Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610

Gestart door Geeraard donderdag 23 oktober 2008, 13:10:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Hoi mensen,

toch nog even doorbomen:

de ombouw is geslaagd, doch rijd de trein nog niet helemaal vlot.

Op bepaalde plaatsen op de baan valt ie gewoon uit - als ie heel traag rijd - (dan gaat de verlichting van de lok ook uit) als ik dan een klein duwtje geef, soms maar een tikje, of als ik de lok een zijdelings duwtje geef, heeft ie terug stroom.

Zou het kunnen dat de wielen niet goed contact maken met de rails?

Mijn andere loc, een orgineel digitale, heeft geen enkel probeem op de baan en kan zelfs heel de baan afkruipen als een slak!  :shock:

Daarom had ik toch nog graag jullie mening en tips hierover gelezen

Thanks!

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
De ene loc maakt beter massa dan de ander.
Heb je een railgum ? , zo ja , dan moet je de wielen onder het sleper stel net zo lang poetsen totdat je je eigen gezicht ziet in de wielen.

De andere wielen onder de motor niet doen, want dat kost je een paar banden 8)

Je zegt dat de sleper is vervangen, dus dat zou het niet kunnen zijn.

Neem aan dat de rails schoon is, want de andere loc rijdt er wel goed op.

Mvg Gert
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
@geerard,

hoi, ik heb deze topic even doorgelezen en de foto`s bekeken ,maar ik zie dat je ook de as van de motor gesmeerd hebt aan de koolborstelzijde.

Ik vermoed dat er misschien een filmlaagje olie tussen de koolborstel terecht is gekomen.Of op een bepaalde plek zit waar het niet mag zitten :(

Misschien helpt het als je deze zijde droog maakt en van vet bevrijd.Inclusief de koolborstels.
Van slijpsel tussen de contacten van de commutator zul je wel geen last hebben aangezien dit een nieuwe motor betreft :)

Vergeet ook niet om de as opnieuw te smeren maar dan met minder olie.
Een druppel is voldoende.(tip:olie aanbrengen met de tip van een speld).

Hopelijk gaat deze lok dan ook hetzelfde rijden als de andere waar je het over had :D

Mvg Hans V200.0
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
@ Gert,

ik zal de wielen - nog maals - grondig opschuren met railgom.

@ Hans,

als dan blijkt dat het probleem nog niet van de baan is zal ik eens kijken naar de as van het anker.

Bedankt voor de tips mensen, dit zal nu echter moeten wachten tot volgende week, vakantie loopt nmlk ten einde  :(

Have a nice w/e all  8)

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Hallo Geeraard,

Blij, te lezen dat-ie het nu goed doet.
Ik zag op de foto's dat je de magneet verkeerd om had gemonteerd en dat je er inmiddels achter was gekomen, hem andersom te monteren. De grote nokjes gaan op het draaistel, de kleinere zijn voor het schildje.
Dat-ie nu nog wel eens stottert.....massa-contact misschien??Plekje waar je het schroefje vast zet even blank maken, als dat niet zo is, wil nog wel eens helpen. Sleper ietsje bijbuigen wil ook wel eens helpen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 24 oktober 2008, 21:24:06
Blij, te lezen dat-ie het nu goed doet.
Ik zag op de foto's dat je de magneet verkeerd om had gemonteerd en dat je er inmiddels achter was gekomen, hem andersom te monteren. De grote nokjes gaan op het draaistel, de kleinere zijn voor het schildje.

Hoi Harry,

Dat had ik ook al in #48 aangekaart, maar geen reactie op gekregen.
Dus ik vraag het me nu nog steeds af hoe die magneet er nu in zit.  :roll:
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: Kappa op vrijdag 24 oktober 2008, 22:38:37
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 24 oktober 2008, 21:24:06
Blij, te lezen dat-ie het nu goed doet.
Ik zag op de foto's dat je de magneet verkeerd om had gemonteerd en dat je er inmiddels achter was gekomen, hem andersom te monteren. De grote nokjes gaan op het draaistel, de kleinere zijn voor het schildje.

