Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?

Gestart door Sascha dinsdag 21 oktober 2008, 21:29:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Hallo allemaal,

Iedereen kent ze wel, de pendelmodules voor een analoog locje die op een recht stuk tussen A en B op en neer rijdt.

Maar nu een leukere, bestaat er ook een pendelmodule voor een analoog stukje spoor met een keerlus erin, dus eigenlijk van A naar A, waar het treintje dan achterste voren terug keert? Uiteraard dient er bij het station een bepaalde tijd in te stellen te zijn, dat het treintje wacht, om vervolgens 'achteruit' weer te gaan pendelen.

Zie ook tekening :



Bedankt alvast voor de tips !
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Hallo Sascha,

Kijk eens bij Conrad of je deze niet kun misbruiken.
Bouwpakket: 217411-96
Module: 217373-96.

Mvg,
Peter
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Beste Sacha,

Als je van analoog afstapt ken ik wel een uitstekende oplossing.

Groetjes, Anne W
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Naast dit analoge pendelbaantje is reeds al een grote digitale baan, de opzet is juist om er een analoge M-rail baan tussendoor te leggen ;-)
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Beste Sacha,

Dat snap ik, maar waarom dan moeilijk gaan doen met allerlei modules?

Groetjes, Anne W
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Het is een nevenbaantje, en we willen juist niet moeilijk doen. Een simpele pendel-module moet al een oplossing kunnen bieden denk ik.

het idee is dat de aandacht van besturen bij de digitale baan zal liggen, en het dan leuk is, als het nevenbaantje automatisch af en toe een treintje op neer (door de bergen) laat rijden.
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Sascha,

Treinelektronica heeft ook een Pendelautomaat voor Marklin.
Hier kun je het mee maken.
De print wordt gewoon door de Marklin-trafo gevoed en heeft geen extra voeding nodig.
Verder heb je een schakelrail (of ander kontakt) nodig in (of voor) het omkeertraject.
Je kunt zelfs nog een haltestop in de doorgaande baan opnemen (trein stopt hier, wacht een tijdje en rijd daarna gewoon verder).

Ik heb zo'n print gebruikt in mijn demobaan "Militair Transport/Tanks beladen" en die werkt goed. (Afgelopen weekend weer 2 dagen in het DAF Museum gedraaid).

Wel moet je de loc uittesten. Roco Wisselstroomlocs en sommige Marklin digitale locs schakelen niet om !

Voorbeeld:

Trein rijdt van A naar C, bij passeren van s1 schakelt wissel op afbuigen en stopsecties worden stroomloos. Loc stopt bij C. Even later komt de omschakelpuls.
Daarna rijdt de trein van C naar B. Bij passeren van S2 schakelt de stop sectie stroomloos en loc stopt bij B.
Na even wachten (en omschakepuls) rijdt trein van B naar C. Bij passeren S2 wissel rechtdoor en stopsecties uitschakelen. Loc stopt bij C.
Na even wachten (en omschakelpuls) rijdt trein van C naar A. Bij passeren S1 schakelt de stopsectie stroomloos en trein stopt bij A.


groetjes
Henk
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Hee Henk,

Daar heb je wat aan!!

Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Beste Henk,

Even voor de duidelijkheid: er is een groot verschil tussen Sacha's baan en die van jou, bij Sacha rijdt de trein altijd van "C" naar "C", werkt het dan ook?

Groet, Anne W
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Citaat van: Anne W op woensdag 22 oktober 2008, 22:46:49
Even voor de duidelijkheid: er is een groot verschil tussen Sacha's baan en die van jou, bij Sacha rijdt de trein altijd van "C" naar "C", werkt het dan ook?
Ja,

Bij het passeren van de schakelrail wordt de stopsectie spanningsloos (bij mijn baan alle stopsecties, want die zijn allemaal met elkaar verbonden). De loc rijdt de stopsectie in en stopt. Na een tijdje volgt de omschakelpuls (op de stopsectie). Daarna komt er rijspanning op de stopsectie en de loc rijdt de andere richting in (dus terug waar deze vandaan komt).

Ik maak gebruik van de richtingsafhankelijkheid van de schakelrail. Dus schakel als de trein richting de stopsectie rijdt. Deze bevindt zich voor de stopsectie, zodat deze niet per ongeluk kontinu bediend kan worden, als de sleper op de schakelrail blijft staan. Ik weet trouwens niet of dat dit erg is.

In Sascha's geval kan hij een haltepunt in de keerlus maken als hij de trein onderweg wil "vertragen".

De print is zeer degelijk. Ik heb deze nu al 3x gebruikt tijdens de museumdagen. Dat betekent 2 dagen continu werken van 10:00-17:00 uur.

Het is wel belangrijk om digitale locs te testen, want ik heb locs die niet reageren op de omschakelpuls !

Treinelektronika staat waarschijnlijk ook op Eurospoor en heeft meestal een proefbaantje, waar deze print in werking is te zien.

groetjes
Henk
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pendelmodule voor pendelbaan met keerlus?
Gweldig, nu is alles voor iedereen helemaal duidelijk.

Groet, Anne W