Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)

Gestart door hossie donderdag 30 oktober 2008, 14:58:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Ik heb een nette BR212 rangeerlok uit set 2855. Dit is een analoog lokje met mechanische omschakeling. Mooi rangeren is er dan niet echt bij. Tijd voor een ombouw naar digitaal...

Maar... Ik heb ook een Zwitserse Re460 (3460). Omdat deze niet meer zo mooi liep, heb ik hem een tijdje geleden omgebouwd met ombouwset 60760. Die decoder is echter niet de allerbeste en de verlichting werkte niet. Dus tijd voor een ombouw...

En... Ik heb ook nog een mooie BR103 (3658) met een oude c80 decoder. Op een digitale baan knippert de verlichting. Ook tijd voor een ombouw...

3 mooie, leerzame projecten die vragen om een uitgebreid verslag.


Project 1 - Re460

De decoder die ik een tijdje geleden in mijn 460 heb gebouwd bleek eenvoudige rijeigenschappen te hebben (bij gebrek aan een eigen digitale regelaar niet echt in de praktijk kunnen testen, maar zo las ik op dit forum). Daarnaast heeft de verlichting na de ombouw nooit gewerkt. Tijd voor een andere decoder. Na een kleine zoektocht op dit forum bleek dat de ESU lokpilot versie 3 goed uit de bus kwam. Op Eurospoor heb ik deze decoder (ESU 52610) voor 23,90 euro kunnen kopen. Geen slechte deal dacht ik zo.

Om deze decoder in te kunnen bouwen moest ik eerst de 60760 decoder verwijderen. Kwestie van alle draden van de decoder los solderen en voila. Geen probleem daar. Toen de ESU decoder inbouwen. De versie die had gekocht heeft een 8-polig stekkertje. Bij loks die speciaal zijn voorbereid, kun je dit stekkertje direct aansluiten. Dat was bij mijn 460 niet het geval. Dus knip, daar ging het stekkertje. Probleempje was dat de kleurcodering van Marklin en ESU afwijken. De handleiding biedt uitkomst, maar voor de duidelijkheid hieronder een overzichtje met de verschillende kleurcoderingen:












Marklin (60760)ESU (52610)
sleperroodrood
massabruinzwart
motor rechtsgroenoranje
motor linksblauwgrijs
licht voorgrijswit
licht achtergeelgeel
retourdraad functies en verlichtingoranjeblauw
functie 1-groen
functie 2-paars

In set 60760 zit naast een decoder ook een 5-polige hoogvermogensaandrijving. Deze had ik bij de eerdere ombouw van mijn 460 reeds ingebouwd. Belangrijk bij het inbouwen van deze motor (maar staat ook in de beschrijving) is dat je de 2 kleine ontstoorcondensatoren die van de massa van de motor naar de linker- en rechteraansluiting van de motor gaan verwijdert. Daar voor in de plaats, monteer je 2 ontstoorspoeltjes. Een tussen de groene draad (M) van de decoder en de rechter aansluiting van de motor en de andere tussen de blauwe draad (M) en de linker aansluiting van de motor. ESU raadt aan om bij hun decoder ook deze ontstoorspoeltjes te gebruiken. Gebruik wel een krimpkous waar je de decoder aan de ontstoorspoel bevestigd. Door het draaien van het draaistel zou dit tegen de metalen kap kunnen komen en kortsluiting kunnen veroorzaken.

Na het inbouwen van de decoder the moment of truth. Lok op de rails, (geleende) Mobile Station aan en... Jawel, op adres 03 reed m’n lok met z’n nieuwe ESU decoder, al kon ik nu nog niets instellen. Het is echter wel degelijk mogelijk om de CV’s (configuratie variabelen) van een ESU decoder te programmeren met een MS (ten hoogste met de waarde 80). Verwijder eerst de lok met adres 03 uit de loklijst. Zorg dat de lok als enige op de rails (programmeerspoor) staat. Voeg met de MS een nieuwe lok toe uit de databank. Kies bijv. de lok met nummer 36850. Je kunt nu wel instellingen wijzigen. Bij de instellingen kun je nu de optrek- en afremvertraging en de maximumsnelheid instellen. Je kunt met je MS ook kiezen om de registers (reg) aan te passen. Deze komen overeen met de CV’s van ESU. ESU geeft voor loks met een Marklin trommelcollectormotor aan dat je de volgende waarden moet instellen (in de ESU handleiding staat een Duitse uitleg van de betekenis van deze CV’s, die bespreek ik hier verder niet):






