Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  knuppel in Hoenderhok
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: knuppel in Hoenderhok  (gelezen 20508 keer)

Erik Salden

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (lb)
knuppel in Hoenderhok
« Gepost op: dinsdag 28 februari 2006, 11:21:44 »

Ik weet dat ik nu aan knuppeltje in een hoenderhok ga gooien doch ik ben na 3 afgebouwde modelbanen terug naar M-rails.
Mijn vorige drie modelbanen waren geheel van K-rails doch ik miste de charme van de oude M-rails.Velen van ons vinden het geklak en geratel uiterst iritant doch voor mij is dit de charme van Marklin rijden. Voorts kan ik geen voordelen ontdekken in de K dan wel C-rail. Met mijn nieuwe modelbaan zal ik de M-rail gaan combineren met de K-flex-rails.
Zelf vind ik de C-rail absoluut niet natuurgetrouw ( nog minder dan M-rail)
Als men de kosten van de C-rail in beschouwing neemt verwonder ik me iedere keer weer waarom er afstand wordt gedaan van de oude metalen rails.

Erik
Gelogd

laurens66

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 februari 2006, 11:44:20 »

Het scheen toch ook als men M-rail ging gebruiken dat men dan behoorlijk stroomverlies heeft en dat loks vonken kunnen veroorzaken en dat zou dan weer slecht zijn voor de decoder, maar er zijn vele hobyisten die hier geen problemen mee ondervinden.

Zelf zou ik niet meer voor M gaan met 1 grote rede, ik vind dat de treinen er niet mooi over rijden, C is wat dat betreft veel beter maar dat is niet mooi, dus blijft er nog 1 priegelrails over en dat is K rails.

En mensen kieze denk ik voor C omdat het mooier rijdt, terwijl de buitenkant van M vele malen mooier is.
Gelogd
Vriendelijke groet,
Laurens

Günther

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
geen kunpel gezien
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 februari 2006, 11:48:08 »

Erik ik vind dat je gelijk hebt, als je zegt dat je het leuk vind om weer met M-rails te gaan werken. Hoewel ik een aanhanger ben van K-rails heeft de oude M-rails toch ook zijn charmen.
Toch zie ik de kombinatie tussen M-rails en flex K-rails niet helemaal, ik hoop dat het niet in het zicht komt.
Omdat ik met slanke wissels rij en bochten 2231.
Dit zijn gegeven die met M-rails niet kunnen.
Voor de rest is het ook een personelijke voorkeur denk ik.
Voorts is C-rails een kombinatie tussen M en K-rails.

Günther.
Gelogd
Mijn baanbouw topic : -klik hier-

Rogier

  • Gast
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 februari 2006, 12:38:31 »

Erik, ik zou t niet beter kunnen zeggen. Ik heb C rail gezien, in mn handen gehad en ik kan me er toch niet in vinden. Zelfde eigenlijk met K al vindt ik dat net weer iets beter als C.
Ondanks da'k t niet snap hoor je mij niet als iedereen zn M rail kwijt wil ;)
Gelogd

thomas

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
M rail
« Reactie #4 Gepost op: maandag 20 maart 2006, 23:54:19 »

een echte marklinist wil alleen maar M rail is mijn ervaring....en wat het geluid betreft,ga eens langs het spoor staan als er een trein aan komt,treinen moet je horen..en wat de contacten aan gaat heb ik nooit geen problemen gehad,ik soldeer aan het lipje van de + een draadje en verbind het aan de volgende rail,altijd goed kontakt...ik doe ook om het 5de rail stuk een aansluit stuk maken...verder om het kracht verlies tot een minimum te brengen leg ik onder te tafel een 1 aderige draaden om alles te verbinden..als je dan 300 rail stukken aan elkaar legt met als verbinding ieder 5de rail als aansluit rail te gebruiken met een 1 aderige draad dan heb je net zoveel kracht op je laatste rail als op je heerste....thomas...



dit was de tip van de dag..........
Gelogd

Sascha

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #5 Gepost op: maandag 20 maart 2006, 23:57:58 »

Oh jee, dan ben ik een nep-Märklinist
Ik vind dus de C-Rails helemaal het einde. Hoe mooi daar een loc overheen rijdt, ook locs van voor 1970.. Dan ben ik verkocht :D
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bèke

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 00:04:55 »

Hallo Jongens,

jaren geleden was ik alles aan het ombouwen naar digitaal, en steeds aan het einde van mijn geld, was mijn baan nog niet klaar.

