Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zware 10 A trafo of booster?

Gestart door AlbertJan woensdag 22 oktober 2008, 19:10:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zware 10 A trafo of booster?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Zware 10 A trafo of booster?
Beste Forummers.
Enige tijd geleden heb ik bij een gedemonteerde baan dit apparaat gekocht.
Helaas geen handleiding erbij.


(sorry voor de minder scherpe foto! :oops:)

Deze is in gebruik geweest samen met een Control Unit 6021 voor de stroomvoorziening van een middelgrote baan.
Deze was, volgens de vorige eigenaar, in gebruik als Booster maar volgens een vooraanstaand forumlid betreft het hier een doodgewone, weliswaar zware, trafo.

Wie kan mij hier meer over vertellen?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zware 10 A trafo of booster?
AlbertJan,

ik zie er op staan dat het een gestabiliseerde gelijkspanningsvoeding is, wel een tikkie meer dan een trafo dus. Helaas kan ik niet meer uit de foto halen.

grv Huub

Re: Zware 10 A trafo of booster?
* Deze bijdrage is verwijderd
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Hallo Huub en Peter.
Bedankt voor jullie zeer snelle antwoord.
Jammer dat het geen Booster is, deze kon ik beter gebruiken dan een zware powersupply.

Misschien het beste om deze in te zetten als verlichtings-trafo of zijn hier betere doeleinden voor te bedenken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zware 10 A trafo of booster?
AlbertJan,

Zonet nagekeken: de voeding van de MS 1,2 Ampere is een DC-voeding van 18 Volt. De opdruk 'transformer' is eigenlijk misleidend, die zit er wel in maar heeft daarbij minimaal een gelijkrichter en een elco.
Ik durf zo niet te zeggen of die spanning gestabiliseerd is zoals bij jouw apparaat.

Zoals de naam transformator al zegt, transformeert die een wisselspanning van de ene in een andere waarde (Volt) en dat zonder al te veel verliezen,
plus de vereiste galvanische scheiding van het lichtnet zodat je geen schok kan krijgen.

Jouw apparaat biedt nog iets meer, ik lees dat de uitgangsspanning gestabiliseerd is. Dat betekent dat de uitgangsspanning constant gehouden wordt en geen rimpelspanning heeft.

Als je er 18 Volt uit kan halen kan je hem gebruiken om MSsen en CSsen te voeden, maar natuurlijk ook voor allerlei andere doeleinden.

grv Huub
Re: Zware 10 A trafo of booster?
* Bijdrage is verwijderd
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Citaat van: Freak op woensdag 22 oktober 2008, 21:01:04
Deze voeding kun je als verlichtingstrafo gebruiken, maar een gewone trafo is toch goedkoper. Je kunt hem goed inzetten voor elektronische schakelingen waarvoor je een gelijkspanning nodig hebt. De voeding op de foto is van een 13,8 Volt DC type die veel door zendamateurs gebruikt worden voor het voeden van tranceivers.

Hoi Peter.
Daarom kon ik deze trafo helemaal niet bij de spoormodelbouw vinden!
Dit merk wel gevonden bij voeding voor zendapparatuur.

Huub en Peter, bedankt voor jullie antwoorden, ik zal mij eens gaan beraden wat ik hiermee ga doen.
Ik heb al meerdere (zware) verlichtings trafo's.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Misschien ruilen voor een beter digitaal fototoestel? :roll: :wink::lol:
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Citaat van: AlbertJan op donderdag 23 oktober 2008, 11:21:07
P.s. Misschien ruilen voor een beter digitaal fototoestel? :roll: :wink::lol:
Aan dat fototoestel mankeert niks. Maar deze foto is gewoon bewogen, waarschijnlijk door te lange sluitertijd.
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: Zware 10 A trafo of booster?
10 Amp lijkt mij een beetje link.
o.k bij kortsluiting zal hij wel afschakelen maar marklin houdt het zelf bij ongeveer 3 Amp.
Ik vraag mij n.l af hoe warm worden de dunne draadjes welke bij modelspoor worden
gebruikt bij een stroom van 9 Amp ?
Re: Zware 10 A trafo of booster?
* Bijdrage is verwijderd
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Citaat van: 100%erik op vrijdag 24 oktober 2008, 10:48:24
10 Amp lijkt mij een beetje link.
10A is nog steeds binnen de voorschriften. Trafo's die direct aanraakbare schakelingen voeden mogen maximaal 200VA zijn. De andere grenzen zijn max. 24V en maximaal 20A.

Bijvoorbeeld: Een trafo van 18V en 10A is 180VA. Valt dus voor spanning, stroom en vermogen binnen de grenzen.
Re: Zware 10 A trafo of booster?
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 24 oktober 2008, 11:27:10
Citaat van: 100%erik op vrijdag 24 oktober 2008, 10:48:24
10 Amp lijkt mij een beetje link.
10A is nog steeds binnen de voorschriften. Trafo's die direct aanraakbare schakelingen voeden mogen maximaal 200VA zijn. De andere grenzen zijn max. 24V en maximaal 20A.

Bijvoorbeeld: Een trafo van 18V en 10A is 180VA. Valt dus voor spanning, stroom en vermogen binnen de grenzen.

Bedankt KlaasZ, weer wat geleerd, dat wist ik niet.

En Erik: je moet altijd de geschikte draaddikte gebruiken !
Daar zijn specificaties voor, die heb ik alleen niet direct ter beschikking  :oops: