Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouwverslag Baan TJ [Update 08/02/2011] ~ Probleem Opgelost ~

Gestart door TJ woensdag 29 oktober 2008, 17:46:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Hé TJ,

Mooie oplossing voor je ringleiding. Ga ik zeker overnemen. Even een vraagje: waar heb jij die rode draad gekocht en welke diameter gebruik je? Bij mijn vorige baan gebruikte ik gewoon installatiedraad 2,5 mm2.

Succes verder met de bouw.

Droef
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Ik ben dan TJ niet maar ik gebruik dergelijk draad van 0,75 mm² en ik kocht die in een auto onderdelen winkel.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
probeer bij een garagebedrijf of een winkel in auto accesoires aan kabel te komen die gebruikt word om trekhaken aan te sluiten.
heb je een boom van meerdere kabels in 1 keer  :D
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Hallo TJ,

Kijk even naar je vorderingen maar dat gaat erg strak goed dat je bij de bouw van het frame ook de bedrading mee neemt.
Oke een voordeel mag dan zijn op een ringleiding zo kort mogelijk onder de rails te houden om zo min mogelijk draad te gebruiken.

Maar het allerbelangrijkste is dat je altijd bij je draad moet kunnen en dan moet je zeker niet op een stukje meer draad kijken.

Veel succes met de opbouw en blijft dit zeker volgen.

Groet Wim.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Goedenavond allemaal,

Echt onwijs bedankt voor jullie positieve reacties :).

Ondertussen zijn we een klein beetje verder gegaan met de baan. De platen liggen er onderhand nu goed en vast op :D.



Nog een close-up ;).



Alleen kunnen we nu even niet verder, omdat we wat nodige spullen nodig hebben. Maar gelukkig hebben we die vanavond besteld. Namelijk: soldeeroogjes, kabelhouders en railschroeven. Nu maar hopen dat deze snel geleverd zullen worden :D, des te eerder wij weer verder kunnen gaan met bouwen.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Tim,

Ziet er strak uit, nu maar hoppen dat je bestelling snel geleverd wordt.

Groeten Piwie.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Gaat heel goed zo Tim.
Ziet er heel goed uit. Je ringleiding is een aanrader. ga ook ik gebruiken.

Blijf het volgen hoor. Succes.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Goedenavond allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat er voor het laatst een update is geweest. In de afgelopen maanden is er helaas niet zo al te veel aan de bouw van de baan gedaan. Maar nu zijn we er weer klaar voor om weer flink door te gaan bouwen :D!

Allereerst de aanwinsten van de afgelopen maanden:



1 x Marklin 74990 C-rail schroeven
1 x Stannol 100 gram loodvrij soldeertin
1 x Hama ministatief met kogelscharnierkop (hoogte 15-21 cm)

1 x Conrad 100 soldeeroogjes
1 x Conrad 100 kabelhouders
1 x Conrad 200 schroefjes (hoogte 6,5 mm / diamter 2,9 mm)

Hiermee zouden we een heel eind moeten kunnen komen met het schaduwstation. We hebben ook een soort van stappenplan gemaakt, zodat er een soort van structuur in de bouw van de baan komt te zitten. We gaan ons eerst bezig houden met het definitief neerleggen van het schaduwstation.


  • Schaduwstation uitleggen en defenitieve plek bepalen.
  • Rails aftekenen en bepalen op welke plekken er stroomtoevoer zal moeten gaan komen.
  • Draden solderen aan de rails.
  • Rails terugleggen en bevestigen met de railschroeven.
  • Stroomtoevoer draden bevestigen aan de ringleiding.
  • Viessmann 5211 kastjes bevestigen en ook aansluiten op de ringleiding.
  • Alle wissels aansluiten op de Viessmann 5211.

Over hoe het daarna precies verder zal gaan, dat zullen we nog gaan bedenken. In ieder geval kunnen we aan de slag gaan met al deze punten.

