Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

bergen maken van piepschuim

Gestart door wiebrand dinsdag 28 oktober 2008, 13:39:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bergen maken van piepschuim
Lid sinds: 2007

offline
bergen maken van piepschuim
ik wil mijn berg maken van piep schuim hoe kan ik dat het beste aanpakken, deze daarna met gaas en gips afwerken wie kan mij helpen met tips
groetjes wiebrand
Re: bergen maken van piepschuim
Hey Wiebrand,

Dat afwerken is in mijn ogen helemaal niet nodig, ik heb mn hele baan van piepschuim gemaakt en het ziet er niet onaardig uit 8). Bovendien is gips zwaar, en ik weet niet hoe het piepschuim het houdt. Als je met piepschuim werkt kun je mooie realistische rotswanden maken -met een zaag en een houtrasp kom je een aardig eind-, en je kunt ze een kleur geven met gemengde latex.

Alleen: houd ten alle tijde een (goede) stofzuiger bij de hand, want als je eenmaal gaat raspen wil je niet weten wat voor puinhoop aan piepschuimbolletjes oplevert :? (ik heb zo een stofzuiger opgeblagen :mrgreen:)

alvast veel succes! 8)

mvg,

Victor
Re: bergen maken van piepschuim
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: bergen maken van piepschuim
Ik zou dus niet meteen een stofzuiger erbij houden. Bedenk dat er een hoop troep vanaf komt en dat je stofzuigerzak klein is. Je zak is zo vol wanneer je meteen opzuigd.
Zelf heb ik eerst lekker lopen zagen en veilen, vervolgens na één halve dag dat te hebben gedaan een plastic tasje gepakt (die had ik dus al wel in de buurt liggen  :)) en vervolgens zoveel mogelijk direct in het tasje stoppen. Pas wanneer je bijna alles hebt maak je de omgeving schoon. Vergeet overigens niet jezelf eerst schoon te stofzuigen anders heeft het geen zin :).

Ik heb op m'n site nog een half artikeltje staan over een berg maken. Dit artikel zal weliswaar niet afgemaakt worden maar misschien brengt het je op ideeën.

Groeten,
Herman
Re: bergen maken van piepschuim
Citaat van: Herman05 op donderdag 30 oktober 2008, 17:17:41
Ik zou dus niet meteen een stofzuiger erbij houden.

is idd niet erg handig als je nog echt met het grote werk bezig bent, maar als je hier en daar nog kleine stukjes aan het raspen bent, terwijl er ergens anders al scenery ligt, dan zou ik alles meteen opzuigen, dat werkte voor mij het handigst. :P

mvg,

Victor
Re: bergen maken van piepschuim
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: bergen maken van piepschuim
Nee oké,.. dan zitten we weer op één lijn  8)

Groeten,
Herman
Re: bergen maken van piepschuim
Citaat van: Herman05 op donderdag 30 oktober 2008, 17:42:41
Nee oké,.. dan zitten we weer op één lijn  8)

Groeten,
Herman

das mooi 8) :mrgreen:
Re: bergen maken van piepschuim
Piepschuim kun je ook smelten / zagen. Zelf nog weinig ervaring mee, maar de ervaring die ik ermee heb opgedaan is positief. Dan heb je ook geen last meer van die balletjes waar je GEK van wordt aangezien die nog weken door de kamer blijven zweven, plakken en verstoppertje spelen.  :D

Ik heb zelf van Proxxon smeltdraad gekocht en dat ging goed. Reserve snijdraad voor THERMOCUT en andere heetdraadsnijapparaten. Materiaal NiCr 8020. Spoel met
30 m x Ø 0,2 mm. NO 28 080
Re: bergen maken van piepschuim
Ik heb dezelfde ervaring wat betreft het stofzuigen...
Maar ik ben verder gegaan met purschuim, dat bij gesneden en dan een laagje gips erover heen voor de structuur. Rotband.
Daarna eerst latex met een ingespoten kleurtje er over en later nog eens bijgekleurd.
Wat ook werkt is tegellijm, dit werkt snel en vooral de lijm met zandstructuur geeft al gelijk een goed effect en het brokkelt niet af na een stootje.
Ook dit is goed overschilderbaar en goed te hanteren voor het maken van rotsen en weides.
Succes !!
Re: bergen maken van piepschuim
Wel een dunne laag aanbregen en de flex variant gebruiken is de aanbeveling die hier staat. Mij bevalt het dan ook beter als gips.

De laatste keer er nog een schepje tuinzand doorheen gemixt, dan is de kleur nog mooier (niet te netjes mixen, dan krijg je ook fraaie kleurverschillen) en de structuur echt top.
Re: bergen maken van piepschuim
Citaat van: br212 op vrijdag 31 oktober 2008, 23:44:46
Wel een dunne laag aanbregen en de flex variant gebruiken is de aanbeveling die hier staat. Mij bevalt het dan ook beter als gips.

De laatste keer er nog een schepje tuinzand doorheen gemixt, dan is de kleur nog mooier (niet te netjes mixen, dan krijg je ook fraaie kleurverschillen) en de structuur echt top.
Als ik de resultaten met (flex-)tegellijm zo zie, bedenk ik me ineens: Is dat ook niet goed spul om C-Rails mee te ballasten?
Eventueel gemengd met strooigoed..
Re: bergen maken van piepschuim
Mhhh dat is wel erg creatief! Een poging waard als proefstukje, alleen heb ik zelf K en geen C om te proberen.  :cry: