Ik zit dus ook in een dilemna, heb 50% M en 50% C rails op een vrij grote baan, die ik binnenkort (als de dakkapel er op zit

) ga opbouwen.
Baan is ongeveer 5x4 meter en dan 8 sporen breed.
Ik denk er dus zo over:
Voordelen M-rails
1) Je bent er mee opgegroeid

2) Bedding vind ik mooier als C, maar als je het toch weg werkt, wat ik wil gaan doen, vervalt dit

3) Het kedengedeng geluid is beter dan bij C-rails
Nadelen M-rails
1) Het roest
2) Herrie (indien niet geisoleerd op welke ondergrond dan ook)
3) Verbindingen zijn meer storingsgevoelig
4) Verbindingen lubberen snel uit
5) Ontsporingsgevoeligheid sterker dan bij C
6) Het vervormt snel, al moet je natuurlijk nooit op een rails gaan staan

[
u][/u]Voordelen C-rails
1) Zeer gebruiksvriendelijk
2) Ziet er mooi uit (als je van grijs houdt

3) Minder storings gevoelig
4) Het roest niet !
5) Treinen rijden er soepeler op
6) Minder rijgeluid
Nadelen C-rails
1) Prijs

2) Het oxideert !, maar dit in tegenstelling tot M, is makkelijker te verwijderen dan roest, en roest vreet IN, Oxide ligt OP
3) Bedding kleur sucks, eikels ook bij Marklin , ze hadden ze in bruin en zandkleur moeten maken, maar goed, ik dwaal af

4) Minder "flexibel" als M, al kan je met C ook rotzooien, 2 mm opening tussen 2 railstaven is zo dicht gesoldeerd

Dus......................ik denk, dat ik al mijn M er uit ga gooien, notalgie verkrachting of niet , ik bedrijf deze hobby om te rijden ! , en niet om onnodig ontspoorde of haperende treinstellen te assiteren

Mvg Gert