Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sn00zerman-29-10-2014: kolen-mijn - voor-/achterlichten op kiepvrachtwagens
Hoi Allemaal,

Vandaag beide kiepvrachtwagens afgewerkt. Allebei voorzien van een chauffeur en werkende voor/achterlichten.
Hiervoor heb ik gewoon witte SMD LEDs gebruikt, die ik geschilderd heb met Valejo transparante verf. (geel voor de voorlichten, rood voor de achterlichten uiteraard)
Hierdoor kan je ook netjes de zichtbare soldeerpuntjes aan die SMD-LEDs camoufleren ...

Werkwijze:
1. Stukje dubbelzijdige tape op een snijmat, daar kan je dan zo'n SMD LED indrukken, zodat die goed blijft zitten.
2. 2 draadjes solderen aan SMD LED. Voor "beginners" kan je best starten met 0603 SMD LEDs, na wat oefenen kan je kleinere nemen, 0402 :-)
   Je kan die SMD LEDs ook wel vinden met voorgesoldeerde draadjes aan, maar dan betaal je voor 2 LEDs al snel even veel als voor 100 van die LEDs (los) en een rolletje draad !
3. Vervolgens een naald genomen, en die verhit (tot ze roodgloeiend is), met een creme-brulée brandertje.
4. Met die hete naald, kan je dan gaten "prikken" in de plastic van de bumpers ofzo, of waar je die LEDs ook wil plaatsen. Je hebt 2 gaatjes nodig, die op dezelfde afstand van mekaar zitten als de draadjes aan de LED ...
5. draadjes door de gaten, drupje secondelijm op de plaats waar de LED moet komen, en aantrekken aan de achterkant met die draadjes.
6. De draadjes soldeer ik zodoende dat de 4 LEDs in serie staan, en je je achter elk voorwiel exact één draadje door de bodemplaat kan steken.
7. Vervolgens nog een 47 ohm weerstandje in serie, en alles aansluiten op 12V gelijkstroom
8. LEDjes met een tandenstokertje schilderen met de transparante verf. Je kan dit best doen als de LEDs aan zijn, zodoende zie je of je de verf evenredig hebt verdeelt en er geen gewoon wit licht meer door komt.

Enjoy :-)



Meer fotos op m'n eigen webstek: http://www.digitalplayground.be/?p=1866

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-29-10-2014: kolen-mijn - voor-/achterlichten op kiepvrachtwagens
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-29-10-2014: kolen-mijn - voor-/achterlichten op kiepvrachtwagens
Hallo Kris,

Ik koop je liever met draden erop gesoldeerd, is wel duurder maar mijn ogen willen niet mee werken met dit gepriegel  :)

Het maakt het plaatje wel compleet zo  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman-30-10-2014: kolen-mijn - lassers met las-licht simulatie*filmpje
Peter,

Tja, mijn ogen willen ook niet mee, heb zo'n loeplamp gekocht, moet het zonder loeplamp doen, want door die loep zie ik niks :-)

Ondertussen vandaag nog wat zitten freubelen, PIC16F630 genomen, ULN2803A (want de ULN2003s waren op), paar weerstandjes, wat draad, en wat SMD LEDs, en een stukje gaatjesprint ...
Nu heb ik dus een klein printje waar ik 8 LEDs kan op aansluiten, om zodoende "lassen" te simuleren. (allemaal onafhankelijk van mekaar uiteraard)
De eerste 2 lassers zijn aangesloten ondertussen. (er komen er nog 2 in het ondergronds gedeelte van de mijn, en nog een 3-tal in m'n marklin fabriek)
Even een filmpje gemaakt dus, van de lasser aan het "defecte" kolentreintje en een lasser in het atelier van de kolenmijn.
Ik had eerst blauwe SMD ledjes gebruikt, maar dat leek teveel op "politie-geknipper". Vervolgens maar gewoon koud-witte SMD LEDjes genomen, en even in de blauwe valejo verf gedopt, en meteen terug afgeveegd.
Resultaat is nu toch wel dat "blauwachtig" schijnsel dat je krijgt bij het lassen :-)



groeten,
Kris

Re: Sn00zerman-30-10-2014: kolen-mijn - lassers met las-licht simulatie*filmpje
Geinig Kris die lassers, maar ze mogen best wat langer aan 1 stuk lassen hoor, nu lijkt het net of ze alleen maar de las aan het aanpikken zijn ipv een nette las neerleggen :)