Helaas is toen de sluitpost de rails geworden, en jawel 60% van mijn baan is M rail, toch zou ik het liefst overschakelen naar 100% K rail, vanwege de terugmeldingen naar mijn computer.

Vandaag weer een stuk M rail los gehaald en stukken vervangen wegens oxidatie door andere M rail uit mijn eigen voorraad.

Het is dat alles vastgeschroefd zit en dat ik vele stukken heb waar ik nouwelijks bij kan komen, want ook net had ik de nijging om alles te gaan vervangen.

met vriendelijke groet,

Walter

ik heb ondertussen net zo veel K als C als M rail in huis.
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

thomas

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
aan sascha
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 00:05:49 »

dat zeg jij sascha dat je een nep marklinist bent ???ik weet het niet maar als je het zelf zegt,hoor je mij niet zeggen dat het niet zo is...maar trek het je niet aan sascha nobody is perfecht...hahaha.mvg thomas..(ik had niet gedacht dat ik zo snel beet kreeg)
Gelogd

Sascha

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 00:10:28 »

Je moest mijn hoektanden eens zien
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bèke

thomas

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
roest op de rail
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 00:20:32 »

ik heb net het berichtje van walter gelezen, als je voortaan rail opbergd haal dan heerst ff bij de gamma een spuitbus siliconen spray...maak je rail goed schoon en spuit hem dan ik met de spray laat hem een uurtje of wat langer drogen en berg hem dan op,als je dan naar tien jaar je rails weer eens voor de dag haald is hij nog zo zo als je hem weglegde ..als je weer een baan gaat opbouwen en je hebt de rail liggen moet je wel heerts ff schuren op het rij gedeelte om de silicone te verwijderen..de spray zie je niet dus je hoeft niet de bedding en zo niet schoon te maken..alleen de kontakten waar je wielen en de sleeper kontakt maken...mvg thomas.....


alweer een tip............
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 07:30:48 »

Hallo Thomas,

dan een tip van mijn kant, ga nooit maar dan ook nooit en herhaal nooit aan rails schuren. Dit zorgt ervoor dat je spoorstaven beschadigen en juist ja op den duur gaan oxideren,

Helaas heeft een deel van mijn oude baan uit mijn jongere jaren opgeslagen gestaan bij mijn ouders (toen ik op kamers woonde) in een vochtige kelder.

Wellicht had toen de siliconen truc gehlolpen, maar daar heb ik nu niks meer aan.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

thomas

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
m rail
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 12:51:38 »

kijk dat bedoel ik nu zo kan je wat van elkaar leren,en daar worden forums en clubs toch voor opgericht,heb ik altijdt gedacht..en Walter met het schuuren bedoel ik niet met grof schuurpapier,maar met 3200ste water proof (wel droog gebruiken) daar schuur je geen krasjes mee,en het hoeft alleen maar om de spray te verwijderen,als je hem een keer op schuurt kun je (zo doe ik het) met een lapje kontakt spray voortaan schoon maken (dan heb je ook goed kontakt)..groet thomas...


alweer wat geleerd..........
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 17:57:06 »

Thomas,

had ik al een keer geschreven nooit schuren?

Beter is om je rails schoon te maken met wasbenzine, en na het schoonmaken, beslist wederom niet schuren.

