Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bouwverslag Baan TJ [Update 08/02/2011] ~ Probleem Opgelost ~

Gestart door TJ woensdag 29 oktober 2008, 17:46:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwverslag Baan TJ [Update 08/02/2011] ~ Probleem Opgelost ~
Hoi allemaal!

Nadat ik mijn baanplan geintroduceerd had in dit topic ben ik nu begonnen met de onderbouw van de baan. De buitenste maten zijn 230cm bij 135cm. Dus ik ben bij de bouwmarkt geweest om het benodigde hout te kopen voor de onderbouw en niveau 1. Ik heb daar 2 platen MDF van 8mm op maat laten zagen van 135cm bij 115cm (die 2 platen vormen samen de 230cm bij 135cm). 1 plaat van 230cm bij 135cm had ik liever gehad, ware het niet dat die nooit boven naar mijn kamer kon komen :P. Die 2 platen gingen wel gelukkig goed naar boven. Omdat ik die platen niet op de grond wilde hebben, heb ik besloten om een houten geraamte te gaan maken van geschaafd vurenhouten balkjes van 33mm bij 69mm.

Allereerst heb ik alle balken op de juiste lengte afgetekend waar ze afgezaagd moesten worden:



Nadat alle balkjes op juiste lengte waren afgezaagd, heb ik ze even op de grond neergelegd (let op: dit is nog beneden en niet op mijn kamer!):



Zoals te zien is, zitten de middelste 3 balkjes nog niet goed. Deze wil gaan bevestigen op de manier van hoe ik dat "testbalkje" linksboven in heb gemaakt. Dus door middel van in beide balkjes een inkeping te maken, zodat deze in elkaar vallen. Misschien is het overbodig, maar ik vond het zo het mooist om te doen :oops:.

Nu zal u wel denken: waar zijn de MDF platen?. Ja, ik kon het niet laten om deze boven alvast op de grond neer te leggen en daar dan even wat rails op te leggen. Zodat ik nu wel kan rijden :D.

Zie hier mijn MDF platen met een klein baantje erop:



Tot zo ver deze update :). Hopelijk kan ik morgen weer verder gaan!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
leuk baantje ben benieuw hoe het gaat worden, je hebt ongeveer net zoveel ruimte als ik dus ben benieuwd of ik nog een paar ideetjes voor mijn baan van jouw kan jatten  :D

veel succes en plesier met bouwen
paul
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Hey Tim,

Welkom in de sport van de modelbaan hahahah, zoals ik zie begin je met het mooiste "de ruwbouw"gaaf joh. Ben onzettend benieuwd naar je volgende update. Heel veel sterkte en plezier. :lol:
Mvg Chris oftewel Keigaaf-treintjes
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Beste Tim,

Spannend de bouw van een nieuwe baan dat gaf mij altijd een heel
speciaal gevoel.
Heb je al een idee hoe je het landschap gaat aankleden, komen er nog
hoogte verschillen in enz.

Gr. Bert :)
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Mooi frame!!


Je maakt nu alleen in bij de balken die in het midden kruisen, inkepingen.
Dit kun je natuurlijk overal toepassen, komt alleen maar ten goede van de stevigte :wink:

Veel plezier met het bouwen! 8)
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Goed begin. succes ermee. Heb je ale een banenplan?
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Citaat van: Falcon op donderdag 30 oktober 2008, 11:40:10
Goed begin. succes ermee. Heb je ale een banenplan?
Eerste regel van zijn beginpost even nalezen :wink:
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Hallo,

Ik ben weer verder gegaan met de onderbouw :D.

Allereerst een foto van het geraamte, dat nu wel in elkaar valt :).



Toen kon ik het niet laten om het hout naar boven te brengen en voor mijn treinbaan neer te leggen.



En nog 1 foto :D.



Alles ligt nu nog los. Ik ga dit waarschijnlijk vanavond aan elkaar bevestigen met houtlijm en schroeven. Maar eerst moet ik dan mijn treinbaan opruimen :(, anders valt er niet te werken :D.

Ik houd jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Het frame ziet er al goed uit. Dus als dat de voorloper is voor de rest van de baan dan zit het wel goed. Hou ons op de hoogte. Ben benieuwd.
Groet
Peter
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Mooi frame, Jij had zin om je baan neer te leggen  :lol:
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Complimenten, zeer mooi je frame.
Maar vraagje, ga je frame op poten zetten of tegen de muur, vertel?
Alvast heel veel timmer plezier.
Mvg Chris oftewel keigaaf-treintjes
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Ziet er top uit.... Ik blijf dit volgen...veel succes
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
Hallo Tim,

Je geraamte ziet er al stevig uit en zeker netjes in elkaar gezet ook dit beloofd wat met de bouw van je modelbaan.
Maar als je de modelbaan gaat plaatsen op poten hou dan wel rekening met je schuine kap.
Zeker met het oog op als je nog met niveau's wil gaan werken en daarbij je dan aan de achterkant van je modelbaan wel beperkingen heb met de schuine kap.
Maar wens je heel veel succes en plezier met de bouw van je modelbaan.

Groet Wim.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Het Begin...]
He Tim,

als je het zel de niveau hebt bij het bouwen onder de baan als boven de baan, dan belooft het iets heel moois te worden.

Succes met bouwen,

groeten,
Ilja
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
Bijna goedenavond allemaal!

Het heeft even geduurd voor deze update... Maar dat wil niet zeggen dat er in die tussen tijd niets gebeurd is.

Donderdagavond heb ik de constructie van de middenbalken aan elkaar vastgelijmd en dat heb ik ruim 48 uur laten drogen :D. Dat zit nu wel heel goed aan elkaar :P. Ik had de constructie met 3 balkjes vastgespijkerd en daarboven op heel veel boeken, dit om extra gewicht te geven op de gelijmde punten.



Dus nu heb ik de beschikking over 2 balken van 230cm, 2 balken van 135cm en 1 constructie van 4 balken aan elkaar. Toen dacht ik: laat ik het geheel mooi aan elkaar gaan lijmen en schroeven. Toen ik bijna wilde beginnen daaraan, kwam ik erachter dat ik schroeven van 35mm gekocht had. Opzich is dat niet zo een probleem om de MDF platen in het geraamte te gaan schroeven. Maar om een balkje dat een doorsnede van 33mm heeft aan een andere balk te bevestigen... Dat gaat heel moeilijk worden :D. Dus morgen maar even naar de bouwmarkt om wat langere schroeven te kopen voor het geraamte.

Maar ja, het geraamte lag toen zo mooi los aan elkaar dat ik dacht: daar moet ik iets mee gaan doen! Dus toen heb ik op het geraamte 2 overgebleven MDF platen neergelegd.



Dat vond ik dus al een mooie mijlpaal die ik nu even bereikt hebt :D. En ja, als er dan toch 2 platen op liggen... waarom dan geen testbaantje om het geluid uit te testen wat het maakt als er treinen overheen gaan rijden :P. Dus hop testbaantje neergelegd:



ZOOO!!! Wat maakt dat een herrie als er een trein overheen rijdt :o. Tuurlijk had ik wel verwacht dat het herrie zou maken, maar dit was wel heel veel herrie :D. Ik kon zelfs mijn muziek niet meer horen die ik op had staan! Dus ik ga nu maar mooi opzoek naar geluidsisolatie materiaal :).

Dan heel erg bedankt voor jullie reacties, dat waardeer ik heel erg :).

Citaat van: keigaaf op donderdag 30 oktober 2008, 20:28:48
Maar vraagje, ga je frame op poten zetten of tegen de muur, vertel?

Zoals te zien is op de foto's, heb ik een schuin dak. Dus de baan gaat niet op poten komen. Het idee was of om er wielen onder te plaatsen zodat ik de baan mijn kamer in kan trekken. Of om er glijers onder te plaatsen, alhoewel... de treinbaan gaat best zwaar worden, dus eventueel met glijers zal er een enorme spierkracht van me verreist worden. Opzich wel leuk (alleen de spierpijn achteraf niet :P).

Dan wil ik nog even iets kwijt over de treinbaan. Ik bouw namelijk niet alleen deze treinbaan. Ikzelf ben 19 jaar oud. Ik heb 2 broertjes van 16 en van 13. Deze treinbaan wordt ook van ons drieën. Alleen het enigste is dat de treinbaan op mijn kamer komt te liggen. Dus alles wat we bouwen, dat doen we met z'n drieën.

Het is erg leuk om met z'n drieën een dezelfde hobby te hebben. Het is een stuk gezelliger om samen te rijden, dan alleen :). Ook sommige treinen zijn in gemeenschappelijk bezit :), dan is het vaak wel aantrekkelijker om een trein te kopen :). Alleen ik ben toch net iets meer van stoom en mijn broertje van 16 meer van diesel. Dus laatst had ik 2 stoomlocomotieven gekocht en toen wilde hij graag de railbus kopen. Zo waren we toen in 1 keer 3 treinen rijker :). Ik hoop dat het nu wat duidelijker is over de situatie bij mij thuis :).

Tot zover deze update!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
Tim,
Ik heb gekozen voor zwenkwielen onder de baan, die bijna dezelfde maten heeft.

Grt. Willem-Jan
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
Hah die Tim,

Je schiet al aardig op, wat tof man drie broers met de zelfde hobby. Echt super gaaf joh.
Alleen nu de vraag hahaha waarom niet op katrollen. Dwz doe je aan de achterzijde een lange pianoschanier en aan de voorzijde een katrol. Hoe meer je lust, hoe lichter het hijst. Dus je kleinste broertje kan dan ook hijzen.
Het is maar een idee hoor. Nou onwijs veel bouw plezier.
Mvg Chris oftewel Keigaaf-treintjes
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
Hallo :),

Citaat van: w67 op zondag 02 november 2008, 18:46:08
Ik heb gekozen voor zwenkwielen onder de baan, die bijna dezelfde maten heeft.

Dit lijkt mij ook een mooi idee om te gaan doen, ik zou dan eventueel de treinbaan een kwartslag kunnen draaien. Dit zou dan kunnen als ik de 2 kasten onder mijn bed vandaan haal. Ik zal hier nog wel een foto van gaan maken om te laten zien wat ik precies bedoel :).

Citaat van: keigaaf op zondag 02 november 2008, 20:01:33
Je schiet al aardig op, wat tof man drie broers met de zelfde hobby. Echt super gaaf joh.

Ja :D, het is echt mooi om samen ook te kunnen bouwen :). Gelukkig nog geen ruzies of meningsverschillen over dingen. Dit nu maar zo houden :P.

Citaat van: keigaaf op zondag 02 november 2008, 20:01:33
Alleen nu de vraag hahaha waarom niet op katrollen. Dwz doe je aan de achterzijde een lange pianoschanier en aan de voorzijde een katrol. Hoe meer je lust, hoe lichter het hijst. Dus je kleinste broertje kan dan ook hijzen.
Het is maar een idee hoor.

Um... dit klinkt wel heel mooi. Maar het lijkt me nog net iets te ingewikkeld :oops:. Mijn voorkeur gaat toch meer uit naar wieltjes eronder. Maar ik ga nog wel over jouw idee nadenken :). Er is wel minder spierkracht nodig :D.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
Katrollen vind ik zo gene gek idee.
Mijn vorige baan was zo bedacht. Bij plaatsgebrek om een baan te plaatsen heb ik een hemelbed gemaakt. De treinplank was 180x230. Als ik wou rijden liet ik dus het stuk "hemel", met behulp van katrollen en een taken, zakken tot op 1m van de grond. Na het rijden alles weer optrekken en de veiligheid er onder... 
Als de baan naar boven was kon je zelf niet zien dat er een trein was... Zal eens zoeken of ik er nog foto's van heb ...
De mens moet creaties zijn als hij geen plaats heeft. Gelukkig heb ik nu een treinkamer  :P
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
Hoi allemaal,

Een tijdje stil geweest in dit topic, maar ondertussen is er wel wat gebeurd :D.

Allereerst hebben we de onderbouw in elkaar geschroefd :). Wij hebben er voor gekozen om deze met 24 schroeven vast te zetten, zo dat het echt super vast zit :). Enfin, zo zijn we dus begonnen om de 4 buitenbalken aan elkaar te schroeven. We moesten eerst de hele kamer goed opruimen en daardoor hadden we na 2 uur tijd, er 8 schroeven in zitten :lol: (ik vond het wel een prestatie :P). Toen maar gestopt om de volgende dag verder te gaan.

De dag erna hebben we alle 8 de verbindingen van de middenconstructie met eerst 1 schroef vast gezet aan de bovenkant. Voorderest was er geen tijd meer om verder te gaan met schroeven.

Dus nu weer een dag verder, en ja alle 24 schroeven zitter er nu in :D. Mag ook eigenlijk wel :lol:. Maar het schroeven ging wel makkelijk, alleen het voorboren en verzinken was even een gedoe. Ook de balken gelijk houden dat het vlak is bovenop was niet gemakkelijk. Het leek wel of er in alle balken "express" een buiging zat om ons te irriteren :P. Maar goed na 3 dagen boren, verzinken en schroeven zit de onderbouw dat eindelijk helemaal in elkaar :D.



Zoals op de foto te zien is, ligt de baan anders in mijn kamer nu :). Ik heb onder mijn bed 2 witte kastjes zitten die er vrij onder zitten. Deze kan ik er dus onder vandaan halen, zodat er een open ruimte onder mijn bed komt. Door te draaien met de baan, kan deze ook in de andere positie gelegd worden :D. Dit vergemakkelijkt het bouwen, maar ook de plezier met het rijden. Omdat ik nu ook om de baan heen kan :D.

Toen maar de 2 MDF platen er op gelegd om een idee te krijgen hoe dat er dan uit gaat zien :D:



En dat is GAAAAAAAAF!

De platen blijven nu nog los liggen, want ik wil er nog een hele ringleiding onder gaan aanleggen. En ook alle decoders moeten daar nog een plekje gaan krijgen. En aangezien ik nu eerst aan de slag ga met de testbaan, is het niet erg als de platen los liggen. Sowiezo zijn die platen niet erg licht, waardoor ze ook niet makkelijk zullen verschuiven :).

En ja... toen ben ik inkopen gaan doen :D:



4x Marklin 74490 Wisselaandrijvingen
2x Marklin 74470 Wissellantaarns
1x Marklin 24094 Rechte Rail
1x Marklin 24077 Rechte Rail
1x Marklin 24206 Gebogen Rail

1x Viessmann 5211 Motorola Wisseldecoder
1x Viessmann 5215 Powermodule

1x Brawa Verdeelplaat
1x Brawa 25m Draad Geel
1x Brawa 25m Draad Bruin
1x Brawa 25m Draad Rood
1x Brawa 25m Draad Blauw

Toen kon ik het niet laten om aan de slag te gaan er mee :P (ik weet het, ik ben soms iets te ongedudlig :P).

Dus hop! Even een "werkbank" gecreërd :P:



Toen heb ik bij 4 wissels de wisselaandrijvingen en ook de wissellantaarns aangesloten. Dat is echt super makkelijk, dit zijn wel mijn eerste wissels die ik voorzie van een wisselaandrijving en een wissellantaarn. Maar het is echt simpel werk :).

Nadat alle wissels voorzien waren, heb ik de testbaan neergeled. Zeer gaaf om het zo te zien, hoe ik het vaak in gedachten had. Hier de foto van de testbaan:



Morgen gaan we waarschijnlijk wel weer verder met de bouw, dan komt nu het onderdeel: bedrading :). Volgens mij heb ik wel meer dan genoeg draad (100m in totaal :lol:), dus dat moet wel goed gaan komen :D.

Tot zover de, iets wat lange, update.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 02/11/2008]
nu kan je al lekker rondjes rijden... veel plezier nog
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 12/11/2008]
mooie vooruitgang zeg.

leuk ook dat je samenrijdt, ik doe alles alleen ;) (15jr.)

Dennis
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 12/11/2008]
Uiteindelijk wordt het wat. Het ziet er al onwijs strak uit.
Bij mij begint het al te kriebelen, als ik dit zo ziet, blijft één van de leukste dingen om te maken de ruwbouw.
Veel plezier verder, en tot babbels hahaha  :lol:
Mvg Chris oftewel Keigaaf-treintejs
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 12/11/2008]
Hoi Allemaal,

Een tijdje stil geweest in dit topic, maar nu is er weer een kleine update!

Allereerst mijn nieuwe aanwinsten:



2x Marklin 74490 Wisselaandrijvingen
1x Marklin 74470 Wissellantaarns

1x Viessmann 5211 Motorola Wisseldecoder
1x Viessmann 5200 Lichttransformator

1x 10m Draad Rood
2x 10m Draad Bruin
1x 10m Draad Geel

Samen met de nieuwe aanwinsten van de vorige keer, heb ik bijna al deze spullen al aangesloten op de treinbaan. Alleen is het nu nog een wirwar van draden en is het dus ook helemaal niet overzichtelijk. Maar dat komt, omdat ik graag met kerst wilde rijden en daarom nog niet nagedacht hebt om het netjes te bedraden. Ik zal kijken of ik hier nog een foto van kan maken.

Voorderest ben ik me een beetje bezig gaan houden met maken van foto's van mijn treinen. Hier dus wat foto's.

BR 89 006


BR 323 092-7


BR 86 132


De volgende update zal waarschijnlijk inhoudelijk meer gaan over de bouw van de treinbaan. Na de kerst zal ik me dan gaan bezig houden met de aanleg van de ringleiding en ook met alle bedradingen netjes aan te leggen.

Alvast voor iedereen:

Hele Fijne Kerstdagen!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 22/12/2008]
hoi tim


ik ben benieuwd


gerard
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 22/12/2008]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 22/12/2008]
tim
ik zie dit draadje voor het eerst maar het ziet er goed uit
heel veel succes
groet robert
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 22/12/2008]
hoi tim

hoi


hier zijn de datums van houten

17-01-2009
21-02-2009
11-04-2009
30-05-2009
29-08-2009
10-10-2009
12-12-2009

groeten gerard
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 22/12/2008]
Goedenavond allemaal!

Ja! De kerstman heeft ook aan mij gedacht met Kerstmis :P. Hier is mijn nieuwe aanwinst:



Marklin Umbau-rijtuig 4133 met interieurverlichting 7239. Nu opzoek gaan naar de rijtuigen 4131 en 4132 (En wat mist er dan eigenlijk nog bij deze stam... JAAA een 23er :D, dus Marklin kom maar heel snel met de 23er!)

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 26/12/2008]
Wat er ook nog ontbreekt nu het licht schijnt in je rijtuig zijn passagiers :?
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 26/12/2008]
Goedenacht allemaal!

Hier weer een kleine update, want ik heb de rijtuigen 4131 en 4132 nu inmiddels ook! Ook zijn ze al van verlichting voorzien. Echt mooi deze stam rijtuigen nu. Hier zijn 2 foto's:





Tot zover! Fijne nacht.

Alvast voor iedereen een gelukkig nieuw jaar!

