Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Hoi Kris,

Ook al zit je er 4mm. naast vind ik schitterend gemaakt.
Wie doet jou dit na  :?

Geweldig hou jij dit allemaal uit deze machine haald  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Machtig apparaat, en geweldige resultaten Kris. Alleen je shingles vind ik niet mooi. Die horen toch overlappend op elkaar te liggen? Misschien kun je strips maken van dunner materiaal (200gr papier of zo)., en die overlappen verlijmen. Is wel meer werk, maar wordt denk ik veel mooier. Prachtig huis verder!

Walter
Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Hi folks,

Desondanks ik me vandaag niet lekker voelde (in tegenstelling tot de voorbije 2 dagen), ben ik toch maar met wat verf aan de slag gegaan :-)
Resultaat is beter dan verwacht, zelfs na het schilderen blijven de details die ik gelaserd heb, zichtbaar !
Ook zijn de fouten uit m'n ontwerp (kleinere shingles !) en alles past nu prima ...

Ziehier het resultaat:


Volgende stappen:
- binnenplaten voor de verdiepingen
- binneninrichting
- verlichting
- achterwand
- ornament + schouw op het dak

Het raam van de winkel krijgt nog een opdruk "Spielwaren Christel" (in een boogje), gelukkig zijn de transparante sheets bruikbaar in m'n kleuren-laser-printer.
(gele letters met een rood randje lijkt me het meest geschikt)

P.S. Let ook het op het huisnummer, die is ook gelaserd :-) (en komt overeen met ons huisnummer hier thuis)


@Walter, die shingles zijn in't echt maar een paar millimeter dik. Als je dat omrekend naar schaal 1/87, kom je op een dikte van 0,05 mm !

groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Hoi Kris,

Dit is helemaal TOP  :thumbup: :thumbup:

De verf laat het model leven, dat wordt wat als jij dit apparaat helemaal onder de knie hebt.
Je kunt nu unieke ontwerpen op je baan bouwen die niemand anders heeft  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
WOW ! Ik hoop dat de Mantis ook zoiets kan naast PCB's maken :)


groeten Dylan


Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Dylan,


Hoop er maar niet op, zoiets krijg je niet gefreesd, zoiets krijg je alleen met een laser gedaan !
En PCB's frezen, met die mantis ? hmmz, dan toch PCB's met héél brede traces, dan ben je nog beter af met een breadboard :-)
Ik denk dat jou verwachtingen van die Mantis vééél te hoog liggen !
Je zal er heus wel iets mee kunnen maken, maar dan niet voor schaal H0, eerder duplo of LGB schaal :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Wow, prachtig hoor!!!!

Ik vindt vooral de ramen erg mooi op schaal. Mooi fijn uitgevoerd, terwijl deze bij de standaard bouwpakketten vaak te grof zijn.
Hierdoor zal de binneninrichting nog beter te zien zijn.
Dit type gebouw is ook mooi met een extra verdieping. Zodat je mooie hoge stadshuizen krijgt.


En je kunt ook mooi (klik) maken, voor aan de gevel.

Succes met ontwerpen, en ik blijf het volgen :)

groetjes
Henk
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Wow zeer geslaagd project!

Idee?  :idea: snoozermans achtergrond / halfreliëf huisjes aanbieden :help:
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Ha die Kris en Christel.
Lees ik even 2 weken jouw topic niet, je moest nog een chemokuur en voelde je niet erg goed, zie ik nu een nieuwe machine en al gelijk fantastische resultaten! 8o
Man man, ongelooflijk wat jij ons iedere keer weer laat zien, van de technische kant snap ik niet veel maar de resultaten die ik zie, die zijn werkelijk verbluffend! B)
De prachtige gietijzeren brug is als proefmodel al een topstuk geworden, ik ben enorm benieuwd hoe dit na het schilderwerk oogt.

Het huisje is ook al prachtig geslaagd, de 5 lagen lijken mij mooier in detail maar de verhoudingen kan ik niet goed beoordelen, misschien iets teveel van het goede?

Het lijkt er op dat de diefstal van jouw vorige machine nu alleen maar voordelen oplevert, wat een prachtig (en welkom) cadeau heeft Christel jou gegeven en voor ons allen gaat een nieuwe wereld in model open! ;)

Heel veel sterkte met je chemokuur en herstel en natuurlijk veel succes en plezier met dit prachtige stukje gereedschap en de bouw van je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Citaat van: Thurbo op zondag 18 maart 2012, 05:52:41
Wow zeer geslaagd project!

Idee?  :idea: snoozermans achtergrond / halfreliëf huisjes aanbieden :help:
Nou ik denk dat zoiets naast de bestaande Foto achtergronden een gat in de markt zou zijn, zeker gezien de kleine ruimtes die wij meestal tussen de achtergrond (wand) en de rails hebben zitten.
Dus een stukje wand met b.v.b bomen in halfrelief of een combie met wat huizen of bedenk het zelf, zou een goed idee zijn, omdat het ook een wat meer realistischer uitstraling heeft als een foto...

Groeten Ruud
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
puik idee !!!   ik ken al zeker een paar kandidaat-kopers ;-)
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
De gebouwen zelf zijn 4 cm "diep", en het trapje ervoor is nog eens 6 mm extra.
Het zijn inderdaad gebouwen om tegen de achtergrond te plaatsen, en ik ben van plan om er nog een apotheek, hoek-hotel, en 2 andere gebouwen in ongeveer dezelfde stijl erbij te doen,
samen vormt dat één mooie rij gebouwen die op mekaar aansluiten. Door deze diepte, zijn ze uitermate geschikt om van een binneninrichting te voorzien.

Als ik het goed begrijp, zouden jullie interesse hebben in "kits" van deze gebouwen ?
(Dus gewoon bouwpakketje zoals Faller ofzo, ongeschilderd uiteraard, zodat jullie zelf de kleur-stelling kunnen bepalen)
(er zijn ook schotten voor de vloer en muren al bij, zodat je na schilderen, de boel kan inrichten, van binnenverlichting kan voorzien, en op je baan kan zetten.
(de plafonds zijn zo geconstrueerd dat ze "hoog" genoeg zitten, om een LED-strip uit het zicht te onttrekken als je die als binnenverlichting zou gebruiken)

Ondertussen ook het "ornament" klaar se, nu alleen nog een schouw, en 2 kleine ornamenten op de schuine dakjes van de dakkappellen :-)

het ornament is gefreesd uit 0,6 mm karton, en de stijlen zelf enzo, zijn na laseren ook maar 0,6 mm dik !

Wat zou zoiets mogen kosten als bouwpakketje ? (Ik hoef er echt niet rijk van te worden, maar symbolisch wil ik er uiteraard "iets" op verdienen voor de tijd (tekenen kost ook een heleboel tijd) en het laseren zelf uiteraard)
En misschien kan ik er een iets persoonlijkere toets aan geven, zo kan ik bevoorbeeld als je zo'n setje besteld, zelf kiezen uit de huisnummer, en eventuele opdruk voor het raam.
(ik kan met m'n laserprinter op die venster-folie printen)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
tsjah, de kostprijs....   dat is natuurlijk altijd een hele berekening, Kris.

Je moet de "afschrijving " van je toestel aanrekenen,  dus moet je ongeveer weten hoe veel stuks je kan maken voor je onderdelen (zlijtdelen bvb) moet vervangen, laten nastellen, bijwerken, en tenslotte de hele machine vervangen.
Je moet je materiaal kost rekenen + de kost om het materiaal in huis te halen.
Je moet je werk-uren ergens wat vergoeden als je "maatwerk" maakt  (dus ontwerp, op ce computer tekenen, proefdraaien,...)
Je moet telkens een veiligheidsmarge aanrekenen voor onverwachte kost of mislukte "laserstukken".


En als je der dan nog een klein centje wil aan over houden, ga je ook nog je "winstmargen" moeten tellen.   Wedden dat het vrij duur uit komt ?  Maar je levert dan wel unieke stukken in heel beperkte oplage.   
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Dat ornament is echt om te kwijlen.  :thumbup:

Wat de prijs betreft kijk eens wat iets vergelijkbaars in de winkel doet.
In modelspoormagazine staan weleens dit soort kitjes. Ik kan deze week weleens kijken wat ze daar voor durfen vragen.

