Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Boek "NS-serie 2400" aangekondigd

Gestart door Brigitte woensdag 29 oktober 2008, 12:08:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Jazeker, mooie dikke pil, erg interessant, alleen ik vind de hoeveelheid (oudere) kleurenfoto's wel erg beperkt. Er staat wel wat in, maar er zijn er toch wel meer te vinden uit oudere tijden?
Voor de rest een bijzonder boeiend boek, ga er met plezier in lezen!
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Ook ik heb het boek vandaag mogen ontvangen.
Het is een erg fraai boek geworden, mijn complimenten aan de schrijver. :D
Ik had wel wat meer kleuren foto's verwacht, ook mis ik foto's van de inzet in de Watergraafsmeer en Noord-Holland. :?
De Watergraafsmeer was destijds toch een belangrijk dieseldepot samen met Zwolle.
Verder is het een prachtig naslagwerk. :D
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Schitterend boek! Heb het vandaag via de post gekregen.

Ik heb er zelf als machinist jaren op gereden,het roept bij mij daardoor allerlei herinneringen op.

Daarnaast geeft dit boek me de gelegenheid om de techniek van de loc nog beter te leren kennen, zeer duidelijke tekst, foto's en tekeningen.

groet Ben
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hier kan ik de humor wel van inzien :mrgreen::
CiteerIk heb er zelf als machinist jaren op gereden,...
en:
CiteerDaarnaast geeft dit boek me de gelegenheid om de techniek van de loc nog beter te leren kennen,...
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
En nu maar wachten op het ongetwijfeld fraaie boek over de 2200'en en 2400'en dat volgend jaar komt!
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Citaat van: timtrein op zondag 06 december 2009, 13:54:48
En nu maar wachten op het ongetwijfeld fraaie boek over de 2200'en en 2400'en dat volgend jaar komt!
Dat van de 2400'en is er al hoor! ;)
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Citaat van: Nameless op zondag 06 december 2009, 16:44:52
Citaat van: timtrein op zondag 06 december 2009, 13:54:48
En nu maar wachten op het ongetwijfeld fraaie boek over de 2200'en en 2400'en dat volgend jaar komt!
Dat van de 2400'en is er al hoor! ;)
ja klopt , maar volgens diverse website's komt er nog een boek uit begin volgend jaar
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
De auteur van het andere boek is Sicco Dierdorp, forumlid bij BeneluxSpoor. Zijn boek "D.E. -locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500" verschijnt in het eerste kwartaal van 2010 bij uitgeverij De Alk.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Citaat van: Gerard op zaterdag 05 december 2009, 20:41:59
Hier kan ik de humor wel van inzien :mrgreen::
CiteerIk heb er zelf als machinist jaren op gereden,...
en:
CiteerDaarnaast geeft dit boek me de gelegenheid om de techniek van de loc nog beter te leren kennen,...

Hahaha :-)

Ik heb het 'diagonaal doorgelezen' zoals dat heet en de eerste indruk is dat het bijzonder gedetailleerd is, ook op het gebied van techniek. Natuurlijk moet je weten hoe je loc in elkaar steekt als machinist zijnde, maar in dit boek gaan ze zó diep dat ik me kan voorstellen dat je er als mcn nog wat van kunt leren! En zo niet, dan is het een mooie opfrisser van je kennis ;-)

Het enige minpunt wat ik tot nu toe gezien heb is al eerder aangehaald: Een gebrek aan kleurenfoto's uit de oude doos, lees: de jaren 50-60-70. Ik weet dat kleurenfoto's uit met name de jaren 50 en 60 zeldzaam zijn, maar ze zijn er wel. Als ze dan al eens in een andere publicatie gebruikt zijn vind ik dat geen bezwaar vanwege de grote waarde van zulke foto's voor een boek als dit.

Ik bedoel... het wordt op een gegeven moment wat frustrerend om in al die fotobijschiften bij zwart-wit foto's te moeten lezen dat de loc op de foto blauw of bruin was... Afgezien van de foto van de Volker loc die verscheept wordt (1978) is de oudste kleurenfoto die ik zo snel kan vinden uit 1986! Volgens mij bestond kleurenfotografie al enige tijd, toen...

