Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Schoonmaken baan

Gestart door Mindert dinsdag 21 oktober 2008, 16:01:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schoonmaken baan
Mindert
gast

Schoonmaken baan
Hallo medespoorders,

Nu de herfst weer haar intrede heeft gedaan, rijden we bij mij thuis weer de eerste rondjes over de vaste modelbaan op zolder.

Ik heb drie locs lopen, en alledrie passeren ze enkele plaatsen in het traject slechts met horten en stoten. Soms zelfs stopt er een loc. Voor ik weet kan het niet aan spanningsverlies liggen, omdat ik een ringleiding heb waarbij de maximale afstand tussen de verschillende aansluitpunten 2 meter gedraagt. Ik vermoed dan ook dat stof en vuil de oorzaak is.

De baan stofzuigen heb ik gedaan, dus het stof moet weg zijn. Wie kan mij vertellen (of verwijzen naar eerdere reacties) hoe ik de baan het beste kan schoonmaken. Het betreft een baan met C-rails.

Groeten,
Mindert
Re: Schoonmaken baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schoonmaken baan
Hoi Mindert,

een railgum voor de spoorstaven en de puko's 8)

Doekje met wasbenzine voor de spoorstaven.

Wielen van de locs geod schoon?

Mvg Gert
Re: Schoonmaken baan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schoonmaken baan
Ik ben zelf niet zo`n voorstander van wasbenzine, maar waar ik als eerste naar zou kijken is naar de leeftijd van de c-rails. Ik heb afgelopen zomer meer dan 100 stuks weggegooid omdat ze op een of andere manier niet meer goed waren. Locomotieven die hortend en stotend reden, kwam allemaal door de rails :(

Ik heb toen grote schifting gemaakt, alles van 1996 tot en met 2002 weggegooid. Achteraf kon ik ze omruilen (heb ik begrepen van Albert-jan) maar dat wist ik toen niet. Ik weet niet of dat nu ook nog kan.

Maar dit is een van de mogelijkheden, C-rail heeft een kortere levensduur, hou daar rekening mee :D

Schoonmaken kun je het best doen met Trix Modellbahn-Fluid Gleis- und Getriebe-reinigung artikelnummer: 66624 :D
Re: Schoonmaken baan
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 21 oktober 2008, 17:35:28
alles van 1996 tot en met 2002 weggegooid.
:shock:

Jammer dat je dat niet eerst even op het forum gezet had.
Albert-Jan had de tip over het omruilen namelijk via mij  8)
Re: Schoonmaken baan
Kroko14253
gast

Re: Schoonmaken baan
Hallo,

Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 21 oktober 2008, 17:35:28
Ik ben zelf niet zo`n voorstander van wasbenzine, maar waar ik als eerste naar zou kijken is naar de leeftijd van de c-rails. Ik heb afgelopen zomer meer dan 100 stuks weggegooid omdat ze op een of andere manier niet meer goed waren. Locomotieven die hortend en stotend reden, kwam allemaal door de rails :(

Ik heb toen grote schifting gemaakt, alles van 1996 tot en met 2002 weggegooid. Achteraf kon ik ze omruilen (heb ik begrepen van Albert-jan) maar dat wist ik toen niet. Ik weet niet of dat nu ook nog kan.

Maar dit is een van de mogelijkheden, C-rail heeft een kortere levensduur, hou daar rekening mee :D

Schoonmaken kun je het best doen met Trix Modellbahn-Fluid Gleis- und Getriebe-reinigung artikelnummer: 66624 :D


Is dat zo??? Het is voor het eerst dat ik dit lees.
Ik heb sinds kort een schoonmaakduo van Lux en ik gebruik 2 railpoetswagentjes om de rails schoon te houden.
Regelmatig deze wagens over je baan laten rijden. Laatst nog eens de stofzuigerwagen laten rijden en er kwam aardig wat stof van de baan af.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Schoonmaken baan
Gerard
gast

Re: Schoonmaken baan
Citaat van: Mindert op dinsdag 21 oktober 2008, 16:01:45
Hallo medespoorders,

Nu de herfst weer haar intrede heeft gedaan, rijden we bij mij thuis weer de eerste rondjes over de vaste modelbaan op zolder.