Robin
Re:Sn00zerman - 17-03-2012 - zelf-gelaserd gebouw zo goed als klaar (met foto's)
Artitec maakt ook halfrelief resin bouwpaketjes.
Sn00zerman - 21-03-2012 - kleine update
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 21-03-2012 - kleine update
Pff, gisteren naar de dokter geweest, ben weeral de rest van de week thuis :-(
Ik moet het rustiger aan doen van de dokter, en zou absoluut moeten rusten deze week.
Maarja, hoe doe je zoiets ? Mijn hersenen kunnen gewoonweg niet stoppen met denken, bestaan daar pilletjes voor ?

'k ben dan maar begonnen aan het kleine treinbaantje dat in de vitrine van het gebouw hierboven, komt te staan.
Ik heb al een werkend prototype ! (stoomtrein, met 3 passagiersrijtuigen)
Zonet een "stalen boogbrug" gelaserd, deze is 12 mm lang, 3 mm hoog, en elke "zijkant" van de brug is 0,6 mm diep)
Ook een mini-stationsgebouwtje (10 mm lang, en 4,4 mm hoog, 2 mm diep)
En verklaar me gek, maar ik wil absoluut verlichting in m'n mini-stationsgebouwtje :-)

Nu ben ik bezig met de tunnel te ontwerpen, deze wil ik vandaag ook nog laseren,
de "tafel met sporen" zelf, is al klaar, alleen nog een onderbouw waar de gehele mechaniek in past dus ...

Ik hoop één dezer dagen een filmpje te kunnen posten van het rijdende treintje. (1,5 mm hoog, en bijna 2 cm lang)

groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - kleine update
Het ziet er allemaal geweldig uit, maar ik ben bang dat dit niet is wat de dokter bedoelde met "absoluut rust houden".... :-)
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - kleine update
Citaat van: EgMaf op woensdag 21 maart 2012, 11:39:40
Het ziet er allemaal geweldig uit, maar ik ben bang dat dit niet is wat de dokter bedoelde met "absoluut rust houden".... :-)

Dat wilde ik nou ook net gaan tikken.....   

Ook al maak je prachtig werk om fier op te zijn, en ook al kan je moeilijk stil zittern, Kris, doe het nu gewoon even een weekje of zo heel kalmpjes aan.  Je zal der later geen spijt van hebben, en die lasermachine blijft heus wel op haar plek staan hoor.
Ik kan begrijpen dat het kriebelt en dat je hersenen blijven verder draaien, maar probeer toch naar de dokter te luisteren, die zegt dat heus niet om je te pesten   :(

Nu even de pees er af leggen en later nog zo veel genieten van de hobby.
Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Ik heb de oplossing gevonden :-)

Deze namiddag heb ik even verder geknutseld, waardoor m'n huidig project uit m'n hoofd kan, en dit "leeg" is momenteel.
Hierdoor kan ik de rest van de week slapen en genieten van een welverdiende rust.

Ik heb een werkend LGB spoorbaantje (1/22.5) in schaal H0 (1.87) gemaakt, wat de uiteindelijke schaal van dit modelletje op 1/1957.5 brengt :-)
Dit spoorbaantje komt in de vitrine te staan van het gebouwtje wat hierboven reeds meermaals getoond is.
(die ondertussen huisnummer 53 heeft (ons huisnummer) en "Spielwaren Christel" (naar de naam van m'n vrouw) op de vitrine heeft staan)

Let op, het gaat hier om een prototype, dus niet 100% nauwkeurig, en ook nog niet geschilderd.
Het uiteindelijke "model" krijgt nog enkele extra details in schaal 1/1957.5, zoals een straatje, autootjes (jammergenoeg niet rijdend, lol), en wat bomen, en een rots-partij over de achterste tunnel.

Hier dus al een filmpje !
http://www.youtube.com/watch?v=vZ5kaFt53hU


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - kleine update
Man, man, man, hoe cool is dat .....   de truuk met het rietje ?  (maar dan gelaserd ipv geknipt en met fijne  pen tegekend )

ge-wel-dig.    nu kan je inderdaad even met een gerust hart een dutje doen.   Take a snooze, Snoozerman, en geniet er van.  Je mag terecht fier zijn op dit stukje werk.
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
V e r b a z i n g w e k k e n d :thumbup:
Heel knap gedaan :important:
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
:-)

Dani, nee, geen rietje, da's te klein :-)
Ik heb zo'n overheadsheet genomen, eigenlijk een A4 vel, transparante folie.
Vervolgens heb ik het treintje daarop geprint met m'n kleuren-laser printer.
Daarna is die folie de laser ingegaan, onderaan heb ik vierkante gaten gemaakt, zodat hier tandwielen in pakken.
Er zitten 2 tandwieltjes onder de baan, die deze "ribbon-cable" aansturen.

Bij gelegenheid zal ik eens foto's nemen van de constructie, maar nu eerst een lente-slaap houden :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Waanzinnig leuk. 8o :thumbup:

Gr.
René
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Weltrusten Kris.

Droom maar fijn van van jouw laser-kunsten en
verken de grenzen van wat mogelijk is in H0...
Ben benieuwd wat voor hoogstanden je uitgedacht
hebt als je wakkker wordt.

"To boldly go where no Preiser has gone before..."

Groeten en slaap ze,

Erik.
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Kris,

Ongelovelijk dat dat zo beweegt! Ben zeer onder de indruk, eveneens van je gelaserde gebouwen. Dat er nog vele van deze project'jes mogen volgen!
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hoi Kris,

Ik ben zeer onder de indruk van wat jij allemaal kunt maken met die laser, geweldig gewoon.
Maar denk nu even aan wat de dokter heeft gezegt en neem je rust.
Des te eerder voel je je wat beter en kan je weer vol op met je laser gaan stoeien, a hoewel stoeien niet het juiste woord is, ik denk dat je beter kan zeggen creëren.

Beterschap en rust ze.

Groetjes Jac.
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Kris ik sluit me hier volledig bij aan en om je te helpen bij het rusten wilde ik voorstellen om maar deze week niet meer te reageren op jou topic zodat je in alle rust kan herstellen
Sterkte en zet hem op  :thumbup:
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hallo Kris,
Als eerste wil ik u beterschap toe wensen.
De laatste paar bladzijdes van uw topic heb ik net doorgelezen.
Niet te geloven wat u allemaal met de laserprinter kan. Dit ziet er werkelijk fantastisch uit!
In die schaal een treinbaan maken is gewoon geweldig!
Het is erg mooi wat u allemaal met deze technieken kan doen.
Ook de brug en het huis zien er mooi uit.
Ik ga dit draadje vol interesse volgen!
Groet,
Remie
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hoi Kris,

hoe verzin je het 8o B)

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Geniaal! B) 8o
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hoi Kris.
Het is weer ongelooflijk en indrukwekkend wat jij allemaal bedenkt en realiseert! 8o

Maar voor nu, slapen en goed uitrusten. (slaapkuur dan maar? ;))

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)

Je bent maar mooi bezig met je laser snijder. Mooi van die halftransparante letters in de winkelruit.
Mooie dingen kun je zo maken. Die seinen, prachtig.

Die LGB model baan doet mij denken aan dat filmpje van de allerkleinste vinderhoedje modelbaan wat ik eens een keer zag. Zelfde constructie voor de aandrijving met een magneetje op de as van een klein electro motortje?

Hajo
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Het idee om zo te werken met de folie is niet nieuw. maar ziet er wel gaaf uit!!!

Roy
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Bedankt allemaal voor de lovende woorden en het nodige medeleven/ondersteuning ...

Ondertussen een weekje geslapen/uitgerust, man man, wat heeft me dat deugd gedaan.
Ben nog niet helemaal de oude, maar voel me wel al héél wat beter dan begin vorige week :-)

Morgen terug werken, maar m'n baas heeft me al een mailtje gestuurd dat ik van harte welkom ben, maar dat ik
niet teveel hooi op m'n vork mag nemen. Toch leuk, zo'n baas die met je meeleeft hé :-)
't zal een rustig werkweekje worden dus, en volgende week vakantie, dus heus nog geen stress de komende weken.

