Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

reed-contact

Gestart door davyschouw zaterdag 25 oktober 2008, 12:20:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
reed-contact
davyschouw
gast

reed-contact
ik heb een tijdje geleden het faller car system aangeschaft.
en op het reed-contact hoort een magneetje te zitten.
nu ben ik dat kwijt :shock:
ik heb het bij conrad gekocht maar, daar kun je geen reserve onderdeeltjes kopen...
weet iemand wat ik nu kan doen...
Re: reed-contact
Marklinzolder
gast

Re: reed-contact
Hallo Davy,

Welke reedcontact bedoel je? Die standaard in het autootje zit?

                                                                      Groet Bernard
Re: reed-contact
davyschouw
gast

Re: reed-contact
ja, ik had een startpakketje genomen met de mercedes vrachtauto.
hij zit rechts (als je achter de auto staat...) dat is zo'n mini magneetje van ongeveer 3mmx2mm
Re: reed-contact
Marklinzolder
gast

Re: reed-contact
Hallo,

Ik heb zelf zo'n Weru Mercedes , maar daar zit ook geen magneetje.
Alleen een reedcontact in de brandstoftank en reageert op de stopplaatsen.

                                                                            Groet Bernard
Re: reed-contact
davyschouw
gast

Re: reed-contact
als dat magneetje er niet zit rijdt hij niet...
dus ik heb het wel nodig en het zal dan ook wel op zo'n stopplaats reageren maar die heb ik nog niet.
dus dat kan ik niet uitproberen.
Re: reed-contact
Lid sinds: 2009

offline
Re: reed-contact
Hallo


Er zit alleen een magneetje in het midden tussen de 2 voorwielen
Deze is om de draad te volgen die je zelf aanlegd in de weg

Het "reedcontact" reageerd op een magneetje.

dus een magneetje ( even tijdelijk ) onder de baan en de auto stopt
magneetje weg en de auto rijd weer
Zo werkt het FCS


mvg Frans

Re: reed-contact
davyschouw
gast

Re: reed-contact
na lang zoeken...
heb ik hem gevonden!
ik zal er een foto van maken.
Re: reed-contact
davyschouw
gast

Re: reed-contact
Re: reed-contact
Merijn
gast

Re: reed-contact
Hallo Davy,

Fijn dat je 'm weer gevonden hebt.

Volgens mij zitten die magneetjes maar op een paar FCS auto's. En dat zijn de vrachtauto's die anders problemen kunnen geven met de rollende landstrasse. Daarmee kunnen de vrachtauto's op treinwagonnen rijden. Het er weer af laten rijden van de vrachtauto's kan zonder die magneetjes moeizaam gaan omdat de spoelen een grote afstand moeten overbruggen (spoel zit onder de rails). Het magneetje moet het reedcontact al gedeeltelijk 'helpen' zodat de spoel het reedcontact alleen nog maar een zetje hoeft te geven als je begrijpt wat ik bedoel. M.a.w. als je de rollende landstrasse niet gebruikt, dan heb je die kleine magneetjes ook niet nodig.

Groeten,

Merijn
Re: reed-contact
markos
gast

Re: reed-contact
Citaat van: Merijn op maandag 03 november 2008, 20:43:42
Volgens mij zitten die magneetjes maar op een paar FCS auto's. En dat zijn de vrachtauto's die anders problemen kunnen geven met de rollende landstrasse.
Groeten,

Merijn
k heb de Ford Transit
uit een startpakket.
Hier zit ook een klein magneetje onder....
Zou dat soms mijn probleem kunnen zijn met het wissel?
Re: reed-contact
Merijn
gast

Re: reed-contact
Markos,

Het moet natuurlijk met dat magneetje ook normaal kunnen werken. Zelf heb ik het probleem laatst ook geconstateerd, maar met een brandweerwagen ipv de Ford Transit (die heb ik ook, maar die rijdt de vorm van een hondenbot waarbij ik geen wissels nodig heb). Ik stuur mijn wissels aan met een 16V trafo. Wellicht dat het probleem verdwijnt bij een trafo met een lagere spanning? Dit kun je natuurlijk ook bereiken door een weerstand te gebruiken. Dit staat in de handleiding bij de wissel ook aangegeven voor als je de wissel langdurig wilt bekrachtigen: een weerstand 47 Ohm/1W. Zelf moet ik het nog proberen.

Groeten,

Merijn
Re: reed-contact
Merijn
gast

Re: reed-contact
Markos,

Ik zie net in jouw draadje dat je het probleem hebt opgelost door inderdaad de spanning te verlagen. Ga ik dus ook maar gauw proberen!

Groeten,

Merijn