Ik heb drie locs lopen, en alledrie passeren ze enkele plaatsen in het traject slechts met horten en stoten. Soms zelfs stopt er een loc. Voor ik weet kan het niet aan spanningsverlies liggen, omdat ik een ringleiding heb waarbij de maximale afstand tussen de verschillende aansluitpunten 2 meter gedraagt. Ik vermoed dan ook dat stof en vuil de oorzaak is.

De baan stofzuigen heb ik gedaan, dus het stof moet weg zijn. Wie kan mij vertellen (of verwijzen naar eerdere reacties) hoe ik de baan het beste kan schoonmaken. Het betreft een baan met C-rails.

Groeten,
Mindert
Mindert, ooit, in een ver en grijs verleden heb ik dit verhaal ergens op het internet gevonden en hier op het forum geplaatst. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Re: Schoonmaken baan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schoonmaken baan
Citaat van: EgMaf op dinsdag 21 oktober 2008, 18:51:50
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 21 oktober 2008, 17:35:28
alles van 1996 tot en met 2002 weggegooid.
:shock:

Jammer dat je dat niet eerst even op het forum gezet had.
Albert-Jan had de tip over het omruilen namelijk via mij  8)

Heel spijtig, maarja ik wist het gewoonweg niet, ik kwam er pas achter nadat alles al foetsie was :(

Maarja, nu weet ik het wel en raad ik iedereen aan om er goed op te letten. Niet gelijk denken mijn locomotief heeft olie of onderhoud nodig maar ook de rails kan 'op' zijn :D
Re: Schoonmaken baan
ucsdcom
gast

Re: Schoonmaken baan
Ik heb laatst een paar microvezeldoekjes gekocht. Werkt bij mij prima om het vuil en vet op te nemen zonder reinigingsvloeistoffen op je railoppervlak aan te hoeven brengen. Ben namelijk nooit zo gek er op om laagje voor laagje op te gaan bouwen op je rails in de veronderstelling dat je reinigt.

Voorheen heb ik wel eens reinigingsvloeistof (wasbenzine) gebruikt, gevolg: de treinen reden opeens haast niet meer. Vermodelijk zat er eerst op diverse plekken vuil met daar tussenin "schone"stukken waar wel contact was. Na het losweken van dit vuil werd dit blijkbaar als egale film over de rails verdeeld en droogde dit opnieuw op. Gevolg: nu was de hele rails contact arm. Ook poetsen met papier etc. hielp niet.

Nu ik een microvezeldoek gebruik, is die doek compleet zwart en rijden de treinen weer als een zonnetje. Dus wie de gouden tip wil: koop een microvezeldoekje van de Xenos of iets dergelijks.
Re: Schoonmaken baan
tjoektjoek
gast

Re: Schoonmaken baan
ik maak mijn rails meestal schoon met een doek met ouderwetse petrolium
Re: Schoonmaken baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Schoonmaken baan
Ik maak de rails meestal schoon met thinner dat ontvet als een g...k
ook laat ik meestal met een stammetje een rail reinigingswagen van
Märklin mee rijden en wat die er nog afhaalt.

Gr. Bert :)
Re: Schoonmaken baan
Ernest
gast

Re: Schoonmaken baan
Citaat van: ucsdcom op dinsdag 21 oktober 2008, 21:20:44
Ik heb laatst een paar microvezeldoekjes gekocht. Werkt bij mij prima om het vuil en vet op te nemen zonder reinigingsvloeistoffen op je railoppervlak aan te hoeven brengen. Ben namelijk nooit zo gek er op om laagje voor laagje op te gaan bouwen op je rails in de veronderstelling dat je reinigt.

Kun je die niet na 1x gebruiken weggooien omdat de vezels achter de puko's blijven hangen en je daardoor het doekje kapot trekt/scheurt?

