Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Intellibox vs Ecos vs CS1

Gestart door v200marklin maandag 27 oktober 2008, 21:32:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intellibox vs Ecos vs CS1
Omdat ik met m'n CS1 geen Uhlenbrock decoders van een CV01 waarde hoger dan 80 kan geven, heb ik van mijn dealer even een gloednieuwe IB meegekregen om dat varkentje even te wassen 8)

Nou ben ik al VET 3 uur aan het etteren :twisted: :evil: :roll: :mrgreen:, maar heb het nog steeds niet voor elkaar :?

Enige resultaat is dat de loc met CV01 nr. 57 , nu op 57 ook niet meer reageert :?
Heb de duitse/engelse en nederlandse manual er bij gehad, mar echt duidelijk is het niet.
Is het nou zoveel gevraagd ?, ik wil alleen enkele locs uitgerust met U. decoders een CV01 waarde geven boven de 80, that;s all 8)

Wie het weet mag het zeggen :lol:

Mvg Gert
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Gebruik je een progammeerspoor en heb je deze aangesloten op de juiste connector?
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Citaat van: spoorman op maandag 27 oktober 2008, 21:40:07
Gebruik je een progammeerspoor en heb je deze aangesloten op de juiste connector?

Yep, daar kwam ik een uur geleden achter, heb wel apart stukje spoor hier beneden in mijn kantoor, doch had het aangesloten op be baanuitgang, dus omgezet op programmerspoor uitgang, echter het lukt me niet :(

Mvg Gert
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Krijg je de IB in programeermode? Zo ja dan kun je kiezen voor DCC-Programm met pijltje naar beneden.

Hierna moet je met de pijltjes toets naar CV Prog (byte). Dan weer pijltjestoets en staat CV1 voor. Als je de lok op het spoor hebt en je drukt op ENTER zie je de waarde van CV1 verschijnen.

Volg je me nog?? :D :D
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Yep,

I follow you 8) als ik bij CV01 ben en op enter druk, krijg ik "kortsl" :shock: :?

Mvg Gert
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Dan moet je ergens in het spoortje of lok een sluiting hebben. Kan overigens geen kwaad met een IB.

Andere lok geprobeerd?
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Yep andere loc geprobeerd, zelfde verhaal, ga even 2 stukjes rails apart aansluiten.

Wordt vervolgt,

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Ok, gedaan,

de Loc die op het railsje staat heeft CV01 waarde 51.
Als ik nu na CV 1 op enter druk zegt de IB Ok! met waarde 0  :shock:

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
En wat voor soort type decoder zit er dan in die lok?

Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Citaat van: Sprinter op dinsdag 28 oktober 2008, 00:36:56
En wat voor soort type decoder zit er dan in die lok?

Een Uhlenbrock 76320 Multiprotocoldecoder met lastregeling voor gelijkstroom en faulhaber motoren.

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Zucht...................................... :?

03.49 uur, nog steeds aan het ETTEREN met die IB :evil: :mrgreen:

Ik krijg een Loc voorzien van een Uhlenbrock 75000, 76320 76420 niet eens op een ander adres gewoon onder de 80 :shock: :(,(met6021 fluitje van een cent 8)) laat staan...........dat ik ooooit zo ver kom , om er een CV01 nummer BOVEN de 80 aan te geven :mrgreen:

Fijn dat alles zo lekker werkt, het kost immers geen drol :twisted:

Ik ga er een paar uurtjes over slapen, wie weet zie ik in ene het :idea: :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Intellibox
Freak
gast

Re: Intellibox
Citaat van: v200marklin op dinsdag 28 oktober 2008, 01:23:44
Een Uhlenbrock 76320 Multiprotocoldecoder met lastregeling voor gelijkstroom en faulhaber motoren.
En programmeren in DCC. Zie handleiding IB: Programmeren van DCC decoders.

Mvg,
Peter
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Citaat van: Freak op dinsdag 28 oktober 2008, 07:24:43
Citaat van: v200marklin op dinsdag 28 oktober 2008, 01:23:44
Een Uhlenbrock 76320 Multiprotocoldecoder met lastregeling voor gelijkstroom en faulhaber motoren.
En programmeren in DCC. Zie handleiding IB: Programmeren van DCC decoders.

