Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Banenplan, nieuwe update graag jullie reaktie

Gestart door Falcon donderdag 23 oktober 2008, 22:06:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan, nieuwe update graag jullie reaktie
Hallo,

Bijgaand foto's van mijn banenplan voor Trix Express (ook 3 rail). Daarmee ga ik nu mijn marklin en trix express baan uitelkaar halen (zie mijn draadje op modelbouwaanbouw). Ik moet helaas met foto's werken omdat ik 3D modeltreinen heb en ik heb geen flauw idee hoe ik het rechtstreeks kan downloaden.

Niveau 0 verdekt opstelstation.

Niveau 1 en 2 verdekte sporen.

Niveau 1 en 2 zichtbare sporen

Totaal

Trix Express is conventioneel maar ik ga proberen het volledig automatisch te laten lopen d.m.v. relais. Daarom kan het sporenplan niet te ingewikkeld worden. Ik wilde een dubbelsporige hoofdbaan met meer rijafstand als een standaard rondje. Vandaar de hondebot constructie. Tevens een lokaal baantje met 2 lokale treintjes (verdekt opstelspoor met vertraging). Verder een groot station voor relatief lange treinen (6 personenwagons). Daarbij wat opstelsporen voor goederentreinen en 2 opstelsporen om wat onderhoud voor de stoomloks te maken. En tevens een verdekt station.
Rechtsboven wordt verhoogd met een klein ommuurd vakwerkdorp (muur en poort van Faller. Links boven en onder komt de stad met het station (ook vakwerk). Onder de opstelsporen komt het bedieningspaneel. Lengte is 3,50 breedte 2,10 tot 1,80. De 2 vierkanten die je ziet zijn luiken om te werken. Ik zal de vorderingen van beide banen in mijn draadje opnemen.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Zo, de eerste foto's staan op modelaanbouw onder zolderbaan. Tot nu toe geen reakties op het ontwerp gehad. Zal wel goed zijn dus.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Banenplan
Hoi Falcon,

De breedte van de tafel zal misschien niet handig zijn om scenery op te verwerken tenzij je mangaten in het midden hebt om overal bij te kunnen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om meer sporen in je schaduwstation te verwerken zodat je meer verrassend kunt werken met welke treinen plotsling te voorschijn komen.

Verder vind ik het een mooi plan.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Hoi Marco,

Bedankt voor je reaktie. Ik zou ook graag nog wat opstelsporen in het schaduwstation willen, maar ik kom in ruimtegebrek. In totaal kan ik hier 11 treinen kwijt. Daar mijn hoofdbaan Marklin wordt is dit genoeg. Toch bedankt voor je advies.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
En hierbij bijgesloten mijn marklin baan. Ik wil proberen zoveel mogelijk van mijn huidige baan te gebruiken. Toch heb ik uiteindelijk ook veel veranderd. Graag jullie mening.
Mijn complete plan.



Het zichtbare deel



Het laagste niveau, met een 4 sprorig verborgen opstelspoor.



Het middelste niveau, met een groot station, veel opstelsporen, een verborgen opstelspoor, een lokaal spoor met een passeer punt of een klein tussenstation.



Het hoogste niveau, met het eindstation voor het lokale spoor.



Ik blijf fan van het hondebot principe omdat de treinen een grote afstand kunnen afleggen. Mijn bedoeling is ook lange zichtbare sporen te hebben. Bovenin moet een groot station komen met een stad. Onderin het lokale station met een dorp. Verder wil ik een goede bereikbaarheid hebben.
Re: Banenplan
Piwie
gast

Re: Banenplan
Ziet er goed uit :lol:

Veel plezier met bouwen.

Groeten Piwie.
Re: Banenplan
Veer
gast

Re: Banenplan
Dat ziet er indrukwekkend uit.

Ik kan het slecht zien op de foto's en het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu wel en wat niet zichtbaar wordt. Ga je ook bergen bouwen?

Maar wat ik er van begrijp is veel mogelijkheden om te rijden en ook nog te rangeren en opstellen en een zijlijn. Het water loopt mij in de mond, ik zou willen dat ik dat kwijt zou kunnen.

Succes,

Tim
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Citaat van: Veer op donderdag 13 november 2008, 21:28:22

Ik kan het slecht zien op de foto's en het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu wel en wat niet zichtbaar wordt. Ga je ook bergen bouwen?