Vanavond maar eens terug aan het laseren slaan. (maar rustig aan)
En de komende dagen eens wat definitieve modelletjes maken, door ze eerst te schilderen en dan pas in mekaar te lijmen.
Ideeën genoeg ondertussen, het ene al gewaagder dan het andere :-)
Zo zit er sterk over te denken om m'n bouwkit van Trix van het dammtor station, te vervangen door een eigen creatie.
Die kit van trix is uiteindelijk toch niet zo "getrouw" als je foto's van het dammtor station bekijkt.
Ook wil ik ineens van de gelegenheid gebruik maken, om dan de gehele binnen-inrichting mee te laseren, (trappen en winkels enzo)



groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Jij weet wel de kracht van een apparaat goed te gebruiken zeg! Hebben is 1. Maar er dan in een dergelijke korte tijd zo iets leuks van te maken is twee! Prachtig gewoon! En heel leuk om te zien!


Fijn dat die week je goed gedaan heeft. En zeker een fijne baas!
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Ik ben zeer benieuwd. Station Dammtor is onwijs mooi, ik zou hem ook wel willen hebben :lol:
Ik ga al uw vorderingen volgen!

Groet,
Remie
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hoi Kris,

Station Dammtor is nogal ambitieus, ben benieuwd.

Goed om te horen dat je je weer beter voelt. Doe rustig aan en veel succes met je nieuwe project.

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hoi Chris,ziet er weer allemaal top uit.

Tony
Re:Sn00zerman - 21-03-2012 - nieuwe schaal: 1/1957.5 (met filmpje)
Hoi Kris,

Ik ben blij dat je je alweer zoveel beter voelt dat je alweer aan het werk kan. En mooi dat je een mens als baas hebt die jouw gezondheid boven zijn korte termijn belang stelt. Dat soort mensen is er helaas nog steeds niet genoeg, want hij heeft wel gelijk. Houd die opgaande lijn vast en stel zeker dat je weer helemaal gezond wordt.

Ik ben heel benieuwd wat je verder allemaal gaat maken. Wat een mooi spul!
Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Hoi allemaal,

Na een weekje deugdoende rust, ben ik deze week zowel op m'n werk terug aan de slag, alsook thuis :-)
Ik heb Coreldraw ondertussen als dusdanig "goed" onder knie (allée, vind ik zelf), dat ik op een tweetal uurtjes, een compleet nieuw gebouwtje teken, klaar om te laseren.
(allemaal volgens dezelfde standaard maten, zodat ik er een "rij" van kan maken)
Zodoende heb ik op een avondje 2 nieuwe gebouwtjes getekend, gelaserd en in mekaar gekleefd ...



Het geschilderde gebouw was oorspronkelijk bedoeld als speelgoed-winkel, maar bij nader inzien is dat beter geschikt als fietsenwinkel :-)
(het fietsje dat los tegen de gevel staat, is trouwens ook gelaserd uit karton)
Het gebouw in't midden, zal dan de speelgoed-winkel worden, hier komt de mini-modelspoorbaan beter tot z'n recht.
Helemaal rechts, heb ik dan al een "café" ...
de naam "rotkäpschen", is uiteraard Duits voor "Roodknapje". M'n schoonzus had namelijk enkele decennia geleden, een café dat "Roodkapje" genaamd was.
De letters liggen op het prototype nog "bovenop" de gevel, maar da's maar om een indruk te geven van het opschrift.
Dit wordt namelijk op het definitieve model een lichtreclame.
Ondertussen is ook het EL-papier besteld. (voor diegene die dit niet kennen, google even. Dit is namelijk "papier" dat je onder stroom kan zetten, waardoor het "licht" geeft. Je kan dit "papier" ook gewoon knippen (of in mijn geval, laseren), naar een vorm naar keuze, en voorzien van gaten enzo, het blijft licht geven. En't is er in verschillende kleuren ! (ik heb rood/paars/wit/geel & blauw besteld)

Ik heb nog zo'n 8-tal van die typische gebouwtjes in de "pipeline", maar ik ga het echt wat rustiger aan doen, dus de volgende update kan wel even op zich laten wachten.
Er komt dus nog een supermarktje, begrafenisondernemer, bioscoop, hotel, kledingwinkel, advocatenwoning bij (en de rest van de gebouwtjes worden gewoon rijwoningen).
Wel gaan van de 8 resterende gebouwen, er 6 zijn die nog een extra verdieping bij krijgen.

