Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

37605 Serie VT 11.5 TEE

Gestart door Maarten1975 zondag 26 oktober 2008, 22:45:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37605 Serie VT 11.5 TEE
Maarten1975
gast

37605 Serie VT 11.5 TEE
Wie kan er wat vertellen over dit treinstel van de DB? Zijn de rijeigenschappen goed met twee motoren, hoe zijn de geluiden etc? Wie heeft er een en zou zijn ervaring willen delen? Is het puur een treinstel om neer te zetten of is er ook goed mee te rijden?

Iedereen bedankt voor zijn informatie!!

Maarten
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Dit is echt een treinstel om mee te rijden!!!
Heb zelf de 37606, de gasturbineversie.
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Hoi,

Ik heb hem dan 7 delig en het is een pracht.
De geluiden zijn fantastisch, daarom heb ik de trein gekocht, en ook de verlichting in de trein. De trein heeft 2 motoren en dat is ook wel nodig want dat ding is lekker zwaar 8).
Als je het geld er voor hebt, zou ik de trein zeker kopen !!!
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Dag Maarten,

Zowel op de baan, in de vitrine en in de doos (!) is dit een zeer geslaagd model. Af en toe tijd het treinstel hier op mijn baan. Twee zaken vallen me altijd op, naast de schoonheid van de vorm: 1) het veranderen van rijrichting gaat gepaard met een heel apart geluid en het vertraagde wegrijden en tot stilstaan komen. Prachtig, vooral met de kostbare 43115 uitbreidingsset erbij.

Een echte beauty. Twee kleine videos op Ebay:
en
en vergeet deze niet:


Groeten, Paul
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Maarten1975
gast

Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Iemand vraagt al of dat ik het geld voor over heb. Wat zouden jullie betalen voor een fraai examplaar?
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Is moeilijk te zeggen Maarten, tweedehands is het toch vaak wat de gek er voor over heeft. Je zou er paar op Ebay.de moeten volgen om te kijken wat het richtbedrag is voor wat men er op Ebay voor geeft. Dat is meestal een goede indicatie voor onderhandeling met de verkoper.

Wat men al eerder zei de uitbreidingset 43115 schijnt moeilijk aan te komen te zijn, dus dat drijft de prijs voor zo'n set automatisch op.

Je vindt ze ook nog wel nieuw te koop in Märklin shops alleen is de uitbreidingset vaak niet meer leverbaar.

Complete trein 7-delig in nieuw staat kun je denk ik wel rekenen op meer dan 700 euro is mijn vage schatting, maar ik zou er zo maar ver naast kunnen zitten hoor.

Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Brigitte op maandag 27 oktober 2008, 21:02:58Complete trein 7-delig in nieuw staat kun je denk ik wel rekenen op meer dan 700 euro is mijn vage schatting, maar ik zou er zo maar ver naast kunnen zitten hoor.
Hoi,

Totale set kost over de ? 1000,00. Ik heb de set van een vriend kunnen kopen vopor ?600,00. Dat was echt vriende prijs. De 4 delige set heeft als advies prijs ?799 en de uitbreidings set kost over de ?200.
Ik had het geld er graag voor over, aangezien het 1 van de allermooiste modellen van Marklin is. Al thans, vind ik dan ;).
Helemaal van metaal, 2 motoren, 2 sounddecoders en verlichting en nog veel meer 8) 8).
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re: 37605 Serie VT 11.5 TEE
De 37605/43115 (TEE) en 37606/43116 (Intercity) zijn in alle opzichten topproducten. Deze modellen tonen waar Märklin toe in staat is en dus ook wat van Märklin verwacht mag worden, en dat ook nog eens allemaal in metaal. Een vergelijkbaar hoog niveau hadden ik en velen met mij ook verwacht van de Rae (Gottardo). Mede daarom was de teleurstelling deste groter en werd de Gottardo ook zo erg bekritiseerd.

Er zijn nog wel wat kleine technische verschilletjes tussen 37605 en 37606: zo heeft de laatste een Mfx decoder met veel meer soundfuncties, maar weer geen kogellagers op de ankerassen van de motoren.