Maar ik kom tzt wel even langs voor het 1 en ander op mijn baan als je het goed vind.
Re: Sn00zerman-30-10-2014: kolen-mijn - lassers met las-licht simulatie*filmpje
Hans,

Speciaal voor het filmpje stukjes uitgezocht waar ze kort lassen.
(Anders werd het filmpje nog saaier en ééntoniger)
Ze doen ook wel lange lasnaden hoor ...
'k zal alvast een paar van die printjes reserveren voor je ...


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-30-10-2014: kolen-mijn - lassers met las-licht simulatie*filmpje
Ziet er goed uit, die lassers. Is dat een beetje eenvoudig te maken (schema ?  >:-D) want ik wil in de toekomst ook nog wat laswerk verrichten, en die modules ervoor geven ze niet echt weg (hoewel ik er bij AJ 1 voor weinig heb gekocht  :))
Re: Sn00zerman-30-10-2014: kolen-mijn - lassers met las-licht simulatie*filmpje
Say What !! Ik denk dat ik ze maar gewoon koop, dit gaat een beetje boven mijn pet  :D
Re: Sn00zerman-30-10-2014: kolen-mijn - lassers met las-licht simulatie*filmpje
Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
De gezondheid wil nog niet helemaal mee, maar we raken er wel ...
Momenteel toch al terug aan het werk, maar wel halftijds.
Aangezien ik voldoende rust moet nemen, beperkt het knutselen zich tot enkele kleine klusjes per dag.
Het kolenmijn gebied is eigenlijk voltooid, en ernaast is nog een stuk straat komen te liggen, met "wegenwerken". Ook de verkeerslichten staan er al,
maar nog even geen foto's, omdat het er momenteel niet uit ziet. (nog veel draden, die pas kunnen weggewerkt worden als het kolenmijngebied straks z'n vaste stek krijgt.

Eveneens door die gezondheidsperikelen, ben ik me eerst gaan toeleggen op een kleiner stukje scenery, dat straks aansluit naast het mijn-gebied.
Ik ben begonnen aan een huizenblok van 10 half-relief huisjes, i.p.v. het ondergrond gedeelte van de kolenmijn. Deze huisjes kan ik namelijk op m'n bureau kwijt,
i.p.v. een grote plaat van 90 bij 50, die een stuk van de eetkamertafel zou inpalmen. Aangezien het momenteel allemaal niet zo vlot vooruit gaat, zou dat stuk er met de feestdagen nog staan waarschijnlijk,
en die huisjes zijn snel/vlot op te ruimen :-)

Aangezien die huizenblok straks, op 50 à 60 CM "oog-afstand" komt, maar besloten om ze allemaal binnen-inrichting te geven, i.p.v. die standaard dooie boel met allemaal gordijntjes en één lampje per huisje ...
(je ziet er straks door die kleine raampjes nog weinig van, maar je ziet wel dat er iets zit, dit trekt straks zeker nieuwsgierige ogen ...)
Die huisjes zijn nogal uit dun materiaal gebouwd, en zijn dus nogal "lichtdoorlatend". Ik heb ze daarom maar eens allemaal aan de binnenkant opgemeten, en in Solidworks "licht-boxen" getekend".
Na het printen heb ik mooi "doosjes", die ik kan voorzien van verlichting en binneninrichting, en nadien gewoon achterin de huisjes kan plakken.
De huizen krijgen niet allemaal "gewoon" interieur, een heel deel ervan, wordt straks ingericht als "handelspanden".

