Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

verlichting huisje

Gestart door wiebrand dinsdag 28 oktober 2008, 15:00:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting huisje
Lid sinds: 2007

offline
verlichting huisje
hoe kan ik dat het beste doen met  2 installatie draden te spannen en daar de stroom van de lampjes vanaf takken en hoe kan ik de lampjes minder vel laten branden
groetjes wiebrand
Re: verlichting huisje
Spoorman
gast

Re: verlichting huisje
Hoe lager de spanning hoe minder fel je lampjes branden. Je kunt bv werken met een voorschakel weerstand om de spanning te beperken. Hoe groot hangt weer af van de voedings spanning en de stroom die de lampjes trekken.

Gr, Ben.
Re: verlichting huisje
Lid sinds: 2007

offline
Re: verlichting huisje
Hoi wiebrand,

Als je een oude transformator (je weet wel, met die draaiknoppen uit het analoge tijdperk) op de kop kan tikken, gebruik je de rijstroom uitgangen en dan kan je met de draaiknop de felheid van je lampjes zelf regelen.

Groetjes

Mark
Re: verlichting huisje
Als je de lampjes in serie zet dan branden ze ook minder fel.

Dus zo:

SPANNING -------------------O-----------------O--------------- MASSA
                                     lampje            lampje

Groetjes,
Kiezel :)
Re: verlichting huisje
Hallo Wiebrand,

zelf gebruik ik zo'n -inmiddels oude - grijze transformator, zo kun je leuk met de lichtsterkte spelen, en blijft het realistisch :idea: (overdag geen licht, 's avonds veel licht, en naarmate het donkerder wordt het licht dimmen 8))

suc6 ermee! :mrgreen:

mvg,

Victor

Re: verlichting huisje
Lid sinds: 2006

offline
Re: verlichting huisje
Spannen draden:
Span 2 blanke draden onder de baan. Zorg dat deze niet tegen elkaar komen, want dan heb je kortsluiting.
Om de draden te bevestigen kun je koperen spijkers gebruiken en hier de draden aan vast solderen. Ik gebruik spijkers 1,8 x 32 mm. Deze sla ik 1,5 - 2 cm in het hout.
De draden van de lampjes kun je direct aan de blanke draden solderen.

Het nadeel van deze methode is dat je rekening moet houden met de draden als je onder de baan moet zijn.

Lampjes minder fel:
Het in serie schakelen van 2 of meer lampen heeft als probleem dat als er één lampje stuk is, ze geen van allen branden .

In plaats van een voorschakelweerstand kun je bij een wisselstroom-trafo kun je ook een diode gebruiken en maar een kant van de wisselspanning door de lampen voeren.

Je kunt ook een trafo met een lagere spanning gebruiken (bv 12 V ipv 16V).

Wat het handigst is, ligt aan het aantal lampen en of ze allemaal of slechts enkele te fel branden.

groetjes
Henk
Re: verlichting huisje
buckfast_beekeeper
gast

Re: verlichting huisje
Anders voor enkele centen PWM toepassen. Een 555 kost ongeveer 30 cent. Een LM324 comparator 40 cent. Een UL2004 1?30. 4 instelpots 4 * 0?59 = 2?36. Nog enkele weerstanden, condensatoren en eventueel een 78L12 en je bent klaar voor 4 verschillende "helderheden" met een maximum van 1A.

Het kan natuurlijk ook voor 1 helderheid. Veel hoeft het dus zeker niet te kosten.
Re: verlichting huisje
ron van den broek
gast

Re: verlichting huisje
Citaat van: buckfast_beekeeper op dinsdag 28 oktober 2008, 19:27:07
Anders voor enkele centen PWM toepassen. Een 555 kost ongeveer 30 cent. Een LM324 comparator 40 cent. Een UL2004 1?30. 4 instelpots 4 * 0?59 = 2?36. Nog enkele weerstanden, condensatoren en eventueel een 78L12 en je bent klaar voor 4 verschillende "helderheden" met een maximum van 1A.

Het kan natuurlijk ook voor 1 helderheid. Veel hoeft het dus zeker niet te kosten.


:?: :(

Misschien voor de leek iets meer duidelijkheid?

Mvg Ron
Re: verlichting huisje
buckfast_beekeeper
gast

Re: verlichting huisje
Ron,

Ik zal vanavond het schema eens posten.

De gebruikte weerstandswaardes en condensatorwaarde geeft een frequentie van ongeveer 110Hz. Meer dan voldoende om flikkervrij te werken.
Re: verlichting huisje
Re: verlichting huisje
buckfast_beekeeper
gast

Re: verlichting huisje
Zoals beloofd.


