Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

HELP V160 mfx doet nx meer!

Gestart door PJ vrijdag 29 september 2006, 17:12:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HELP V160 mfx doet nx meer!
Hoi,

Mijn weekend start niet zo goed...
Mijn V160 mfx reageert helemaal nergens meer op.
Ook op het programmeerspoor is de loc niet aanspreekbaar.
Heeft iemand een tip?

Groeten,
PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Meldt de loc zich op een ms ook niet meer aan? Doet de lok het analoog nog wel. Doet de lok het met een motorola centrale (6021) nog wel?

Er zijn tig manieren om een decoder op te blazen. O.a. door je centrale verkeerd aan te sluiten.

Je zal dus eerst wat meer moeten vertellen hier.

Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Citaat van: PJ op vrijdag 29 september 2006, 17:12:19
Hoi,

Mijn weekend start niet zo goed...
Mijn V160 mfx reageert helemaal nergens meer op.
Ook op het programmeerspoor is de loc niet aanspreekbaar.
Heeft iemand een tip?

Groeten,
PJ

PJ,

Davy heeft gelijk. we zouden wat meer informatie moeten hebben. Zoals : doet de centrale het met andere locs wel ? Doet de centrale het uberhaupt ?
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hoi,

Of de loc analoog werkt kan ik niet testen, ik heb een central station.
Gisteren heeft de loc nog gereden, er is verder niets gewijzigd dus verkeerd aansluiten of zo is niet van toepassing
De andere locs digitaal en mfx werken wel.

Groet,
PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Heb je de decoder op het programeerspoor al geprobeerd te resetten?

Mocht dit niet helpen. Dan heb je een garantie gevalletje lijkt mij zo. Deze lok is nog geen twee jaar oud.
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hoi,

Bedankt voor de reactie(s).
Hoe kan ik de decoder op het programmeerspoor resetten?
Als de loc op het programmeerspoor staat is ie niet oproepbaar en krijg je de melding dat de loc zich niet op de rails bevind.
Vandaag getest op een digitale baan met een 6021, de loc werkt dan wel inclusief alle (geluid) functies. Met een mobile station of central station is de loc niet te bedienen, hij meld zich simpelweg niet aan. Probleem zit 'm dus volgens mij in de mfx decoder. Garantie, tja wordt moeilijk, loc heb ik via Marktplaats gekocht.....

Groet,
PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Ziet er naar uit dat je het mfx component op je decoder hebt kapot gemaakt. Heb ik zelf ook al een keertje gehad. 
Heb je deze lok wel eens analoog laten rijden? Is de loc wel eens erg heet geworden?

En ja niet kopen bij goede handelaren dan kan ik je niet helpen. Ik kan bij mijn handelaar een V160 los kopen voor 129 euro.

Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hallo PJ.
Regelmatig lees ik op dit forum dat mensen kapot materiaal hebben wat niet bij een Märklindealer gekocht is!
Nu geeft Märklin 2 jaar garantie buiten de evt. dealer garantie om.
Maar van niemand heb ik gehoord hoe Märklin zelf met deze garantie gevallen omgaat! :?
Zelf heb ik een BR18, ook via Marktplaats gekocht, waarvan het geluid het niet meer doet, contact opgenomen met Dhr. Keuterman en als antwoord
gekregen : opsturen met de originele aankoopbon, maar ja,  die heb ik natuurlijk niet dus ga ik dit speakertje zelf maar proberen te repareren.
Succes met de reparatie,
vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hallo,

zie het andere draadje van servicegevallen
buiten de garantie om

Wim
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hallo Wim.
Sorry, had ik zelf meteen moeten doen! :oops:
Bedankt,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
"Ziet er naar uit dat je het mfx component op je decoder hebt kapot gemaakt" 

Ik heb niks kapot gemaakt! De loc is van de ene op de andere dag defect.
Een nieuwe decoder kost ca. ? 150, dat is mij de loc niet waard.
Bij deze TE KOOP (snik): als nieuw een V160 mfx zonder mfx.
Dus analoog of digitaal met 6021 volledig bedienbaar inclusief werking van alle geluidsfuncties. Loc werkt dus niet bij gebruik MS of CS.

Groet,
PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
doet hij het wel als je de loc handmatig in het CS of MS invoert

groeten busje
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hoi,

Dat heb ik ook geprobeert op nr 16 of 17 maar helaas ook geen resultaat. Echt apart daar de loc wel met een 6021 (16) werkt, snap er nx van...

Groet,

PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hallo PJ,

kan het zijn dat je per abuis dat jij je loc handmatig uit het CS verwijderd hebt, hierna zal je loc zich niet meer vanzelf aanmelden.

Uitgaande van het feit dan je locdecoder goed functioneert , omdat deze op de 6021 we; rijdt.

In de 1e situatie kan je proberen de backup batterijen te verwijderen en kijken of de MFX loc zich nu wel weer vanzelf aanmeldt. Als dit gebeurd is batterijen terugplaatsen voordat je het CS afsluit. De loc zal in dit geval weer automatisch in de database worden opgeslagen. Mocht dit ook niet werken reset dan het CS naar de standaard instellingen, helaas worden nu alle opgeslagen instellingen verwijderd, maar de ingebouwde database is dan hersteld.

