Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw soldeerstation

Gestart door Huib zaterdag 01 november 2008, 20:46:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw soldeerstation
Lid sinds: 2006

offline
Nieuw soldeerstation
Hallo,even een vraagje over het solderen.Vandaag heb ik van mijn vrouw een super mooi soldeerstation gekregen  :) met een digtaal display en instelbaar van 150 graden tot 450 graden celsius met een vermogen van 48W.Nu is de vraag wat te solderen bij welke tempratuur.Mijn vorige soldeerpen hoefde ik alleen maar aan te zetten,even wachten tot hij warm was en solderen maar.

groetjes Huib
Re: Nieuw soldeerstation
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuw soldeerstation
Citaat van: Huib op zaterdag 01 november 2008, 20:46:32
Hallo,even een vraagje over het solderen.Vandaag heb ik van mijn vrouw een super mooi soldeerstation gekregen  :) met een digtaal display en instelbaar van 150 graden tot 450 graden celsius met een vermogen van 48W.Nu is de vraag wat te solderen bij welke tempratuur.Mijn vorige soldeerpen hoefde ik alleen maar aan te zetten,even wachten tot hij warm was en solderen maar.

groetjes Huib

Huib, een bericht van Huub

Op het werk solderen we op 320 tot 325 graden (loodhoudend)
de nieuwste 'rage' is loodvrij en die moet op ruim 340 graden.

grv Huub
Re: Nieuw soldeerstation
Als je draden aan rails wilt solderen is een hoge temperatuur (420°c) aan te raden.
Hierdoor komt de plaats waar je wilt solderen sneller op temperatuur en loop je minder risico dat je "biels" gaan smelten door langdurig verhitten.
Re: Nieuw soldeerstation
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuw soldeerstation
Citaat van: dikken op zaterdag 01 november 2008, 20:58:33
Als je draden aan rails wilt solderen is een hoge temperatuur (420°c) aan te raden.
Hierdoor komt de plaats waar je wilt solderen sneller op temperatuur en loop je minder risico dat je "biels" gaan smelten door langdurig verhitten.
en gebruik liefst korte, dikke soldeerstiften, heb je veel meer warmteoverdracht.
dat zet meer zoden aan de dijk dan maar opregelen.

voor elektronica c.q. printplaten geldt eerder door mij vermelde temperatuur.

en: übung macht den Meister !
Re: Nieuw soldeerstation
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw soldeerstation
Hallo,bedankt voor de snelle reactie's.Ik ga aan de slag

groetjes Huib
Re: Nieuw soldeerstation
Let er ook op dat de soldeerstiften tgen de temperatuur kan die je insteld.
Er zijn n.l. soldeerstiften voor verschillende temperaturen. Zie daarvoor maar eens de stiften voor wellerbouten.

Mvg,
Peter