Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Functionmapping ESU Lokpilot v3.0

Gestart door Ruben vrijdag 07 november 2008, 16:12:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
L.S.


Ik bezit een ESU lockpilot waarvan de lichtfunctie gedeeltelijk kaduuk is. Een kant op blijft continu branden, de andere kant op werkt normaal en is ook aan en uit te zetten.

Na de handleiding eens wat aandachtiger doorgelezen te hebben zie ik dat met deze lokpilot alle functies gemapt kunnen worden, en vraag me af, kan ik nu bv de aux 1 functie als vervanger inzetten voor de lichtfuntie die defect is, dus ook rijrichtings afhankelijk en in en uitschakelbaar.

Ik heb gewoon te weinig ervaring met CV's  :x


Gr.

Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Hallo Ruben,

Dat geeft je meteen de gelegenheid eens meer ervaring op te doen.
Kijk eens naar CV115 en CV147, CV 150.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Peter,


DAT IS SNEL,  ik zie wel wat je bedoelt maar wellicht heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt of begrijp ik het verkeerd.

Wat ik wil proberen is dat ik feitelijk de AUX 1 uitgang ook kan schakelen met de F0 functie. Zoals ik je reactie lees moet ik na omschakelen apart nog de lichten aanzetten met de F1 functie als ik het zo zou configureren, of bedrijp ik het nou verkeerd :shock: (Even afgezien van het feit dat ik de cv's met mijn MS niet kan instellen, of is er ook een soort offset als bij Uhlenbrock.

Of bereik ik dit gewoon door in CV 150 de waarde 0 of 1 te zetten afhankelijk van welke rijrichting ik hem op geswchakeld wil hebben.


Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ruben,

Je kunt alle functies afhankelijk van de rijrichting laten schakelen.
Dus als je het het licht op een AUX aansluit kun je deze functie gewoon aan laten staan en zal hij automatich aan of uit gaan, afhankelijk van de rijrichting.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
OK, check. Ik begrijp 'm. Maar aan en uit zetten zal dus wel apart moeten, als ik de verlichting uit wil zetten zal ik en F0 en F1 uit moeten zetten, niet alleen F0. Niet heel erg maar wilde ik omzeilen.

Nu nog means om te kunnen configureren.

Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Je kunt de AUX niet aan F0 koppelen.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Duidelijk. einde draadje.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Citaat van: Freak op vrijdag 07 november 2008, 23:06:54
Je kunt de AUX niet aan F0 koppelen.

Ruben,

Dit kan wel. Hiervoor zijn de CV's 141 (FO licht vooruit) en 144 (FO licht achteruit). Deze staan nu ingesteld (default) op resp. 1 en 2.

Als je de AUX1 wilt gebruiken kun je deze CV's aanpassen. Ik weet niet welke lichtuitgang defect is maar als het je voorste licht betreft sluit je deze aan op AUX1 en programmer je CV 141 met "4" of indien het het achterste licht betreft CV144 met "4".

Zie ook de tabel "functie mapping", hier staat het allemaal beschreven.

Gr, Ben.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ben,

Je hebt gelijk, had er geheel overheen gekeken.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
OK, niet einde draadje dus. Inderdaad, het staat in de handleiding, dat moet zo lukken. Eerst een 6021 scoren voordat ik het uberhaubt kan veranderen want ik heb momenteel alleen een MS, als je met een 6021 al cv's > 80 kan configureren.

We gaan eens hobbyen, bedankt.

Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Met een 6021 kun je geen CV's > dan 80 instellen.

Mvg Gert
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
He bah, daar heb je dus een IB of CS voor  nodig. Of een PC. Wat zijn eigenlijk ongeveer de HW/SW kosten als je een PC op je programmeerspoor wil aansluiten om CV's te configureren?
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Of je koopt een ESU programmer, kun je lekker comfortabel via de PC programmeren. :D
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ja, die wordt bedoeld.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Of een PC met MR-direct. Meestal heb je wel zo'n pc, dan hoef je alleen nog maar een booster (Delta control van een tientje) te hebben...

