Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bewaardoos voor loc's

Gestart door GiGiDag woensdag 22 oktober 2008, 16:56:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bewaardoos voor loc's
GiGiDag
gast

Bewaardoos voor loc's
Ik heb even een vraagje.

Ik heb nu enkele loc's in huis die ik via MP gekocht heb zonder originele verpakking.
Zijn er universele doosjes waarin je je loc veilig in kan bewaren?
Wie kan mij helpen zoiets te vinden om een loc in op te slaan?

Alvast bedankt
Re: Bewaardoos voor loc's
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Er worden ook wel eens lege originele dozen aangeboden (Ebay/MP).
Maar ja, er zijn zoveel verschillende loks dat je alleen op een toevalstreffer kan rekenen en lang zoeken....

grv Huub
Re: Bewaardoos voor loc's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Dag Gigidag.
Er zijn wel verkopers van lege dozen maar in het algemeen worden hier nog flinke bedragen voor gevraagd.
O.a. fa Keuterman heeft vele dozen maar ook op beurzen, MP, Ebay worden met regelmaat nieuwe maar ook oude dozen aangeboden.
Met een beetje onderhandelen of (niet teveel) bieden kun je tussen ? 5,- en ? 25,- de meeste dozen wel kopen.
Met een beetje geluk heb je dan ook de complete kunststof binnendoos en boekjes erbij.

Zo heb ik er al een aantal kunnen kopen maar nog niet alles.
Ook dit zoeken is alweer een stukje van de modelspoorhobby geworden.

Ook zijn er losse doorzichtig plastic doosjes in verschillende maten te koop, niet duur (1-2 Euro) maar ook niet echt handig.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Bewaardoos voor loc's
kan je niet een gewone kartonnen of andere doos nemen. en daar in een blok piepschuim leggen. in dat blok een beetje uitsneiden en daarin je locomotieven leggen. of bedoel je dat niet
Re: Bewaardoos voor loc's
Ik zelf heb nogal wat loks uit startsets. Ik vervoer ze naar de treinclub in een zelf gemaakt wijnkistje.

Daarin kan ik 2 loks vervoeren op een hele degelijke manier.



Met de losse stukjes zet ik de loks nog vaster.


Re: Bewaardoos voor loc's
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Citaat van: peedjee op woensdag 22 oktober 2008, 20:15:44
kan je niet een gewone kartonnen of andere doos nemen. en daar in een blok piepschuim leggen. in dat blok een beetje uitsneiden en daarin je locomotieven leggen. of bedoel je dat niet
prima idee, piepschuim kan je ook met hitte bewerken, dan krijg je niet zoveel rotzooi/balletjes:
rechte snedes gaan prima met weerstandsdraad waar je stroom door stuurt.
Als je meer lagen piepschuim neemt, kan je de eerste/onderste heel laten en in de 2e (die ongeveer de dikte van je lok heeft) met zo'n draad de contouren van je lok uitsnijden/smelten. eventueel een 3e laagje om het geheel af te ronden.....

plasticschuim kan ook, maar hier moet je met een scherp mes aan de slag.

grv Huub
Re: Bewaardoos voor loc's
Citaat van: Davy op woensdag 22 oktober 2008, 20:38:31
Ik zelf heb nogal wat loks uit startsets. Ik vervoer ze naar de treinclub in een zelf gemaakt wijnkistje.

Daarin kan ik 2 loks vervoeren op een hele degelijke manier.



Met de losse stukjes zet ik de loks nog vaster.



Kijk dat is eigenlijk wat ik wil hebben.
Stevige doos maar zacht van binnen.
Een goed idee.
Kan wel kartonnen doosjes doen maar karton blijft niet lang heel.
(zeker niet bij mij)  :?

Bedankt voor het mee denken.

Een rond vragen naar wijnkistjes.
Bijna kerst dus die komen wel mee met de kerst pakketten.
Re: Bewaardoos voor loc's
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Hallo Allemaal, Ik weet niet of mijn vraag in deze topic thuishoort, maar als dat wel zo is dan even het volgende. Ik heb gisteren op de beurs in Rijswijk een br. 140 gekocht. Echter de lok heeft een lange tijd in de piepschuime verpakking gelegen en hierdoor zijn er beschadigingen op het model ontstaan. Is er ook iemand die weet hoe ik deze beschadigingen het beste kan behandelen. Ik heb het ook wel een keer gezien bij mijn ertswagons van Roco en ook daar weet ik niet hoe ik het beste deze vlekken/beschadigingen het beste kan verwijderen.
Re: Bewaardoos voor loc's
tjoektjoek
gast

Re: Bewaardoos voor loc's
mijn vader werkte vroeger bij een schouwburg en daar werd en die piepschuimen dozen waar drrogijs in heeft gezeten heeft hij nog dat zijn perfecte dozen en er passen zeker 10 locs in
Re: Bewaardoos voor loc's
Ik haal dan wel een plaatje triplex bij de bouwmarkt van 3 mm. En bouw zo mijn doosjes zelf. Piepschuim geeft op den duur vlekken, en die zijn niet te verwijderen, gebruik daarvoor vetvrij papier. Wim
(in het verleden al eens uitvoerig aan bod geweest in een ander draadje)
Re: Bewaardoos voor loc's
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Een wat dure oplossing is natuurlijk de aanschaf van Trainsafe Travel "dozen". Het zijn robuuste kunststoffen reiscassettes en bovendien kan je een type kiezen met ingelegde rails. Door een koppelstuk tussen cassette en rail laat je zo de lokomotief "uit de doos" rijden.