Hopelijk zal de volgende update snel kunnen gaan volgen!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/10/2009]
Tim,

We wachten in spanning af, een stappenplan is altijd een goed idee.
Ik zou naar het aanleggen van het schaduwstation dit eerst gaan testen zodat je weet dat alles naar behoren werkt.

Groeten,
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/10/2009]
Zo, dat zijn grootse plannen Tim...het begin is gemaakt  :)

Moet wel mooi worden, kan niet anders....SUCCES !!!!

Groeten,

Hans.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 03/10/2009]
Goedenavond,

Na de laatste update zijn op het idee gekomen om het schaduwstation alvast op bezetmelding te gaan voorbereiden. Dit om later te voorkomen dat we alles weer los moeten gaan maken als we dan toch besluiten om met de computer automatisch te gaan rijden.

Dus ja toen begon het toch wel te kriebelen om een testbaan te gaan neerleggen. We hebben gekozen voor het programma Koploper en er is dus een kleintestbaantje (ovaal + inhaalspoor) neergelegd. Eerst hebben we van de railzen de railstaven van elkaar gescheiden. Daarna de bezetmeldingspunten vastgesoldeerd aan de railzen en deze aangesloten aan een Viessmann 5217.

Toen kwam het grote moment daar om alles in Koploper in te voeren en het te gaan testen. Alles ging vrij gemakkelijk door de handige handleidingen :)! Nu staan er 2 treinen op de baan en rijden allebeide tegengesteld en passeren elkaar dus op het inhaalspoor. Hier hebben we een klein filmpje van gemaakt:



Te zien waren de BR 043 903-7 met een personentrein en de BR 212 215-8 met een goederentrein.

Omdat we tevreden zijn met het resultaat zal deze testbaan binnenkort worden afgebroken en daarna zal begonnen gaan worden met de aanleg van het schaduwstation :D!

Tot de volgende update weer.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 28/10/2009]
Hallo Tim,

Leuk filmpje, ziet er goed uit.

het is altijd leuk om te zien hoe alles werkt zoals je het ook wil hebben.


Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 28/10/2009]
Coming up next:

Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 09/03/2010]
Goedenavond allemaal,

Na een veel te lange tijd, hier weer een wat grotere bouw-update.

Waar waren we ook alweer gebleven? Oja bij deze foto:



Nadat alles binnen was gekomen qua onderdelen (schroefjes, kabelhouders en soldeerlipjes) zijn we begonnen met uitleggen van de rails voor het schaduwstation. Deze is in alle tussentijd enigszins veranderd. Van 3 doorgaande sporen en 1 kopspoor naar 4 doorgaande sporen. Hierdoor zal er meer variatie mogelijk zijn qua treinverkeer :D!



We zijn eerst begonnen met het uitzoeken + sorteren van alle spullen die onderhand al verzameld hadden. Dit hebben we gedaan om goed het overzicht te houden over alles :D! Daarna hebben we de benodigde spullen voor het schaduwstation  eruit gehaald en gesorteerd neergelegd.



Omdat we nu al met een hoop dingen rekening moeten houden (zoals het precies neerleggen van de rails zodat het boven goed uitkomt, waar de stroomtoevoerdraden komen en ook het schaduwstation alvast voorbereiden op treinbedrijf via de computer) hebben we zoals te zien op de foto gebruik gemaakt van een printje en zijn we heel simpel gaan kleuren :P. Hierdoor hebben we een goed beeld gekregen wat waar gesoldeerd en bevestigd moet gaan worden. Hierna zijn we aan de aangegeven rails draden gaan solderen voor de stroomtoevoer en de bezetmelding. Oja, we hebben in de tussentijd ook alvast de rails doorgeknipt voor de bezetmelding en de rode schoentjes bevestigd voor de stroomscheiding.



Na al deze handelingen was het de hoogste tijd om de rails weer eens neer te gaan leggen. Gelukkig hadden we een paar weken geleden al wat voorbereidingen getroffen het schaduwstation toen al uit te leggen en deze helemaal af te tekenen. Het was toen wel even een grote klus, aangezien we nog een verdieping er boven gaan krijgen moesten we goed naar de maten van boven kijken. Gelukkig is dat helemaal gelukt waardoor het neerleggen nu een makkie was.