Ook is het mogelijk dat je loc door een andere rijregelaar of Mobile Station (aangesloten op het CS) geblokkeerd wordt.

In dit geval de instellingen in het CS veranderen, door de optie aan te vinken dat de loc ook door andere regelaars opgeroepen kan worden.

Overigens heb je misschien nog een loc met Motorola adres 16 ingevoerd en geeft deze een konflikt met je MFX loc. Mag eigenlijk niet gebeuren, maar toch even controleren voor de zekerheid.

Succes en we horen graag van het resultaat,

Walter

Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hoi,

Helaas niets van dit alles.
Maar er is goed nieuws, zoals verteld had ik de loc via Marktplaats gekocht, bij Per Joosten (didzida). Hij adviseerde mij de loc naar hem terug te sturen voor reparatie. Dit heb ik gedaan en nu afwachten...

Met vriendelijke groet,
PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Dit is nu het tweede gevalletje defecte MFX decoder wat ik hier lees.
Ergens anders op het forum is een draadje over de BR 50 MFX die hetzelfde probleem heeft en nu ook de V160 uit dezelfde startset. Lekker degelijk dat Marklin als ik het zo hoor  :(. MFX toch nog vol met kinderziektes?? (hoop het toch niet!)
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Citaat van: PJ op zaterdag 14 oktober 2006, 22:01:40
Hoi,

Helaas niets van dit alles.
Maar er is goed nieuws, zoals verteld had ik de loc via Marktplaats gekocht, bij Per Joosten (didzida). Hij adviseerde mij de loc naar hem terug te sturen voor reparatie. Dit heb ik gedaan en nu afwachten...

Met vriendelijke groet,
PJ

Zoals in een ander draadje te lezen is, dit is een echte goede Marktplaatsverkoper.
Toch weer netjes dat hij dit doet.
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Hallo Alle,

De MFX decoder heeft 2 mogenlijkheden om aangestuurt te worden. Analoog er buiten gelaten

Via een CS of MS en het MFX protocol, en dus gebruikmaken van alle MFX mogenlijkheden.

Via een 6021 of ander M/M protocol, en dus gebruik maken van de beperkingen van M/M.

De CS/MS zien ondanks dat er géén melding komt van de decoder dat het gaat om een MFX decoder en zal dus ook gebruik gaan maken van de MFX instellingen, het adres zal dus altijd boven de range van 80 liggen. Je kan dus niet het M/M adres gebruiken in deze situatie.

De 6021 daar integen gebruikt wel een adres onder de 80, de decoder ziet dat de 6021 er is en schakelt over op M/M protocol.

Vandaar dat de lok wel op andere centrale kan reageren. Het is heel goed mogenlijk dat een aantal lok op een CS/MS baan niet rijden en andere loks wel. Dit heeft heel vaak te maken met het verkeert aansluiten van de bruine en rode aansluit draden van de CS/MS naar de rails. Oude centrales zijn daar minder van onder de indruk. Sommige type decoders zijn daar niet gevoelig voor en andere wel. Vaak zie je het ook aan de rookgenerator die dan niet functioneerd en de overige functies wel.

Tot slot nog even een opmerking over MFX en geluid welke niet meer functioneerd. Dit heeft vaak te maken met de luidspreker. De kracht van de decoder is vaak te groot voor de luidspreker waardoor deze de geest geeft. Een tip om dit te voorkomen is de geluidssterkte niet maximaal te zetten. Dit voorkomt veel ergernis.
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Die V 160 komt toch uit startset 29820 of zo.
Nou, dan voer je op je CS 29820 in en dan zou je hem moeten hebben.

Mhz.
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Er zit wel een verschil tussen hoe het hoort te werken en hoe het in de praktijk werkt. Het moment van kennismaken is zeer delicaat, dat geldt ook in andere relaties.....  :lol: Als het niet meteen klikt, reageert de decoder anders .....

Al eens een echte RESET met een CS of MS geprobeerd ?
In de mega startersets 29820/29850 lijken veel locs te zitten, die direct of vlak na in gebruik nemen op storing gaan. Ik heb niet anders meegemaakt, op een testbaan, niet in een enkel geval maar in tal van gevallen. Zelf ook slachtoffer geweest, van een locs die het op de testbaan wel leken te doen, en het thuis binnen 5 - 15 minuten laten afweten. En dan alles met mfx van Marklin. Geen andere merken.....

Als de boel na de storingen gerepareerd is, gaat het beter.






Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
De mfx decoder was defect en is door Marklin vervangen.
Loc rijdt inmiddels weer op mijn baan dankzij Per Joosten (Marktplaats)

Mvrgr.

PJ
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
We zijn een paar maanden verder en de loc heeft het weer begeven.....
exact hetzelfde probleem als de vorige keer!
Re: HELP V160 mfx doet nx meer!
Zit er een ESU decoder in?
Ik heb ook nog MFX decoders nodig maar ik hoor steeds vaker dat er problemen mee zijn.
Misschien toch maar uitwijken naar een ander merk.