Afgezien daarvan: Prachtig stuk documentatie! Ik ga 'm zeker helemaal lezen :mrgreen:
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Het merendeel van oude kleurenfoto's (jaren '50) was reeds gepubliceerd en het streven was om zoveel mogelijk nog niet eerder gepubliceerde foto's te plaatsen. Aangezien er meer zw.wit als kleuren voorhanden was, is voor deze optie gekozen. Bijgaand een prent van de presentatie bij de VSM
http://www.flickr.com/photos/rob46/4160515394/
groet Rob
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo Rob, welkom hier en dank voor de toelichting en link.

Het is lang geleden dat wij elkaar ontmoet hebben  8)

Mvg, Johan
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo Johan, nu zie ik pas met wie ik van doen heb. Zeker lang geleden hoor, ben pas verhuisd uit NH naar Bennekom en geniet van de Vut (met alle spoorse gevolgen van dien). Ik heb helaas geen e-mailadres van jou.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo Rob, je hebt een persoonlijk bericht (PB) voor nader kontakt.

Mvg, Johan
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Op zich een goed argument om nieuwe foto's te willen gebruiken, maar ik vind dat de balans in dit geval wel erg ver doorslaat naar het zwart/wit. Lang niet iedereen die dit boek koopt zal namelijk die andere publicaties ook hebben.
Maar goed, er komt nog een boek, daarin zullen er vast nog wel een paar staan :D
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Inderdaad.

Zoals ik al zei:

CiteerIk weet dat kleurenfoto's uit met name de jaren 50 en 60 zeldzaam zijn, maar ze zijn er wel. Als ze dan al eens in een andere publicatie gebruikt zijn vind ik dat geen bezwaar vanwege de grote waarde van zulke foto's voor een boek als dit.

Ik had namelijk al zo'n vermoeden dat dat de reden zou zijn ;-)

Dan nog: niks in kleur van vóór 1986 wat nog niet gepubliceerd is?? Daar geloof ik niet in...
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Martijn, dan moeten ze de fotograaf ook nog weten te vinden. Volgens mij is er nog wel onbekent fotowerk van onbekende fotografen in den lande.

Zo heb ik een exclusieve dia van inzet 2400, die had zo in het boek gekund. Mij hebben ze niet gevonden dus staat het er niet in.
Nu hoor ik al zeggen bla bla bla maar betreft inzet van 2x 2400 één voor tractie en één als agregaat voor een ambulance trein van af Hde en daar slechts 2 fotografen aanwezig waaronder ondergetekende Dus daar zijn weinig foto's van van de bijzondere inzet op die locatie. Het is maar een voorbeeld van.

Mvg, Johan
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
CiteerDus daar zijn weinig foto's van van de bijzondere inzet op die locatie.
Je noemt wel een slecht voorbeeld met zo'n bijzondere trein, het gaat juist om de meer alledaagse plaatjes... :-P

Ikzelf ben eind 1985 begonnen met fotograferen en toen liepen er al hele kuddes fanatieke fotografen rond. Van die gasten met een plankje met daarop drie camera's: één voor kleur, één voor zwart/wit en één voor dia. Ooit een NVBS-Koninginnedagrit meegemaakt in die tijd? ;-) Ik heb toen diverse mensen ontmoet die in mijn ogen toen al veteranen waren op dat gebied. Sommigen van hen zijn nog stééds actief, zoals Rob van Ee. Waar zijn dan alle kleurenplaatjes van vóór 1986 gebleven? Ik nie snap nie :?

Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Waar je als auteur ook voor kiest.. men vind dat het altijd beter en anders kan. Men voelt zich dan ook nog verplicht om uitleg te geven waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.

Sorry maar hier erger ik me mateloos aan, waarom moeten we nu altijd zware kritische noten schrijven  :shock: terwijl we zelf geen boek schrijven. We kunnen nooit is gewoon roepen 'Geweldig boek bedankt!!!

Er ligt een prachtig naslagwerk over een geweldige loc, die weer volop in de belangstelling staat door het Roco model. Wat willen we nu nog meer... een paar extra kleurenfoto's :roll:
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Citaat van: Brigitte op maandag 07 december 2009, 19:02:54
Waar je als auteur ook voor kiest.. men vind dat het altijd beter en anders kan. Men voelt zich dan ook nog verplicht om uitleg te geven waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.
Ik begrijp de keuze niet goed, vandaar dat ik benieuwd ben naar het hoe en waarom.

Citaat van: Brigitte op maandag 07 december 2009, 19:02:54
Sorry maar hier erger ik me mateloos aan, waarom moeten we nu altijd zware kritische noten schrijven
Het is geen zware kritische noot... sterker nog: Het is de enige min die ik nu kan noemen.

Citaat van: Brigitte op maandag 07 december 2009, 19:02:54terwijl we zelf geen boek schrijven.
Nee, maar ik ben co-auteur van het grote Op de Rails artikel over de 2400-en van NS, is dat ook goed? ;-) Ook heb ik het 1500-en artikel (solo) en het 1300-en artikel (samen) geschreven. Ben dus ook niet helemaal onbekend met het selecteren van foto's voor dit soort stukken.

Citaat van: Brigitte op maandag 07 december 2009, 19:02:54We kunnen nooit is gewoon roepen 'Geweldig boek bedankt!!!
Jawel hoor! :-D

Kijk maar:
Citaat van: Acido op zondag 06 december 2009, 23:28:03Afgezien daarvan: Prachtig stuk documentatie! Ik ga 'm zeker helemaal lezen :mrgreen:

Martijn ;-)

(die het echt niet kwaad bedoelt!)
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo,

Ook ik heb het boek zaterdag in ontvangst mogen nemen. Ik heb het boek even doorgekeken. Het is al een paar keer gezegd: Ook ik vind het aantal kleurenfoto's wat tegenvallen. Had meer verwacht. Toch staan er mooie foto's in, zeker. Er staan veel (technische) schema's in. Veel techniek wordt dus besproken en voor zo'n technisch geïnteresserde gek als ik vind ik dat wel prachtig. Is niet voor iedereen weggelegd, weet ik.Ik wil vaak graag weten, hoe een lok technisch in elkaar steekt en werkt.
Kortom, prachtig boek, zeker het geld waard.

Groetjes

Harry
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Tot op heden het boek nog niet mogen ontvangen. :cry:
Als ik julllie zo hoor over het boek dan zit het wel goed en moet het een prachtig boek zijn.
Nu maar wachten tot hij hier binnenkomt, hoop dat het niet lang meer duurt. :evil:
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Citaat van: Acido op maandag 07 december 2009, 18:58:34
quote] Ikzelf ben eind 1985 begonnen met fotograferen en toen liepen er al hele kuddes fanatieke fotografen rond. Van die gasten met een plankje met daarop drie camera's: één voor kleur, één voor zwart/wit en één voor dia. Ooit een NVBS-Koninginnedagrit meegemaakt in die tijd? ;-) Ik heb toen diverse mensen ontmoet die in mijn ogen toen al veteranen waren op dat gebied. Sommigen van hen zijn nog stééds actief, zoals Rob van Ee. Waar zijn dan alle kleurenplaatjes van vóór 1986 gebleven? Ik nie snap nie :?
De keuze voor meer zwartwit ligt domweg in het kostenplaatje, tenslotte is het boek 288 pagina's dik en je moet nu eenmaal een kostenafweging maken. Van veel zwartwitprenten heb ik ook kleur voorhanden, periode 1962/1970 en van 1986 tot heden. Er is door de auteur gekozen voor een basisgroep fotografen die elk een periode voor hun rekening hebben genomen, aangevuld door werk van derden. Ik begrijp de insteek van Martijn maar ik zou even het boek van Sicco & Davy rustig afwachten en ben ervan overtuigd dat alle 2200/2400-fan dan, incl. dit boek, ruimschoots aan hun trekken zijn gekomen. Tenslotte is en wordt er veel uniek materiaal getoond waarvan velen geen weet hadden, metname de contacten die zoon Marcel in Saoedi Arabia en Frankrijk heeft werpen z'n vruchten af. groet Rob
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Nu weet ik het zeker: deze Rob kan er maar één zijn :-)

Welkom op het forum!