Ik hoop dat dit in 2 antwoorden, 5 keer vermelden afdoende moet zijn, om nooit aan je rails te schuren (6e en laatste keer)

Groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 19:14:28 »

Walter, Als ik je goed begrijp kan thomas beter niet aan zijn rails schuren. :D Of ben ik nu verkeerd.  :oops: Johnny
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 19:27:05 »

Hallo Jongens,

ik ben een uniek project begonnen met speciale M rail stukken, hiervan verwijder ik de verroeste spoorstaaf. En als donor dient een gewone rechte rail die op zijn beurt de spoorstaaf moet afstaan. Ik ben gisteren begonnen met beleid een spoorstaaf te verwijderen van een kontaktrail, en ga straks een poging doen de nieuwe te plaatsen,

Dus in het nieuws vanavond of 2 rails verknoeid, of van 2 stuks 1 gemaakt.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 21 maart 2006, 20:52:12 »

Hallo jongens,

operatie geslaagd en ik heb ondertussen 2 nieuwe bruikbare konaktrails gecreeeerd, het netjes loshalen van de bielzen uit de donorrails is nog het lastigste, maar met een dremeltje netjes alle klemmen aan 1 kant doorslijpen is met een beetje geduld netjes verlopen.

Ook de middenleider is uit de donorrail verwijderd.

Het volgende project zal mijn oude metalen boogbrug worden, hier is de middenleider wat geoxideerd, en laat ik deze nou net over hebben.

Kortom ik heb er een goed gevoel bij. maar eerst de contaktrails inbouwen aansluiten en uittesten.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 14 april 2006, 21:25:08 »

Citaat van: Sascha
Oh jee, dan ben ik een nep-Märklinist
Ik vind dus de C-Rails helemaal het einde. Hoe mooi daar een loc overheen rijdt, ook locs van voor 1970.. Dan ben ik verkocht :D


Je bent iig niet de enige  :lol:
Gelogd
Groetjes, Mark!

roska

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #17 Gepost op: zondag 21 mei 2006, 14:24:25 »

Citaat van: ERIK SALDEN
Ik weet dat ik nu aan knuppeltje in een hoenderhok ga gooien doch ik ben na 3 afgebouwde modelbanen terug naar M-rails.
Mijn vorige drie modelbanen waren geheel van K-rails doch ik miste de charme van de oude M-rails.Velen van ons vinden het geklak en geratel uiterst iritant doch voor mij is dit de charme van Marklin rijden. Voorts kan ik geen voordelen ontdekken in de K dan wel C-rail. Met mijn nieuwe modelbaan zal ik de M-rail gaan combineren met de K-flex-rails.
Zelf vind ik de C-rail absoluut niet natuurgetrouw ( nog minder dan M-rail)
Als men de kosten van de C-rail in beschouwing neemt verwonder ik me iedere keer weer waarom er afstand wordt gedaan van de oude metalen rails.

Erik


Hallo Erik,
De foto naast naast jouw tekst is die van jouw eigen modelspoorbaan?
Roska
Gelogd

Riender

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #18 Gepost op: zondag 21 mei 2006, 17:58:01 »

misschien wat laat , maar als ik van Breda naar Antwerpen rijd langs de nieuwe HSL lijn dan zie ik toch duidelijk grijze steen en een paar ( nu nog roestige ) spoorstaven erop . Dit doet mij altijd meteen aan de C-rails denken . Plus dan het gemak van aanleggen , ik zou niet anders meer willen
Gelogd
Spoorgroeten van Riender en Max (vader en zoon) : C-rail met CS 1 , T3 (2*) , BR01/10 , BR03 , BR24 , BR50 , BR51 , BR52 , BR78 , BR80 , BR81 , BR86 (2*) , BR89 , V60 , V160 , V220  , ICE 2 en de 1720 ( met dubbeldekkers omdat we die mooi vinden )

Herman05

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Railplaza.nl
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #19 Gepost op: zondag 21 mei 2006, 18:34:39 »

Citaat van: Riender
misschien wat laat , maar als ik van Breda naar Antwerpen rijd langs de nieuwe HSL lijn dan zie ik toch duidelijk grijze steen en een paar ( nu nog roestige ) spoorstaven erop . Dit doet mij altijd meteen aan de C-rails denken .


Hoi Riender,.. deze snap ik niet.  :(
Als eerste is het beton in plaats van steen, en ten tweede is C-rails ook gewoon een Houten dwarsligger? Of deed je daar niet op doelen?