Eerst voor de helft...



Daarna helemaal. Toen was het de hoogste tijd om (in juiste volgorde :P) gaten te boren, draden door de gaten trekken en de rails definitief vast schroeven.









Na al deze stappen te hebben uitgevoerd ziet het totaalplaatje er als volgt uit.



Hier waren we zelf erg tevreden over. Een heel strakke baan met alle draden netjes naar onder afgewerkt. Niet rommelig, maar strak en daar houden we van :D! Maar waar zijn die draden dan gebleven? Hier dus.





Zoals te zien een hele wirwar van draden. Een chaos ook wel te noemen :p. Bij dit punt stopt ook deze update. Het volgende wat we gaan doen is: alle draden knippen + bevestigen aan soldeerlipjes. Viessmann 5211 plaatsten voor aansluiting van de wissels, aftakking maken van de ringleiding voor de aansluiting van de draden en dan daarna alle draden netjes en geordend verwerken.

De volgende update is al in de maak, maar hier alvast wel een klein voorproefje :D!



Fijne avond en tot de volgende update,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 11/03/2010]
Hoi Tim,

Ziet er keurig netjes uit zeg...je gaat lekker  :)

Ja, je moet altijd oppassen een te lange tijd niks aan je baan te doen...klinkt misschien wel erg makkelijk maar het is zo.

Regelmaat is het sleutelwoord, en dat geldt voor alles.
Ik probeer altijd bezig te blijven en er een soort flow in te houden  :)

Succes met je baan !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 11/03/2010]
Hoi Tim,

Ziet er allemaal mega strak uit. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 11/03/2010]
Hallo Tim,

Mooie update, ziet er erg strak en doordacht uit.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 11/03/2010]
hoi

ziet er goed uit
nu de rest nog

vgr gerard
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 11/03/2010]
hallo Tim,


Ik heb al veel verhalen gehoord over je van Gerard5663(hopelijk vind je dat niet erg :oops:). Ik heb nu al mijn wissels analoog geschakeld en ben dus heel erg benieuwd hoe je die met de viesmann gaat aansluiten, want ik heb pas een cs1 gekocht en kan dus nu ook digitaal schakelen. ik hou je in de gaten. je baan ziet er al erg mooi uit. zeer mooi.

mvg bram
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 14/03/2010]
Goedenavond,

Hier is de volgende update alweer. We zijn sinds de vorige keer een stuk opgeschoten. Deze update zal ook voornamelijk uit foto?s gaan bestaan waarop we laten zien hoe we het aangesloten hebben :D!

Goed we gaan verder waar we gebleven waren. Allereerst zijn we soldeerlipjes gaan bevestigen waar de draden door de plaat waren gekomen.





Daarna werd het tijd om de draden op gewenste lengte af te knippen. Door deze actie werden er grote stukken draad verwijderd waardoor het al een stukje opgeruimder eruit zag :P!



Na de draden gestript te hebben werd het tijd om te gaan solderen... Omdat we eigenlijk niet al te veel ervaringen hebben hiermee, was het dus wel een uitdaging om dit onder de knie te krijgen :D! Reken ons er ook niet op af als het er wat rommelig uit ziet  :oops:. Enfin we zijn er dus mee aan de slag gegaan en eigenlijk zijn we er best wel tevreden over.





Om simpel te onthouden welke blauwe draad voor afbuigend of voor rechtdoor is, hebben we gewoon gebruik gemaakt van een rode en groene stift :P! Heel makkelijk, maar wel een goede geheugensteun. Toen werd het tijd om de kabelhouders uit te leggen. Dit was wel een leuke puzzel :P. Omdat we de draden gestructureerd neer wilden leggen, zijn we goed over gaan kijken hoe elk draad zal gaan lopen.



Na alle kabelhouders te hebben bevestigd, komen we tot het (tussen-) resultaat.