Van links naar rechts krijg je dan:
- speelgoed/modelspoor winkel in hoekhuis, met echt werkend treinbaantje in de vitrine op schaal 1/1957.5 (treintje is 1.5 mm hoog !)
  Sommigen zullen m'n mini treinbaantje wel kennen, voor de anderen is hier nogmaals de link naar youtube:

- postkantoor (Deutsche Post)
- bankkantoor (Deutsche Bank)
- 2 huisjes die als "volwassen entertainment" zullen ingericht worden
- een gewoon rijhuis
- 2 huisjes die als architectenbureau zullen ingericht worden
- wederom een gewoon rijhuis
- hoekhuis dat dienst zal doen als gasthof met bijhorende biergarten

Verder heb ik ook nog de nodige werkende lichtreclames voorzien met EL paper/EL wire/EL tape.
Alleen de "Paradies" en het "Architekturbüro" zijn nog maar voorzien van werkende lichtreclames momenteel.
Hier had ik namelijk nog restjes EL paper/wire/tape voor liggen, verwacht weldra meer, er is namelijk nog een redelijke bestelling materiaal uit de UK & China onderweg.
Zelfs "bewegende" lichtreclames behoren tot mijn mogelijkheden. (ik heb die lichtreclames van http://www.rd-hobby.de/de/Catalog/List/1067 eens bestudeerd, en weet nu hoe ik die dingen zelf kan maken)

Hier alvast één foto: (licht dat je ziet doorschijnen komt door het feit dat de lichtbox die al geïnstalleerd is, nog geen achterwand heeft gekregen)


De rest van de fotos en het verhaal, kan U terugvinden op:
http://www.digitalplayground.be/?p=2006


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Leuk dat "Albert Speer" nog steeds in zaken is... ;)
Zeker het boek "Hunde, wollt ihr ewig leben" gelezen.
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Kris

Allereerst veel beterschap met de gezondheid.
Huizenrij ziet er zeer behoorlijk uit.
Neem maar genoeg rust de hobby gaat niet lopen.
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Top!
Doet mij herinneren aan: reclamebord Coca-Cola

Alleen is die van jou wat meer 'pro' uitgevoerd  :-)

groeten Dylan
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Dit is weer DIK voor elkaar Kris, beterschap.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames

Heej Kris !

Dat ziet er weer prima uit  :thumbup:
Niks doen , ook als het minder gaat, is er bij jou niet bij en dan ga je verder met dingen die dan wel nog kunnen op dat moment.
Daar heb ik grote bewondering voor !
Ook als we hier op het forum aan het chatten zijn, verbaas ik me telkens weer over je goede humeur en levenslust.
Daar gaat mijn petje ver voor af.....

Grtz Tony
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Hallo Kris,

Je baan krijgt zo wel een leuke sfeer, heb ook een site gevonden waar je licht reclame kan kopen. ga ik ook toepassen op mijn baantje, maar eerst moet er nog veel gebeuren.

Groeten en succes verder;

Peter
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Ziet er sfeervol uit Kris de verlichting.
Beterschap met je gezondheid.
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Kris ziet er weer leuk uit, maar dat had ik in de chat ook al verteld aan je, gewoon lekker door gaan ermee :)
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Ik heb even getwijfeld of ik hier een reactie moest plaatsen. Uiteindelijk toch maar gedaan.

Citaat van: nobody op donderdag 20 november 2014, 16:05:58
Leuk dat "Albert Speer" nog steeds in zaken is... ;)
Zeker het boek "Hunde, wollt ihr ewig leben" gelezen.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje wrang, zeker als je beseft dat hij na de oorlog oa leefde van de verkoop van geroofde kunst en speculaties met onteigend Joods bezit. Zijn handtekening stond ook onder een paar zeer vervelende documenten irt tot concentratiekampen. Hoezo, "ich habe es nicht gewusst"??
Inderdaad is Speer zeer vaardig gebleken in het verdoezelen van zijn verleden, maar na zijn dood kwam de beerput los zogezegd...

Bronvermelding:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Speer
http://spartacus-educational.com/GERspeer.htm

Overigens geen poging je hobby-werkzaamheden onderuit te halen hoor Kris, alle respect, maar wel ter overweging. Iedereen maakt zijn eigen keuzes natuurlijk.
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Tja, heb ook zitten twijfelen of ik het wel zou doen of niet ...
Ik ken zijn hele achtergrond niet, alleen dat hij de lijf-architect van Hitler was.
Is ook ineens de enige Duitse architect uit die periode die ik zo uit m'n hoofd ken ...
Moest er een andere bekende Duitse architect uit die periode zijn, dan hoor ik het graag.