Groeten,
Herman
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

Riender

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #20 Gepost op: zondag 21 mei 2006, 19:04:38 »

Herman , rijdt morgen niet naar de zaak wegens andere bezigheden op andere lokaties . Maar zal dinsdag een foto nemen en dan stuur ik die zodat je zien kunt wat ik bedoel
Gelogd
Spoorgroeten van Riender en Max (vader en zoon) : C-rail met CS 1 , T3 (2*) , BR01/10 , BR03 , BR24 , BR50 , BR51 , BR52 , BR78 , BR80 , BR81 , BR86 (2*) , BR89 , V60 , V160 , V220  , ICE 2 en de 1720 ( met dubbeldekkers omdat we die mooi vinden )

Sascha

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #21 Gepost op: zondag 21 mei 2006, 21:49:14 »

Hoi Roska,

Ja dat was zijn baan (inmiddels afgebroken).

Kijk maar eens in dit draadje : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57
« Laatst bewerkt op: zondag 10 september 2006, 11:46:15 door Sascha »
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bèke

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #22 Gepost op: maandag 22 mei 2006, 08:58:01 »

Citaat van: Herman05

Hoi Riender,.. deze snap ik niet.  :(
Als eerste is het beton in plaats van steen (...)


Ten zuiden van Breda ligt de HSL gewoon in ballast en niet op beton...
Zie de laatste Railhobby (ook voor een prikkie online te lezen op http://www.railhobby.nl!)
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Riender

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #23 Gepost op: maandag 22 mei 2006, 10:42:12 »

Koen , dank .
Herman , dat bedoel ik dus . Dat lijkt toch meer op C-rails . De oude rails is beige/bruin en niet grijs . Ach , uiteindelijk kun je voor elke soort rails wel een traject waardoor het beter lijkt , eindconclusie is gewoon wat je er zelf van vindt . En daar doen we het toch allemaal voor
Gelogd
Spoorgroeten van Riender en Max (vader en zoon) : C-rail met CS 1 , T3 (2*) , BR01/10 , BR03 , BR24 , BR50 , BR51 , BR52 , BR78 , BR80 , BR81 , BR86 (2*) , BR89 , V60 , V160 , V220  , ICE 2 en de 1720 ( met dubbeldekkers omdat we die mooi vinden )

Herman05

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Railplaza.nl
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 23 mei 2006, 07:18:06 »

Dacht dat je het over de dwarliggers had ofzo,... snapte er al helemaal niks van,... maar denk nu wel dat ik begrijp wat jij bedoelt  :wink:

Groeten,
Herman
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

musictrain

  • Gast
knuppel in Hoenderhok
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006, 17:10:02 »

Citaat van: wissels
Thomas,

had ik al een keer geschreven nooit schuren?

Beter is om je rails schoon te maken met wasbenzine, en na het schoonmaken, beslist wederom niet schuren.

Ik hoop dat dit in 2 antwoorden, 5 keer vermelden afdoende moet zijn, om nooit aan je rails te schuren (6e en laatste keer)

Groet,

Walter


Eindelijk iemand die verstandig is! Je moet gewoon je rails reinige met wasbenzine en ook geen dure olie op beurse kopen. Wasbenzine werkt weter en goekoper.
Gelogd

obicham

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #26 Gepost op: zondag 10 september 2006, 19:30:12 »

Heb op het andere forum de tip gelezen om eerst met wasbenzine en daarna met ammoniak te reinigen.
Wasbenz. zou toch nog een filmpje achterlaten.

Heb ook c rails en vind het ballastbed veel te grijs en veel te steil.
Zou ook mooi zijn als de rails meteen al roestkleurig zou worden geleverd.
« Laatst bewerkt op: zondag 10 september 2006, 19:32:36 door obicham »
Gelogd

Hennie van den Boom

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Velp (Gld)
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 05 oktober 2006, 22:04:49 »

Beste Erik, wel een wat late reactie, maar je kunt toch echt heel wat met C-rails doen.