Al mijn grotere loks en sommige (niet al te lange) treinstellen die lastig te (ont)koppelen zijn zitten in Trainsafe travel cassettes. Voor de Big Boys o.a. die standaard door Märklin geschroefd op een houten plankje verpakt zijn, is opbergen in zo'n cassette een verademing.

http://www.train-safe.de/index.php?section=1

Trainsafe is alleen online te bestellen of op de beurs in Houten.


nmbs < Willy > sncb
==============
Re: Bewaardoos voor loc's
AnalogDriver
gast

Re: Bewaardoos voor loc's
Ik heb en bewaar heel veel van dat kleine bubeltjes folie. Buurman heb ooit een hele rol gekocht 120 hoog 80 cm doorsnee  :D  en gebruikt dat bijna niet meer.

Ik wikkel wagons en loks zonder doos in de in stukken gesneden vellen hiervan.
Voor transport gaan ze of zo in een tas, of in een kartonnen doosjes van diverse afmetingen. Dunne elastiekjes er omheen, klaar.

Voor bewaren thuis heb ik platic boxen (HEMA) waar ze veilig en vast tusen de loks mét OVP liggen.


Overigens: loks rechtop bewaren, heb ik hier wel eens gelezen, i.v.m. olie doorlekken op anker en andere plekken waar je het niet wilt. Dus niet liggend in hun doosjes, maar doosjes rechtop.

Re: Bewaardoos voor loc's
Bij M-Track hebben ze zelfs daar een norm voor,
kijk maar eens op deze site



Groet,
EgMaf
Re: Bewaardoos voor loc's
AnalogDriver
gast

Re: Bewaardoos voor loc's
Dat zijn natuurlijk de "vervoers-pro's".

Hun oplossing om een stam als geheel te vervoeren is ook geweldig.

Valt ook te combineren denk ik met die nieuwe vitrines die ik zag: kunstof kokers, zelfde vorm, die op een rekje aan de muur worden gezet.

Dan kun je een soort docking station maken bij je baan (gat/gleuf waar je vitrine eenheid in legt) en treinen zo in/uit die buis rijden, en in vitrine gezet worden.
Re: Bewaardoos voor loc's
Dat is dus wat in bericht 5 bedoelt word de trainsafe. Maar wat bedoel je met "verroespro's"  :?
Re: Bewaardoos voor loc's
AnalogDriver
gast

Re: Bewaardoos voor loc's
Bericht aangepast.  :)
Re: Bewaardoos voor loc's
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 04 december 2008, 07:28:47
Dat is dus wat in bericht 5 bedoelt word de trainsafe. Maar wat bedoel je met "verroespro's"  :?

Die "kunststof kokers", "op een rekje aan de muur" heb ik ook.
Niet van Train-Safe, maar een goedkopere variant van Wawiko

En zo ziet dat er dan uit:


Ik heb inmiddels een 2 bestelling binnen, voor rechts om de hoek (foto volgt).
Ik ben d'r blij mee :D

Groet,
EgMaf
Re: Bewaardoos voor loc's
AnalogDriver
gast

Re: Bewaardoos voor loc's
Dank voor plaatsen, die bedoelde ik.
Re: Bewaardoos voor loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Citaat van: EgMaf op donderdag 04 december 2008, 10:00:21
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 04 december 2008, 07:28:47
Dat is dus wat in bericht 5 bedoelt word de trainsafe. Maar wat bedoel je met "verroespro's"  :?

Die "kunststof kokers", "op een rekje aan de muur" heb ik ook.
Niet van Train-Safe, maar een goedkopere variant van Wawiko

En zo ziet dat er dan uit:


Ik heb inmiddels een 2 bestelling binnen, voor rechts om de hoek (foto volgt).
Ik ben d'r blij mee :D

Groet,
EgMaf
Egmaf, je had het over een goedkoper variant zou je die willen melden, ik vind ze er super uitzien maar de prijzen van Wawiko zijn erg duur om een leuke wand te maken.

Peter
Re: Bewaardoos voor loc's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bewaardoos voor loc's
Peter schreef:
CiteerEgmaf, je had het over een goedkoper variant zou je die willen melden, ik vind ze er super uitzien maar de prijzen van Wawiko zijn erg duur om een leuke wand te maken.

Dan heb je de prijzen van trainsafe zeker nog niet bekeken.

Een kokertje (met rails voor M*) van 150 cm kost EUR 100.
Dan kun je hem ophangen met diverse systemen die tussen de EUR 30 en EUR 60 kosten.

Ik heb er zelf inmiddels twee, opgehangen met een schilderij-ophangsysteem van de GAMMA.
Hier hangen nu aan 4 draden twee kokers, met uitbreidingsmogelijkheid, en dat voor zo'n 25 EURO.

John