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Re: Sn00zerman-20-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames
Hallo Kris,

Heb je gisteren een PM willen sturen maar dat lukte helaas niet, mijn email adres is peterke.verschueren(@)skynet.be .

Groeten
Peter
Re: Sn00zerman-24-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames UPDATE
Ondertussen nog wat opgeschoten met de huizenblok.

Architectenbureau en de "adult entertainment/red light district" zijn volledig klaar.
Ook volledig voorzien van binneninrichting.
Het postkantoor en bankkantoor zijn ook klaar, alleen moeten daar de achtermuren nog in ...
Qua verlichting wil je natuurlijk niet overal dezelfde reclame-panelen enz ... Dus heb ik voor de post en de bank,
voor de muurreclame gewone SMD LEDs gebruikt als "spot-belichting". De muurreclame van de bank is een stukje EL-folie dat dubbel geplooid is,
die van het postkantoor is gewoon karton met transparante folie die ik met de kleurenlaserprinter bedrukt heb. Bovenaan 2 SMD LEDjes ertegen, en klaar ...

En dan nog even dit:
De verkopers van EL tape, vertellen telkens dat het stuk dat je afknipt, voor de vuilbak is ...
Nu, dit is dus niet zo ! Er zit uiteraard geen connector aan, maar als je aan de 2 koper stripjes die je ziet lopen in die EL-tape, draadjes kan monteren,
en dit gewoon op zo'n EL omvormertje kan bij aansluiten, werkt die tape uiteraard !
Voorzichtig gaatje prikken met een naald, draadje erdoor, stevig aandrukken, drupje secondenlijm, stukje tape eraan qua bescherming, en klaar !



6 huizen zijn dus al klaar, nog 2 te gaan in dit rijtje. (misschien één gewoon huis, en één apotheek ? - de lichtboxen zijn ook al 3D geprint hiervoor))
Verder nadien nog 2 hoekhuizen, daar moet ik nog de volledige lichtboxen in Solidworks intekenen, en 3D printen, voor ik kan starten.
Hiervoor is nog groene en rode EL tape uit China op komst, voor de muurreclames. Dus we hebben nog even tijd om dit verder af te werken ...


(Zie net op de foto dat ik beter eerst het stof en pluisjes had weggeblazen, maarja ...)

Meer fotos en uitleg zijn nogsteeds terug te vinden op http://www.digitalplayground.be/?p=2006


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-24-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames UPDATE
Kris

Ziet er zeer mooi uit, proficiat.
Ben benieuwd op het vervolg.
Re: Re: Sn00zerman-24-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames UPDATE
Vooral ermee doorgaan Kris, komt er ook nog een tippelzone en afwerkplek op je baan :D:D
Re: Sn00zerman-24-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames UPDATE
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sn00zerman-24-11-2014: huizenblok met werkende lichtreclames UPDATE

Je kunt zien dat je dit graag doet, Kris !

Straks nog een kerstmarkt voor de deuren ?  :P
Kun je nog meer lichtjes maken.......

Grtz Tony
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Bedankt allemaal voor de fijne commentaar ...

Lichtjes, tja, 't is een beetje een "verslaving" van me :-)
Heb letterlijk meters en meters LEDstrips verwerkt doorheen het hele huis, en heb altijd wel enkele tientallen meters RGB, witte/warm witte/oranje/gele/blauwe/groene/rode ledstrips op voorraad,
alsook duizenden SMD, 1.8mm, 3mm, 5mm, tot en met de 9W Luxeons ook op voorraad :-)