Volgens de site zou Zevenspoor nog een 43116 moeten hebben (EUR 266,90). De bijpassende 37606 is makkelijker te vinden, bijvoorbeeld Totaltrain (volgens de site leverbaar voor EUR 749,00).
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Schopje  :D

Ik heb nu ook een VT 11.5 TEE en hij is echt geweldig mooi  8)



Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Hoi Brigitte,

de 11.5 is zeker een mooi treinstel. Met de uitbreiding erbij ziet hij er nog volwassener uit.

Groetjes

willie
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Fraai! :P

Gr, Ben.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Brigitte op dinsdag 29 december 2009, 15:55:00
Schopje  :D

Ik heb nu ook een VT 11.5 TEE en hij is echt geweldig mooi  8)


Was dit toevallig de laatste van MTE?
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: mDDM op dinsdag 29 december 2009, 19:56:36Was dit toevallig de laatste van MTE?
Yup.

Al moet ik er morgen wel even mee terug het geluid in de 1e motorbak is erg zacht en is met het potmetertje niet bij te stellen  :? Vrees dat het een retourtje Keuterman zal worden. Komt wel goed.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Mijn VT 11.5 is terug van Keuterman en het geluid is nu helemaal in orde  8)
Ik ben hartstikke blij  :D
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Brigitte op woensdag 03 februari 2010, 17:19:53
Mijn VT 11.5 is terug van Keuterman en het geluid is nu helemaal in orde  8)
Ik ben hartstikke blij  :D


nou,mooi dat het allemaal goed is gekomen!

ik ga als ik mijn examens gehaald heb in de zomer ook aan het werk en dan hoop ik genoeg geld binnen te krijgen,want dan wil ik wellicht ook zo'n treinstel,ik vind namelijk altijd dat die treinstellen als voordeel hebben op een kleine baan dat je toch een realistisch treinbedrijf kan vormen met een pendeltrein,waar dit met een stoomloc vaak minder mooi lijkt(maar dat is natuurlijk maar een mening)
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Brigitte op woensdag 03 februari 2010, 17:19:53
Mijn VT 11.5 is terug van Keuterman en het geluid is nu helemaal in orde  8)
Ik ben hartstikke blij  :D


Heeft Keuterman toevallig nog aangegeven wat de oorzaak was en wat hij eraan gedaan heeft? Zal wel niet...
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Hallo allemaal,
Sinds enkele jaren heb ik een VT11.5 en nu is 1 motordraaistel kapot. De tandwielen zijn versleten en lopen vast op elkaar. Een nieuw draaistel is echter niet meer te krijgen, noch bij Marklin noch bij Keuterman. De trein staat nu werkloos aan de kant. Ik vind dit heel erg jammer want het is een heel mooi model. Bij Wentink in Arnhem staat er hog een exemplaar in de etalage. Denk er bij aankoop goed over na want veel reserve onderdelen zijn niet meer te krijgen of weet iemand misschien nog raad.
Henk Maassen
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Henk,

Bekend probleem en eigenlijk schandalig. Spareparts van veel modellen worden schaars of zijn in het geheel niet meer leverbaar. Een oplossing kan zijn losse tandwielen en aandrijfwielen aanschaffen. Dat betekent oude eruit tikken en meenemen naar een beurs of zo.

Gr, Ben.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: mDDM op woensdag 03 februari 2010, 20:40:21Heeft Keuterman toevallig nog aangegeven wat de oorzaak was en wat hij eraan gedaan heeft? Zal wel niet...

@Mddm  Nee natuurlijk niet  :?

Henk is via de Intercity uitvoering M 37606 ook niets meer te krijgen wat je nodig hebt? Ik had namelijk ook een scharfenbergkoppeling nodig en die heb ik op het partnummer van de 37606 besteld en geleverd gekregen en past ook nog  :lol: 

De 37606 is in mijn beleving technisch hetzelfde m.u.v. de decoder die MFX is !? De Lokmotor partnr. 231583 is voor de 37606 namelijk wel leverbaar!! Kost 79.95 euro. Dat deel is bij jou toch stuk?

Misschien zit ik er helemaal naast hoor met wat er bij jou kapot is, bijvoorbaat mijn excuses voor mijn onkunde :wink:
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Dag @mdmm en Ben,

Dank voor jullie reacties. Even ter verduidelijking: De motor is niet stuk maar de tandwielen die vlak bij de motor zitten als het ware in het huis waar de motor ook in zit. Weet iemand een lid of zaak die tandwielen kan vervangen? Ik zelf kan dat niet afgezien nog van het feit hoe je aan de juiste tandwielen komt. Ben gaarne bereid om er voor te betalen.
Henk Maassen
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Blausee-Mitholz
gast

Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Hallo Henk.

