Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verlichting in analoog gebruik

Gestart door Ab zondag 02 november 2008, 14:28:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in analoog gebruik
Ik heb een digitale lok met het nummer 3734 ter beoordeling gekregen. De eigenaar rijdt analoog met de lok en wat hem stoort is dat de lampjes niet branden. Plaats ik de lok op mijn digitale baan dan branden de lampjes in de bekende zwitserse aanduiding (1 wit sluitlicht achter). Is het mogelijk dat als we de lok alleen voor analoog gebruik klaar maken dat ik de lampjes dan rechtsreeks op de voeding aansluit? Normaal worden weerstanden in serie met de leds gesoldeerd en ik verwacht dat ik nu 1k5 weerstanden moet plaatsen. Op de print zijn echter weerstanden van 470 Ohm geplaatst. Heeft iemand hier ervaring mee?

vraag:
Is het juist dat in analoog gebruik de lampen niet branden?
Kan ik de lampen rechtsreeks op de voedingsdraden aansluiten?
Moeten er, en welke dan, weerstanden gebruikt worden?

opm: als de lampen in analoog gebruik wel moeten branden dan is dat maar zo. Als ik ze dan rechtstreeks op de voeding kan aansluiten dan is dat ook goed.
Re: Verlichting in analoog gebruik
Het is juist dat bij analoog gebruik de verlichting niet werkt. Als het lampjes betreffen  kunnen deze rechtstreeks op de voeding aangesloten worden, dus los van de decoder.
Bij Led-verlichting moet je gebruik maken van voorschakelweerstanden. Als er op de print al weerstanden  van 470 ohm in serie staan met de led-verlichting kun je die laten zitten. Wil je echter op zeker spelen kun je nog een weerstand van een weerstand van 330 ohm meet in serie plaatsen.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting in analoog gebruik
Bij ledverlichting is het ook wel aan te bevelen om eerst dubbelzijdig gelijk te richten. Anders gaat je verlichting flakkeren.
Re: Verlichting in analoog gebruik
Bedankt voor jullie antwoorden, ik kan de led's in de lok dus als gewone leds benaderen. Er zijn geen weerstanden bij de led's in de lok ingegoten etc.

Ik heb een brugcelletje gepakt met een weerstand van 1k2 dus eerst maar wat proberen met een gewone led.

Als het in de lok fout gaat kost dat 25 euro per kant en dat is zonde.

Groeten Ab
Re: Verlichting in analoog gebruik
Citaat van: Ab op zaterdag 08 november 2008, 21:01:51
Bedankt voor jullie antwoorden, ik kan de led's in de lok dus als gewone leds benaderen. Er zijn geen weerstanden bij de led's in de lok ingegoten etc.
Bij de leds heb je wel degelijk voorschakelweerstanden nodig. Deze sluit je aan op de bruggelijkrichter. Bij meerdere leds plaats je deze in serie te samen met de voorschakelweerstand


De leds met voorschakelweerstand sluit je aan tussen plus en min. De middengeleider en rilamassa op de AC input.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting in analoog gebruik
Ik bedenk me nu dat mijn vorige reactie niet helemaal correct is. Dat flakkeren bij ledverlichting rechtstreeks op de voeding komt voor op digitale spanning, omdat die bij Märklin niet symmetrisch is. Maar ik zie nu ineens dat het over analoge spanning gaat.
Maar ook dan kan het geen kwaad om eerst gelijk te richten. Als je de leds zonder gelijkrichter op wisselspanning aansluit staan ze nl. de helft van de tijd in sperrichting, en de spanning is zo hoog dat ze daar op den duur aan kunnen bezwijken.
Wat de weerstandwaarde betreft, dat is vaak een kwestie van wat experimenteren. Het hangt er ook vanaf of de leds in serie of parallel staan.
Re: Verlichting in analoog gebruik
Ik heb een brugcel met 1k2 weerstand gepakt. 5 minuten op de omschakelspanning laten branden en dat heeft hij overleeft. Bij een middenstand van de transformator brand de led ook nog redelijk. Als de LED toch te flauw brand dan maak ik een stroombron zoals bij Klaas op de site staat afgebeeld.

Ik ga niet met wisseling vooruit en achteruit werken, dat heb je met de andere analoge loks van Marklin ook niet. Dus het blijft gewoon simpel. Ik weet nu dat ik de LED's in de lok als gewone LED's kan beschouwen, dus met normale voorschakelweerstanden etc.

Bedankt voor de reacties