Desalnietemin, enige tijd geleden, toen de kolenmijn-module uit de living verdwenen is, had ik aan de zijkant van deze kolenmijn, al een stukje bestrating klaar gemaakt.
De straat-elementen in kwestie, zijn afgietsels van Spörle mallen. En aangezien ik zo verzot ben op LEDjes, heb ik er maar meteen een stukje "wegenwerken" bij verzonnen.
(zo heb ik weer een excuus om wat knipperende LEDjes aan te brengen)
De LEDjes en bedrading zijn al klaar, maar het printje moet ik nog gaan bouwen, om de LEDjes allemaal willekeurig door mekaar te laten knipperen.
Wel heb ik op de achtergrond al m'n 3D geprinte verkeerslichten aangebracht, en aangesloten op m'n zelfbouw verkeerslichtmodule.
Destijds had ik in messing al eens verkeerslichten gebouwd, maar dat was toch een heel gedoe om die in mekaar te steken. (bakjes solderen enz ...)
Dus, maar aan de slag gegaan in Solidworks, en daarna op de zelfbouw 3D printer, de verkeerslichten geprint :-)
De ander kanten van dit T-punt, kan ik pas aansluiten als de module op z'n plaats ligt, en het car-system is ingebouwd enzo ...
Zodra de knipperlichtjes van de wegenwerken het doen, maak ik wel even een filmpje van dit geheel ... Met een beetje geluk, lukt me dat dit jaar nog :-)

Desalnietemin, vandaag toch even fotootjes genomen van dit alles, en dit onder lichte "impuls" van Opa-Bullcat :-) (Je bent bedankt Hans, daar gaat m'n namiddag-dutje, lol)


Meer gedetailleerde fotos van de verkeerslichten en wegenwerken kan je hier terugvinden: http://www.digitalplayground.be/?p=1866


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Kris

Ziet er weerom prachtig uit.
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Mooi gedaan wederom door je Kris, ik heb echt plezier van mijn kleine hulp om eens wat meer van je baan te laten zien :) ik wil best nog even verder pushen hoor, u roept maar :)

En dan het middag slaapje van je, daar wil ik alleen onderstaande over kwijt eigenlijk  :P :P
Citaat van: sn00zermanheb trouwens niet geslapen, ging moeilijk, er is hier iemand aan't kuisen en eten maken (hertenragou), héél het huis ruikt hier lekker naar eten, probeer dan maar eens te slapen !

Soms vertel je ook wel eens iets in de chat heur :D :D



Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Print je die met jouw 3Dprinter?

groeten Dylan
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
 :thumbup: B) Knap staaltje vakwerk. Dat zijn hele mooie stoplichten geworden.
Jammer voor de Preiser chauffeurs, die moeten nu beducht zijn op bekeuringen voor rijden door rood licht. O:-D

Dirk-Jan
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Dag Kris.

Los van alle LEDjes :idea: (wat prachtig is hoor!), heb je daar nette verkeersborden :warning: staan  :thumbup:
Deze zijn met beugels aan de paal bevestigd, wat ik niet vaak zie: meestal zijn de borden in model aan de paal gelijmd.

Groeten,

Erik.
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Hoi Kris,

Geweldig wat jij allemaal zelf kunt maken, jij bent een modelbouwer puur sang.
De nieuwste technieken heb je voor handen en weet daar ook goed mee om te gaan, voor mij een genot om naar te kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
@Jorg, Thanks :-)

@Hans, komt wel goed ...

@Dylan, idd, verkeerslichten zijn zelf geprint op zelfbouw 3D printer. Van't weekend zet ik de solidworks & STL files
ter download op mijn website.

@Dirk-Jan, rood-rijden zal er niet inzitten, m'n eigen carsystem zal ervoor zorgen dat alle wagentjes mooi stoppen voor de verkeerslichten :-)

@Erik, die verkeersborden, die zaten bij in dat setje van Busch met die barricades voor wegenwerken.
(stamt nog uit de tijd dat ik geen 3D printer en laser CNC enzo had) Wel heb ik die verkeersborden opgemeten en in Solidworks getekend, zodat ik die toekomstgericht kan gaan 3D printen.