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 23/02/2009]
Hoi allemaal,

Tijd geen update geweest, maar hier is toch een kleine preview naar de grote update die binnenkort gaat volgen:



Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 23/02/2009]
Dit lijkt wel zo'n sneak preview, een pesterijtje om iedereen heel nieuwsgierig te maken. Nu, we gaan ervoor zitten; kom maar op met die update. :P

Groet,
Ronald
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 23/02/2009]
Ziet er errug strak uit. 8)

Gr.
René
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 23/02/2009]
Goedenavond allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat er een update geweest is, maar hier is er weer een :D. In de tussentijd is er wel wat gebeurd, maar er is meer gereden om het schaduwstation te testen. Maar er is nu wel een hoop gebeurt, dus hier komen de foto's.

Allereerst nog een foto van tijdens het testrijden op de baan.



Daarna moest alles eraf, dus de platen, de rails en alle tijdelijke bedradingen, omdat we de ringleiding aan gingen leggen. Allereerst zijn we begonnen met het plaatsen van kroonsteentjes.



Deze zitten erg goed vast :P, met 3 spijkers nog wel. Hiervan hebben we er 12 geplaatst.



Toen zijn we begonnen met het aanleggen van het eerste stuk van de ringleiding. We hebben gekozen voor Rood/Bruin en Bruin/Geel. Dus Rood/Bruin voor de digitale baanspanning en Bruin/Geel voor verlichting ed.



Foto dat de draden door de balk "heen" zijn :P, voor deze gaten door die balk heen, hebben we wel de hele onderbouw los moeten maken :(. Omdat we anders niet zo dicht bij de andere balk konden boren. Maar gelukkig zit alles weer heel goed vast nu :D.



En toen was er al 1 kant gedaan :D.



Hier de eerste bocht die gemaakt is. Was nog wel een beetje een gedoe, want we wilden de draden zo strak mogelijk leggen, maar wel zonder dat die kabelhoudertjes er weer uit zouden schieten. Maar het is goed gelukt vinden we zelf :D.



Hier een close-up van hoe de draden door de balk heen gaan.



Ringleiding voor de helft klaar...



...maar van half werk houden wij niet :P, dus de ringleiding is helemaal af nu :D.



En hier de laatste foto.



We gaan ons nu bezig houden met het goed vast leggen van beide platen. Daarna waarschijnlijk de rails er op en aansluiten de boel. Maar daarvoor hebben we nog wel railschroefjes, kabelhouders en aansluitlipjes voor de draden aan de c-rails nodig. Dus die moeten we binnenkort maar eens gaan aanschafffen.

Tot zover deze update :D. Hopelijk kunnen we snel verder werken, zodat de volgende update niet zo lang als de vorige keer op zich hoeft te gaan wachten ;).

Fijne nacht nog allemaal :),

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Tim,

ik ga er over enige weken mee beginnen, ik blijf dit ff goed volgen 8), dit ziet er zeer profi uit  :P

Mvg Gert
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
tj@ dat heb je ontzettend strak gemaakt mijn complimenten. hier heb je zekker wel overnagedacht toppie gewoon kijk uit naar je volgende update

Reinder
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Wat kosten zulke MDF-platen ongeveer ? Op mijn tafel ligt nu hardboard, maar dat blijkt toch echt niet stevig genoeg te zijn... :(
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Mooi!! Hopelijk heb je alles zodat je kan verder doen ;)
Ik ga nu ook beginnen met de bekabeling onder men baan :D
Gr kenny
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
hoi,

mooie baan hoor, en inderdaad geen half werk :lol: , mooi zeg. Ik moet binnenkort ook met de bedrading gaan beginnen, ga ook een ringleiding aanleggen.:mrgreen:

mvg, jordi
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Knap werk Tim. Zeker voor 3 tieners. Toen ik zelf zo oud was was het klap, boem, bang, en gaan met die banaan (nu nog trouwens  :?).
Persoonlijk zou ik voor de aansluitingen met de rails niet de "officiele" schoentjes gebruiken, maar gewoon een stukje draad op het lipje van de c-rail solderen. Het is goedkoper en je weet zeker dat het vast zit.