Hierna kwamen voor de keuze te staan, welke draden gaan we eerst aansluiten? We hebben besloten om eerst alle rood/bruin draden te gaan verbinden tot een centraal punt.



Toen alle bruin/geel draden...



Het centrale punt waar alle draden bijeen komen ziet er nu als volgt uit :D.



Omdat er ook wissels in dit vlak zitten hebben we een Viessmann 5211 geplaatst. We liepen alleen tegen een klein probleem aan bij het bevestigen. De schroefjes die erbij zaten om het kastje vast te zetten waren te lang... Ze zouden aan de andere kant van plaat eruit komen en dat wilden we niet. Dus dat hebben we opgelost door de schroefjes er niet helemaal in te draaien. Daarna hebben we in het gat bisonkit gedaan. Nu na zit het muurvast en daar waren we op uit :D!



Na het plaatsen hebben we gelijk het kastje op het centrale punt aangesloten. Wel leuk dat er nu een centraal punt is, maar deze moet natuurlijk wel even aangesloten gaan worden op de ringleiding.





Deze aftakking van de ringleiding hebben we daarna aangesloten op het centrale punt. Na deze actie hebben we de getest of alle verbindingen goed gesoldeerd + aangesloten waren... Enne ja hoor alles deed het :D! Dat was een mooi moment! Nu volgen wat overzicht foto?s van hoe alles er nu uitziet.









Tot zover deze update weer. Volgende keer gaan we verder met het aansluit van de eerste 3 wissels.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 14/03/2010]
Hoi Tim,

Dit ziet er toch wel heel fraai uit zo. 8)

Gr.
René
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 14/03/2010]
goed en oversichtelijk
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 14/03/2010]
Hoi Tim,

heel netjes allemaal. Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 14/03/2010]
Hallo Tim,

Dat ziet er weer prachtig uitgevoerd uit.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Goedenavond allemaal,

Hier is de volgende (mini-) update :D! We zijn de laatste dagen weer lekker verder gegaan. We waren gebleven bij het aansluiten van de wissels.

We zijn wissel voor wissel draden gaan bevestigen aan de soldeerlipjes die wel al bevestigd hadden. En vanaf het soldeerlipje de draden simpelweg via de kabelhouders naar de Viessmann 5211 trekken.





Daarna wel even goed opletten dat de goede draden naar de juiste aansluiting zouden gaan ;)!



Toen alle draden aangesloten op de 5211, was een vrij simpel :P!



Hier nog 2 overzichtfoto?s van het hele geheel wat er tot nu toe gedaan is :D!





Hiermee zijn we klaar met dit vlak... Voor ons was dit een mooi project om te werken met de kabelhouders, soldeerlipjes en met het hele solderen. Het volgende vlak wat we onder handen gaan nemen zal daarom ook wel sneller klaar zijn ;)! We houden jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Tim,

Ik blijf in herhaling vallen maar het ziet er erg goed uit.

Ben benieuwd naar het volgende vlak.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Hoi Tim,

Je moet oppassen dat de onderkant niet mooier wordt dan de bovenkant. :mrgreen:

Gr.
René
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Zijn die dopjes van de viesmann bedoeld als stekkertje? Dacht dat die geheel plastic waren? Of zie ik nu iets niet goed op de foto's?

mvg, Corné
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Dat ziet er allemaal zeer netjes uit, zo hou je het ook lekker overzichtelijk.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
ziet er mooi en strak uit!
ga zo door.

groetjes Daniël
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Petje af hoor dat zier er heel strak uit!! Kan hier nog wat van leren hihi. maar kan het qel gaan gebruiken bij de baan die ik nu begin  te bouwen.

mvg
Reinder
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Hoi Tim

Ik moet me aansluiten bij de rest wat ziet dat er netjes uit.
Was bij mij wel eens anders  :lol:

Blijf je draadje volgen ben benieuwd naar de rest van je baan.

MvGr Hans
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 17/03/2010]
Tim,

super netjes gedaan :D

Groetjes, John
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Goedenavond allemaal,

Hartelijk dank voor alle reacties :D! Doet ons erg goed om te lezen. We gaan met deze update ook weer verder waar we gebleven waren.