CV2 = 6
CV53 = 40
CV54 = 16
CV55 = 12

Kies dus reg 2 en geef die als waarde 6. Kies reg 53 en geef die waarde 40 etc. Als laatste heb ik het adres van de lok aangepast naar nummer 03. Op die manier programmeert de MS alle zojuist gemaakte instellingen naar adres 03, en dus naar mijn 460 met ESU decoder die als enige op de rails staat en adres 03 had. Vervolgens kan ik het adres weer veranderen naar een willekeurig, eigen gekozen nummer. De lok onthoudt z’n instellingen en krijgt alleen een ander adres.

Even proberen en jawel, de lok rijdt perfect. Dan nu de verlichting. Na de eerdere ombouw met decoder 60760 heeft de verlichting nooit gewerkt. Met deze ombouw meteen de taak om dat te fixen. Op dit forum vond ik een link (http://members.aon.at/sig/asr/ensigchfz.html) naar een overzicht van de mogelijke verlichting van Zwitserse loks. Marklin geeft ze doorgaans 3 gele frontlichten en 1 geel sluitlicht. Dit laat ik dan ook zo, ik heb er even aan zitten denken om er rode sluitlichten in te bouwen, maar dat doe ik toch maar niet. In mijn 460 zit een printplaatje met nummer 62255 die de lichtwisseling (3x wit, 1x wit) regelt. Na enig zoeken kwam ik op deze pagina terecht (http://www.musenatrein.com/ombouw_ae66analoog.shtml). Hier staat dat ja bij de ombouw naar digitaal, de verlichting op dit printplaatje anders moet aansluiten. Er wordt zelfs gewaarschuwd: “Als je de decoder zonder meer aan het 62255 printje zou aansluiten, dan blaas je hem meteen op.” Dit voorspelde niet veel goeds, maar toch maar proberen. Hieronder het analoge en digitale aansluitschema (grote versies op de site hierboven):



Nadat ik alles van het printplaatje had losgesoldeerd, heb ik de verlichting volgens het nieuwe schema vast gesoldeerd. De draadbruggen heb ik gemaakt van een klein stukje van het metalen pootje van de eerder genoemde ontstoorspoeltjes. Door een stukje van 3 mm tussen 2 soldeereilandjes te leggen en vast te solderen (ff beetje prutsen) creëer je een elektrische verbinding. Alles klaar, lok op de rails, verlichting aan en... SUCCES!!! Decoder gelukkig niet beschadigd en na 2 jaar doet de verlichting van m’n 460 het eindelijk weer!!! Ik heb de originele lampjes (610040) overigens wel vervangen door de digitale versie (610080). Deze kunnen een hogere spanning aan en zijn te herkennen aan een rood stipje onder op het glas. Nu nog kwestie van alle draadjes netjes leggen en de kap erop. Project 1 afgerond, ik ben nu al blij.
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Project 2 – BR212

Mijn in nieuwstaat verkerende analoge 212 uit een set van begin jaren ’80 heeft nog de oude mechanische omschakeling van rijrichting. Bij het omschakelen schiet hij dus een stukje vooruit (of achteruit). Dat vind ik niet mooi, en aangezien ik “later” toch voor digitaal wil gaan en deze lok daar zeker op moet kunnen rijden wilde ik hem ombouwen.

In de lok zit een grote schijfcollectormotor. In een ander topic (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11540.0) heb ik een vraag gesteld over de ombouw van deze lok. Op Ebay kwam ik namelijk een nieuw motorhuis tegen voor een trommelcollector motor. Door het huidige motorhuis te vervangen voor dat motorhuis zou ik een “normale” 5-polige trommelcolletormotor in kunnen bouwen. Ik heb uiteindelijk besloten om dat niet te doen en heb op Eurospoor voor 30 euro een 5-polige motor voor een grote schijfcollectormotor gekocht (uit ombouwset nummer 60904, bestaande uit magneet, anker en motorschild). Voor deze lok had ik een anker nodig met 8 tanden (er bestaat ook een versie met 7 tanden) en het motorschild type 1 (http://www.x-train.de/grund/motorel.htm). Deze lok wilde ik voorzien van decoder 60760 uit m’n 460.

De ombouw leek niet al te ingewikkeld, ik had m’n 460 al eens omgebouwd naar digitaal. Ik heb eerst de draden naar de sleper en verlichting losgesoldeerd (3 draden). Ik heb aan de onderkant het aangedreven draaistel losgeschroefd en ook een schroef van het motorhuis losgehaald. Aan de bovenkant zit (naast het voorste lampje) nog een schroef. Door die los te halen heb je het motorhuis los. De mechanische omschakelaar zit met 1 schroef vast. Alles los, tijd om het eruit te halen. Nu het motorschild met 2 schroeven loshalen. Van dit “oude” spul gebruiken we alleen het motorhuis. So far, so good.

Dit bleek echter valse hoop. In het boek Marklin aandrijftechniek (http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf/view) las ik al in de appendix: “Dit model is met wat extra werk om te bouwen”. En dat bleek ook. Ik heb de nieuwe magneet, het nieuwe 5-polige, 8-tandige anker en het motorschild geplaatst. Nu bleek dat een schroef (rechtsonder) waarmee het oude motorschild vast zat te kort was. De nieuwe magneet is namelijk iets dikker. Omdat ik toch echt door wilde gaan en geen langere schroef had, heb ik dat deel van het motorschild met een dremel iet dunner geslepen. Nu past de schroef wel en zat het motorschild keurig vast aan het motorhuis. Tijd om het in het chassis te plaatsen... En nu begonnen de problemen. Doordat de magneet dikker is past het niet meer goed in het chassis. Ten eerste de iets “hoger” gelegen schroef. Hier dus eerst maar een stuk uit het chassis slijpen (toch eigenlijk zonde van zo’n mooi lokje *slik* maar goed, here goes...).

Na enig slijpwerk was het gelukt een uitsparing te maken die diep genoeg was voor de schroef. Dat paste. Helaas viel de oude magneet klem in het chassis. Er moest dus nog een stukje (bij de opening voor het draaistel) worden uitgeslepen om het te laten passen. Meer slijpwerk dus. Ook dit was uiteindelijk gelukt. Nu goed het slijpsel verwijderen voordat het in de tandwielen gaat komen en extra slijtage veroorzaakt. Tijd om alles in elkaar te zetten. En jawel, het past allemaal. Nu ook het wielstel monteren. Maar helaas, m’n problemen waren nog niet voorbij, het wielstel liep aan om de dikkere magneet. Grumble, grumble... We zijn nu toch al aan het slijpen dus heb, de dremel in het wielstel gezet. Hier hoefde maar een klein stukje af en het wielstel had genoeg ruimte om te draaien. Alles weer ik elkaar en getest op boogstraal 360mm. Dat gaat goed, kleiner rijd ik toch zeker niet.

Nu was het een kwestie van de decoder weer vastsolderen. Vergeet ook hier de ontstoorspoeltjes met krimpkousjes bij de motor niet. Mijn Marklindealer was zo vriendelijk om me er 2 uit set 60760 mee te geven omdat hij ze niet in voorraad had, TOP! Bij het vastsolderen van de decoder kwam echter ik tot de ontdekking dat ik geen massadraad op de lok kon vinden. Na enig speurwerk op de oude onderdelen zag ik dat de schroef waarmee de mechanische omschakelaar vastzet voor de massa zorgde. Ik ben creatief geweest, heb de schroef in het chassis gedraaid en heb daar de massadraad van de decoder op vastgesoldeerd. Laatste punt voor dit lokje is de verlichting. In analoge toestand heeft hij voor en achter een gloeilampje die enerzijds aan de rijrichting hangt en de massa naar het chassis terugleidt. Dit is niet goed voor een digitale lok, dus ook hier zitten nu 2 digitale gloeilampjes (610080) in, teruggevoerd naar de decoder. Hier bestaan steekfittinkjes voor, maar deze had m’n dealer niet, dus ik moet alleen nog even een manier vinden om ze nu netjes te bevestigen. Tijd voor the moment of truth!