Koen
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
He, dat laatste ben ik in geinteresseerd. Ik heb een Delta control en een PC met Vista of Xp ter beschikking, hoe kan ik dat geconfigureerd krijgen. Dat alleen is al leuke uitdaging.

Er staan wel wat schema's op de MR-direct site zie ik maar ik ben geen electrotechnicus ;-)


Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
MRdirect draait op een (oude) DOS computer.

CiteerEr staan wel wat schema's op de MR-direct site zie ik maar ik ben geen electrotechnicus
Je zult het toch zelf moeten bouwen vrees ik.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Een weerstand en een transistor ergens aansluiten. Heel complex ziet het er niet uit, dat moet nog wel lukken lijkt me.  Kan MR direct niet gewoon in een DOS box op een XP pro machine draaien?  Anders heb ik nog wel een ultimate boot cd waar ik in dos kan booten.

Even checken of er ook inbouw foto's staan op die site.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Je hoeft niets te solderen hoor.
Gewoon een oude seriele kabel doorknippen en de draadjes op de goede manier aansluiten aan je Delta control en trafo.
In het schema staat nog een soort relaisje maar dat is niet persé nodig. Ik doe het ook zonder...
Het moet echt onder dos, niet in een dos-box.

Koen
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
OK, ga ik proberen. ALleen nog een overzichtje van de pinnummers van een RS232 seriele poort en we kunnen aan de slag. Is er nog its bekend over versie van DOS

Ik heb feitelijk effectief uitsluitend Pin 3 en 5 nodig.  Nu nog oude kabel zoeken.



R
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ik heb een oude RS232 kabel gevonden, en heb de stekker aan beide kanten losgemaakt. Ik heb ook een site gevonden met de standard RS232 pin configuration alleen vraag ik me af welk aanzicht ik hier exact bekijk. Is dat de uitgang (Dus male) van het moederbord (Ik denk het wel maar er staat D-SUB - Male, nogal verwarrend) of kijk ik tegen de kabel aan (Zou spiegeling betekenen)

Bovendien zit er geen ground cable aan de kabel lijkt het wel.

R
http://www.aggsoft.com/rs232-pinout-cable/serial-port-db9.htm
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Je hebt eeb female connector nodig.
Je kunt ook een draad gebruiken voor de GND.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ja, ik heb een female kabel om op het moederbord in te kunnen prikken. Het gaat er meer om of 1 t/m 5 wordt geteld vanaf de male (moederbord) kant of female(kabel kant).  Anders wordt het gespiegeld. Ik ben er vrij zeker van dat de site waar ik naar verwijs het beschouwt vanaf het moederbord, maar helemaal zeker ben ik niet.

Ik had al zoiets van, ik pak wel een andere draad voor ground op pin 5.

R
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
De nummering komt overeen met de (kleine) nummertjes die op de connector bij de aansluitingen staan vermeld.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ja, dat is me duidelijk, allleen als dit wordt geteld vanaf het moederbord, dan is het gespiegeld op de female omdat die er andersom in gaat. Hoe moet ik dat nou uitleggen.

R
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Je moet naar de connector die aan de kabel zit/komt kijken. Ook die heeft een nummering.

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
OK, nu zie ik het, er staan idd gewoon nummers op de female aan de achterkant. Hiermee wordt bevestigd dat de site het idd over de male = moederbord kant heeft.

Bedankt, we kunnen weer verder.


R
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Wat ik wel verwarrend vind is dat op het schema lijkt alsof de TxD(Data transfer draad) gekoppeld moet worden aan de massa(Dit lijkt me geen goed idee, ga ik ook niet zomaar doen)

Rood TXD alleen aan Rood DELTA.
Bruin aan delta en Trafo
Geel alleen van Delta naar Trafo.

DELTA doorschakelen zoals gebruikelijk bij boosterschakeling, net zoals in de rechter STOP positie.

Bruin en Rood van Delta naar rails (Uitgangs poorten in dit geval, niet gekoppeld aan RS232 kabel)

Dat lijkt me een logische schakeling, klopt, toch?

Software downloaden en testen

Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Op de site van MRdirect staat toch een aansluitschema.


Bron : http://www.mrdirect.nl/

Mvg,
Peter
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ja, dat is het schema wat ik heb gebruikt.