Erwin
Re: Schoonmaken baan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Schoonmaken baan
M-rails weggegooit? Als er wat roest op zou zitten, kun je ze nog altijd redden door een behandeling met heel fijn schuurpapier (korrel 1200 ofzo). weggooien zou ik nooit doen! De puntjes kun je evt ook met schuurpapier wel doen zo.

En met wasbenzine moet je er wel op letten, dat je geregeld een nieuw stukje doek neemt, omdat de doek verzadigd raakt, en dan ben je alleen nog het spul aan het verplaatsen.

Roy
Re: Schoonmaken baan
ucsdcom
gast

Re: Schoonmaken baan
@Erwin: als je puur de railstaven schoonmaakt, dan blijft het doekje nauwelijks hangen. De pukko's maak ik nooit schoon. Ik ga er vanuit dat het vuil daar door de slepers wel vanafgeschoven wordt. De slepers zelf maak ik wel schoon.
Re: Schoonmaken baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schoonmaken baan
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 21 oktober 2008, 22:19:50
Ik maak de rails meestal schoon met thinner dat ontvet als een g...k

Één advies: Gebruik NOOIT Thinner, want dat is een weekmaker en tast dus het kunststof van de railbedding aan.
Het zal niet direct zo'n vaart lopen hoor, maar wasbenzine is veel veiliger.

Leg maar eens een stuk rail een nacht in de thinner en ter vergelijk één in de wasbenzine.

Mij lijkt een combinatie van poetsen met vilt oid en wasbenzine een goede oplossing.
Maar ik weet niet of er poetswagens bestaan die ook nat kunnen poetsen.
Re: Schoonmaken baan
Citaat van: Kappa op vrijdag 31 oktober 2008, 18:56:18
Mij lijkt een combinatie van poetsen met vilt oid en wasbenzine een goede oplossing.
Maar ik weet niet of er poetswagens bestaan die ook nat kunnen poetsen.
Kun je niet het vilt (onder de meeste passieve poetswagens) gewoon natmaken met wasbezine?
Re: Schoonmaken baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schoonmaken baan
Citaat van: EgMaf op vrijdag 31 oktober 2008, 19:32:04
Kun je niet het vilt (onder de meeste passieve poetswagens) gewoon natmaken met wasbezine?

Dan kan volgens mij ook heel goed.
Met droog vilt oid veeg je het vuil wel van de rail, maar blijft er volgens mij een vettig filmpje achter op de rail.
Met Wasbenzine haal je de vette film ook weg.
Re: Schoonmaken baan
Citaat van: Kappa op vrijdag 31 oktober 2008, 20:41:47
Citaat van: EgMaf op vrijdag 31 oktober 2008, 19:32:04
Kun je niet het vilt (onder de meeste passieve poetswagens) gewoon natmaken met wasbezine?

Dan kan volgens mij ook heel goed.
Met droog vilt oid veeg je het vuil wel van de rail, maar blijft er volgens mij een vettig filmpje achter op de rail.
Met Wasbenzine haal je de vette film ook weg.

Waarschijnlijk kun je met wasbenzine die viltjes zelfs weer schoonmaken :)

Ik ga het eens uitproberen met mijn "dwergjes" van Noch en het Conrad/Märklin schoonmaakwagentje. Maar wel pas als er weer rails liggen :)
Re: Schoonmaken baan
rpvanoyen
gast

Re: Schoonmaken baan
Voor de wekelijkse schoonmaakbeurt gebruik ik de LUX-combinatie van slijp- en zuigwagen. Werkt altijd perfect.
Voor het grondige werk, haal ik eerst een (fijn) railgummetje (van Piko) over de rails en contactpuntjes (C-rails). Daarna met de hand een stofzuiger er overheen en als laatste een katoenen doekje wat bevochtigd is met gedemineraliseerde alcohol (96%, verkrijgbaar bij de drogist).
Natuurlijk ook alle wielen van het rollend materieel hiermee doen.

Geheid dat alles weer rijdt als een trein.  :D