Mvg,
Peter

Ik doe het ook in de DCC programmeer modus , maar zero resultaat.

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Halve Eureka  :lol:

Het is gelukt om een loc op de IB locadres 83 te geven, reageert goed op de IB, maar............................................(jullie voelen um al 8)), als ik de loc nu op de CS1 baan zet gebeurt er onder nr. 83 helemaal NIETS :shock:

Heeft volgens mij te maken dat op de IB ik de loc heb ingesteld onder DCC 28 stappen, en de CS1 Motorola is  :roll: :?:

Zucht.......................... :mrgreen:

Maar, we zijn een stapje verder.

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2007

offline
Re: Intellibox
Vreemd. Ik programmeer mijn multiprotocoldecoders altijd met een Multimaus van Roco - DCC dus - en daarna reageert de loc zoals gewenst onder Motorola. Het aantal DCC-rijstappen boeit voor rijden onder Motorola helemaal niet.
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Gert,

De aanhouder wint. :wink:

Lees even CV29 en CV49 uit, wat staan daar voor waardes?

Gr, Ben.
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Citaat van: spoorman op dinsdag 28 oktober 2008, 10:11:40
Gert,

De aanhouder wint. :wink:

Lees even CV29 en CV49 uit, wat staan daar voor waardes?

Gr, Ben.

Ben,

v/d Loc die nu onder CV01 op nr 83 staat op de IB, staat CV29 op 6 en CV49 op 0

Mvg Gert
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Ik snap het nu. Deze decoder (UB 76320) kan in Motorola alleen de adressen 1 - 80 aan. Spijtig voor je. :?

Oplossing (duur): CS1 laten updaten zodat je ook DCC kan rijden.  8) Deze decoder kan in DCC de adressen 1-127 aan.

Gr, Ben.
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Ben,

de Loc die ik nu via de IB op CV01 nr 83 heb staan is een U.76420 decoder.
De andere Loc heeft een U76320 decoder en daar lukt het me niet om een adres boven de 80 te krijgen op de IB, terwijl de gebruiksaanwijzingen van beide decoders hetzelfde zijn, m.a.w. het zou wel moeten kunnen 8)

Maar dan nog gaat het op de CS1 niet lukken zonder de ESU update.

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Nou, het EI is gelegd.

Na hevig peinzen en na checken of ik de CS1 kan teruggeven (wat gelukkig geen probleem is 8)) heb ik besloten om de IB maar aan te schaffen.

Ben ik in 1 keer klaar 8), met MFX geen bal te maken 8)
M'n MFX Loc doet het prima op de IB.
Ja IB wordt het Motorola DCC Whatever  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Hi Gert,

Een heel erg verstandig besluit.

Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Citaat van: v200marklin op dinsdag 28 oktober 2008, 12:27:03
Na hevig peinzen en na checken of ik de CS1 kan teruggeven (wat gelukkig geen probleem is 8)) heb ik besloten om de IB maar aan te schaffen.

Ben ik in 1 keer klaar 8), met MFX geen bal te maken 8)
De lol van mfx heb ik nooit begrepen.

Welkom bij de club 3-rail rijders op DCC 8)

Gr, Ben.
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Of misschien toch een Ecos  :?

Mvg Gert
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Het leven is één al al keuzes maken.... :wink:
Re: Intellibox
Davy
gast

Re: Intellibox
Je kan met een CS1 een decoder ook via CV's programmeren.

Dit doe ik echter nooit.
Omdat ik helemaal geen Uhlenbrock decoders gebruik.
Re: Intellibox
Spoorman
gast

Re: Intellibox
Citaat van: Davy op dinsdag 28 oktober 2008, 15:13:20
Je kan met een CS1 een decoder ook via CV's programmeren.
Da's bekend maar dat lost het probleem van Gert niet op. Gert wil een decoderadres boven 80 in MM en dat kan die Uh* decoder niet. Wel in DCC maar dat kan de CS weer niet aan.