GR.

Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Ik heb alleen pin 3 en 5 aangesloten, pin 4 hoeft niet.

Koen
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
De RS232 kabel is aangesloten en de handel 'werkt'.

In die zin, ik kan b.v. cv1 = locadres wijzigen. Dit lukt, heb ik al getest. Echter als  ik cv 115 wil wijzigen voor een telexkoppeling (15 + 192 =207 (Zeitbeschrankt) volgens de Esu handleiding dan blijft de telexkoppeling gewoon aanstaan, gaat niet na verloop van tijd uit. Ik moet bekennen, om de spoel te ontzien heb ik het niet langer dan 30 sec. geprobeerd.

Het lukt wel om CV 113 aan te passen  en de verlichting te dimmen.  Wat gaat hier  fout.


M.vr.gr.

Ruben


AHUM..

Edit.

WERKT ALS EEN TREIN. (Moet ik niet AUX 1 en AUX 2 door elkaar gooien.) :shock:

Ontzettend bedankt.

m.vr.gr.

Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Citaat van: Ruben op dinsdag 11 november 2008, 20:06:20
Echter als  ik cv 115 wil wijzigen voor een telexkoppeling (15 + 192 =207 (Zeitbeschrankt) volgens de Esu handleiding dan blijft de telexkoppeling gewoon aanstaan, gaat niet na verloop van tijd uit.
CV115 opgehoogd met 192 zet deze in de "pulse" mode. De tijd stel je in met de waarde 0 t/m 15 waarbij elke verhoging een halve sekonde is.

Zie ook hfst 12.3.3.1 van de manual.

Dus: je wilt de koppeling bijvoorbeeld 3 sec. bekrachtigd hebben: de waarde wordt dan 6(halve seconden)+192=198.

Succes en mooi dat het werkt.

Gr, Ben.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
OK, bedankt voor de extra info.


Gr.

Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Citaat van: Freak op maandag 10 november 2008, 20:10:00
Op de site van MRdirect staat toch een aansluitschema.


Bron : http://www.mrdirect.nl/

Mvg,
Peter

Heb met aandacht dit draadje gelezen, betekent dat als ik het programma download en installeer op een oude PC (486DX2 geloof ik) en dit schema toepas dat ik dan ESU lokpilots zodanig kan programmeren dat ik met mijn 6021 de besturing kan doen die ik wens? 
Bijvoorbeeld CV's instellen en daarna zodanig de boel regelen dat ik waar mogelijk alles kan laten werken? Of ben ik nu heel kort door de bocht?

Ik ben op dit gebied nog steeds een beginneling maar probeer graag iets uit!
Een DELTA control gebruik ik reeds als booster, werkt goed en is goedkoper.

Gr. Fred.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
OK Fred,

Ik ben ook nog steeds een behoorlijke newbie in Marklin Digi Land maar op deze manier is het mij gelukt CV's > 80  te programmeren. Ik rij met een Mobile station en kan CV's tot adres 80 daarmee inregelen, echter bestond de behoefte cv's hoger dan 80 te kunnen benaderen om functies te kunnen trimmen.

Dat gezegd hebbende, ik heb zoals ik aan het begin van dit draadje aangaf een gedeeltelijk kapotte Lokpilot en wilde deze eigenlijk gewoon weer volledig laten functioneren door een AUX functie als alternatieve lichtfunctie F0 te laten fungeren, dit staat allemaal beschreven.  Ik heb dit nog niet geprobeerd maar ik weet zeker dat dat gaat lukken.

Ook wilde ik de telex koppeling na verloop van tijd automatisch laten stoppen (Puls) en dat ook b.v. een rookgenerator de juiste spanning krijgt om niet teveel en niet te weinig te roken, of binnenverlichting dimmen.

Een CS of IB kopen is me gewoon te kostbaar en overkill, maar zocht wel een methode om cv's te kunnen programmeren.

Ik heb gebruik gemaakt van een Ultimate boot CD die de mogelijkheid biedt om in DOS te booten. Je hoeft geen oude PC te gebruiken, sterker dan dat, ik gebruik een QUAD Core 2.8 Gig Desktop, hardly outdated. Gewoon BIOS aanpassen, daarna kan je MRD_prog starten.