Als je de goede tandwielen hebt is vervangen geen probleem.
Op de beurs te Houten stond vaak een Duitser en Märklin onderdelen, ook losse tandwielen. Laatst had ik hem nodig en toe was hij er niet........ mss volgende beurs?

@Henk, goed er van overtuigd zijn dat je de goede tandwielen koopt, gewoon tanden tellen en nog een keer tellen..... en nog een keer.........

Mvg, Johan
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Misschien een domme vraag:
hoe is het mogelijk dat van zo'n treinstel de tandwielen zo snel slijten? Gebrek aan smering? Ik neem  aan dat er geen 24-uurs diensten zijn gereden. Ik heb nog zo'n set maagdelijk in doos liggen wachten tot hij eindelijk mag. Dit lijkt de 2e peperdure TEE te zijn met mankementen....

Spaarzaam mee rijden, dan maar.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
toevallig heb ik dit set vorige week nieuw gekocht bij hobbyshop in Zelhem. was in de aanbieding voor 675 Euro. Ooit door een klant besteld en niet opgehaald. was de doos nog niet uitgeweest.

Dit is zeker één van de hoogtepunten van Marklin qua techniek en vormgeving. Staat ook nog "made in Germany" op, en mooie boekjes erbij van echt drukwerk.

Dat motorblok is echt pure Marklin kwaliteit zoals modellen dat al jaren hebben. de tandwielen hiervan zijn ook in andere modellen toegepast. Het smeren van de lagers van deze tandwielen moet natuurlijk wel goed gebeuren (doe ik met vet, blijft lang zitten). Behalve natuurlijk de anker lagers want dat zijn Kogellagers!!!

Misschien heeft er een braam gezeten rond jouw tandwiel wat de boel heeft stukgedraaid? Ik denk eerder pech dan dat er iets mis zou zijn met deze serie....
MAAR: je hebt nog steeds garantie bij je winkelier! fabrieksgarantie is weliswaar 2 jaar, maar in Nederland heb je recht op garantie bij de verkoper als het product binnen de verwachte levensduur stuk gaat. (ik schat dat deze trein minstens 10 / 15 jaar moet meegaan....) Of hij dat bij Marklin claimt of niet is zijn zaak. Maar zij kunnen dat zeker maken!
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Hallo,

Deze set is werkelijk prachtig.
Het enige wat jammer is dat ik toen de uitbreiding er niet direct bij heb gekocht / kon kopen.
Hopelijk kan ik er nog een keer voordelig aan komen!!!

Groeten Martin
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 04 februari 2010, 10:48:51
Hallo,

Deze set is werkelijk prachtig.
Het enige wat jammer is dat ik toen de uitbreiding er niet direct bij heb gekocht / kon kopen.
Hopelijk kan ik er nog een keer voordelig aan komen!!!

Groeten Martin

je bent niet de enige...... Ik denk dat je 'voordelig' weg moet laten, dan komt het vast goed....
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: jeweve op donderdag 04 februari 2010, 12:39:43
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 04 februari 2010, 10:48:51
Hallo,

Deze set is werkelijk prachtig.
Het enige wat jammer is dat ik toen de uitbreiding er niet direct bij heb gekocht / kon kopen.
Hopelijk kan ik er nog een keer voordelig aan komen!!!

Groeten Martin

je bent niet de enige...... Ik denk dat je 'voordelig' weg moet laten, dan komt het vast goed....

Dat is juist het probleem ik heb nog zoveel andere wensen zodat dit er steeds bij blijft.
Deze trein rijdt gewoon in de dienstregeling mee.
En andere treinen waar ik driftig mee aan het rijden ben hebben meer mijn aandacht en dus ook mijn voorkeur om er een uitbreiding bij te doen enzo.

Groeten Martin
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Ik heb ook een 7-delige en het is echt een schitterende trein. Hij staat hier meestal in de vitrine naast z'n 10-delige broertje in spoor Z. Soms mag 'ie een rondje op de baan, maar ik ben er expres heeeeeel zuinig op.