Volle sterkte.


gedimd.

Schema.

Indien gebruik wordt gemaakt van gelijkspanning kunnen de diodes D1..D4 vervallen. Bij een spanning van maximaal 15V kan IC1 (78L12) vervallen. De waarde van C1 is mede afhankelijk van de situatie en het gevraagde vermogen. Heb je een goed gestabiliseerde gelijkspanning kan C1 gewoon vervallen. Sluit je niet het volle vermogen van 1A aan, kan C1 eveneens wat kleiner genomen.

De totale stroom is beperkt tot 1A enerzijds door de gebruikte gelijkrichter diodes en anderzijds door de maximale stroom door het driver ic ULN2004. Uitgang x1-8 kan maximaal 0,5A naar massa schakelen. x1-2, x1-4 en x1-6 kunnen maximaal 1A naar massa schakelen. Wel even in het achterhoofd houden dat het totaal voor het IC ook maar 1A mag zijn.

1A komt wel overeen met maximaal 50 series leds aan 20mA.

Dit schema is ook bruikbaar voor lampjes laat dat duidelijk zijn.


Re: verlichting huisje
Hallo Theo,

Enige tijd geleden had je me een vraag gesteld over een schema wat vrij veel lijkt op het schema waar je nu naar verwijst.
Is dat nu het uiteindelijke schema van waar je toen mee bezig was ?.

Mvg,
Peter
Re: verlichting huisje
Lid sinds: 2007

offline
Re: verlichting huisje
het is heel mooi maar helaas ben ik elektrotechniek een leek dit kan ik niet maken snap er niet veel van

wiebrand
Re: verlichting huisje
Citaat van: wiebrand op woensdag 29 oktober 2008, 19:27:04
het is heel mooi maar helaas ben ik elektrotechniek een leek dit kan ik niet maken snap er niet veel van
In hoeverre jij een leek bent kan jij zelf het beste beoordelen.
Als je nu lampjes van 16 volt gebruikt sluit je ze aan op een trafo van b.v. 12V, hierdoor gaan de lampjes ook minder fel branden.

Mvg,
Peter
Re: verlichting huisje
Hendrik_marklin
gast

Re: verlichting huisje
Ik gebruik vaak lampjes van 24v, in dit geval heel kleine die gebruik worden voor de dashboord-verlichting van vrachtwagens. Deze branden minder fel als de 16v op een gewone marklin trafo.
Re: verlichting huisje
Lid sinds: 2008

offline
Re: verlichting huisje
Ja, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Het hoeft ook niet allemaal zo ingewikkeld bedoelt Peter.

De tip met een gewone rij-trafo is ideaal om je verlichting regelbaar te maken:
de twee draden die normaal naar je baan gaan sluit je gewoon op de lampjes aan.
Die trafo's heb ik al gezien vanaf 10 Euro.

wil je er LEDs aan hebben kan dat ook, je moet dan wel een serieweerstand
gebruiken anders worden het een soort van eenmalige flitslampjes :mrgreen:
EN je moet er ook nog een gewone diode mee in serie zetten.

Wil je hier meer over weten, vraag het even, dan geven we je natuurlijk zo
goed mogelijk antwoord hoe je dat kan aansluiten.

grv Huub
Re: verlichting huisje
buckfast_beekeeper
gast

Re: verlichting huisje
Citaat van: Freak op woensdag 29 oktober 2008, 19:24:05
Hallo Theo,

Enige tijd geleden had je me een vraag gesteld over een schema wat vrij veel lijkt op het schema waar je nu naar verwijst.
Is dat nu het uiteindelijke schema van waar je toen mee bezig was ?.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Dat het precies dat is, kan ik niet direct zeggen. Er zijn een aantal schema's de revue gepasseerd. Momenteel heb ik ook nog 1-tje wat we gaan gebruiken op mijn werk om de groene rivierseinen te dimmen. Ze zijn ook met led techniek en verblinden 's nachts omdat ze net op oog hoogte staan. Printje is klaar. Alleen nog testen en dan er een 30-tal van maken.

In alle geval is dit een werkend schema. Waar ik toch met 1 transformator scenery individueel kan verlichten.
Re: verlichting huisje
ron van den broek
gast

Re: verlichting huisje
Dank je Theo,

E.e.a. is voor mij verduidelijkt. :D

Mvg Ron
Re: verlichting huisje