezet die zwarting, maar toch goed voorbeeld










Hiervan zijn de deuren o.a. bewerkt: met pootlood de randen aanzetten, en een verwering/verbleking van de metalen deuren:







Deze zat tussen mijn aankopen een keer, mooi gedaan:





Helaas is het een oud-Roco, remmen op de verkeerde plek. Conversie met KKK is al wel gedaan.




Mijn poging een slakken-wagen te maken, voor het afval uit de vuurkisten van stoomloks:



Altijd weer die remomstellingshandels:




Eindelijk een geslaagde wetwsah op een wagen met planken zijwanden: zwarte naden tussen de planken en schaduw rond de metalen verstevegingen:





Eigen bouwsel van een niet gebruikte plastic bak en wat restant alu-profielen: mijn ?poederdoos? met houders voor de verschillende poeders.






Werken met die pigment poeders laten altijd wel veel rommel na, daarbij helpt deze bak. Is intussen zeer veel gebruikt, werkt een stuk sneller.








Treeplanken en  onderstel geslaagd wat mij betreft. De zijwand heb ik later weer schoner gemaakt en anders gedaan:





Tovallig ligt deze nu op mijn werktafel om de beugelkoppelingen te vervangen door moderne KKK met NEM schacht.



Fleischmann BR 81, 4 assig rangeerlokje. Die waren en bleven doorgaans vies:






De plusjes van het poetsen van de Revell 27004 verf (mix met een andere verf gebruik ik) zitten er nog op, maar zie de metaal glans die zo te voorschijn komt:





Idem bij een 50er



En hier een 52er die op een zelfde wijze is behandeld, na schoonblazen:



Helaas wat onscherp, maar tender resultaat is toch te zien










I love 52?s :)




Ook weer onscherp, maar zie hoe het vuil op het rode onder de rookkast ligt, precise zoals ik het van voorbeeld ken en hebben wil:




Hier een stukje van het uitgebreide werk aan 16 (volledige ?Display?doos) Mä 4y Umbauwagens. Deze heb ik voor supering en weathering
Geheel gedemonteerd, zijwanden hoogglans gespoten,
onderstel dak en kopwanden behandeld,
en weer gemonteerd.






Prachtige 6 assige reizigerswagon:











Met daarachter een tijdgenoot: de gekombineerde bagage en post wagen, nog een ouder Liliput model met beugelkoppelingen. Is later ook met KKK gemaakt.









De Revell 27003 / 27004 verven, metal cote. Waarschijnlijk zit hier wat grafiet in, wat ook in potloden zit.
Opbrengen, eventueel in mix met andere email verf, drogen, en oppoetsen














De buffers er mee gedaan, en trap en reling. Foto is nog vóór het poetsen.





Vervolg Umbauwagens. Nog niet genoemd maar zo gedaan: de imitatie sluitlichten.
Märklin maakt alleen een holte. Rode glasverf gebruikt hiervoor.
En de wagens zo rechtopgezezt om het netjes er in te krijgen.










Was echt heel wat werk alles bij elkaar. (er zijn nog  2 stammen van 4 wagens te koop)


Later een vervolg met o.a. meer detail aan een VTG ketelwagen en een oude Bier-koelwagen.
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Hoi Hajo,

Dat is weer een hele mooie lading foto's met voorbeelden. Bedankt!
Weer een vraagje van mijn kant, ditmaal over de rode glasverf die je aan het einde noemt. Droogt dat dusdanig op dat het er echt als glas uitziet?

Groet, Marc
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Ja, droogt zoals het er uit ziet, allen de gebruikelijke schrinking door het drogen, maar geen craquele
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
En de laatste post met oude foto's, voorloopig.


Een op de our-oude G10 gebasserde bierkoelwagen. Wellicht fantasiemodel, is weergegeven als Ep III DB model.

Als ik het goed zie heb ik hier met wetwash gewerkt, nog niet met poeders. Daarnaast airbrush voor onderstel en dak.
























Een drieassige Abtailwagen in DB uitvoering, die dingen waren toen redelijk verwaarloosd, het was de periode van ombouw naar Umbauwagens.









En samen 


Poeders, er ligt nog wat los op de foto, en de eerder genoemde Revel metal cote op deksel, sluitingen en handrails.





Zo zie ik de bovenkant graag.














Een vakantietrein-wagen. Gebruikelijke kopwanden, dank en onderstel behandeling.











Nog wat met poeders werken op een tender die al een behandeling met Revell 27004 metal cote zwart heft gehad.





En erg vuile oude DDR Nahzugwagen



?en gewoon een leuke foto met een deel van een imposante 6-assige DDR Ep III lage boord wagen




En als laatste weer even terug naar het werken met poeders: een probeersel.
De eerste is uiteindelijk te zwaar vervuild geworden, heb ik met water en wattstaaf weer wat minder gemaakt.

















Kunst is hierbij om met weinig poeder aan de kwast te werken.

Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Dat ziet er allemaal goed uit!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Hoi Hajo,

ben daarstraks aan je draadje begonnen en...het is bijna als werken. Jeetje wat een gigantische hoeveelheid fotomateriaal :thumbup: :thumbup:. Kwam haast geen eind aan :D. Dit is simpelweg inspiratie opdoen en leren. Super dat je de moeite neemt om dit allemaal op het forum te delen. :thumbup:

groeten Martin
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Martin, Ragoem, dank.


Nog wat foto's gevonden van een van mijn topstukken, Flm BR 94.
Mogelijk eerder geplaatst, weet ik niet meer.
























Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Hajo

Mooie verweerde loc, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Inderdaad Jørg, maar ook die Modellgleis ziet er mooi uit ... ! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Meer foto?s van wat ouder weatheringswerk van mij.

Meeste is niet heel bijzonder gedetailleerd en met vele bewerkingen, meer basis werk. Het laat wat basis technieken en effecten zien.
Heb hier en daar toelichting bijgevoegd.


Om te beginnen een ?Coil?wagen Metaal transport moderne gesloten wagon.
Deze wagon staat al een tijdje te koop intussen via Consignatie verkoop.





Diverse technieken gebruikt, diverse lagen en kleuren.








Leuk fabriekslokje. Licht verweerd, o.a. het dakje.






Een simpel wagonnetje. Jaren ?80 constructie van Märklin.
Intussen sinds Band 7 van ?Carstens? weten we dat dat BP eigenlijk op een los bord hoort.
Simpele veroudering met airbrush en wat roestkleur poeder.








Meer kleurige simpele ketelwagonnetjes. Ook licht verweerd.





Wel het ?sprengwerk?, de verstevigingsbeugel in het onderstel, weggeknipt, want dat hoort niet bij ketelwagons. Mä laat (liet) ze er wel op zitten.



Simpel het onderstel wat  lichter kleuren met een airbrush stoflaag.




Stuurstand Donderbus van Fleischmann, wat met verf inkleuren en verbeteren.










Een airbrush, naald 0.15, met lichte kleur halt een zwart plastic onderstel al erg op. Tuurlijk kan er nog veel meer gedaan worden, maar hier een paar voorbeelden van enkel deze basis:



     






Ook deze Ep I lok, dunne zwarte wetwash en een zeer dunne laag airbrush stofkleur. Tja, in mijn ogen ziet het er dan meteen natuurlijker en beter uit.










Zelfde op deze traptreden, opens zijn ze mooi zichtbaar in al hun detail

     

En met dezelfde techniek, of met wat poeders, haal je  het plastic-achtige van de daken




Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Dan een reeks over wetwash toepassing. Hier op de oudere generatie VAM wagons een paar jaar terug door Roco uitgebracht.





De bekende ?glim? van Terpentine verdunde wetwash.
Geen zorgen, eenvoudig weg te vegen met wattestaafjes.





Met een geode en kleine penseel alleen wat in de richels en randjes laten lopen!









Met de wetwash creëer je een schaduweffect wat details benadrukt.
Mooi naast elkaar: ene wagon niet behandeld, andere wel:




En hier een stof-vuillaag over de wetwash schaduewen heen gezet, eindresultaat:




De grijze versie van de zelfde wagon. Nog niet alle glim-randjes weggewerkt.



   





Zelfde techniek van wetwash op een rode NS lok.








De rooster en luiken aan de zijkant, de details op de geluidsdemper op het dak, nét even beter zichtbaar, meer contrast.




Even een paar plaatjes van in de tunnel/overkapping van mijn testbaantje. Op de grijze wagon zie je ook een ?reparatieplek? waar een stuk is overschilderd.












Altijd een lastige kleur, geel en oranje plastic. Eigenlijk moet je ze in dezelfde kleur overspuiten.





En meer wetwash toepassing:











Al die panel richels benadruk je zo.







Intussen is deze Mehano TGV, ook nog eens naar 3rail omgebouwd, verkocht.
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Weer alles prachtig verouderd. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
 :) Alles ziet er veel realistischer uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Knap staaltje werk. B)
Toch is het effe een stap om al dat nieuwe materieel te behandelen, ik zelf heb het (nog) niet op mijn to-do list.

Dirk-Jan
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: AnalogDriver´s werk - UPDATE met oudere foto's
Ziet er allemaal goed uit.

Hartelijke groet,
Ragoem