Hoi Harry,

Dat had ik ook al in #48 aangekaart, maar geen reactie op gekregen.
Dus ik vraag het me nu nog steeds af hoe die magneet er nu in zit.  :roll:

Kappa,

de magneet zit er nu dus wel goed in :)

enkel de trein stottert nog een beetje, ik vind ook dat de motor best wel veel lawaai maakt, vergeleken met mijn andere lok  :shock:

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 24 oktober 2008, 21:24:06
Hallo Geeraard,

Blij, te lezen dat-ie het nu goed doet.
Ik zag op de foto's dat je de magneet verkeerd om had gemonteerd en dat je er inmiddels achter was gekomen, hem andersom te monteren. De grote nokjes gaan op het draaistel, de kleinere zijn voor het schildje.
Dat-ie nu nog wel eens stottert.....massa-contact misschien??Plekje waar je het schroefje vast zet even blank maken, als dat niet zo is, wil nog wel eens helpen. Sleper ietsje bijbuigen wil ook wel eens helpen.

Groetjes

Harry Stipkes

Hallo Harry,

Ik heb ondertussen de motor even opnieuw proper gemaakt en hersmeerd, en ook de sleper een ietsje bijgebogen. Resultaat is positief: de motor maakt nu véél minder lawaai en de lok valt nu enkel nog stil als deze op slakkengang kruipt, en dan vooral in de rechte stukken, in de bochten heeft ie minder last.
Heb ook een wielrubbertje minder (2 ipv 3) in de hoop dat de lok dan meer massa heeft.

Nu wil ik graag jou tip uitproberen, maar dan moet ik eerst weten over welk schroefje je het hebt en of ik dan juist de schroef zelf moet blank maken (en hoe doe ik dit dan?) ofwel de plak waar de schroef het metaal en/of motorschild raakt?

Alvast opnieuw bedankt voor alle tips!

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
hallo iedereen,

het probleem van het stotteren blijft bestaan. Ik vermoed dat het toch nog steeds een massaprobleem is.
Wanneer de lok ergens uitvalt geef ik een klein tikje langs de zijkant van de lok waar de sleper zit, en dan heeft ie opeens terug stroom.
Nu ben ik reeds als een gek met railgom + wasbenzine over de wielen geweest, echter met hetzelfde resultaat.  :shock:

Zou het asje tussen de beide wielen misschien ook de oorzaak kunnen zijn? die zijn nog wel redelijk smerig  :?

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Als eens gedacht aan een wasbenzine bad?

Ik heb een oude lok met zelfde verschijnselen ongeveer tot onderkant motor in de wasbenzine gezet, in bakje.
Na kwartier of zo zwart. Vers badje wasbenzine, na een paar uur er uit en laten uitdampen.

Paar drupjes olie op de asjes bij de wielen en tandieltjes die ook ondergedompeld waren geweest. Even op gang komen, en ding reed zo goed als dat ie ooit in mijn herinnering gereden had (was lok uit mijn jeugdtijd en toen ook al een probleemgeval)


Naar mijn idee zat er veel te veel olie van vroeger tussen de assen en chassis, daardoor slecht massacontact.

De volgende die ooit slecht rijdt met veel stoppen bij langzaam rijden waar andere loks goed rijden (rails dus OK) gaat direct in bad :)
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Hoi Geeraard,

misschien moet je de aandacht eens richten op het draaistel waar de sleper zit.

Deze is onder de lok geschroeft en kan dus los gehaald worden,om te reinigen.Dit is ook tevens de enige verbinding met de massa v/d rails.

Tussen twee haakjes:heeft de lok geen vier antislipbanden?

Vergeet niet de draad v/d sleper los te solderen dit vergemakkelijkt het afnemen van het draaistel

Dit proces heb ik al eens gedaan bij een zwitserse lok en die had tussen het chassis en het draaistel een contactveer zitten voor extra massa.

Of deze ring nog te bestellen is weet ik niet zeker en het nummer weet ik ook niet, iemand anders wel misschien.

Mijn verzameling bezit ook een lok zoals jij hebt(3074) en deze heeft voor het omschakelrelais en messing lipje zitten die vast op het chassis geklonken zit.

Als extra massa contact heb ik een messing soldeerlip,die normaliter op het motorschild zit,toegepast en deze verbonden met die op het chassis.
   
Deze lok is lang geleden omgebouwd met een decoder (6080) en dus rijp voor een decoder anno nu.

En voor deze ombouw gaat de lok zeker in bad
Citaat van: AnalogDriver op maandag 27 oktober 2008, 18:48:21
Als eens gedacht aan een wasbenzine bad?

Ik heb een oude lok met zelfde verschijnselen ongeveer tot onderkant motor in de wasbenzine gezet, in bakje.
Na kwartier of zo zwart. Vers badje wasbenzine, na een paar uur er uit en laten uitdampen.

Paar drupjes olie op de asjes bij de wielen en tandieltjes die ook ondergedompeld waren geweest. Even op gang komen, en ding reed zo goed als dat ie ooit in mijn herinnering gereden had (was lok uit mijn jeugdtijd en toen ook al een probleemgeval)


Naar mijn idee zat er veel te veel olie van vroeger tussen de assen en chassis, daardoor slecht massacontact.

De volgende die ooit slecht rijdt met veel stoppen bij langzaam rijden waar andere loks goed rijden (rails dus OK) gaat direct in bad :)


Mvg Hans V200.0


Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 30 oktober 2008, 23:13:21
Dit proces heb ik al eens gedaan bij een zwitserse lok en die had tussen het chassis en het draaistel een contactveer zitten voor extra massa.

Of deze ring nog te bestellen is weet ik niet zeker en het nummer weet ik ook niet, iemand anders wel misschien.
Dit is een schijfveer voor een beter contact met massa, zeker nodig bij decoders die zijn uitgerust met een PIC.
De schijfveer heeft het artikelnummer 401640. Ook de schijf die tussen het draaistel en het chassis zit voor het massacontact moet schoongemaakt worden. Dit wordt nog al eens vergeten

Mvg,
Peter
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
@peter

bedankt voor het nummer,nu kan de 3074 ook zonder stotteren door het leven met een nieuwe decoder:D

Mvg Hans V200.0
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Voor het testen van vers inelkaar gezette motoren (voor inbouw decoder) met bijv ESU magneet of Hoogvermogenssetje gebruik ik altijd een 9 volt batterij met 2 draadjes met krokodillebekjes.
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Hallo Geeraard,

De lok hoort 4 rubberen jongetjes te hebben, anders staat het draaistel scheef, en loopt het draaistel met de groef over de rails. Lijkt me niet zo fijn voor de rij-eigenschappen.

Het loopdraaistel heeft 2 "pootjes", waarop het chassis rust. Deze pootjes horen op een schoon, blank oppervlak onder het chassis te lopen. Zo wordt er goed massa-contact gemaakt. Kijk hier eens naar. Verder zouden bovengenoemde tips je ook verder kunnen helpen.

Succes verder,

Harry Stipkes
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Hallo iedereen,

het is een beetje een laat antwoord, maar ik had de problemen met de loc even zo gelaten ten voordele van mijn modelbaan :)

Any ways, de lock heeft natuurlijk nog steeds hetzelfde probleem.
Ik heb nu het draaistel van de sleper in de wasbenzine geplaatst om te weken.

Ben benieuwd of het nu zal werken  :)

Iedereen heel hard bedankt alvast voor de tips!

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Gerard,

Zit net het hele topic te lezen. had bijna gereageerd dat de magneet ondersteboven zat, maar kwam er toen achter dat het uit oktober was  :shock:. Nou ja beter te laat dan helemaal niet.

De lok in bad doen zal zeker helpen (vergeet daarna niet te smeren). Maar, een extra massacontact op het niet aangedreven draaistel zal het echt verhelpen. Ik hab verschillende locs omgebouwd en gemerkt dat het echt een wereld van verschil kan zijn. Een contact veer zoals Peter aanraad is aantebevelen. Ik heb er zelf één gemaakt door een dun messing plaatje met een gat in het midden in een platte W te vouwen. Maakt altijd contact! Bij een stomer heb ik de assen van de voorloop en naloop wieltjes omwikkeld met draad (gestript) en vast gezet met een druppie soldeer. Het draait dus vrij om de as. De andere kant heb ik met het gemeenschappelijk massapunt verbonden. Werkt ook prima!

Succes!
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: ArjanM op maandag 06 april 2009, 19:36:27
Gerard,

Zit net het hele topic te lezen. had bijna gereageerd dat de magneet ondersteboven zat, maar kwam er toen achter dat het uit oktober was  :shock:. Nou ja beter te laat dan helemaal niet.

De lok in bad doen zal zeker helpen (vergeet daarna niet te smeren). Maar, een extra massacontact op het niet aangedreven draaistel zal het echt verhelpen. Ik hab verschillende locs omgebouwd en gemerkt dat het echt een wereld van verschil kan zijn. Een contact veer zoals Peter aanraad is aantebevelen. Ik heb er zelf één gemaakt door een dun messing plaatje met een gat in het midden in een platte W te vouwen. Maakt altijd contact! Bij een stomer heb ik de assen van de voorloop en naloop wieltjes omwikkeld met draad (gestript) en vast geset met een druppie soldeer. Het draait dus vrij om de as. De andere kant heb ik met het gemeenschappelijk massapunt verbonden. Werkt ook prima!

Succes!

Hoi ArjanM,

Ik zal het extra massacontact zeker overwegen!
Nu ga ik eerst even kijken wat ie doet als ie uit zijn badje komt. :)

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: Freak op donderdag 30 oktober 2008, 23:28:59
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 30 oktober 2008, 23:13:21
Dit proces heb ik al eens gedaan bij een zwitserse lok en die had tussen het chassis en het draaistel een contactveer zitten voor extra massa.

Of deze ring nog te bestellen is weet ik niet zeker en het nummer weet ik ook niet, iemand anders wel misschien.
Dit is een schijfveer voor een beter contact met massa, zeker nodig bij decoders die zijn uitgerust met een PIC.
De schijfveer heeft het artikelnummer 401640. Ook de schijf die tussen het draaistel en het chassis zit voor het massacontact moet schoongemaakt worden. Dit wordt nog al eens vergeten

Mvg,
Peter

Heb dan vandaag alvast 10 stuks van deze schijfveer besteld, hopelijk steken die nu vrijdag in de bus...  :)

Mvg,
Geeraard
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Heel verstandig!

Mogen we daaruit afleiden dat het badderen geen succes was?
Re: ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: ArjanM op dinsdag 07 april 2009, 21:26:59
Heel verstandig!

Mogen we daaruit afleiden dat het badderen geen succes was?

Wel, ik heb  de loc vandaag getest en het resultaat is jamer genoeg hetzelfde, nu sprong ie zelfs in programmeer mode (knipperen van de lichten). Het wachten is nu dus op de schijfveer.  :)

Mvg,
Geeraard
Re:ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Wellicht ten overvloede, maar heb je de instellingen van de LokPilot decoder wel aan dit type motor aangepast?
Re:ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: henkv op woensdag 08 april 2009, 13:27:51
Wellicht ten overvloede, maar heb je de instellingen van de LokPilot decoder wel aan dit type motor aangepast?

Bedankt voor de tip, dit heb ik nog niet nagekeken omdat ie op het occasioneel stilvallen eigenlijk goed reed. Ik zal dit nu dus maar eens nagaan.  :shock:

Mvg,
Geeraard
Re:ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Tussen het loopstel en het chassis gebruik ik vaak
een klein gedeelte van een balpenveertje,
zo meestal 2 x rondingen (spoed),
en plaats dit om het schroefje.

En goed massakontakt is dan gewaarborgd,
de bron van veel ellende :(

Onderkant van het chassis en de bovenkant van het loopstel
moeten ook goed schoongemaakt worden.

Groetjes
Re:ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Citaat van: Geeraard op woensdag 08 april 2009, 16:42:35
Citaat van: henkv op woensdag 08 april 2009, 13:27:51
Wellicht ten overvloede, maar heb je de instellingen van de LokPilot decoder wel aan dit type motor aangepast?

Bedankt voor de tip, dit heb ik nog niet nagekeken omdat ie op het occasioneel stilvallen eigenlijk goed reed. Ik zal dit nu dus maar eens nagaan.  :shock:

Mvg,
Geeraard

Toch maar doen. In de handleiding staan voorbeeldinstellingen voor dit type motor. Dat stilvallen kan te maken hebben met de afstelling van de lastregeling.
Re:ombouwprobleem oude marklinloc met lokpilot 52610
Ik heb alle voorgaande tips geprobeerd (behalve van de motorinstelling programmeren) en het resultaat is jammerlijk onveranderd.
Dus heb ik de loc opnieuw helemaal uit elkaar gehaald en in de wasbenzine laten weken.
Hij is nu gans proper gemaakt en ligt te wachten om opnieuw opgebouwd te worden.

Ondertussen heb ik 2 nieuwe locs gekocht op de beurs in het Woluwe Shoppingcenter afgelopen w/e, kwestie van toch al met meer dan 1 loc te kunnen  rijden  :D

En dan gisteren ben ik begonnen met de ombouw van een railbusje (3061 geloof ik) met permanentmagneet  en Lokpilot van ESU.
Dit lukt vrij aardig, alleen moet ik het motorgedeelte nog eens goed nakijken want deze loopt soms vast, heel vreemd. Wel heeft deze - voorlopig - nog geen probleem met de massa  :D Maar de beschrijving van deze ombouw is waarschijnlijk voor een ander topic  8).

Mvg,
Geeraard