Lok op de baan, nummer 78 kiezen en? Jawel, z’n eerste (centi-) meters met een digitale 5-polige hoogvermogensaandrijving! Maar hij gaat wel hard. Tijd om de decoder in te stellen. Dit gaat het zelfde als hierboven beschreven. Ik heb weer uit de databank lok 36850 gekozen, de snelheid ingesteld en toen het adres gewijzigd naar 78. Nu kon m’n 212 verder afregelen. Ik heb de maximumsnelheid op ongeveer 30% gezet. Samen met de optrek- en afremvertraging vallen de 14 regelstappen van deze decoder niet meer op en de rangeerlok rijdt een mooie snelheid. En ook de verlichting schakelt mooi om. Door het kiezen van lok 36850 in de databank van de MS heeft deze diesellok wel het icoontje van een e-lok, maar ik vind het wel best. Een andere lok kiezen had beter geweest... Al met al goed werk van mezelf. Project 2 afgerond, ik ben nog blijer.
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Project 3 - BR103

Mijn in nieuwstaat verkerende 103 heb ik onlangs voor een zacht prijsje op Ebay kunnen kopen. Er zit een ouderwetse c80 decoder in, met niet de meest briljante rijeigenschappen. Misschien dat deze nog eens in aanmerking gaat komen voor een 5-polige motor en een moderne decoder. Maar voor nu is het enige wat er echt aan mankeert de knipperende verlichting op een digitale baan. Dit komt (zo had ik na wat speurwerk op dit forum gevonden) doordat de verlichting naar de massa (chassis) wordt terug geleid in plaats van naar de decoder. Ik kwam deze pagina tegen (http://decoder.x-train.de/index.php?seite=decoder/digi80/6080.php) waar ik kon vinden waar ik de retourleiding (nr 8 ) op mijn decoder (4e van boven) moest bevestigen.



Na het lossolderen van het chassis heb ik de retourdraden van de verlichting samen aan een draadje gesoldeerd (wel even een krimpkous erop tegen kortsluiting). Dit draadje heb ik vervolgens op de decoder gesoldeerd. En ook hier dan het moment supreme... Jawel! Ook hier succes. De verlichting knippert niet meer en schakelt nog steeds keurig om met de rijrichting. Ik zit er nog wel over te denken om mijn 103 nog 2 rode sluitlichten te geven (hij heeft nu enkel 3 gele frontlichten), aangezien hij ook als duwtrein wordt ingezet. Maar dit doe ik mogelijk wel op een later moment. Voor nu is project 3 ook afgerond. Ik ben helemaal blij.
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
voor de loc van project 2 kan je als datbase nummer de 36845 nemen om het juiste symbool en dezelfde functie's als de 36850
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Hallo Hossie,

Mooie reportagen van je ombouwactiviteiten. Alle ombouwprojecten heb je tot een goed einde gebracht.
Je hebt ze goed voorbereid (hoewel, bij de 212 kwam je voor verrassingen te staan) maar het is je gelukt.

even een nevenmededeling: de 103 heeft, bij mijn weten, nooit een trein geduwd gereden; heeft alleen treinen getrokken.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 30 oktober 2008, 17:54:01

even een nevenmededeling: de 103 heeft, bij mijn weten, nooit een trein geduwd gereden; heeft alleen treinen getrokken.


Zullen we dat de creatieve vrijheid van de modelspoorder noemen?  :)

Bij mij staat ie voor een blauw-witte InterRegio trein. Die heeft ie wel echt getrokken (zie bijv. http://www.bahnbilder.de/bilder/br-103-216685.jpg). Ik heb er alleen nog een stuurstandrijtuig (43300) aan gekoppeld, omdat ik dat zo'n mooi setje vind...
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Hallo,

Ohja, daar is niks mis mee. Je moet zelf weten wat je doet :D. Dat is het leuke van deze hobby. Je hebt serieuze, werkelijkheidsgetrouwe bouwers en de, laat ik zeggen de creatievelingen.
Ik zag het staan en dat was het eerste, wat mj te binnen schoot.

