Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouwverslag Baan TJ [Update 08/02/2011] ~ Probleem Opgelost ~

Gestart door TJ woensdag 29 oktober 2008, 17:46:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
mooie update weer!
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Ziet er allemaal netjes en strak uit.
Kan het op de foto niet zo goed zien, maar stijg jij per rail 1 cm? Als dat zo is, dan is dat dus een stijgingspercentage van ongeveer 6 procent. Lijkt veel. Kunnen je treinen daar tegen op zonder te slippen of te stoppen?
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Hallo Tim,

Ziet er weer goed uit.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Hallo Tim,

Ik vind dat je het goed doet en het mooi is!

Gr, Maarten
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 12/01/2011]
Goedenavond allemaal,

Helaas is dit topic een beetje verstopt geraakt tussen het stof... Dat is helaas niet helemaal de bedoeling geweest :(! Maar de afgelopen 9 maanden is er bijna niets gebeurd qua bouwwerkzaamheden.

Wel hebben we de afgelopen maanden heel erg veel gereden d.m.v. een tijdelijk testrondje gemaakt op de huidige baan :D. Onder meer met de nieuw aangeschafte Roco-locs NS 2417 & NS 521 :D! Helaas geen foto's hiervan, maar denk dat de meeste wel weten welke locs dit zijn ;)!

Maar nu zijn we toch weer op een punt aangebroken om maar eens verder te gaan met de bouw van de baan. Dus bij deze alvast foto vanaf het punt waar we het weer gaan oppakken :)! Namelijk de bouw van de 2e helling :D!



Hopelijk zal de volgende update niet weer 9 maanden op zich gaan wachten :lol:!

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 12/01/2011]
Ziet er weer strak uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 13/01/2011]
Kleine update weer, de 2 hellilng is voorzien van een strook MDF zodat de rails erop bevestigd kan gaan worden.



Verder liggen er al 6 wissels, 3 daarvan heb ik vandaag los geschroefd & gesoldeerd. Daarna de hele eindschakeling eruit gesoldeerd en overbrugd. Namelijk 1 van de wissels begon nu al te haperen, dus opzich wel handig om er nu achter te zijn gekomen via het rijden. En het zekere voor het onzekere, gekozen om alle wissels onder handen te nemen ;)!

Binnenkort weer meer :)!

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 13/01/2011]
Ziet er netjes uit (en eindelijk begonnen :D). Wel is het verstandig het eerste stukje van de helling nog op te vullen, zeker ter hoogte van de overgang van de twee c-railzen.

mvg, Corné
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 16/01/2011]
Goedemiddag,

Kleine update, de gaten zijn geboord en de rails ligt er op :D!



Verder zijn van alle 6 de wissels de eindschakeling eruit gesoldeerd + overbrugd :) en tevens weer teruggeplaatst. De eerste volgende klus zal gaan worden, alle draden weer gaan aansluiten + solderen.

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 16/01/2011]
Netjes!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 20/01/2011]
Goedenavond allemaal,

Voor de volgende update moest de treinbaan weer worden omgedraaid, dit zodat alle draden aan de onderkant gesoldeerd konden gaan worden. Van de helling zijn een aantal rode en bruine draden voor de stroomtoevoer en veel groene draden voor de bezetmeldingen. Voor de rode en bruine draden moest weer een aftakking van de ringleiding worden gemaakt.



En even een overzichtfoto, alleen het achterste vlak moet nog aangesloten gaan worden ;)!



Verder is er in het baanplan een verandering gemaakt, hierdoor liet deze update ook iets langer op zich wachten. Er liggen 4 sporen in het schaduwstation. Elk spoor is verdeeld in 1 blok. Ook de beide hellingen zijn verdeeld in 1 blok per helling. Tussen de ?gele bolletjes?  laat 1 blok zien. Elk blok is verdeeld in 3 bezetmeldingspunten, hier in het rood - blauw - geel.



De aanpassing die gemaakt is:



De hellingen zijn nu ieder verdeeld in 2 blokken per helling. Dit gaat in de toekomst met Koploper meer treinbewegingen veroorzaken :). Deze verandering bracht wel eerst wat problemen met zich mee, omdat alles al was vastgemaakt volgens het ?oude?  baanplan. Dus er ging wel een tijdrovend klusje in zitten om alles weer los te halen en alles aan te passen. Maar gelukkig is alles nu gelukt :)!

Tot de volgende update weer,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 20/01/2011]
Hallo Tim,

Ziet er netjes uit de onderkant. Zeer strak afgewerkt.
Handige kabelhouders heb je gevonden.Moest ik ook maar eens bestellen.

Succes met de verdere bouw.Ik kan niet wachten op het vervolg,staan vast weer handige tips in.

Met vriendelijke groet,

Robin
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 20/01/2011]
Hallo Tim,

Dat ziet er weer netjes afgewerkt uit, je sporenplan geeft inderdaad meer trein bewegingen.

Succes met de verdere bouw.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 20/01/2011]

erg mooi en strak gemaakt tot nu toe  8) :D

gr,
Matthijs
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/02/2011] ~ Kortsluiting... ~
Goedenavond,

Ik heb van de week een 'tijdelijke' brug aangelegd van de ene naar de andere helling. Afgelopen dagen veel gereden, maar tot mijn grote spijt werd er vanavond, na 1,5 uur rijden, uit het niets kortsluiting geconstateerd...