Met M* ben je dus zeer beperkt maar ook dat is niks nieuws. 8)

Gr, Ben.
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
De IB is inmiddels terug naar de dealer.

Het wordt of : de CS1 met ESU update , dan zit ik totaal op ? 450.-- , of de nieuwe ESU Ecos MFX, maar daar heb ik nog geen prijzen van.

Wordt vervolgt,

Mvg Gert
Re: Intellibox
Freak
gast

Re: Intellibox
Re: Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox
Is een Ecos eigenlijk compatibel met de Marklin booster 6015 ?

Mvg Gert
Re: Intellibox
Freak
gast

Re: Intellibox
Citaat van: v200marklin op dinsdag 28 oktober 2008, 23:14:16
Is een Ecos eigenlijk compatibel met de Marklin booster 6015 ?
Een Ecos is een centrale met ingebouwde booster. De 6015 is enkel een booster. De 6015 kun je wel op een ECoS aansluiten.

Mvg,
Peter
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
@Peter,

dank voor je antwoord, is wel belangrijk voor mij daar ik 5 x 6015 heb staan 8)
Heb de vraag ook aan ESU Duitsland en Dankaert in Belgie gesteld, doch mocht nog geen antwoord ontvangen.

Nadeel v/d CS1 vind ik dat ik tot 1ste kwartaal 2009 moet wachten op de ESU update voor de CS1, terwijl ik met de Ecos gelijk aan de slag kan, of zie ik dit verkeerd 8)

Mvg Gert
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Gert,

Met de ECoS kun je inderdaad direct aan de slag, MM of DCC en beide tegelijk!  :P
Ook bij de ECoS duurt het nog tot het eerste kwartaal van 2009 voor de grote update, doch dan betreft het als belangrijkste toevoeging het ondersteunen van MFX (maar daar kunnen jouw boosters toch niets mee).

Succes met de keuze.

Groet,
Ronald
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Citaat van: v200marklin op woensdag 29 oktober 2008, 01:19:03
Nadeel v/d CS1 vind ik dat ik tot 1ste kwartaal 2009 moet wachten op de ESU update voor de CS1, terwijl ik met de Ecos gelijk aan de slag kan, of zie ik dit verkeerd 8)
Je kunt met de ECoS meteen aan de slag. Zoals Ronald al aangaf komt over enkele maanden de Update en kun je ook MFX aan. De update bij de ECoS is geheel gratis. Je hebt dan een centrale die echt multiprotocol is.

Mvg,
Peter
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Heb net een mailtje gekregen van TSD Belgie waarin wordt bevestigd dat de Ecos i.d. compatibel is met M* booster 6017 en 6015.

Mvg Gert
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Ben ik in volle onderhandeling over de aanschaf van de Ecos :P, komt de volgende adder onder het gras gekropen :?

Ik had aan ESU Belgie en ESU Duitsland gevraagd of de M* booster 6015 compatibel was met de aan te schaffen Ecos 8)

Het antwoord zwart op wit e-mail !

ESU Belgie : Geen probleem 6015 of 6017 maakt niet uit !

ESU Germany : 6015 NIET , 6017 wel !

Wat moet je daar nou mee als consument-hobbyist :twisted: :roll: :mrgreen:

Na 1,5 week word ik er een heel klein beetje schijtziek van :mrgreen:

Gelukkig ben ik de trotse eigenaar van een 5 tal 6015 boosters, en ik was nou niet 1,2,3 van plan om die te gaan vervangen :evil:

Het is net Lenen.nl , zoveel vragen , zoveel antwoorden 8)

Mvg Gert
Re: Intellibox
train
gast

Re: Intellibox
Citaat van: v200marklin op dinsdag 28 oktober 2008, 10:59:07
Ben,

de Loc die ik nu via de IB op CV01 nr 83 heb staan is een U.76420 decoder.
De andere Loc heeft een U76320 decoder en daar lukt het me niet om een adres boven de 80 te krijgen op de IB, terwijl de gebruiksaanwijzingen van beide decoders hetzelfde zijn, m.a.w. het zou wel moeten kunnen 8)

Maar dan nog gaat het op de CS1 niet lukken zonder de ESU update.

Mvg Gert

na de update van je CS1 kan je ook besturen en programmeren in DCC...
Re: Intellibox
train
gast

Re: Intellibox
Citaat van: v200marklin op dinsdag 28 oktober 2008, 16:30:53
De IB is inmiddels terug naar de dealer.

Het wordt of : de CS1 met ESU update , dan zit ik totaal op ? 450.-- , of de nieuwe ESU Ecos MFX, maar daar heb ik nog geen prijzen van.

Wordt vervolgt,

Mvg Gert
gewoon de prijs van de ECoS (*). Updates zijn daar gratis...
(*) navragen bij je dealer
Re: Intellibox
Freak
gast

Re: Intellibox
Citaat van: train op woensdag 29 oktober 2008, 12:48:00
na de update van je CS1 kan je ook besturen en programmeren in DCC...

Citaat van: train op woensdag 29 oktober 2008, 12:49:23
gewoon de prijs van de ECoS (*). Updates zijn daar gratis...
(*) navragen bij je dealer
Dit is toch allemaal al bekend hier ?.

Mvg,
Peter
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Citaat van: v200marklin op woensdag 29 oktober 2008, 12:45:41
Ben ik in volle onderhandeling over de aanschaf van de Ecos :P, komt de volgende adder onder het gras gekropen :?

Ik had aan ESU Belgie en ESU Duitsland gevraagd of de M* booster 6015 compatibel was met de aan te schaffen Ecos 8)

Het antwoord zwart op wit e-mail !

ESU Belgie : Geen probleem 6015 of 6017 maakt niet uit !

ESU Germany : 6015 NIET , 6017 wel !

Wat moet je daar nou mee als consument-hobbyist :twisted: :roll: :mrgreen:

Na 1,5 week word ik er een heel klein beetje schijtziek van :mrgreen:

Gelukkig ben ik de trotse eigenaar van een 5 tal 6015 boosters, en ik was nou niet 1,2,3 van plan om die te gaan vervangen :evil:

Het is net Lenen.nl , zoveel vragen , zoveel antwoorden 8)

Mvg Gert
amai, je hebt ook niet veel "over"....
nooit geen fout gemaakt?
Blijkbaar heeft ESU België een foutje gemaakt.
ESU Duitsland zal het wel best weten.
Re: Intellibox
train
gast

Re: Intellibox
Citeer

Dit is toch allemaal al bekend hier ?.

Mvg,
Peter
oei, heb ik iets verkeerds geschreven???
Re: Intellibox
Freak
gast

Re: Intellibox
Citaat van: train op woensdag 29 oktober 2008, 12:55:43
oei, heb ik iets verkeerds geschreven???
Nee, maar wat je schrijft is in diverse topics al over geschreven of bekend (gemaakt).

Mvg,
Peter
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Het volgende heb ik op het Ecos forum gelezen over de 6015, zou dus wel ondersteund worden.

Rene


************ ESU reactie 1 **********
Hallo,

im Handbuch der ECoS haben wir auf Seite 4 geschrieben:

Alle Booster die kompatibel zu 6017 und DCC sind.

Also auch, z.B. 6015, LDT Booster  usw.

In wie weit eine Kompatibilität vorliegt, müssen Sie im Einzelfall beim Boosterhersteller selbst erfragen, gerade auch z.B. bezüglich der gemeinsamen Massebildung!

--------------------------------------------------------------------------------
Mit freundlichen Grüßen

Ihr ESU Support Team

********** ESU reactie 2 *************
Frage:
Wird man mit Ihrer neuen ECOS Zentrale auch Märklin® Booster (6015/6017) betreiben können?

Antwort:
An die ECoS-Zentrale können Sie neben DCC-Boostern auch die Märklin® Booster 6015/6017 bzw. kompatible Geräte anschliessen, sofern Sie auf den Selectrix®-Betrieb verzichten und nur DCC und Motorola® fahren.

