Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

schakelrails bij M-rails

Gestart door Svenson vrijdag 29 september 2006, 10:04:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakelrails bij M-rails
Lid sinds: 2006

offline
schakelrails bij M-rails
Ik ben bezig met een kleine baan, die ik automatisch wil laten rondjes draaien. Hiervoor gebruik ik de schakelrails. Elke schakelrail bedient 1 wissel en 1 hoofdsein. MAAR, soms werken die niet helemaal naar behoren en geven ze slecht of helemaal geen contact. De ene dag werken ze, de andere dag weer niet. :x

Heeft iemand tips om dit te verbeteren? Of zou ik beter een andere manier gebruiken om de wissels en seinen te sturen?
Mijn baan is wel zo klein dat ik niet naar digitaal wil omschakelen.
Re: schakelrails bij M-rails
Als ze het soms wel en soms niet doen lijkt het er heel sterk op dat de contacten goed nagekeken moeten worden.

Re: schakelrails bij M-rails
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: schakelrails bij M-rails
ja inderdaad evn alles schoonmaken en correct aansluiten en dan nog eens proberen...
Re: schakelrails bij M-rails
als de contacten schoon zijn, ook even checken of de spanning op je wissel of sein hoog genoeg is (16V).Als die spanning te laag is omdat je trafo te zwaar belast is dan werkt het ook niet goed. Verder ook kijken of de sleper van de trein niet te slapjes in zijn veren zit, als de druk van de sleper te laag is dan glijd hij meer over de schakelnok dan dat hij hem in beweging brengt.
Re: schakelrails bij M-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: schakelrails bij M-rails
alvast bedankt voor de reacties.

Met wat kan je da schakelrails het beste reinigen? Ik veronderstel dat je dan de lipjes onderaan de rails bedoelt.
De tip over het checken van de spanning zal ik zeker eens nagaan, ik zit namelijk nog met een oude trafo.
Ik laat na het weekend wel weten of dit gelukt is   :)
Re: schakelrails bij M-rails
ERIK SALDEN
gast

Re: schakelrails bij M-rails
Dag,

indien het de schakelrails betrfet met het kunstof "schakellipje "is de oorszaak meestal dat dit lipje klemt in de ijzeren bedding.
Spray een beetje siliconenspray op de scharnierpuntjes aan de zijkant van de rail en vergeet het kuntstof lipje ook niet.
In 9 van de 10 gevalen werkt de rail dan weer feilloos.

Groeten:

Erik
Re: schakelrails bij M-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: schakelrails bij M-rails
hoi,

Ik ging jullie op de hoogte houden hoe het verder verloopt met de schakelrails, en ja, het werkt.
Ik heb zowat al jullie tips toegepast en nu werken ze feilloos.  8)

Ik heb de contactpuntjes gereinigd, de lipjes met siliconenspray gesmeerd. Maar wat volgens mij het belangrijkste is, ik heb met de omruilactie van Marklin een straffere trafo. Het lijkt erop dat de spanning op de wissels en seinen toch niet sterk genoeg was.

:!: Bedankt allemaal voor de tips :!: