Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom

Gestart door Onyx dinsdag 04 november 2008, 21:39:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Ik ben van plan om een aantal rijtuigen aan te schaffen om wederom, in de toekomst, op te gaan knappen.
Nu zag ik een set rijtuigen van Märklin nr. 4049 Plan E in "gelijkstroom" staan.
Het gaat om deze advertentie => http://link.marktplaats.nl/194078657
Deze zijn bepaald niet in nette staat en dus een ideaal voor projectjes.
Nu kan ik alle lak etc. eraf halen maar wil 'm wel weer in nette staat terug krijgen.

De vragen:
-Weet iemand of, en zoja waar, er decals te verkrijgen zijn met opschriften van deze 4049?

-Elk rijtuig heeft 4 wielen die vervangen zouden moeten worden door Marklin wielen.
Deze zijn nieuw iets van een euro per stuk dacht ik.
Is dat spul ook een beetje 2e hands te verkrijgen, en tegen welke prijs?

-Het "wheateren" is naar mijn idee echt slecht gelukt.
OvP's zijn er wel bij maar in slechte staat.
Ze varieeren nogal in prijs op Mp* (vanaf zo'n ?15.- en oplopend) maar die zien er dan ook stukken beter uit..
Wat zou volgens jullie een redelijke prijs per rijtuig zijn hiervoor?

Hoor graag jullie reacties.. :roll:
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
hoi onyx
het zijn trouwens 3rail rijtuigen en geen 2 rail
en je bent van plan om ze gaan verweren zet er graffitie op van busch
en dan knap je ze iets op .
en de prijs die ik er voor zou geven ligt tussen de ?30 en ?40 euro samen

Groetjes Dennis
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Omdat er "gelijkstroom" in de advertentie bij stond ging ik er een beetje vanuit dat er mogelijk geen Marklinwielen meer onderzitten maar dat zou ik even kunnen vragen natuurlijk.

Ik ben trouwens niet van plan ze zelf weer te gaan wheateren maar wil ze eigenlijk dan kaal halen en opnieuw netjes (trachten) te spuiten.
Dan de opschriften er weer opzetten en voila!  :mrgreen:
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Zijn die blikken rijtuigen een beetje te spuiten dan?
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
De wielen voor deze rijtuigen zijn nieuw niet meer te koop, en 2e hands ook bijzonder zeldzaam.

groeten, Martin
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Citaat van: Kappa op dinsdag 04 november 2008, 22:43:06
Zijn die blikken rijtuigen een beetje te spuiten dan?

Goed vetvrij maken en een goeie primer dan zou het toch moeten lukken lijkt mij...?  :o

Citaat van: martin op dinsdag 04 november 2008, 23:09:51
De wielen voor deze rijtuigen zijn nieuw niet meer te koop, en 2e hands ook bijzonder zeldzaam.

groeten, Martin

Ik begrijp dat ik hier niet de "normale" rijtuigwielen van Marklin onder kan plaatsen..  :?
Ik heb bv. de rijtuigen van de Harry Potter-set of een SBB/CFF-rijtuigenset, uiteraard met Marklinwielen.
Theoretisch kan ik die dus niet simpelweg omruilen?
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
De wielassen van oude (blikken) modellen zijn heel anders dan wielassen die tegenwoordig worden gebruikt.
De oude wielassen zijn aan het uiteinde cilindervormig en passen in een gaatje in een metalen plaatje.
Nieuwe wielassen zijn aan het uiteinde kegelvormig.

Citaat van: Onyx op woensdag 05 november 2008, 07:38:11
Ik begrijp dat ik hier niet de "normale" rijtuigwielen van Marklin onder kan plaatsen..  :?
Ik heb bv. de rijtuigen van de Harry Potter-set of een SBB/CFF-rijtuigenset, uiteraard met Marklinwielen.
Theoretisch kan ik die dus niet simpelweg omruilen?
Praktisch ook niet.
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Geachte 3railcollega's,

Ik heb nog 4 wagons 4049 en die heb ik een tijdje terug voorzien van nieuwe wielen.
Ik heb deze wielen gekocht bij de firma Wentink te Apeldoorn.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Beste Onyx,

De wielen voor een Marklin 4049 het bestelnummer 700100 en zijn bij de firma Keuterman verkrijgbaar voor 2,99 Euro per stuk.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
He Tom, bedankt vor het opzoeken  :D
Had ook even gebeld met Wapstad en die had het over zeker een eurootje of 2.- p.st maar is dus zelfs nog wat duurder.
Gaf nog wel aan eerst gewoon eens de rijtuigen op de c-rail te laten rijden omdat het heel goed kan dat ze netjes blijven rijden ipv ontsporen.

"Garanties" zijn er natuurlijk niet dus ik houd er maar rekening mee dat er 4(wielen) x 2.-= 8.- per rijtuig bij zou kunnen komen..
Heb ik dus meegenomen in mijn uitleg naar de aanbieder en het bijbehorende bod.

We wachten af  8)
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
in de advertentie staat duidelijk "Gelijkstroomassen." Dus de tip van Tom is zeer bruikbaar :)
En ik weet niet of je massadetectie gebruikt op je baan, maar dan zijn gelijkstroomassen niet nuttig.
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Even een vraag ter zijde:

Hoe maak ik het beste die lichtblauwe reklame banden?

Ik heb onlangs 1 zo'n wagon met NS vignet gekocht, gewoon voor de aardigheid achter andere blikke wagons (er zijn natuurlijk veel fraaiere modellen tegenwoordig, Artitec e.a.).
Maar mis de blauwe banden.
Met die blauwe banden herinner ik mij de Plan-E's.

Afplakken en spuiten?
Decals?


Hajo
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Beste Hajo,

Ik heb ook zitten zoeken naar logo's en reclamebanen.
Het blijkt dat de firma kleiNSpoor ze heeft. (Al zijn die blijkbaar schaal 1:87, dus niet/minder bruikbaar voor materiaal in de schaal 1:93,5 of 1:100).

Klik hier.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 4049 Plan E Gelijkstroom
Dank; deze heb ik intussen ook gevonden en gekocht.

1:100 heb ik even niet bij stil gestaan, zal er op letten en desnoods afsnijden als dat lukt