Omdat we het ene vlak afgerond hadden was het dus de hoogste tijd om door te gaan naar het volgende vlak. Hier komen wederom 3 wissels + lichtjes in voor. Oftewel weer een lekker vol vlak :P! We zijn weer begonnen met alles uit te leggen.



Na het vastleggen van de kabelhouders + soldeerlipjes zijn we een aftakking gaan maken van de ringleiding.



Omdat we in dit vlak maar 1 verbinding rood/bruin hoeft te zijn, hebben we die als eerste aangesloten ;)!



En omdat we de smaak te pakken hadden verder gegaan met alle bruin/gele draden (A)!



En wat blijft er dan nog over... Precies de aansluitingen voor de wissels.





Ondanks dat het allemaal vrij gemakkelijk en snel ging, namen we wel goed de tijd per aansluiting om fouten te voorkomen :D! Hiermee hebben we gelijk het volgende vlak afgesloten. Resterend om de hele onderkant af te ronden is nog een vlak tussenin met een paar stroomaansluitingen + bezetmeldingen, dit vlak hebben we ook maar meteen onder handen genomen :P! Eerst begonnen met een aftakking aan te leggen van de ringleiding.



Omdat er in dit vlak geen bruin/gele verbinding zal gaan komen, hebben we er bewust voor gekozen om hiervoor ook geen aftakking te maken ;)! Toen alles weer alles uitleggen voor de aansluiting.



Ligt het recht? Meteen ook maar even vast gezet + aangesloten.







Hiermee zijn we zo goed als klaar met alle aansluitingen van de onderkant. Wat rest zijn nog de bezetmeldingen. Omdat we nog niet helemaal precies weten waar we de s88 kastjes willen plaatsen gaat de aansluiting op een later tijdstip plaats vinden. Wel hebben we alle bezetmeldingen gecontroleerd door de baanspanning aan te sluiten en op de onderkant en met een wagonnetje over de sporen te rijden. Het testlampje ging telkens op het goede moment aan en uit. Dus de rails is op de goede manier doorgeknipt en ook de ?rode schoentjes? zitten juist.

Verder hebben we ook gelijk alle wissels + lampjes aangesloten en getest. Alles deed het in 1 keer :D! Wel hadden we 1 klein probleempje bij één wissel die moeilijk wilde schakelen. Bij nader onderzoek (op z?n kop hangend) kwamen we er achter dat de wissel ?te? vast was vastgeschroefd. Dus 1 schroefje eruit gehaald en de wissels ging soepel om! Oftewel regelmatig testen loont :P!

Toen kwam het grote moment daar om de baan om te draaien.





Meteen rails neergelegd om een rondje te maken en rijden maar :D! Hiermee komen we ook aan het einde van deze update.

Waar we ons nu bezig mee gaan houden zijn de volgende dingen:

?   Centraal aansluitpunt maken voor aansluiting van het Central Station + lichttrafo.
?   ?Kastjes? fabriceren waar Central Station + beide trafo?s in kunnen.
?   Beginnen aan de 2 hellingen.

Vooral de hellingen zullen een leuke uitdaging gaan worden. Gelukkig hebben we al bij verschillende topics gekeken en genoeg ideeën opgedaan :D!

Tot de volgende update weer!

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
hoi Tim

ziet er goed uit, het blijft prachtig.

mvg bram
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Hallo Tim,

Wat heb je dat geweldig netjes georganiseerd allemaal. De boekbinders lijken bij veel mede forummers favoriet te worden, doch met de door jou gebruikte kabelhouders ziet het er superstrak uit en blijf je elke afzonderlijke draad goed zien. Zijn deze kabelhouders bij de Gamma en zo te koop?

Groet,
Ronald
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Hoi Ronald,

Deze kabelhouders zijn (voor zover ik weet) niet te verkrijgen bij een normale bouwmarkt.

