Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

richtingompoler op eindstation,

Gestart door roberttrein donderdag 06 november 2008, 15:45:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
richtingompoler op eindstation,
Ik ben bezig met de bouw van een analoog baantje die half-automatisch wordt, maar nu moet de trein in het eindstation de andere kant op.
Bestaat er zo iets waarmee je de rijrichting kan veranderen door bijvoorbeeld een schakelrails?
Als ik het zelf moet maken is het ook goed als het maar niet te moeilijk is, en ik bedoel geen pendelautomaat.

Groet,Robert.  
Re: richtingompoler op eindstation,
Re: richtingompoler op eindstation,
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: richtingompoler op eindstation,
Wanneer je analoog rijdt (dus met een normale Marklin-trafo) kun je aan beide einden een schakelrail leggen.
Deze schakelrail sluit de aan op een relais, die vervolgens een 24-puls uit bijv een (gesloopte) tweede trafo (of een 10VA-type) betrekt.

Door de stroomstoot zal de trein van rijrichting veranderen.

John
Re: richtingompoler op eindstation,
Ja daar zat ik ook al aan te denken maar met een schakelrail krijg je toch een massa-impuls; hoe moet dat dan met die 24 impuls?
Re: richtingompoler op eindstation,
En je kan toch gewoon de 24v ompoler in de trafo laten zitten en dan de trafo op vol zetten met 2 draadjes naar de rails(met schakelaar ertussen?
Re: richtingompoler op eindstation,
De omschakelpuls is 24V. Voor het omschakelen heb je een trafo nodig die deze spanning kan leveren. Echter als de sleper de schakelpuls blijft activeren blijft door deze spanning de op het relais staan waardoor het omschakelrelais aangetrokken blijft.
Probeer het maar eens gewoon uit met je trafo links ingedrukt te houden.

Mvg,
Peter
Re: richtingompoler op eindstation,
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: richtingompoler op eindstation,
Roberttrein schreef:
CiteerJa daar zat ik ook al aan te denken maar met een schakelrail krijg je toch een massa-impuls; hoe moet dat dan met die 24 impuls?

Daarom moet je een relais tussenschakelen.
Het relais wordt bediend met de schakelrail (geel-relais-massa)

De schakelaars op het relais geven met een ompool-kontakt (1xom) ofwel de normale spanning ofwel de 24 volt.

John
Re: richtingompoler op eindstation,
Je kunt beter gebruik maken van een pendelautomaat (bijvoorbeeld van www.treinelektronika.com).

De oplossing met de gesloopte trafo en schakelrail werkt niet:
1. De schakelrail wordt pas geactiveerd als de sleper de schakelrail bereikt; dus de trein heeft nog vaart de ene kant op.
2. Door het bedienen van de schakelrail wordt er direct een omschakelpuls op de baan gezet worden (terwijl de trein nog rolt).
3. De trein moet direct de andere kant op gaan. De loc en wagens die nog vaart de ene kant op hebben gaan met een schok de andere kant op (of ontsporen).

Dus de trein komt eigenlijk niet tot stilstand. Het is niet goed voor je materiaal. Ook ziet dit er niet uit.

De bovengenoemde pendelautomaat werkt goed. Je hebt genoeg aan de  normale trafo. De automaat schakelt dmv een schakel- of contactrail.
Let op: sommige digitale locs schakelen niet goed om !

groetjes
Henk
Re: richtingompoler op eindstation,
Dit probleem is al opgelost, ik heb inderdaar gebruik gemaakt van een pedelautomaat van tams.
Maar bedankt voor de reactie.

Groeten,Robert.