Veel succes verder.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
mooie ring heb je daar.

ik ga ook zoiets toepassen.

Dennis
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Tim,

Heb dit draadje net ontdekt, maar een prachtig en stevig frame heb je gemaakt, je ringleiding ziet er erg strak uit.

Succes met de rest, ik blijf dit zeker volgen.

Groeten Piwie.
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Dat ziet er vet strak uit zeg. 8)
Heel mooi.

Gr.
René
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
hoi tim


dat ziet er goed uit


gerard
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
ziet er netjes en strak uit hoor
complimenten
groet robert
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Tim,

erg mooi gemaakt. Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Tim,

hoe ga je de aansluiting v/d baan aan de ringleiding aansluiten ? , bijvoegen bij het kroonsteentje, of stukje mantel v/ draad strippen en solderen, of extra setje kroonsteentjes aansluiten ?

Ik zit zelf te denken aan strippen/solderen 8)

Mvg Gert
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties :). Doet ons erg goed om dat allemaal te lezen en het geeft ons nog meer moed om weer snel verder te gaan met de baan!

Citaat van: v200marklin op maandag 02 maart 2009, 04:27:05
hoe ga je de aansluiting v/d baan aan de ringleiding aansluiten ? , bijvoegen bij het kroonsteentje, of stukje mantel v/ draad strippen en solderen, of extra setje kroonsteentjes aansluiten ?

Dat is eigenlijk wel grappig, wij willen namelijk een combinatie van alle 3 de opties gaan doen :P. Dit is namelijk ons plan:



In dit plaatje stellen de zwarte blokjes de kroonsteentjes voor en de zwarte lijn er tussen de ringleiding die er nu ligt. Omdat we nu nog niet precies weten in welk van de 8 blokken veel aansluitingen gaan komen, hebben we nu nog geen verdeelpunten gemaakt zegmaar. Maar het idee is om willekeurig in een blok, een kroonsteentje te plaatsen waar veel aansluitpunten komen. Dit kroonsteentje verbinden we dan aan de ringleiding. We willen namelijk zo weinig mogelijk draden in de kroonsteentjes van de ringleiding. Hier een voorbeeld:



Zo verdelen we dus de aansluitingen van de rails en verlichting ed en deze sluiten we dan aan op de "sub" kroonsteentjes :).

Dan over de aansluitingen op de rails. We hadden namelijk bedacht om deze te gaan vastmaken met de aansluitschoentjes van Marklin. Maar we hebben nu toch besloten om de draden aan de rails vast te gaan solderen. Lijkt ons beter vast zitten en dat willen we namelijk wel ;).

Om alles goed vast te maken willen we ook gebruik gaan maken van die soldeeroogjes en van die kabelhouders, die we gezien hebben in het topic van Acido. Onze dank daar nog voor! Alleen hebben we er nog nooit mee gewerkt, dus we gaan wel zien hoe dat zal gaan :D.

Tot zover weer.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
mensen kinderen dit is mooi bedacht en heel slim om nu de ringleiding goed te plaatsen je kan de goed bij. Toppie gewoon!!  zijn jullie een erkend trein tafel bedrijf?  :D :D

Reinder
Re: Bouwverslag Baan TJ [Update 01/03/2009]
hallo TJ

kleine tip:als je de bruinedraad van beide trafo's verbind kun je volstaan met een bruine draad in de ringleiding dat he ik namelijk gedaan de licht trafo en de rijstromen hebben bij mij een gemeenschappelijke massa. als je baan groot is scheeld dat toch een hoop dikke bruine draad.

ik heb ervoor gekozen op de ringleiding recht onder de sporen te leggen (onder de tafel)
dus de ringleiding volgt de sporen zo kun je de draden nog korter houden.

grtz Wilfred