Tim

Hoi Tim,

De 2e foto is het zichtbare gedeelte. Op het onderste gedeelte komt een bergachtig stuk. Het station van het zijlijntje ligt ook op 20 cm hoogte.
Re: Banenplan
Veer
gast

Re: Banenplan
Hoi,

Ik heb mij erin verdiept en het ziet er indrukwekkend uit. Veel mogelijkheden om te rijden en om te wisselen van trein. De stijgcirkel van de lokale baan, komt die helemaal in het zicht?

Succes,

Tim
Re: Banenplan
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Banenplan
Hoi Falcon,

In mijn baan is ook het hondebot principe aangelegd.
Daar ik een kleine baan heb kan je toch wat spanning er in krijgen.
Kijk maar eens naar "de baan van wacojaco en kids".
Veel succes met de bouw.

Groetjes Jac.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Banenplan
erg mooi
denk dat ik op den duur ook een aantal langere sporen neerleg zodat bij mij op de baan ook wat langer de treinen weg zijn
deze ziet er erg indrukwekkend uit
complimenten
groet robert
Re: Banenplan
Wim N
gast

Re: Banenplan
Hallo Falcon,

Ziet er wel erg indrukwekened uit al die sporen, de maten van je railplan komt aardig met die van mij uit.
En waarbij ik ook wel een paar overeenkomsten zie terug komen in jou railplan.
Zit je niet met een schuine kap waar je modelbaan komt te staan want daar kun je dan wel even rekening mee houden.

Overgens vindt ik het een erg mooi railplan waarbij je ook op een heel leuk idee veel opstelsporen mee in op genomen heb waarbij je veel afwisselingen met je materiaal en ook veel rijmogelijkheden heb gemaakt.

Wens je heel veel succes en veel plezier met de bouw en blijf je topic volgen.

Groet Wim.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Hallo,

Ik heb een aantal wijzigingen doorgevoerd in mijn ontwerp voor de marklin baan. Even een opsomming van veranderingen

Het grote station is naar beneden gebracht om meer ruimte te creeeren voor de stad. Tevens om dezelfde reden is het station naar links gebracht. Daarvoor is de kruiswissel vervangen. Dat is gecompenseerd met bochtwissels en een aftakking voor de bocht. Gevolg is ook dat de 2 sporen voor goederentreinen langer is geworden zodat er een wagon extra mee kan.

Zichtbare deel:


Het opstelspoor is meer naar rechts en naar achteren zodat deze nog wat verder kan zakken. Bij het opstelspoor moet de hoogte tussen beide niveau's 13 cm zijn (is nu 9 cm) daarmee kan ik er beter bij.
Niveau -13 tot 0:


De draaischijf is verdwenen. Daarvoor in de plaats komt een uitgebreide werkplaats voor de loks met alle elementen (was in het oude ontwerp geen ruimte voor). Daaronder 3 lange opstelsporen voor goederenwagons. Links is een tweetal opstelsporen toegevoegd. Dit om ontkoppeld goederentrein naar de opstelsporen te kunnen rangeren.
Niveau 0 tot +10 cm


De bergbaan eindigt aan de andere kant. Dit geeft meer ruimte om te stijgen, en komt beter uit voor het maken van de scenery.


Graag jullie reakties.
Re: Banenplan
EgMaf
gast

Re: Banenplan
Ik vind het een mooi en goed doordacht plan.
Alleen jammer dat je zoveel rechts sporen precies parallel of haaks op de randen van de tafel hebt lopen.
Als je dat iets schuin probeert te doen, oogt het vaak meteen een stuk minder "gemaakt"...
Re: Banenplan
Veer
gast

Re: Banenplan
Dat ziet er weer goed doordacht uit. Vraagje? Ga je links of rechts rijden. Dit vraag ik omdat ik aan de rechterkant van het station de mogelijkheid mis om van de rechter op de linker (of andersom) rijbaan te komen.

Succes, is nu de volgende stap beginnen met bouwen?

Groeten,

Tim
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Citaat van: Veer op zondag 30 november 2008, 15:11:06
Vraagje? Ga je links of rechts rijden. Dit vraag ik omdat ik aan de rechterkant van het station de mogelijkheid mis om van de rechter op de linker (of andersom) rijbaan te komen.

Hoi Tim,

Rechts kan in de bocht d.m.v. bochtwissels van de buitenste naar de binnenste baan worden gegaan. Links kan d.m.v. kruiswissel en 2 gewone wissels alle banen worden bereikt. Dit is nodig om goederentreinen uit het "personenstationsgedeelte te houden". Voor de rest zijn wisselingen niet nodig. De ene helft van het station wordt voor de binnenbaan gebruikt. De andere voor de buitenbaan.

Succes, is nu de volgende stap beginnen met bouwen?

Eerst de Trix baan verder afmaken. Daarmee komt ruimte vrij en kan ik met de marklin baan beginnen. Eerst moet echter de oude baan worden afgebroken.


Citaat van: EgMaf op zondag 30 november 2008, 14:33:49
Ik vind het een mooi en goed doordacht plan.
Alleen jammer dat je zoveel rechts sporen precies parallel of haaks op de randen van de tafel hebt lopen.
Als je dat iets schuin probeert te doen, oogt het vaak meteen een stuk minder "gemaakt"...
Hoi,

Ik zal er nog eens naar kijken, maar ik ben bang dat ik daarmee ruimte verlies voor de lokwerkplaats. Er komen echter een kolenwerkplaats met kraan en nog wat attributen, die breken het aanzicht een beetje. Misschien kan het gebied van de lokloods nog scheef worden gezet.
Re: Banenplan
EgMaf
gast

Re: Banenplan
Citaat van: Falcon op zondag 30 november 2008, 15:39:41
Ik zal er nog eens naar kijken, maar ik ben bang dat ik daarmee ruimte verlies voor de lokwerkplaats. Er komen echter een kolenwerkplaats met kraan en nog wat attributen, die breken het aanzicht een beetje. Misschien kan het gebied van de lokloods nog scheef worden gezet.
Ik bedoelde juist vooral in de vrije baan...
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan

Ik bedoelde juist vooral in de vrije baan...
[/quote]

Ok, maar ik vind juist mooi om lange rechte trajecten te hebben omdat ik met langere (5 tot 7 personenwagons) sneltreinen ga rijden. De bergbaan moet voor de speelsheid zorgen. Misschien dat ik daar nog wat meer speelsheid in kan brengen in het onderste (van de tekening) gedeelte.
Re: Banenplan
EgMaf
gast

Re: Banenplan
Citaat van: Falcon op zondag 30 november 2008, 17:07:28
Citeer
Ik bedoelde juist vooral in de vrije baan...

Ok, maar ik vind juist mooi om lange rechte trajecten te hebben omdat ik met langere (5 tot 7 personenwagons) sneltreinen ga rijden. De bergbaan moet voor de speelsheid zorgen. Misschien dat ik daar nog wat meer speelsheid in kan brengen in het onderste (van de tekening) gedeelte.

Precies! Ik vind het dus ook mooi om lange, rechte stukken in de vrije baan te hebben.
Maar volgens mij zijn die stukken nog mooier als ze een beetje scheef lopen, dus niet evenwijdig aan de rand van de tafel...
Re: Banenplan
Veer
gast

Re: Banenplan
Ja, sorry de bochtwissels waren op de foto in het zichtbare gedeelte weggevallen en ik had ze over het hoofd gezien.

Succes met de trix-baan. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Groeten,

Tim
Re: Banenplan
Wim N
gast

Re: Banenplan
Hallo Falcon,

Ziet er wel leuk uit en ook goed op en duidelijk op papier gezet.
Maar als ik jou was zal ik gewoon even wat uit gaan leggen en zeker het station gedeelte waaraan de sporen met de bezandingstoren en de lokloods moet gaan komen.
Als ik zo even naar je railplan kijkt is dat aardig krap allemaal zo maar misschien lijkt dat maar zo.
Maar nogmaals veel succes en veel plezier.

Groet Wim.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Hoi Wim,

De details bepaal ik inderdaad altijd als ik het heb uitgelegd. Dan kijk ik of het mooi staat of niet. Het zou kunnen dat het wat krap is. De lengte is er wel, maar de afstand tussen de verschillende opstelsporen kan krap zijn.

Olaf
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Zo wat kleine aanpassingen van mijn banenplan.
1e laag, ik heb de sporen helemaal naar de rechter kant gebracht onder het hoofdspoor. Dit geeft meer bewegingsruimte voor de onderlagen voor onderhoud.