Ga zo door. Er zullen, denk ik, nog wel een paar projectjes volgen, of niet?? (in de teokomst)

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Hoi Hossie,

Van de oude 3072 en 3147 is bekend dat je enig freeswerk dient te verrichten.
Dit wordt ook aangegeven in de ombouwlijsten van de 60903/60904 sets.
Ik heb zelf ook twee Br 212's omgebouwd en daarbij moest ik inderdaad in het frame wat materiaal wegfrezen om ruimte voor de schroef van het motorschild te creëren.
Ook moet van de permanentmagneet een stukje van de onderzijde af, om het motordraaistel goed te laten draaien.

Maar je zult wel gemerkt hebben dat het ombouwen best wel leuk is om te doen.

Veel plezier met je geupgrade loks.
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Citaat van: Kappa op donderdag 30 oktober 2008, 21:47:32

Ook moet van de permanentmagneet een stukje van de onderzijde af, om het motordraaistel goed te laten draaien.

(...)

Veel plezier met je geupgrade loks.

Ik hoorde juist van een modelspoorvriend dat het kleiner frezen van de permanentmagneet het magneetveld verstoort. Of dit klopt en in hoeverre het merkbaar het magneetveld aantast weet ik niet. Ik heb daarom maar niet in de magneet gefreesd, maar het chassis en het draaistel aangepast.

En ik ben inderdaad blij met m'n geupgrade loks. Alleen nog even kijken voor rode sluitlichten voor de 103 en misschien nog eens een decoder/motor upgrade. Er zitten dus zeker nog projectjes aan te komen in de toekomst. Ik vind het ook een erg leuke manier om met je hobby bezig te zijn.
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Citaat van: hossie op vrijdag 31 oktober 2008, 12:42:02
Ik hoorde juist van een modelspoorvriend dat het kleiner frezen van de permanentmagneet het magneetveld verstoort. Of dit klopt en in hoeverre het merkbaar het magneetveld aantast weet ik niet. Ik heb daarom maar niet in de magneet gefreesd, maar het chassis en het draaistel aangepast.

Maakt niet uit hoor, zolang je maar geen hele grote stukken eruit haalt.
Het magneetveld buigt gewoon om de uitsparing heen.
Marklin doet dit namelijk zelf ook, ik dacht bij de Br 78, 37074.
Maar zorg er wel voor dat als je gaat slijpen of vijlen aan de magneet, je wel met een tang, of in een bankschroefje, de lamellen goed bij elkaar knijpt.
Anders komt er slijpsel tussen de lamellen en blijven ze uit elkaar staan, wat nadelig is voor de werking.
Zelf heb ik de magneet voorzichtig uit elkaar gehaald en alleen het onderste deel in de bankschroef vast gezet.
Zo beschadig je het kunststof houdertje niet en is ie ook niet mangnetisch waardoor er geen slijpsel aan de "magneet" blijft plakken.
Re: Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Hey Hossie!!

Goed gedaan man, top verslag!! Nu ik weet dat je er succes mee heb kan je het aan mij een keer uitleggen. (nu durf ik het aan :wink:)

Groetjes Martijn

p.s. goede reis trouwens en spreek je snel weer
Re:Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
hehe dze was ik dus naar op zoek had m'n decoder eerst volgens analoge manier aangesloten(gelukkig niet uitgefikt)
nu volgens de nieuwe manier doet ook me ae 6/6 het eindelijk is
werd er beetje gek van dat ik er niet uit kwam
maar dankzij de mede forum genoten komen we er toch weer uit.
knutselse allemaal
Re:Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
Citaat van: technick op maandag 21 december 2009, 17:04:58
....had m'n decoder eerst volgens analoge manier aangesloten...
Hoe sluit je een decoder dan op een analoge manier aan? :shock:
Re:Ombouw Re460 (3460), BR212 (2855) en BR103 (3658)
gewoon de oude kabels er af halen kappa en de decoder kabels er op de zelfde manier weer aanzetten,is dus mooi fout gezien de schema's blij dat ik ze tegenkwam is nu hersteld en werkt perfect.

oh ja ook nog ff kockpitverlichting er in gezet.