Martijn 8)
(die je kent via Michiel)
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Citaat van: Acido op dinsdag 08 december 2009, 15:24:20
Nu weet ik het zeker: deze Rob kan er maar één zijn :-)

Welkom op het forum!Martijn 8)(die je kent via Michiel)
Ha,ha,ha....ik had jou al even in de gaten hoor, hallo Martijn leuk je op deze wijze eens te ontmoeten.
Leuk logo trouwens, "onze" 4 gekleurde karren waar we in 1991 op de Meer zoveel werk in hebben gestoken en "feest" mee hebben gereden.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
:mrgreen: :mrgreen:

Ik moet nog ergens schoenen hebben met spetters lila verf van de 2530 erop :-P

Dat was superleuk inderdaad, goede herinneringen aan, met deze vier brul-ijzers alle koppen laten draaien van de strandgangers op het Muiderzand bijvoorbeeld... "proefritje" op de Flevolijn hehehe 8)

En ja... als 2400-adept... vandaar dat ze ook in mijn handtekening staan!
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
 :D Ja vandaag het boek ook gekregen.
De eerste indruk is dat het een mooi boek is met veel foto's en informatie.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo,

Ik heb dringend het ISBN-nummer nodig van het boek ¨NS-serie 2400¨. Dus iemand die het boek heeft geef effe het nummer door.

Alvast bedankt.

Groeten,

Leon.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
U roept, wij draaien  ISBN 907151369-6  :lol:
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Komt-ie: 978-90-71513-69-5.

Edit: 2 nummers voor hetzelfde boek? Welke is nu de goede?
Ik heb het nummer van de intro-pagina gebruikt en Brigitte dat wat op de achterkaft staat.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Eh...  :shock: weet ik eerlijk gezegd niet.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Misschien dat Leon het straks kan zeggen als hij het boek besteld heeft?
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Alleen de eerste drie zijn extra (978) en het controlenummer wijkt af. Soort groot en klein nummer?
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Wat bedoel je met "groot en klein nummer"?
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Het nummer wat Gerard noemt staat ook achterop het boek alleen in een andere opbouw en is bestemd voor de streepjescode die gebruikt word voor het scannen bij de kassa.
nummer Brigitte          907151369 6
nummer Gerard   978 90 71513 69 5
nummer op boek 9 789071 513695  (achterzijde onder isbn nummer)
Als je dan goed de cijfers telt zijn de eerste drie cijfers extra zoals Timtrein ook al schreef
Het oude ISBN nummer is opgebouwd uit 10 cijfers het nieuwe ISBN nummer en de streepjescode uit 13 cijfers.
Dit verklaard ook waarom het laatste cijfer anders is, is namelijk controlecijfer.
kijk hier voor een uitleg over de opbouw van de cijfers : opbouw ISBN nummer
Ik hoop dat het zo wat duidelijker word, ik zelf heb er wel wat van opgestoken :)
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Alweer iets geleerd, bedankt Wilfried.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo,

Vandaag geprobeerd het boek te bestellen via de lokale boekenzaak. Maar met beide nummers kunnen ze hem niet bestellen.  :cry:
Ben je dan verplicht om via de uitgever zelf te kopen.
Nu moet gaan kijken waar ik mijn boekenbonnen wel kan inleveren tegen dit boek. Iemand een adres in de buurt.

Groeten,

Leon
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Leon, misschien bij Van Stockum in Den Haag? Dat is een officiele boekhandel en verkoopt het NS 2400 boek. Zijn ook altijd op Houten, ik weet niet of ze daar dan boekenbonnen aanpakken, maar je kunt het altijd vragen.
Re:Boek "NS-serie 2400" aangekondigd
Hallo Leon,

Heb ook even voor je gekeken op het net en op google gekeken, zoekwoord ns serie 2400.
Stockum heeft het boek en bij de Selexyis boekenwinkels kun je ook bonnen
inwisselen, weet ik uit eigen ervaring.
Tsja, met bonnen moet je natuurlijk persoonlijk naar een winkel.
Donner op de lijnbaan in R'dam heeft het boek nog op voorraad staan zag ik, maar ik denk dat iedere andere
boekenzaak het boek wel kan bestellen voor je.

Succes.

Groeten van Jarno