De 2e laag met het bergspoor. Het station is enigzins verandert. Wat eenvoudiger, met langere passeersporen voor de goederentrein (aansluiting met de hoofdbaan vereenvoudigd). Verder nog meer de bochten met de grootste radius gebruikt. Het zijspoor is wat speelser. Of ik de hoofdbaan bij het dorpsstationnetje betrek of alleen er langs laat lopen weet ik nog niet. Verder een extra opstelspoor voor het zijspoor zodat 4 treinen kunnen rijden, steeds 2 tegenelkaar in. Het perron van het zijspoor bij het hoofdstation is verhoogd.


Het zichtgedeelte met de beschrijvingen hoe de scenery eruit gaat zien.

Re: Banenplan
Veer
gast

Re: Banenplan
Dat ziet er weer goed uit. Begrijp ik het goed dat je het bergspoor niet laat aansluiten op de rest van jouw baan?  Is dat een bewuste keuze?

Succes met bouwen!

Tim
Re: Banenplan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Banenplan
Hoi Falcon,

Je hebt een indrukwekkend plan getekend en ook lekker veel ruimte.
Ik zie alleen niet goed welke lagen/sporen in het zicht komen.
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Hoi Tim,

Is inderdaad een bewuste keuze. Nu heb ik wel verbinding tussen de twee banen, maar doe er niks mee. Op deze manier kom ik met stijgen niet in problemen doordat ik nu een verhoogd perron kan nemen.

Kappa,

De hoogtes staan erbij. De onderste tekening is het gedeelte dat zichtbaar wordt.
Re: Banenplan
kenny1647
gast

Re: Banenplan
Zeer mooi baanplan! :D Hopelijk begint de bouw eh :D
GR kenny
Re: Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Banenplan
Hoi Kenny,

Bedankt, maar eerst moet ik mijn oude baan afbreken en ik ben nog met mijn Trix express baan bezig (zie item zolderbaan bij modelaanbouw). Ik hoop ergens voor dezomer weer te kunnen beginnen met opbouwen (komen nog wat fesstdagen aan).

Olaf
Re:Banenplan update 06-05
Lid sinds: 2008

offline
Re:Banenplan update 06-05
Nog weer een update t.o.v. de vorige keer. Met name het stationsdeel en de bergbaan is veranderd. De stationssporen zijn minimaal 11 rechte delen lang, van de goederentrein zelfs nog iets langer. De lokwerkplaats is ingrijpend veranderd, met meer ruimte. Er zijn 2 langge opstelsporen weaar hele goederentreinen kunnen staan, en 3 wat kleinere opstelsporen voor losse wagons. De bergbaan is iets veranderd, zo ook het spoor op de onderstetafelblad, die zijn minder evenwijdig aan de tafelrand gelegd. Als laatste heb ik een extra spoor in het schaduwstation aangebracht. Ik denk dat dit het wordt of er moeten nog geweldige nieuwe ideeen komen. Dan kan ik beginnen met programeren in koploper.






Re:Banenplan
kenny1647
gast

Re:Banenplan
Zeer mooi!!
Ik ben zeer benieuwd naar het begin van je baan
Gr kenny
Re:Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Banenplan
Ik ben al begonnen met de afbraak van de oude baan. Ik probeer dat dit weekend gereed te maken en dan kan ik beginnen met het schaduwstation.
Re:Banenplan
EgMaf
gast

Re:Banenplan
Ik zou toch nog een kleine aanpassing maken in het bergspoortje:

Omdat je in de beide eindstations van het bergspoor geen omloopsporen hebt, is het bergspoor eigenlijk alleen geschikt voor treinstellen (schienenbussen bijvoorbeeld). Treintjes met de loc aan dal-zijde zou in theorie ook nog kunnen, maar uit je hoogtematen blijkt dat niet zo te zijn (het inhaalspoor in het midden is namelijk het hoogste punt nu).

Maar bij treinstellen is het lastig om het opstelspoortje van het onderste stationnetje te bedoelen met goederenwagens. Als je nou in beide stations omloopsporen inbouwt, dan kun je ook met gewone (door een loc getrokken) treintjes rijden op het begspoor. Het enige dat daarvoor nodig is, is 2 wissels in elk station om de 2 bestaande aankomst/vertreksporen met elkaar te verbinden...
Re:Banenplan
Veer
gast

Re:Banenplan
Ik ben het met Egmaf eens.
Een enkel wissel in elk station zou ook nog kunnen! Dan kost het maar twee wissels en heb je een hoop meer mogelijkheden.