@Peter, bedankt ... tja, qua "machinerie" kan het hier stilaan tellen.
(50W CO2 Laser CNC, kleine CNC portaalfrees, grote CNC tafelfrees, draaibank, 3x 3D printers)
Maar aangezien de feestdagen eraan komen, komt er nog een machine bij weldra :-)
Aangezien deze machine niet super groot is, vrees ik wel dat er dit keer kado-verpakking zal rond zitten, en die pas op Kerstavond
uit de doos mag ... Er stond normaliter een Tams centrale en een hoop 17" touchscreens op de kadolijst, maar die schermen blijk
ik bij nader inzien niet nodig te hebben. Het zal dus een Tams centrale en Silhouette Cameo 2 worden, met alle mogelijke toebehoren ... (hiermee kan ik dan CNC styreen gaan snijden enzo, want die kartonnen huisjes op m'n baan, bevallen me toch niet helemaal, voor mij geen karton meer op de baan, trekt krom na een tijd)
Weer iets om naar uit te kijken dus :-)


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Dus het kan met de 'normale' 3D printers (extruder +filament)?
Ze zien er zo goed uit, is het soms met een DLP geprint?


groeten Dylan
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Hoi Dylan,

Ik voel je interesse voor 3D printen :-)
Nee hoor, geen DLP, gewoon FDM :-) (DLP staat nog op m'n "te bouwen" lijstje, heb hier alvast nog een FullHD beamer op reserve, die daarvoor voorzien is)

Hier een foto van de printer waar de verkeerslichten mee geprint zijn (toen nog niet helemaal af):


En hier zie je diezelfde printer, een 3D beeldje van m'n vrouw printen (ja hoor, ook 3D scannen doe ik gewoon zelf, met wat "gehack" en een Kinect sensor van Xbox):


Ik ben ooit begonnen met de K8200 3D printer van Velleman (is een bouwpakket).
Meteen de nodige verbeteringen aangebracht, want zo'n OpenSource ding is daar ideaal geschikt voor. (en die verbeteringen waren ook broodnodig)
Daarna op zoek gegaan naar plannen van een andere deftige 3D printer. De EcksBot van Eckertech ( www.eckertech.com )
De 2014 editie, kost 1119,95 dollar (volledig geassembleerd), maar aangezien die ook volledig opensource is, kan je zowel de Solidworks alsook de STL files, gewoon gratis downloaden.
Vervolgens ben ik alle onderdelen die moesten "geprint" worden, gaan printen op die K8200 printer (wel heb ik zelf de nodige aanpassingen gedaan eerst).
De rest van de onderdeeltjes kan je voordelig vinden op Ebay (een volledige RAMPS 1.4 set, en je bent al aardig op weg).
De draadstangen enzo, die koop je gewoon in de bouwmarkt. Zorg wel dat je Z-geleiders geen gewone draadstang is, maar koop daarvoor trapezium draadstangen met bijhorende moeren.`
Zo bouw je een volledige perfecte printer voor minder dan 300 euro ! En uiteindelijk was de printkwaliteit beter dan die K8200.
Daarna heb ik m'n K8200 voorzien van een zelf ontworpen extruder en nog een boel zelf-ontworpen modificaties, man man, je weet niet wat je ziet ! de snelheid en printkwaliteit is enkele factoren hoger,
dan wat standaard geleverd wordt ! Die printer is toen voor meer dan de nieuwprijs, de deur uitgegaan. (nuja, was ie ook wel waard) Maar nadien spijt van gekregen, en terug een K8200 van iemand héél goedkoop op de kop kunnen tikken,
en wederom die verbouwingen terug gedaan aan die printer. Er staat hier altijd wel minstens één printer, 24u/24u te printen, ik gebruik die dingen letterlijk voor alles.
Wat is er simpeler dan wat tekenen in Solidworks, en datzelfde ontwerp, enige uren later al in je handen te kunnen houden ? (en stukken die complexer zijn, dan ik op m'n CNC zou kunnen frezen, met binnenholtes enzo, eigenlijk onmogelijk om dat "conventioneel" uit één stuk te creëren anders)
Al snel werd duidelijk dat die "standaard" 20x20x20 cm bouwvolume, niet voldoende is voor bepaalde projecten. Vervolgens ben ik helemaal van scratch, een 3D printer gaan tekenen en bouwen, die 55x55x55 cm kan printen !
Bij zo'n groot bouwvolume, spreek je ook over héél andere voorwaardes. De hele printer MOET omsloten zijn, er zitten bij mij 9x 12cm ventilators in, elk hoekpunt heeft z'n eigen stappenmotor enz ... enz ...
Let maar op ! 3D printen is zéér verslavend :-) Elke 3D printer hangt hier aan een Raspberry Pi, zodat niet elke printer een dedicated PC nodig heeft. Ook hebben ze elk hun eigen webcam. Zodoende kan ik vanop m'n werk, printjobs in't oog houden, en zelfs bijsturen enzo.
Als m'n vrouwtje thuis is, en ik op't werk, laat ik haar werkstukken van de printer nemen, en start ik vanop afstand gewoon nieuwe printjobs ...