Desondanks ik hier de trix dammtor gebouwd heb staan (zelfs met de uitbreiding), laat het idee om dit station zelf van scratch te bouwen, me niet los.
De enige "moeilijkheid" die ik had, was dat er boven de inkomhal, een stenen "gezicht" zit, alsook in de uiteindelijke zijpilaren. Niet meteen iets om makkelijk zelf te "modeleren" op basis van foto's.
Maar ook hier heb ik ondertussen een oplossing voor gevonden, genaamd "Shapelock".
Dit is namelijk een "goedje" dat verkocht wordt als kleine bolletjes. Door dit op te warmen, krijg je een soort "plastic klei / Playdoh", die kan ik dan gebruiken om op het "gezicht" te drukken dat in m'n trix set zit.
Na afkoelen wordt die Shapelock terug hard, ik kan die dan gebruiken als mal om afgietsels te maken in gips :-)
En als ik die mallen niet meer nodig heb, kan ik het goedje gewoon terug opwarmen, om het opnieuw, en opnieuw, en opnieuw ... te blijven gebruiken.
Een ideaal product dus voor de modelbouwers, vreemd dat ik dit hier nog niet ben tegengekomen. ('t is echt wel bere-sterk na afkoelen, er zijn zelfs mensen die het gebruiken om tijdelijk gereedschap van te maken enzo)
Goedkoop is het niet echt, rond de 30 euro voor een kilogram. (product is ook besteld in de U.K., dus hopelijk komt dit volgende week ook toe)

Verder heb ik nog eens in m'n portemonnee gekeken, en heb gemerkt da'k nog wat eurootjes had om nog een extra fluisterstille compressor bij te kopen. (heb er nu eentje die 2.5 bar doet, met 20 L / minuut, de nieuwe gaat tot 6 bar, en doet 35 L / minuut, en is uiteraard ook fluisterstil, en heeft een tank van 6L)
Ik heb namelijk ook een "air assist" ondertussen op m'n laser machine zitten, om "gekoeld" in styreen enzo te kunnen laseren, om zodoende haarscherpe snedes te krijgen, en geen gesmolten zooi, m'n gewone airbrush compressor voldoet hier maar "net" aan, vandaar de nieuwe bestelling ...

Zoals jullie zien en lezen, ben ik ondertussen al weer aan de betere hand. (ben wel nog snel moe, en heb nog veel hoofdpijn, maar dat is niks in vergelijking van hoe het er de voorbije maanden aan toe ging ...)
Zaterdag waarschijnlijk zelfs naar Houten, heb namelijk wat naakte Preiser mannetjes en vrouwtjes nodig ... (lol, ik moet al die bovenverdiepingen van m'n gebouwtjes toch op één of andere manier "smaakvol" inrichten hé, haha)

EDIT: nog een paar extra detailfotos !




groeten,
Kris

Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Hallo Kris,

Het blijft een genot om jou werkzaamheden te zien.

Ik sta iedere keer versteld wat jij allemaal uit deze machine weet te toveren.
Ik ben erg benieuwd hoe je het kleine treintje gemaakt had ( of heb ik hier overheen gelezen ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Mooi Kris, blijft leuk om al dat gelaserde werk hier te mogen zien  :thumbup: :thumbup:

Misschien is giethars ook nog een idee om dat gezicht na te maken.

Veel succes met de rest en misschien zie ik je nog in Houten

John
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Het is echt supermooi. Zo te zien staat je nieuwe "speelgoed" niet te veer stil. :D
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Hallo Kris,

Het is werkelijk een genot om je vorderingen op dit vlak te lezen en uiteraard een openbaring om te zien wat er met je apparaat allemaal mogelijk is. Ben echt benieuwd naar je 8-tal van die typische gebouwtjes die in de "pipeline" zitten en zeker naar een eigen Dammtor-project!

groet,
Michiel
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Hallo Kris,

Het is goed te merken dat het al weer wat beter met je gaat, de mooiste modellen tover jij uit je geweldige machine :-).