Wat ik alleen niet begrijp: Als ze bij Märklin weten hoe populair deze trein is bij hun klanten (en dat weten ze echt wel), waarom hebben ze er dan zo achterlijk weinig gemaakt?
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Ik denk dat hij nog wel een keer terug gaat komen met DB-logo, zoals hij in zijn laatste jaren heeft rondgereden.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: hjmaassen op woensdag 03 februari 2010, 22:54:42
Dag @mdmm en Ben,

Dank voor jullie reacties. Even ter verduidelijking: De motor is niet stuk maar de tandwielen die vlak bij de motor zitten als het ware in het huis waar de motor ook in zit. Weet iemand een lid of zaak die tandwielen kan vervangen? Ik zelf kan dat niet afgezien nog van het feit hoe je aan de juiste tandwielen komt. Ben gaarne bereid om er voor te betalen.
Henk Maassen


Je hebt toch niet geprobeerd met de hand de wielen te verdraaien? Dat kan je namelijk je tandwielen kosten.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: mDDM op donderdag 04 februari 2010, 21:38:16

Je hebt toch niet geprobeerd met de hand de wielen te verdraaien? Dat kan je namelijk je tandwielen kosten.

Kan je dat iets nader uitleggen? Bij dit treinstel heb ik de antislipbandjes nog niet vervangen, maar als ik dat doe bij andere locs, draai ik soms wel eens een stukje aan een wiel om het antislipbandje erop te krijgen.

Dirk-Jan

P.s. Bij mij rijd deze trein best regelmatig en het is gewoon een hele mooie  :D :D
(dus dit moet geen 2e perdure T.E.E.  met mankenementen worden ! :cry:
Welke was de eerste dan :?: De Gottardo :?: Wil ik eigenlijk ook nog hebben  :shock:)
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 05 februari 2010, 00:15:12
Citaat van: mDDM op donderdag 04 februari 2010, 21:38:16

Je hebt toch niet geprobeerd met de hand de wielen te verdraaien? Dat kan je namelijk je tandwielen kosten.

Kan je dat iets nader uitleggen? Bij dit treinstel heb ik de antislipbandjes nog niet vervangen, maar als ik dat doe bij andere locs, draai ik soms wel eens een stukje aan een wiel om het antislipbandje erop te krijgen.

Normaal laat de motor via de tandwielen de wielen draaien. Maar je kan ook omgekeerd door de wielen te draaien via de tandwielen de motor laten draaien (bij voorbeeld door met de hand een loc over de baan te duwen). Dat is beslist af te raden, Als bijvoorbeeld de tandwielen of het ankerlager niet goed gesmeerd zijn of de koolborstels veel weerstand bieden, kan de kracht om alles te laten draaien zo groot worden, dat tanden beschadigen of (tand)wielen op de as verdraaien.
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
@ mDDM
Dank je voor je heldere uitleg :D
Dit was een beetje semi-off topic, maar wel interessant!

On topic maar weer verder.
Dirk-Jan
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
En bij motoren met een wormwiel moet je natuurlijk al helemaal nooit aan de wielen draaien 8).
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
is er verschil tussen die uitbreiding sets 43115 en 43116?
ik weet de ene is TEE en de andere IC, bij de laatste zijn dan ook stikkers meegeleverd met koersplaten.
maar zijn er verder nog verschillen? in opdruk?

ik ben benieuwd?
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Citaat van: Rutger op donderdag 04 februari 2010, 17:00:45
Wat ik alleen niet begrijp: Als ze bij Märklin weten hoe populair deze trein is bij hun klanten (en dat weten ze echt wel), waarom hebben ze er dan zo achterlijk weinig gemaakt?
Misschien hebben ze bij de aankondiging van het model en zijn prijs,wat minder animo gehad?
Als de populariteit aanhoud,dan zal er nog wel een kleurvariant komen,zoals de Max Liebermann bijvoorbeeld deze was rood met wit :D
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Lid sinds: 2008

offline
Re:37605 Serie VT 11.5 TEE
Ik heb sinds afgelopen dinsdag ook een 37605. (redelijk lang gezocht voor een set met een redelijke prijs en zgan.)  Nu de wagonset nog.

Prachtig wat een mooie set. En wat een mooi geluid.

Een aanwinst.

groetjes uit beetje krom
cees