« Laatst bewerkt op: zondag 08 oktober 2006, 11:24:44 door Hennie van den Boom »
Gelogd
Märklin digitaal - C-rails - Central station (update ESU) iTrain 4.

Antal

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Nederlands begin jaren 90
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 05 oktober 2006, 22:10:46 »

Hey Hennie,

Wat ziet dat er mooi uit!
Wat heb je daarvoor gebruikt van woodland het scenery spul of van een ander merk?

Groetjes antal

Gelogd

Riender

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 05 oktober 2006, 22:30:21 »

heel mooi , net als Antal erg benieuwd wat je hebt gebruikt
Gelogd
Spoorgroeten van Riender en Max (vader en zoon) : C-rail met CS 1 , T3 (2*) , BR01/10 , BR03 , BR24 , BR50 , BR51 , BR52 , BR78 , BR80 , BR81 , BR86 (2*) , BR89 , V60 , V160 , V220  , ICE 2 en de 1720 ( met dubbeldekkers omdat we die mooi vinden )

Baanloos

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 15:16:24 »

Zoveel hoofden, zoveel zinnen merk ik al hier in mijn eerste reactie.
Een treinmodel mag best wat herrie maken, tenslotte hoor ik savonds laat de de 1:1 sprinters op 2 km afstand ook.
Op mijn tapijt annex testbaantje heb ik 40% C-rail en nog 60% M-rail.
Als het aan mij ligt heb ik het liefst allemaal C-rail. Ik vind het geluid van het sleepcontact op de M-rail al snel irritant worden.
Daar de dochters ook helpen rails leggen en opruimen is geef ik daarbij ook de voorkeur aan C-rail. Hoeveel uitgebogen railasjes en lipjes ik al niet heb gehad op de M-rail.
Roesten doen M-rails ook nog en op de C-rail kun je staan. OK niet stampen maar toch. Een M-rail is dan rijp voor de vuilcontainer.
Ik vind het onderlinge contact, en daardoor elektrische geleiding ook beter.
In mijn stationaire baan van vroegah had ik K-rails. Nadeel van die rail vind ik de geometrie, ga je met wissels werken dan wordt het een heel gepuzzel.
Gelogd

Svenson

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 15:28:42 »

Op dit moment gebruik ik de M-rails, maar die vervormen naar mijn mening te vlug. Zeker als je ze zoals ik bij het verhuizen in een kartonnen doos moet opslaan. Vele kwamen er vervormd uit.  :?

Ik vind de C-rails, zoals sommige anderen hier, nogal onnatuurlijk grijs.
Hennie, Je hebt dit heel mooi opgelost. Ik ben dan ook benieuwd welk materiaal je hiervoor gebruikte.
Voor een nieuwe baan zou ik nu toch wel twijfelen tussen K- en C-rails.
Gelogd
M-rails en analoog rijden op een mini H0-baan (160*90)
veel plannen maar geen plaats om ze uit te voeren :-(

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7851.0

Herman05

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Railplaza.nl
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 15:40:25 »

In mijn stationaire baan van vroegah had ik K-rails. Nadeel van die rail vind ik de geometrie, ga je met wissels werken dan wordt het een heel gepuzzel.
Het ligt er maar net aan wat je gewend bent. Zelf heb ik K-rails en kan daar prima mee uit te voeten en weinig problemen om een baan te ontwerpen. Bij mij onstaat het probleem wel wanneer ik probeer dezelfde baan in C-rails te ontwerpen. Puur omdat ik niet weet water exact op de markt is.

Groeten,
Herman
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

Davy

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 15:50:10 »

Ik weet dat ik nu aan knuppeltje in een hoenderhok ga gooien doch ik ben na 3 afgebouwde modelbanen terug naar M-rails.
Mijn vorige drie modelbanen waren geheel van K-rails doch ik miste de charme van de oude M-rails.Velen van ons vinden het geklak en geratel uiterst iritant doch voor mij is dit de charme van Marklin rijden. Voorts kan ik geen voordelen ontdekken in de K dan wel C-rail. Met mijn nieuwe modelbaan zal ik de M-rail gaan combineren met de K-flex-rails.
Zelf vind ik de C-rail absoluut niet natuurgetrouw ( nog minder dan M-rail)
Als men de kosten van de C-rail in beschouwing neemt verwonder ik me iedere keer weer waarom er afstand wordt gedaan van de oude metalen rails.

Erik

Ik zelf ben in 1997 weer een baan van m-rail gaan maken. Ik heb toen wel alle slechte m-rail niet meer ingebouwd. Ook heb ik veel nieuwe m-rails vrij goedkoop kunnen krijgen.

Qua lawaai maken m-rails echt meer lawaai. kan je er digitaal mee rijden ja hoor. Ik rij alleen digitaal de rest doe ik lekker analoog. Problemen met wisselaandrijvingen heb ik bijna nooit. Wel zijn er sommige locs die problemen hebben om zachtjes rijdend over mijn engelse kruising te komen. Wel ontraad ik je het gebruik van driewegwissels en meegebogen wissels. Sommige locs ontsporen zelf op die dingen.

Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 16:26:09 »

Herman, In elk jaarboek van Märklin vind je toch een overzicht van alle C rails. Ook in de vroegere catalogi vind je dat terug.
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Herman05

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Railplaza.nl
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 17:06:41 »

Dat bedoelde ik eigenlijk niet.
Je bent niet gewend om er mee te werken en daardoor werkt het lastiger. Als je de regels van de K-rails volgt is het net zo makkelijk een baanplan te maken als dat je dat van C-rails doet. Omdat ik K-rails zelf heb vind ik C-raisl weer onmogelijk om wat fatsoenlijks mee te maken. Waarom? Ik weet wel wat er allemaal is, maar ik weet niet in welke volgorde alle stukjes moeten komen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. :)

Groeten,
Herman
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 18:11:25 »

Ja,ik snap wat je bedoelt maar daarvoor is het toch het geometrie voorbeeld van de C rails.
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Baanloos

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 20:31:38 »

Wat voor de één een voordeel is vindt de ander weer een nadeel!
Gelukkig is de M-rail 2e hands volop verkrijgbaar en stukken goedkoper dan K en/of C rails.
Als je tientallen meters M-rail moet gaan vervangen dan kan ik me uit financieel oogpunt en de tijd die het vraagt om je baan te herbouwen me wel voorstellen dat je hier niet meer aan wil beginnen.
Zo heeft ieder zijn/haar eigen overwegingen en dat is maar goed ook! :wink:
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2006, 21:48:36 »

Hallo,
voor mij bestaat er geen mooiere rails dan K rails :)

Ik heb een apart baantje met C rails...
( en breid het stiekum steeds iets uit )

Als ik zie hoe goedkoop er nieuwe partijen C rails
worden aangeboden op Marktplaats...

Dan is het juist nu erg aantrekkelijk om
M rails te vervangen door C rail...
Geen kontaktproblemen meer...

Elk nadeel hep z'n voordeel!

Kontaktgroeten
van
Wim

Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Hennie van den Boom

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Velp (Gld)
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #39 Gepost op: zondag 08 oktober 2006, 11:35:20 »

Hey Hennie,

Wat ziet dat er mooi uit!
Wat heb je daarvoor gebruikt van woodland het scenery spul of van een ander merk?

Groetjes antal



Ik heb dit ooit eens gezien op een Belgische site.
Probeer het alsnog op te zoeken.
Weet wel dat hij Bazilleke heet. (of zo iets)
Index of Bazilleke met JPG files al vast gevonden.

http://users.telenet.be/bazilleke/

Zie zijn foto’s van klink, weet echter niet of hij dat zelf heeft gedaan.
Gelogd
Märklin digitaal - C-rails - Central station (update ESU) iTrain 4.

Hennie van den Boom

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Velp (Gld)
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #40 Gepost op: zondag 08 oktober 2006, 11:52:40 »

Inmiddels gevonden.
Hij is een forum lid van Modelspoor België.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/forum.asp?FORUM_ID=52

Heet Gert (Auteur: GeM), doet nog meer leuke dingen met verf.
Gelogd
Märklin digitaal - C-rails - Central station (update ESU) iTrain 4.