Kijk ook even in volgende 3 topics op m'n site:
http://www.digitalplayground.be/?p=1356 (hiermee begon het allemaal)
http://www.digitalplayground.be/?p=1368 (wat voorbeeldjes, en de EcksBot - staat ook youtube filmpje bij van het allereerste print-stukje van die Ecksbot, toen nog niet gecalibreerd, trok dus op niks, maar geeft wel een kick als je zo'n printer tot leven ziet komen de eerste keer)
http://www.digitalplayground.be/?p=1395 (hier staat wat info over m'n 3de printer "DigiCube" (hij is helemaal "vierkant"), volledig zelf ontworpen !)


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...


Voor mij is het Chinees, wat je schrijft, maar de foto begrijp ik prima Kris !
Past perfect bij je avatar  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
WOW :O
Ja ik ben zeker geïnteresseerd in 3D printen maar net zoals bij CNC heb ik totaal geen ervaring in het tekenen van verschillende projectjes...
Dat is wel handig, iemand die de geprinte stukken van je 3D printer haalt :p

groeten Dylan
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Hallo Kris,

Ik zag even je draadje, dacht even halt en een reactie geven. man super hoe jij dat allemaal maakt en kan, dat gaat mijn petje echt te boven hoor. ben zelf maar een simpele schoenmaker, ben zelfs al blij dat ik een sein goed aankoppel en goed laat werken.

Groeten en succes verder;
Peter
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
 8o Net zoals de voorgaande reacties, ik snap er helemaal niks van, maar erg indrukwekkend is het wel. :thumbup:
Voor mij ben je Professor Sn00zerman.
En wel gaaf, een 3D print van je vrouw, je kan er wel naar kijken, maar je hoeft er niet mee te praten. :-)

Dirk-Jan
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
En als je er toch mee praat zegt ze niks terug. :thumbup:
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Kris,

Het is toch weer prachtig wat jij allemaal maakt met je 3d printer.
Ik heb de K8200 mogen aanschouwen op Eurospoor en ben onder de indruk wat je ermee kan doen.
Ben nog aan het twijfelen om ook zoiets te kopen.

Gr.
Piwie.
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Hi Kris,

Met plezier lees ik je topic. Zo ook je laslicht met de pic. Ik zou zoiets graag voor een 16f690 (daar heb ik er nog een aantal van, vandaar) willen maken. Is jouw code in asm gemaakt en if so, zou ik die dan mogen? Pas ik het aan en stel het weer beschikbaar.

Groet,
Leendert
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Het lijkt mij niet zo lastig om dat in C te doen... Stukje random generator zoeken (makkelijkst, zijn er genoeg van, bijv. een dobbelsteen die tussen 1 en 12 gooit) en deze dan iedere keer als delay erin gooien waarbij je de waarde van de LED inverteert.

Hier staat al een leuk opzetje voor een toevalsgenerator. Ik heb hem niet gecontroleerd, maar met een programmatje als codeblocks (freeware) is dat zo te doen.
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Allemaal wederom bedankt voor de positieve reacties :-)

@Piwie, als je nu nog een 3D printer wil kopen, wacht je best op de opvolger, de K8400 ...
@Leendert, die laslicht module heb ik gewoon nagebouwd van de site van Sven Brandt.
(Waarom het wiel opnieuw uitvinden hé, en m'n gezondheid laat "diep nadenken" momenteel ook niet echt toe ...)
Kijk even op http://www.digital-bahn.de en dan "Ich will löten - Eigenbau / D.I.Y.".
@Laurent, idd, zo zou ik het ook doen, als ik de code zelf zou schrijven.


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-25-11-2014: wegenwerken en verkeerslichten ...
Hey Kris,

Zelf voor langere periode niet online geweest op het forum. Log ik in en stuit ik direct op dit topic.
Gaat me veel tijd kosten om in te lezen maar denk dat ik het met plezier ga doen.

"goosebumps"

Kom later nog wel terug met meer feedback maar kon het niet tegenhouden alvast mijn eerste reactie te geven.


Mvg Peter.
Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Hoi allemaal,

Na enkele jaren van ziekte en andere "tegenslagen", toch eindelijk terug stilaan de draad oppakken. Deze winter MOETEN de treinen terug gaan rijden.
(niet dat ik genezen ben van mijn HHC of Sarcoidose, en de laatste tegenslag dateert nog maar van 13 juli, maar we hebben terug volop moed, en de gezondheid is toch stukken beter, zodat ik alvast een tijdje uit het ziekenhuis kan blijven)

Op 13 juli is tijdens de EK match België-Italië, één van m'n vitrines van de muur gekomen:

(meer fotos en uitleg kan je terug te vinden op mijn blog: http://www.digitalplayground.be/?p=3419 )

Na enkele weken uitzoeken, testen enz ... komt de verzekering een laatste keer langs op 09/08 om te praten over het totaalbedrag dat ik van hen zal ontvangen.
Dus, 2 à 3 weken geleden begonnen aan ontwerpen van nieuwe vitrinekast, met volgende voorwaarden:
- alle treinen kunnen zien (in vorige vitrine stonden ze gedwongen met 2 op één schap, ik kon dus maar de helft van m'n collectie zien)
- moderner uitzicht dan vorige vitrine
- modernere technieken gebruiken, om een "unieke" uitstraling te bekomen (niet zomaar schappen of gewone saaie LED verlichting)

dus:
- treinen op U-profielen, zodat de kast luchtig over komt, en overal licht van de achterpanelen kan doorschijnen.
- gebruik van WS2812 RGB LEDs, zodat achterwand eender welke kleur/animatie/afbeelding aan kan.
- 3D geprinte profielen om alles bij mekaar te houden.

Wat volgend resultaat oplevert:

(meer fotos en uitleg kan je terugvinden op mijn blog: http://www.digitalplayground.be/?p=3488 , alsook filmpje van enkele effecten op de achterwand)

todo:
- onderkant en bovenkant afwerken, zodat de hele kast stofvrij is. (uiteraard moeten er ook nog glazen schuifdeuren in)
  Stukken voor boven- & onderkant zijn nu aan't 3D printen "as we speak" en glas is besteld ...
- nog zo'n 2de vitrine-kast maken. (deze staat vol, en er komen zeker nog regelmatig nieuwe treinen bij - vorige kast was op 7 jaar tijd dubbel gevuld !)

Binnenkort eerst een maandje op verlof, en dan de treinruimte wat opruimen, en daar terug aan de slag.
(heb ook al tram/carsystem draaischijven en automatische bruggen om doorgang te overbruggen, 3D geprint, dus die dingen zullen eerst geïnstalleerd worden)

tot binnenkort,
groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Kris, ik hoop dat je gezondheid in de goede richting blijft evolueren en dat we nog veel van uw werken mogen aanschouwen want voor mij is zoiets een utopie maar toch heel interessant om te volgen. :thumbup:
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Hoii Kris,

Ziet er gaaf uit, al die kleurtjes! Ik zat trouwens eens een beetje aan de bovenkant van deze pagina van dit topic te koekeloeren, toen ik een foto zag met Architektenbureau Albert Speer.... is dat dezelfde Albert Speer die ook de persoonlijke architect van meneer Hitler was, of berust het gewoon toeval?!? Dat kan ook natuurlijk. Hoe dan ook: het ziet er fraai uit hoor! Komplimenten!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Ha Kris,

Het uiteindelijke resultaat is erg mooi geworden, maar zo te horen is er nog genoeg te doen als er nog n tweede komt  :D
Succes met het vervolg, o.a. de afwikkeling van de schade... Hopelijk tot snel met de volgende update!
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Hoi Kris,

Succes met de nieuwe start gewenst !
Het begin is geheel in jouw stijl gemaakt  :P

Grtz Tony