Ik ken de 6021 niet zo goed, volgens mij kan je daarmee tot cv 80 gewoon programmeren en functies aansturen. Wil je CV's hoger dan 80 programmeren dan is dit een effectieve en zeer goedkope oplossing.  Bestaande AUX functies kan je volgens mij gewoon altijd aanroepen ook met een 6021.

Ruben

Anybody, correct me if i'm wrong. :shock:

Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Hoi Ruben,

Dank voor al je info hierboven, ik rijd met een 6021 en wat je daar bij aangeeft klopt, hoger dan adres 80 kun je niet. Waar jij de beschreven mogelijkheid voor gebruikt, CV's hoger dan 80 trimmen, was ik dus vreselijk naar op zoek.
Ik rijd digitaal met een 6021 en verder bestuur ik analoog.

Wat de PC betreft: ik heb nog een oude 486DX2 staan (ooit zelf nieuw gekocht) en die gebruik ik af en toe nog voor een DOS programmaatje als het aloude banner, dit om met een oude matrix printer kettingformulieren te printen. Dos versie 6.2 staat er geloof ik op. Kan ik een nieuwe functie nu naast de treinbaan maken.

Ik ga zeker een poging wagen, mocht ik vragen hebben dan meld ik me wel weer. De site MR-direct is in uitleg erg duidelijk!!

Gr. Fred
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 november 2008, 22:21:28
Of je koopt een ESU programmer, kun je lekker comfortabel via de PC programmeren. :D

spijtig dat op uw voorstel geen reactie komt.
De Lokprogrammer is  net voor zo'n zaken gemaakt ...
Ik gebruik deze al jaren: prachtig stuk gereedschap!
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Citaat van: train op donderdag 13 november 2008, 11:13:24
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 november 2008, 22:21:28
Of je koopt een ESU programmer, kun je lekker comfortabel via de PC programmeren. :D

spijtig dat op uw voorstel geen reactie komt.
De Lokprogrammer is  net voor zo'n zaken gemaakt ...
Ik gebruik deze al jaren: prachtig stuk gereedschap!

Hoezo spijtig? :?  Lokprogrammer kost centjes. De bovenstaande oplossing nagenoeg niets. 8) Iedereen blij.

Gr, Ben.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Inderdaad, daarom gaf ik ook deze tip!  :D :D

Koen
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Citeerprachtig stuk gereedschap!


Persoonlijk vind ik een pc ook een mooi stuk techniek, maar dat is persoonlijk. Ik kan het wel waarderen als iemand zijn mening uitspreekt over een product, overigens, ik heb er wel naar gekeken.

R


P.S.


Koen,

Alle credits voor jou he, nogmaals dank.
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
CiteerAls je de AUX1 wilt gebruiken kun je deze CV's aanpassen. Ik weet niet welke lichtuitgang defect is maar als het je voorste licht betreft sluit je deze aan op AUX1 en programmer je CV 141 met "4" of indien het het achterste licht betreft CV144 met "4".

Inderdaad, weer helemaal operationeel, CV141 op 4 en oppietoppie, als nieuw. Ik ben veel wiijzer geworden de afgelopen week dankzij jullie.

Gr.

Ruben
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Mijn nieuwsgierigheid is nu echt groot geworden.

Ik ga op kabeltjes uit en een delta module opzoeken om de programmeerstand in orde te maken.

De 486 doet-et nog merkte ik gisteren, kreeg alleen klachten van hem dat zijn batterij een beetje leeg was. Niet zo vreemd na meer dan een jaar stilstand.

Wordt dus vervolgd!

Gr. Fred
Re: Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Gaat lukken Marklindak, gaat lukken! :P
Re:Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Functionmapping ESU Lokpilot v3.0
Gisteren eindelijk de oude PC aan de praat gekregen en er eens tijd voor gemaakt.

Komend weekend is mijn (v)echtgenote aan het werk en wordt ik met experimenteren niet gestoord.

De schakeling heb ik met transistor en al in de behuizing van de RS232 plug weten te krijgen en de boel is echt handelbaar geworden.

Zondag verder!

Gr. Fred.