Ik heb de mijne besteld bij Conrad (www.conrad.nl) onder bestelnummer:

211035 Kabelhouder
531928 Soldeerlipjes

Hopelijk heb je er wat aan :)!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Hallo Tim,

Bedankt voor de snelle reactie. Ga ik ze daar maar eens bestellen!

Groet,
Ronald
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Die kabelhoudertjes zijn echt top als ik het zo zie.
En zoals Ronald al zegt kan je het per draad afzonderlijk goed zien hoe ze lopen.
En dat voor die prijs... denk nog goedkoper dan boekbinders!

Martijn
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Hoi Tim,

Wederom weer prachtig aangelegd. 8)
Succes met de hellingen.

Gr.
René
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Hoi Tim,

We blijven in herhaling vallen maar het ziet er weer topie uit.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 21/03/2010]
Hoi Tim,

Ziet er goed uit. Zeker veel hulp gehad van een ervaren knutselaar :wink:

Ik kom volgende week wel even bij je langs om het in het echt te zien.

groeten
S
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 07/04/2010]
Het begin van de eerste helling...



Wordt vervolgd... :D!
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 07/04/2010]
Goed begin is het halve werk :lol:

Gr.
Piwie.
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 07/04/2010]
dat is nog eens een grootte update, maar ziet er goed uit.

mvg bram
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 07/04/2010]
hallo tim,

dat ziet er allemaal netjes uit onder en op je baan,ga zo verder zal ik zeggen.



groeten en succes peter(ke33)
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 07/04/2010]
Dat ziet er mooi uit.
Ik geniet alleen al van de onderkant.
dan moet de bovenkant nog komen.  :shock:
Ben benieuwd.

Koen
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 07/04/2010]
Hallo Tim, ziet er allemaal netjes uit joh.

Als de bovenkant net zoveel aandacht krijgt als de onderkant dan word het een mooie baan.

Ik ben zelf de afgelopen weken bezig geweest met het opnieuw aansluiten van mijn baan en dat was een hele klus.

Ik zie dat jij de draden direct op het lipje van de rails soldeerd.

Je bent niet zuinig met soldeer en warmte dus waar ik je voor wil waarchuwen is het volgende:

bij het aansluiten van de rode draad voor de baanstroom zit je heel dicht bij het bruggetje te solderen die de railstaven verbind.

Het baanstroomlipje (B) ligt op een klein plastic nokje een milimeter boven dat bruggetje.

Twee dingen kunnen mis gaan. te veel warmte en het nokje smelt en zakt in.

Of te veel soldeer en je krijgt een druipertje (?) van soldeer die op dat bruggetje terecht komt.

Zowiezo vind ik dat hele aansluitsysteem van C rails maar niks, mij te fragiel.

Als je twee keer zo'n lipje buigt dan breken 3 op de tien af.


Ik waarschuw je ervoor omdat van de tig aansluitpunten in mijn baan er drie waren die dat probleem hadden.

Groeten,
Gijs
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Goedenavond allemaal,

Hier volgt weer een kleine update! We zijn verder gegaan met de aanleg van de eerste helling. Allereerst hebben we een 8-tal blokjes gezaagd op lengtes van 1cm tot 8cm.



Daarna uit een plaat een bochtstuk gezaagd welke precies past :D!



Toen werd het tijd om alle blokjes te plaatsen. Eerst netjes uitgemeten waar deze precies moesten komen en daarna was het een kwestie van gewoon goed neerzetten en meteen vastzetten :P!



Meteen ook maar de plaat erop bevestigd :D!



Ondertussen hebben we ook al alle rails geknipt en waar nodig draden aan de rails gesoldeerd. Hierdoor konden we heel gemakkelijk de rails al neerleggen op de helling wat al een aardig beeld weergeeft.



Nu rest ons alleen nog de aansluiting van de draden! Daarna kunnen we ons alweer klaarmaken voor de aanleg van de 2e helling.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Bouwverslag Baan TJ [Update 27/04/2010]
Hey Tim,

dat ziet er weer super gaaf uit, ga zo door!!

mvg bram