Gr.
Piwie.
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Hoi Kris

Werkelijk weer prachtig hoor.

Tony
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Kris,

Over dat EL-papier. Heb je daar een linkje van?
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Hallo jarige,

Je doet ons weer versteld staan met je creaties.
Ondanks dat je je energie hard nodig hebt.

Chapeau

Groet,

Erik
Re:Sn00zerman - 28-03-2012 - nieuwe gebouwen
Chris van harte en geniet er van

gr erik
Sn00zerman - 25-05-2012 - Electronica & automatisatie
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 25-05-2012 - Electronica & automatisatie
Even m'n topic vanonder het stof vandaan gehaald :-)
Aangezien ik me véél beter voel, nu m'n behandeling weer voor enkele jaren achter de rug is, (ik voel me alleen nog snel moe, maar ook dat komt wel goed)
ben ik verder gegaan met m'n modelspoorbaan.
Alvorens de laatste rails te leggen en eindelijk aan scenery te beginnen, moest de 2de hobbyruimte nog geschilderd worden, en moest alle verlichting en allerhande andere apparatuur, nog aangesloten worden.
Dit nadert langzaam z'n einde (komend weekend de laatste bedrading er in voor de automatisatie, de bedrading van de baan zal nog wel enige tijd duren), zodat volgende week normaliter de nieuwe vloer er in kan.

Aangezien ik nogal van het "doe-het-zelf" type ben, qua electronica & software, wilde ik toch even tonen wat ik zoal gefabriceerd heb de voorbije weken :-)


Een heleboel zelfgemaakte printen (8), telkens van links naar rechts opgesomd, en zodoende naar onder toe:
- Relais controller (om garagepoort te openen, en stroompunten van stroom te voorzien of spanningsloos te maken)
- RGB LED controller (hiermee stuur ik meer dan 15 meter RGB LEDstrip aan, in hobbykamer 1, de andere kamer heeft z'n eigen
  RGB LED controller (daar zit meer dan 25 meter)
- LCD display (hier is datum/tijd en enkele systeem-parameters op af te lezen)
- 12V halogeen PWM dimmer (hiermee kan ik 4 afzonderlijke 12V halogeen circuits dimmen, elk goed voor 100 W)
- 0..10V DAC module (hiermee kan ik 4 afzonderlijke TL-circuits dimmen)
- Brug controller (Deze dient voor het op/neer + vergrendelen van beide bruggen, die beide modules met de lange module verbindt)
- Sensor controller (hier kan ik 8 sensors mee inlezen: fingerprint reader aan de gevel, behuizing van de fingerprint reader,
garagepoort geopend, garagepoort gesloten, lichtsensor om te zien of het licht/donker is buiten, deur-sensor, bewegingsmelders)
- Ethernet controller (hiermee sluit ik m'n eigen bus-systeem aan op m'n netwerk, zodat ik dit via Wifi en een android tablet kan benaderen)


In de 2de hobby-kamer hangen ook enkele kaarten:
- RGB LED controller (voor de RGB LEDstrip in die ruimte)
- DAC module (eveneens voor aansturing/dimmen van de TL's)
- 12V halogeen PWM module (voor de plafondspots)
- Relais controller (voor spanning aan/uit voor: PC's, boosters, werk(LED)verlichting onder modelspoorbaan, schermen, luidsprekers enz ...)
- Geluidsmodule (mijn systeempje "praat" tegen mij in duidelijk verstaanbaar Nederlands, er zitten ondertussen 96 zinnen in van diverse statussen om uit te spreken)


Er moeten nog enkele modules gemonteerd worden:
- video switch:
   Hiermee kan ik 6 verschillende video-bronnen, schakelen naar 4 verschillende uitgangen:
   inputs:
          - IR bewakingscamera's onder de baan, nummer 1 t/m 4
          - IR bewakingscamera's onder de baan, nummer 5 t/m 8
          - camera die in locomotief zit ingebouwd
          - satelliet TV
          - Media Center
          - info scherm (met vertrek-/aankomsttijden van m'n treinen in de diverse stations)
   outputs:
          - 2 kleine schermen (samen hetzelfde beeld, deze schermpjes staan links & rechts van de grote module)
          - 17" TFT aan linker module
          - 17" TFT aan rechter module
          - 17" Extra TFT aan controle-centrum
             (In m'n controlecentrum hangen zowieso al 7 schermen: 4 voor RocRail, 1 voor MrDirect, 1 voor cam 1..4, 1 voor cam 5..8)

- audio switch (4 stereo inputs schakelaar naar 2 stereo outputs)
   In elke kamer hangt een volledig surround systeem, hiermee kan ik indien nodig, elke kamer afzonderlijk van geluid voorzien.
   inputs:
          - Spraak-module
          - Satelliet TV
          - MediaCenter
          - RocRail PC

Verder liggen er ook nog volgende kaarten op de foto:
- nog een extra Relais controller
- 4 modules om de pan/tilt functies van de 8 camera's te beheren. (2 camera's per print, 2 servo's per camera = 16 servo's)
- (de kleine print onderaan, is de "centrale" voor m'n eigen DigiCar systeem)

Ik gebruik een 7" Android handheld om héél te boel aan te sturen, uiteraard met zelf-geschreven software.
Op m'n lasermachine heb ik in 3 mm blauw acryl, een behuizing gemaakt, om de handheld in te hangen, zodat die een vaste
(strategische) plaats heeft, en dit is ineens het oplaadpunt voor die handheld, maar uiteraard kan die ook gewoon gebruikt
worden om mee rond te lopen :-)





Voor de opdruk van die behuizing, heb ik de letters diep genoeg gegraveerd met m'n laser, vervolgens heb ik witte verf
gebruikt om die gleuven op te vullen, en de overtollige verf die op het oppervlakte bleef staan, heb ik gewoon weggeveegd.
Het resultaat is een zéér strakke "opdruk".

Enkele screenshots:

Dit is het hoofdscherm, hier zitten de meest gebruikte/belangrijke functies voor dagelijks gebruik op, alsook kan je onderaan
de logfile zien. Verder zie je bovenaan nog de SSID van het Wifi netwerk, en de signaalsterkte, alsook een klok, en het
resterende percentage van de batterij (of status=laden),en een indicatie of de alarmklok is ingesteld.


Specifieke functies voor kamer 1, met betrekking tot het individueel bedienen van alle mogelijke verlichting.
Met "schuifers/sliders" zijn de individuele dimmers/kleurwaardes in te stellen.


Idem-dito, maar dan voor kamer 2 ...


Manuele bediening van apparatuur. Ik kan hiermee niet alleen bepaalde apparaten aan/uit zetten, maar ook volledige
secties (bureaus enzo) al dan niet van stroom voorzien.


Een iets belangrijker tab-blad:
Hier wordt de overgang van dag/nacht of nacht/dag geactiveerd, alsook de "automatisatie cyclus" gestart/gestopt.
Hier kan ik door één druk op de knop, alle nodige hardware/verlichting/audio/video opstarten/afsluiten, om te genieten van
m'n modelspoorbaan.
Tevens heb ik hier de mogelijkheid om "mood-settings" op te slaan. Zodoende kan ik nadien door één druk op de knop,
m'n verlichting/apparatuur/audio/video instellingen, terug oproepen.
Als toemaatje zit er ook een alarm-klok functie op. (een mens vergeet weleens de tijd als hij aan't hobby'en is)


Op dit scherm bepaal ik welk video-signaal naar welk scherm gaat, en elk welk audio-signaal naar welke luidsprekers gaan.


Uiteindelijk op dit laatste scherm, kan ik beelden zien van eender welke camera (zowel de camera's die onder/om/boven de baan hangen, alsook de IP camera's in/rondom ons huis), en ze ook nog eens pannen/tilten.

Zo, dit was het dan weer voor even ...
groeten,
Kris