Hoi Geeraard,
misschien moet je de aandacht eens richten op het draaistel waar de sleper zit.
Deze is onder de lok geschroeft en kan dus los gehaald worden,om te reinigen.Dit is ook tevens de enige verbinding met de massa v/d rails.
Tussen twee haakjes:heeft de lok geen vier antislipbanden?
Vergeet niet de draad v/d sleper los te solderen dit vergemakkelijkt het afnemen van het draaistel
Dit proces heb ik al eens gedaan bij een zwitserse lok en die had tussen het chassis en het draaistel een contactveer zitten voor extra massa.
Of deze ring nog te bestellen is weet ik niet zeker en het nummer weet ik ook niet, iemand anders wel misschien.
Mijn verzameling bezit ook een lok zoals jij hebt(3074) en deze heeft voor het omschakelrelais en messing lipje zitten die vast op het chassis geklonken zit.
Als extra massa contact heb ik een messing soldeerlip,die normaliter op het motorschild zit,toegepast en deze verbonden met die op het chassis.
Deze lok is lang geleden omgebouwd met een decoder (6080) en dus rijp voor een decoder anno nu.
En voor deze ombouw gaat de lok zeker in bad
Citaat van: AnalogDriver op maandag 27 oktober 2008, 18:48:21
Als eens gedacht aan een wasbenzine bad?
Ik heb een oude lok met zelfde verschijnselen ongeveer tot onderkant motor in de wasbenzine gezet, in bakje.
Na kwartier of zo zwart. Vers badje wasbenzine, na een paar uur er uit en laten uitdampen.
Paar drupjes olie op de asjes bij de wielen en tandieltjes die ook ondergedompeld waren geweest. Even op gang komen, en ding reed zo goed als dat ie ooit in mijn herinnering gereden had (was lok uit mijn jeugdtijd en toen ook al een probleemgeval)
Naar mijn idee zat er veel te veel olie van vroeger tussen de assen en chassis, daardoor slecht massacontact.
De volgende die ooit slecht rijdt met veel stoppen bij langzaam rijden waar andere loks goed rijden (rails dus OK) gaat direct in bad
Mvg Hans V200.0