Allerdings können Sie die Booster nicht beliebig mischen: Sie sollten entweder nur DCC- oder nur 6015/6017 (kompatible) Booster einsetzen. Zudem empfehlen wir Ihnen, bei Boostern einer Marke / Herstellers zu bleiben, da es ansonsten beim Überfahren von Trennstellen zu Problemen kommen kann.

--------------------------------------------------------------------------------
Mit freundlichen Grüßen

Ihr ESU Support Team


Of kijk hier, handboek en uitleg in Engels : http://www.eurorailhobbies.com/ERH/eurorailhobbiesdetail.asp?mn=29&stock=ESU-53451



Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
ik zou gewoon voor de ECoS gaan.
waarom geen CS1 of IB
-CS1 is een beetje out-dated sinds de CS2, en als je toch gaat updaten val je alsnog onder de ECoS-gebruikers.
-IB: het alom bekende reset-probleem(pje)

Dennis(die zelf voor een CS2 gaat)
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Citaat van: minirailz op woensdag 29 oktober 2008, 13:31:21
-IB: het alom bekende reset-probleem(pje)
Kent geen MM 27 rijstappen.

Mvg,
Peter
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
@Rene,

weet niet van welke datum dat bericht is  8), maar ik heb zwart op wit van vandaag van ESU Duitsland dat de 6015 booster er NIET aan kan, ook in de gebruiksaanwijzing v/d Ecos wordt de 6015 niet vermeldt, wel de 6017.

Kan ik natuurlijk gewoon ff een Ecos kopen, toch aan elkaar knopen die handel en de boel laten frituren, maar wie gaat dat dan betalen ? :roll:

Het is geen broodje kaas wat je koopt, ik wil voor 200% zeker zijn dat datgene wat ik koop ook alles kan/mag wat ik wil.

Mvg Gert
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Gert,

Deze quote gevonden in een handleiding/flyer van de ECOS
"Each ECoS Command Station incorporates a galvanically isolated jack for s88 feedback modules.
Track-occupancy information can be used for route - as well as shuttle train operation. An ECoSniffer jack is provided for connecting "old", existing Digital Command stations. A galvanically isolated jack for connecting DCC-conform or Märklin® 6015 / 6017 compatible boosters tops off the list of ECoS features."

Document is te vinden op http://www.rjftrains.com/esu/ECos.pdf.

gr Chris
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 29 oktober 2008, 14:26:05

Document is te vinden op http://www.rjftrains.com/esu/ECos.pdf.


Citaat:

Booster
Of course all DCC conform boosters can be connected
to the ECoS Central Station: There is a corresponding
socket. Also, the widely known Märklin® 6015 / 6017
boosters (or compatible products) can be used.


Er is dus geen probleem en als het er wel blijkt te zijn kun je hier op terugvallen.

Gr, Ben.
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Citaat van: v200marklin op woensdag 29 oktober 2008, 14:16:43
@Rene,

weet niet van welke datum dat bericht is

Berichten uit Jan en Apr 2007, meer kan ik er niet aan toevoegen om meer zekerheid te geven.

Rene
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
@Chris,

heb het artikel gelezen, maar wederom van welke datum is dit ?

Ecos is er vanaf 2005 !, misschien zijn er problemen geweest icm booster 6015 en staat het daarom vandaag de dag er niet meer in ?, waarom zegt ESU Duitsland vandaag dan dat het NIET kan ?

Ik wil op zeker spelen 8)

Mvg Gert
Re: Intellibox vs Ecos vs CS1
Laatste nieuws  :P

TSD (Trein Service Danckaert Belgie) ESU importeur, gaat de booster 6015 testen met de Ecos, dus ik hoor tzt wel hoe dat ging 8)

Keuterman bevestigt dat aan de CS1 wel de 6015 boosters kunnen hangen,vaneen update voor DCC voor de CS1 wist hij niets van :shock: 8)
Hij had ook netjes kunnen zeggen dat ESU dat heeft overgenomen maar is kennelijk te veel moeite 8)
De vraag over de update v/d CS1 ligt al bij TSD Belgie, dus dat horen we ook nog wel.

Keeping you posted !

Mvg Gert