Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Belijning op wegen

Gestart door Gerard woensdag 22 oktober 2008, 21:07:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Belijning op wegen
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Belijning op wegen
Ziet er goed uit Gerard, heb je ook FCS erin verwerkt??
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Nee, dat gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Re:Belijning op wegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Belijning op wegen
Heey Gerard,

Je bent lekker bezig zeg! :D
Ik hoop dat alles lekker vordert en ben benieuwd naar het eindresultaat. :)

Groetjes,

Antal
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Daar ben ik ook benieuwd naar :wink:.
Re:Belijning op wegen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Belijning op wegen
Citaat van: Gerard op vrijdag 11 december 2009, 13:25:33
.
Is trouwens de kreet "LIJNBUS" op het wegdek i.p.v. de borden ook voldoende? Of is dat een aanvulling op de verkeersborden?



LIJNBUS op het wegdek wordt alleen gebruikt op busbanen. Voor een busstation, zoals bij jouw, worden er gewoon borden geplaatst.

Inrijden verboden + onderbordje behalve voor ........


gr.  Charlie
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Dat scheelt in ieder geval een hoop schilderen en geknoei op het wegdek. Plus dat de inrit van het busstation niet gedeeltelijk afgesloten hoeft te worden vanwege schilderswerkzaamheden.

Bedankt Charlie.
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Naar aanleiding van diverse op- en aanmerkingen en tips (waarvoor mijn dank) heb ik de stopstreep verplaatst en haaientanden aangebracht bij de uitrit van het busstation en bij de uitrit van de taxi-standplaats.





Voor de foto's heeft één van de busondernemingen een bus beschikbaar gesteld, terwijl een taxibedrijf verplicht een taxi moest leveren 8).

Natuurlijk komen er nog de nodige verkeersborden en verkeerslichten, maar voorlopig gaat het om de belijning.

Schiet u maar.
Re:Belijning op wegen
Hoi Gerard,

Mooi zo  :)

De lijn achter de haaientanden heeft nu dus alleen nog maar een symbolische betekenis die in de praktijk alleen maar voor verwarring zal zorgen en dus door de wegbeheerder verwijderd zal worden  :mrgreen:

Bij de taxistandplaats zou ik de haaientanden weer verwijderen  :shock: en daar het trottoir door laten lopen waardoor je daar een uitrit constructie krijgt en de taxi automatisch voorrang moet gaan verlenen  8)

Groetjes Fulco
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Citaat van: FV op zaterdag 12 december 2009, 21:40:48
De lijn achter de haaientanden heeft nu dus alleen nog maar een symbolische betekenis die in de praktijk alleen maar voor verwarring zal zorgen en dus door de wegbeheerder verwijderd zal worden  :mrgreen:
Ik ga de haaientanden verplaatsen naar de positie van die lijn, of die lijn verwijderen. Ik zie wel wat het makkelijkst gaat.

CiteerBij de taxistandplaats zou ik de haaientanden weer verwijderen  :shock: en daar het trottoir door laten lopen waardoor je daar een uitrit constructie krijgt en de taxi automatisch voorrang moet gaan verlenen  8)
Dat ga ik doen, bedankt.

Re:Belijning op wegen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Belijning op wegen
Hallo Gerard,

Als je verkeerslichten plaatst bij de uitrit van de bussen zou ik de streep en de haaientanden allebei laten staan.
De streep hoort dan bij de verkeerslichten om voor te stoppen maar als de verkeerslichten niet werken dan kunnen de haaientanden dienen om aan te geven dat men voorrang moet geven.
Dit komt in het echt namelijk ook voor.
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Na alle adviezen, tips, op- en aanmerkingen (waarvoor alweer mijn dank natuurlijk) ziet het er nu zo uit.

een overzichtje met de uitrit van de taxi-standplaats:


haaientanden over het fietspad bij de inrit:


de oversteekplaats van abri naar busperron:


een bus van de RVB en een taxi van het plaatselijk taxibedrijf hebben hun taak volbracht en kunnen terug naar de eigenaren:


De verkeerslichten en de nodige verkeersborden zullen nog geplaatst worden.

Aan de deskundigen de eer om weer te schieten.
Re:Belijning op wegen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Belijning op wegen
gerard schreef:
CiteerAan de deskundigen de eer om weer te schieten.

Gelukkig hebben we hier op het forum meer "verkeers(des)kundigen" als bij het royale ingenieursbureau waar ik voor werk.

Gerard, het ziet er best geloofwaardig uit, ook al zie ik het zelf als wat overdone.

Bij een uitrit-situatie als deze is de haaietandlijn in principe voldoende.
Een en ander in combinatie met de fietspad markering.

Zelf zou ik parallel aan de fietsoversteek ook een voetpad-markering aanbrengen, hetzij als 0,30-0,30 streep hetzij als zebra (4,00x 0,60).
De stopstreep in combinatie met haaietanden is niet direct logisch, maar komt wel voor.
Bij de hoofdrijbaan zou je ook nog haaietanden moeten plaatsen.
Overigens moeten er m.i. ook nog haaietanden bij de ingang (naast het fietspad)

Normaal heeft het fietspad dezelfde voorrangsregeling als de hoofdrijbaan, dus hier horen eigenlijk geen haaietanden.

Bij de entree van het terrein hoort inderdaad het bord "gesloten voor alle verkeer" met onderbord "uitgezonderd lijnbussen en taxis" te staan. Dit kan bij beide ingangen. Gelet op de breedte niet alleen rechts maar vaak ook links nogmaals geplaatst.

John
Re:Belijning op wegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Belijning op wegen
Citaat van: VT601 op zondag 20 december 2009, 14:36:02
gerard schreef:
CiteerAan de deskundigen de eer om weer te schieten.

Gelukkig hebben we hier op het forum meer "verkeers(des)kundigen" als bij het royale ingenieursbureau waar ik voor werk.

Haskoning?  :)

Tsja Gerard, ziet er netjes uit.
Maar je krijgt binnenkort die boeken "Wegontwerp" wel van me  :wink: :mrgreen:

Groeten,

Ronald
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Re:Belijning op wegen
Citaat van: VT601 op zondag 20 december 2009, 14:36:02
Normaal heeft het fietspad dezelfde voorrangsregeling als de hoofdrijbaan, dus hier horen eigenlijk geen haaietanden.
Normaal is dat ook zo, maar ik heb hier voor een uitzondering gekozen. Als een bus op fietsers zou moeten wachten staat deze  half op de weg blokkeert de weg dus. Vandaar dus "voorrang" voor de bussen op het fietsverkeer. De borden worden nog geplaatst.

Edit: bij het busstation van Eindhoven moeten de fietsers ook voorrang verlenen aan in- en uitrijdende bussen.