Dus eerst de treinen van de baan afgehaald, kortsluiting bleef. Central Station uit- en opnieuw aanzetten. Helaas bleef hierna de kortsluiting ook. Toen heb ik de baanspanning B (rode draad) en de massa O (bruine draad) los gehaald, en ja hoor probleem opgelost. Dus de kortsluiting heeft betrekking op de baanspanning en de massa.

Toen ben ik de weerstand gaan doormeten. Eerst niet geïsoleerde railstaven doorgemeten, dit gaf een waarde van "0". Er is dus een verbinding. Daarna een niet geïsoleerde railstaaf met een geïsoleerde railstaaf, dit gaf een waarde van "1". Er is dus geen verbinding. Gelukkig maar, dit klopte dus allemaal.

Daarna verder gegaan met de volgende meting: de baanspanning doormeten met een niet geïsoleerde railstaaf. Dit gaf geen constante waarde... De waardes veranderden steeds van ver in de -... naar +... Om de seconde werd er een andere waarde weergegeven :?.

Heeft er iemand een verklaring voor dit probleem en weet iemand misschien een oplossing hiervoor? Er is dus wel een verbinding tussen de baanspanning en de massa, alleen is deze dus niet stabiel? Moet ik nu alle railzen weer los solderen + schroeven en alles 1 voor 1 doormeten? Of is er simpelere manier om te zoeken naar het probleem...?

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen :)!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/02/2011] ~ Kortsluiting... ~
Je bent lekker weer bezig TJ, sorry dat ik geen oplossing heb voor je probleem.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/02/2011] ~ Kortsluiting... ~
Hey TJ,

De oplossing, er is ergens kortsluiting. Beste wat je kunt doen is de stroome r op zetten, en iemand erbij hebben met goed gehoord. En dan gaan opzoeken waar het ongeveer is, dan haal je dat spoor eruit. Is er dan geen kortsluiting meer weet je dat het in dat spoor zit. Het gaat waarschijnlijk om 1 stuk spoor. Oftewel continu een ander stuk eruit halen, dan kun je het wel vinden;)
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/02/2011] ~ Kortsluiting... ~
Begin eens met de bochtwissels.Ik had ook ooit zo'n vage sluiting.
Schroef de aandrijvingen eruit en een strook isolatie tape tussen wissel en aandrijving.
Is vooral een probleem als de wissels zijn vastgeschroefd.

Succes met de zoektocht.

Robin
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 08/02/2011] ~ Probleem Opgelost ~
Goedenavond allemaal,

Dank voor het meedenken allemaal :)!

Citaat van: Hero op zaterdag 05 februari 2011, 18:44:07
Begin eens met de bochtwissels.Ik had ook ooit zo'n vage sluiting.
Schroef de aandrijvingen eruit en een strook isolatie tape tussen wissel en aandrijving.
Is vooral een probleem als de wissels zijn vastgeschroefd.

Succes met de zoektocht.

Robin

Dit was de oplossing, 2 van de 4 bochtwissels gaven problemen... Heel raar dat deze 2 dus tegelijk een storing gaven. Het bleek dat er 1 draadje bij beide wissels waren los geschoten, deze zijn nu goed vastgemaakt en ook de wisselaandrijving zit nu goed :)!

Fijne avond verder,

Tim

P.S. Binnenkort een volgende update met... Nieuwe treinen :D!
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/02/2011] ~ Kortsluiting... ~
Hallo Tim,

Citaat van: TJ op donderdag 03 februari 2011, 23:06:18
Daarna verder gegaan met de volgende meting: de baanspanning doormeten met een niet geïsoleerde railstaaf. Dit gaf geen constante waarde... De waardes veranderden steeds van ver in de -... naar +... Om de seconde werd er een andere waarde weergegeven :?.

hoe meet jij de baanspanning ?
een digitale spanning is moeilijk te meten , zie ook - deze link - :wink:

Gr,
Matthijs
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 08/02/2011] ~ Probleem Opgelost ~
Citaat van: TJ op dinsdag 08 februari 2011, 21:14:26
Goedenavond allemaal,

Dank voor het meedenken allemaal :)!

Citaat van: Hero op zaterdag 05 februari 2011, 18:44:07
Begin eens met de bochtwissels.Ik had ook ooit zo'n vage sluiting.
Schroef de aandrijvingen eruit en een strook isolatie tape tussen wissel en aandrijving.
Is vooral een probleem als de wissels zijn vastgeschroefd.

Succes met de zoektocht.

Robin

Dit was de oplossing, 2 van de 4 bochtwissels gaven problemen... Heel raar dat deze 2 dus tegelijk een storing gaven. Het bleek dat er 1 draadje bij beide wissels waren los geschoten, deze zijn nu goed vastgemaakt en ook de wisselaandrijving zit nu goed :)!

Fijne avond verder,

Tim

P.S. Binnenkort een volgende update met... Nieuwe treinen :D!

Dat beloofd wat, wordt het een stomer of .. ?