Re:Banenplan
EgMaf
gast

Re:Banenplan
Citaat van: Veer op woensdag 06 mei 2009, 19:52:18
Ik ben het met Egmaf eens.
Een enkel wissel in elk station zou ook nog kunnen! Dan kost het maar twee wissels en heb je een hoop meer mogleijkheden.
Klopt, maar met een enkele wissel (per station) kun je weer niet zulke lange treinstellen gebruiken (want die mogen gerust over de wissel heen aan het perron staan).
Maar als gulden middenweg kun je ook 1 station met 1 extra wissel, en het andere station met 2 extra wissels uitvoeren :)
Overigens kan de inrijwissel bij het onderste station eventueel vervangen worden door een meegebogen wissel (die zijn op beurzen goedkoper dan een normale wissel). In bergstations waar met ruimte gewoekerd moet worden zie je wel vaker vreemde wisseloplossingen...
Re:Banenplan
Veer
gast

Re:Banenplan
Wat ik ook weleens doe is een electrisch wissel aan de kant waar een getrokken trein binnenkomt en een handwissel aan de kant waar dan alleen treinstellen binnenkomen. Als het handwissel op rechtuit staat kan je eenvoudig de loc omrijden. Je kan namelijk toch niet met twee treinen tegelijk omrijden. Dit om de kosten te drukken.

Re:Banenplan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Banenplan
Hallo Veer hallo EgMaf,

Bedankt nog voor de aanvulling. Het probleem zit hem in de ruimte bij het bovenste deel (bij het grote station. Om een omloop te creeeren moet ik het station naar achter zetten en dan valt hij achter het verhoogde perron van het bergspoor. Dan zou het station omhoog moeten maar dan moet de hele stad omhoog, anders wordt het niet mooi. Wat ik nu wil doen is een tweede wissel ernaast maken. Daar kan een lok staan. Oftewel: trein komt binnen, lok koppelt af. 2e lok van zijspoor pakt de wagons weer op. Trein rijdt weg, 1e lok gaat naar zijspoor. Hetzelfde doe ik bij het dorpsstation onder. Daar heb ik niet eens een extra wissel nodig. 2 vliegen in een klap. Altijd een lok ervoor en tevens mogelijkheid om 2 extra loks in het rijpatroon op te nemen (goed voor de toekomst). Bedankt voor de tips, dit pas ik nog aan. Overigens dat met de handwissel doe ik ook. Het passeerspoor worden beide handwissels die tegengesteld openstaan zodat de treinen altijd de goede kant op gaan.

Olaf
Re:Banenplan
Veer
gast

Re:Banenplan
Dat is ook een goed idee, natuurlijk! Dan kan je altijd leuk met diverse loks heen en weer rijden.
Re:Banenplan, nieuwe update
Lid sinds: 2008

offline
Re:Banenplan, nieuwe update
Hallo,

Een tijd weg geweest, maar er is niet helemaal niets gebeurd. Mijn oude baan heb ik afgebroken en ik ben begonnen met het schaduwstation (fotos volgen). Er zijn een aantal updates geweest van mijn banenplan (soms details, soms een poging tot een geheel nieuw concept). Hieronder de laatste versie. De basis is gelijk gebleven, maar toch wat veranderingen. Het hoofdstation is met name het industrie/goederen/werrkplaats flink veranderd. Ik vind dit wat speelser eruit zien en het bied meer mogelijkheden. Verder heb ik geprobeerd wat minder recht en meer van de randen af te ontwerpen. Graag jullie op en of aanmerkingen.
Het 1e niveau.


Het 2e niveau.




Olaf
Re:Banenplan, nieuwe update graag jullie reaktie
Olaf,

Dat ziet er indrukwekend uit, welke scenery ga je toepassen?

Groeten Piwie.
Re:Banenplan, nieuwe update graag jullie reaktie
Hoi Piwie,

Links boven de stad. Rechts boven het midden een lokwerkplaats. Midden rechts wat heuvels/bergachtig. Linksonder weet ik nog niet zeker maar waarschijnlijk een vakwerkstad. Rechtsonder waarschijnlijk een meer (het luik) en Schwarzawald boerderijen. Linksonder is nog een leeg vak wat ik ook voor scenery kan gebruiken.

Olaf
Re:Banenplan, nieuwe update graag jullie reaktie
Hoi,

Nog op- of aanmerkingen, ideeen, want ik ben bezig om hem in koploper te zetten.


mvg.

Olaf