Antal

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Nederlands begin jaren 90
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #41 Gepost op: zondag 08 oktober 2006, 12:33:00 »

Hey Hennie,

Hartstikke bedankt voor de info!
Ik ga zelf ook een stuk doen denk ik ziet er namelijk zeer mooi uit!

Groetjes Antal
Gelogd

cup-druc-han

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ns tijdperk V
    • zonneweelde
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #42 Gepost op: maandag 09 oktober 2006, 13:23:13 »

Ja ik ben dan de middenmooi want ik gebruik m-rail en c-rail.
Daarbij moet wel gezegd worden dat de m-rail gebruikt gaat worden in het schaduwstation en de c-rail op de baan.
Dat is puur omdat ik de c-rail strakker vindt liggen.
Gelogd
Groeten Hendrik

Arkadas

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #43 Gepost op: maandag 09 oktober 2006, 14:30:10 »

Wij, mijn vader en ik, gebruiken m-rails, gewoonweg omdat de hoeveelheid die wij hebben financieel haalbaar is om om te zetten is, in zowel k als c. Graag had ik alles naar K omgezet, maar c zou mischien ook al een verbetering van de rijeigenschappen zijn tov m-rails.

Verder rijden wij digitaal (de loks dus), maar bedienen we de wissels analoog, via een board met plattegrond.

Groet,

Arkadas
Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #44 Gepost op: maandag 09 oktober 2006, 14:49:45 »

cup-druc-han, dus jij bent alleen in het midden mooi en wat is de rest dan? :oops:
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

railrunner

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 12 oktober 2006, 23:04:54 »

Eindelijk tref ik dus iemand die de zelfde nostalgie heeft met M-rails!
Alleen het geluid al maakt me gelukkig! (dus geen raildempers!!). :P
Gelogd

Janus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #46 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 03:03:33 »

Beste railrunner,

Er zijn er meer ,kijk maar naar de foto hiernaast ik zou absoluut niet van het geklik en geratel afwillen je kunt namelijk aan het geluid horen of een loc het naar zijn zin heeft of niet zowel analoog als digitaal...........HEERLIJK

Mvrg
Janus
Gelogd
Met vriendelijke groetjes
Jan

Gem

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 14 november 2006, 19:56:11 »

Inmiddels gevonden.
Hij is een forum lid van Modelspoor België.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/forum.asp?FORUM_ID=52

Heet Gert (Auteur: GeM), doet nog meer leuke dingen met verf.

En deze is hier nu ook aanbeland  :)
Voor de geinteresseerden: de C-rails heb ik zelf gedaan, de verweerde bakwagens van op het modelspoorforuml eveneens, de klinknageltjes zijn echter niet van mijn hand

Indien er interesse bestaat, wil ik best terug de artikeltjes/postjes over bakwagens verweren, C-rails ballasteren en klinknagels zetten hier eens neerpoten
Gelogd

Brigitte

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Captrain 1619
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 14 november 2006, 20:34:09 »

Hoi,

Uiteraard willen we graag artikeltjes van je plaatsen. Is denk ik prima onderwerp voor de website. Hartstikke interessant.

Als je wat hebt tekst/foto's of meer info wilt hoe je e.e.a. moet aanleveren neem contact met een van de moderators op en dan komt het goed.
Gelogd
Groetjes,  Brigitte 
                               

Matthijs

  • Gast
Re: knuppel in Hoenderhok
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 15 november 2006, 09:45:49 »

Beste Erik, wel een wat late reactie, maar je kunt toch echt heel wat met C-rails doen.





Is dit trucje ook toepasbaar op M-rails???

Ik heb namelijk ook veel K rails, ik ga begin 2007 met een nieuwe baan beginnen met zowel K als M Rails (K rails vanwege de flexrails en M rails om dat ik daar al ontzettend veel van heb).

mvg,

Matthijs
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.547 seconden met 23 queries.